بازدید 36850
«حریم شخصی»؛ گمشده قانونی

با مجوز پلیس از نادیدنی‌ها عکس بگیرید!

فرض کنید که مجوز عکاسی از خلایق را به دستتان داده‌اند؛ با آن چه می‌کنید؟ اگر این مجوز را به بقیه هم بدهند، چه احساسی خواهید داشت؟ نگران خواهید شد یا خوشحال؟ آیا ممکن است، فرض مسأله به واقعیت تبدیل شود و بر پایه سخنان یکی از مقامات ارشد پلیس همه اجازه داشته باشند دوربین‌هایشان را روی یکدیگر نشانه بروند؟!
کد خبر: ۲۵۴۴۶۵
تاریخ انتشار: ۱۰ تير ۱۳۹۱ - ۱۰:۵۳ 30 June 2012
برخی می‌گویند، دلیل بسیاری از رخدادها در جامعه‌ ما این است که اخلاقیات رو به افول گذاشته و مثلا بی‌حیایی رایج شده است و البته‌ گاه پا را از این فرا‌تر گذاشته و ماجرا را تا سطح یک حرکت سازمان یافته بالا می‌برند. در چنین شرایطی، یک مقام مسئول از مردم می‌خواهد تا عکس بگیرند و برای رسیدگی در اختیار پلیس گذارند؛ غافل از اینکه این مجوزِ نشانه رویِ دوربین، ممکن است بیشتر از سوژه‌های خاص، باقی مانده اخلاقی را نشانه برود که خیلی‌ها از جمله همین مسئول، سنگ مراقبت از آن را به سینه می‌زنند!

به گزارش «تابناک»، به نظر شما، بد پوششی از نوع کشف حجاب در خودرو‌ها چند درصد از مشکل بد پوششی در جامعه را شامل می‌شود که سردار رادان برای مقابله با آن از مردم بخواهد، وقتی با چنین صحنه‌ای روبه‌رو شدند، نه امر به معروف کنند و نه چشم به روی یک نادیدنی ببندند، بلکه دوربین (ظاهرا منظور سردار نوع موبایلی آن بوده است) را برداشته و احتمالا جوری عکس بگیرند که هم سرنشین متخلف در تصویر باشد و هم پلاک خودرو برای پیگیری‌های پلیسی در آن دیده شود؟

این سخنان در حالی گفته می‌شود که از یک سو، جرم بودن بی‌حجابی و مجرم تلقی شدن کشف حجاب کنندگان، هنوز قانونی نشده و از سوی دیگر، شکی نیست که تنها نهاد قانونی که به برخی از وظایف محوله‌اش بر پایه «قانون گسترش فرهنگ عفاف و حجاب» عمل می‌کند، نیروی انتظامی است، وگرنه بعد فرهنگی ماجرا که اینقدر به محاق رفته که برای نمونه در مجلس بر سر نخواستن عضویت در کمیسیون فرهنگی دعواست؛ جایی که رئیس چند ساله این کمیسیون، تمایلی به حضور دوباره در این نهاد فرهنگی ندارد!

بدین ترتیب، نیروی انتظامی که بار‌ها به تنها بودن خود در صف مقابله با بد پوششی اشاره کرده و انتقاد‌ها را به جان خریده است، بناگاه روشی را تبلیغ می‌کند که می‌تواند مفسده‌های بسیاری به همراه داشته باشد، چراکه عکاسی از افراد ـ ولو بد پوشش‌ ـ نه با معیارهای دینی چون امر به معروف سازگاری دارد و نه از دیدگاه قانونی قابلیت طرح خواهد داشت و چه بسا از برخی جهات غیرقانونی هم باشد.

ماجرا وقتی عجیب‌تر می‌شود که سخنان این مقام ارشد ناجا را از دید کارکردی ارزیابی کنیم: جایی که مثبت‌ترین اتفاق پیش روی، می‌تواند ایجاد ترس در مجرمانی باشد که به نظر نمی‌رسد از نظر شمارشان، فراوانی چشمگیری داشته باشند؛ اما آیا بیم آن نمی‌رود که برخی این مجوز را دستاویز نفوذ به حریم خصوصی مردم قرار داده یا مقوله‌هایی چون جعل تصویر و حتی درگیری عکاس و سوژه، فضا را به بی‌اخلاقی بکشاند؟!؟




چندی پیش، سردار اسماعیل احمدی مقدم در آغاز طرح مقابله با سگ گردانی و مقابله با افراد بد پوشش در خودرو‌ها گفت: «بر اساس قانون خودرو حریم شخصی نیست و قانونگذار هیچ گاه آن را حریم شخصی افراد معرفی نکرده است، لذا پلیس برابر قانون با تخلفات اخلاقی و اجتماعی که درون خودرو‌ها رخ می‌دهد، برخورد می‌کند. تخلفاتی که در خودرو‌ها روی می‌دهد، جرم مشهود است و تا زمانی که قانونگذار خودرو را حریم شخصی نداند، با آن برخورد می‌شود»؛ سخنانی که تأکید بر یک نقیصه بزرگ قانونی دارد، ولی با رویکرد اصلاح این نقیصه بیان نشده و صحبتی در زمینه مرتفع کردن آن به میان نیاورده است تا به مچ‌گیری از قانونگذاران و مجلس شباهت بیشتری داشته باشد.
آیا دادن این مجوز با یک پشتوانه فکری و قانونی بوده یا صرفا کارکرد بیم دهندگی دارد که نه شق قانونی آن قابل استنتاج است (چون اصولا ناجا مجری قانون است نه قانونگذار) و نه بیم دادن با یک بلوف اساسا کاری معقول به نظر می‌رسد!

ماجرا باز هم وقتی عجیب‌تر می‌شود که به اشاره مستقیم سردار رادان به کشف حجاب کنندگان در خودرو‌ها و البته صدور مجوز عکاسی (!) از این افراد دقیق می‌شویم و درمی‌یابیم که به نوعی سخنان فرمانده ناجا درباره حریم نبودن خودرو‌ها تکرار شده است؛ جایی که سخنان به سمت و سوی یک نقیصه قانونی می‌رود و «بر اساس قانون فعلا خودرو حریم شخصی نیست» وجه اشتراک سخنان رئیس و جانشین وی می‌شود تا یک ماجرای فراموش شده یادآوری شود.



لایحه‌ای که گم شد و حریمی که بی قانون ماند!

در زمان طرح موضوع لایحه حریم شخصی برخی آن را امری فرهنگی دانسته و بر این باور بودند که با وضع قانون برای آن، حریم شخصی تأمین نخواهد شد، در حالی که مدافعان لایحه با تأکید بر «اگرچه قدم در راه حفظ حقوق فردی و حریم خصوصی آن‌ها کمی دیر برداشته شد»، از شفاف شدن حوزه‌ای سخن می‌گفتند که عدم شفافیت آن موجب سوءاستفاده بسیاری شده بود. یکی از اساتید دانشگاه در این باره مثال می‌زد: در مورد تفتیش اتومبیل، نیروی انتظامی هر زمان که می‌خواهد، اقدام به بازرسی می‌کند، در حالی‌که در هیچ جای دنیا چنین چیزی باب نیست؛ لذا ضروری است در این خصوص قانون خاصی تدوین شود تا سلیقه افراد و مأموران در این امر دخیل نباشد؛ این لایحه می‌تواند به حل این مسائل کمک کند.
اواخر عمر دولت هشتم، هنگامی که لایحه حریم خصوصی با هفت فصل و ۸۳ ماده در کمیسیون لوایح دولت به تصویب رسید و برای تأیید نهایی به هیأت دولت فرستاده شد، بسیاری از کار‌شناسان حقوقی از نوشدارویی می‌گفتند که زمان تجویزش گذشته، ولی هیچ کس خبر نداشت که چه سرنوشتی در انتظار آخرین لایحه تقدیمی دولت به مجلس خواهد بود؛ لایحه‌ای که سیدمحمد خاتمی، همزمان با برگزاری مراسم تودیعش در مجلس شورای اسلامی، آن را تقدیم نمایندگان کرد.

این لایحه از این روی جالب توجه بود که ریز‌ترین مسائل مرتبط با حریم خصوصی در آن مورد توجه قرار گرفته بود و همه مجازات‌های مرتبط با تجاوز به این حریم را شامل می‌شد؛ اما با وجودی که پیشتر مشابهی نداشت و بعد‌ها هم جایگزینی نیافت، از دستور کار بیرون رفت تا به ظاهر تنها نتیجه‌اش تحمیل هزینه بر بیت‌المال و البته اعصاب مردم باشد.

احمد بزرگیان، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس وقت درباره چگونگی رد لایحه حریم خصوصی در کمیسیون صنایع مجلس شورای اسلامی گفت: با حضور نمایندگانی از سوی دولت، وزارت اطلاعات، وزارت ارتباطات و فن‌آوری اطلاعات و ناجا و دیگر بخش‌های مرتبط با موضوع این لایحه، به علت وجود دستور جلسه‌ای در هیأت دولت مبنی بر استرداد این لایحه از سوی دولت و همچنین وارد آمدن اشکالاتی از سوی مرکز پژوهش‌های مجلس به ۴۲ ماده از [از ۸۳ ماده] لایحه یاد شده، اعضای کمیسیون صنایع، لایحه حمایت از حریم خصوصی را رد کردند.
اما عمر لایحه مفصل و تفصیلی حریم خصوصی به چند ماه هم نرسید تا رئیس جمهور بعدی به فاصله کمی از آغاز دوران کاری‌اش، درخواست استرداد آن را از مجلس مطرح کرده و لایحه‌ای که در کمیسیون صنایع و معادن مجلس، بررسی شده و نهایتا رد شده بود (نام کمیسیون را درست خوانده‌اید!)، به رغم اینکه در مقام استفتا از آیات عظام نیز مورد پرسش قرار گرفته شد بود، به دولت بازگردانده شود تا موضوع داغ آن روز‌ها به اندازه‌ای به فراموشی رود که دیگر حتی هیچ کس در مقام پیگیری از لایحