بازدید 6416

برنامه‌های مسجد جمکران برای نیمه شعبان

کد خبر: ۲۵۵۰۰۷
تاریخ انتشار: ۱۱ تير ۱۳۹۱ - ۱۷:۰۰ 01 July 2012
معاون فرهنگی مسجد مقدس جمکران ضمن تشریح برنامه‌های مسجد جمکران برای نیمه شعبان گفت: نمایشگاه بزرگ کتاب و نمایشگاه بین المللی سفیران آفتاب از جمله برنامه های پیش بینی شده برای ایام نیمه شعبان به شمار می روند.

به گزارش خبرنگار مهر، حجت الاسلام والمسلمین مرتضی وافی، معاون فرهنگی مسجد مقدس جمکران صبح امروز 11 تیرماه در نشست خبری اعلام ویژه برنامه های این مسجد برای برگزاری جشن های نیمه شعبان با تبریک اعیاد شعبانیه گفت: باید جنبه های معنوی ماه های رجب، شعبان و رمضان را در نظر داشته باشیم. عالم دچار انتظار است و در واقع انتظار به اضطرار تبدیل شده است و چه بخواهیم و چه نخواهیم در این ایام همه به انتظار فکر می کنیم.

وی با بیان اینکه حضور جوانان و مردم در فضای معنوی اعتکاف، دعای عرفه، نماز جمعه، اعیادی که مربوط به میلاد اهل بیت(ع) و ایام فاطمیه و محرم نشان می دهد که جامعه ما یک جامعه دینی است، اظهار داشت: جامعه دینی بروز و ظهور رفتار دینی را باید به خود ببیند. مناسک دینی و رفتارهای اجتماعی می تواند پاسداشت و تعظیم این شعائر را به دنبال داشته باشد. یکی از این آئینها بزرگداشت و تعظیم و برگزاری جشنها در مناسبتهای مذهبی است.

وافی با اشاره به اینکه نقش عاشورا، غدیر و انتظار را در نشاط و شادابی جامعه نباید فراموش کرد، بیان کرد: این ایام سه مسأله استراتژیک است که سرزندگی، نشاط و شادابی جامعه را تعیین و تضمین می کند. بنابراین مسجد جمکران به عنوان یک نماد برای تبلیغ فرهنگ اصیل مهدویت، باید یک پایگاه برای نشر معارف اهل بیت(ع) باشد.

وی با بیان اینکه بعد از پیروزی انقلاب اسلامی مسجد جمکران جایگاه ویژه ای پیدا کرد، تصریح کرد: برخی فکر می کنند براثر تبلیغ و حرکت های رسانه ای و یا فعالیت برخی از گروه ها و افراد است که مسجد مقدس جمکران این جایگاه را پیدا کرده است، افزود: متولیان فرهنگی مسجد از سوی تولیت مسجد منع دارند که فضای ترویجی و تبلیغی را برای مسجد در مطبوعات داشته باشند الا موارد خاص مانند نیمه شعبان.

وی تصریح کرد: نگرش خاص مردم نسبت به مسجد جمکران، خودجوش، طبیعی و متناسب با فضای جامعه و زمان و دنیاست. در سیر تاریخ و حرکت در دنیا، مسجد جمکران جایگاه و پایگاه خود را پیدا می کند. در ساخت و ساز مسجد به هیچ وجه به کمک های دولتی توجه و تکیه نکردیم. همه کارها تنها با کمک های مردمی و نذورات انجام می گیرد، جز راه های ورودی به مسجد یا ساخت سرویس های بهداشتی.

وافی با بیان اینکه هر خدمت و پایگاهی مانند مسجد علاوه بر محسنات دارای تهدیدهایی هم هست، اذعان کرد: حواشی زائد، مثل خرافات و آسیب های اجتماعی در فضای زائران و در رفتار زائران در مسجد ظهور و بروز نمی کند و نسبت به این اقدامات حساس هستیم. مسجد مقدس جمکران دارای سه نوع زائر است؛ افرادی شب های چهارشنبه بنا به نذر و عادت می آیند. برخی برای حاجت و برخی هم از سر ارادت به این مسجد می آیند. با همه محدودیت ها و شرایط خاص و محرومیت هایی که در پذیرایی زائران مالی روبرو هستیم زائران زیادی به ویژه در این چند روز به این مسجد می آیند.

وی با اشاره به اینکه باید توجه داشته باشیم که فعالیت فرقه های ضاله و تفکرات انحرافی و انحرافات و بینش هایی که موجب انحراف می شود در این فضا اتفاق نیفتد، بیان کرد: عریضه نویسی و به چاه انداختن و یا به عبارت دیگر دل نوشته اگرچه براساس دعای مشهوری صورت می گیرد که در کنار چاه ترجمه آن نصب شده است، اما عده ای از تعابیر نادرست استفاده می کنند و در صدد هستیم که از تعابیر نادرست برای این کار مقابله کنیم. برخی ایجاد شبهه در این امر می خواهند اصل مسجد را زیر سؤال ببرند.

تدوین سند چشم انداز مسجد جمکران

وی با بیان اینکه باید جامعه آگاه سازی شود تا از انحرافات جلوگیری شود، بیان کرد: سند چشم انداز 1404 مسجد جمکران تدوین شده و سه بار ویرایش شده است به زودی در همایشی در معرض نقد و بررسی برخی کارشناسان قرار می گیرد و سپس بعد از اصلاحات به محضر مقام معظم رهبری می رسد و بعد از اصلاحات به مرحله اجرا می رسد.

برگزاری نمایشگاه بزرگ کتاب در مسجد جمکران

وافی در مورد جشن های نیمه شعبان گفت: برگزاری نمایشگاه بزرگ کتاب در مسجد جمکران با حضور 30 ناشر که بیش از 40 کتاب درباره امامت، ولایت و مهدویت منتشر کردند یکی از برنامه های اصلی جشن های نیمه شعبان است که عصر دوشنبه افتتاح و تا جمعه شب ادامه خواهد داشت.

برگزاری نمایشگاه بین المللی سفیران آفتاب

وی افزود: در دومین برنامه تدوین شده نمایشگاه بین المللی سفیران آفتاب برگزار می شود که با همکاری جامعة المصطفی(ص) العالمیة برگزار می شود که افرادی از 70 کشور در غرفه هایشان تابلوها و مقاله ها، پایان نامه ها، کتاب ها و محصولات فرهنگی راجع به مهدویت را به نمایش می گذراند. همچنین آئین و رسوم و نحوه برگزاری جشن های نیمه شعبان در این کشورها توسط عکس، فیلم، کلیپ و ... به نمایش در می آید. همچنین در این مدت 20 نشست تخصصی در موضوعات مهدویت و موعود در ادیان، مذاهب، آداب و رسوم و تفکرات و نگرش ها برگزار می شود.

وی با بیان اینکه همچنین افرادی که مسلمان شده اند و یا شیعه شده اند در این نشست ها نگاه هایشان را قبل و بعد از این تغییر و تحول بیان می کنند که موضوع جالبی خواهد بود، اظهار داشت: شب نیمه شعبان هم تمامی جمعیت با پرچم کشورهایشان در برنامه ای حضور خواهند یافت و این افراد به عنوان "یاران جهانی حضرت" معرفی می شوند تا مشخص شود که مهدویت محدود به شیعه و اسلام و ایران نیست.

وافی در ادامه سخنانش در معرفی برنامه های سخنرانی و دعا در این ایام گفت: برنامه های دعا و سخنرانی با حضور محمود کریمی، دکتر سید مهدی میرباقری، زین العابدین، آیت الله امامی کاشانی، حجت الاسلام ابوترابی و حائری زاده و عباس حیدرزاده و حجت الاسلام کاظم صدیقی، محمدرضا طاهری و ...... برگزار می شود. برنامه پیاده روی زائران و مردم قم از حرم حضرت معصومه(س) تا مسجد مقدس جمکران و پیاده روی خادمان و زائران حرم حضرت معصومه(س) تا مسجد مقدس جمکران هم از برنامه های دیگر پیش بینی شده است. مراسم نمادین شکرگذاری 3000 نفر از خادمان که در این چند روز در مسجد جمکران فعالیت داشتند هم برگزار خواهد شد.

وی در مورد فراخوان جشنواره هنری جمکران گفت: علاقمندان تا 30 تیرماه فرصت دارند آثار(عکس، نقاشی و پوستر) را ارسال کنند. در این ایام زمینه برای حضور خبرنگاران و عکاسان فراهم شده است. همچنین در 100 مسجد برای شب های نیمه شعبان برنامه جشن برگزار می شود و گوسفندهایی هم برای ذبح به آنها هدیه می شود.

وافی در پایان سخنانش گفت: حضور قاریان بین المللی و تلاوت قرآن هم از برنامه های مصوب است که برای این برنامه از سید جواد حسینی، سعید طوسی و حسین سعیدیان دعوت شده است. همچنین برنامه های جذاب و ویژه برای کودکان پیش بینی شده که در کنار بقیه برنامه ها در مسجد جمکران برگزار می شود. دفتر نمایندگی مسجد مقدس جمکران در تهران هم برنامه هایی را تدوین کرده ازجمله عضویت خبرنگاران افتخاری و راه اندازی سایت یاد بهار.
 

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس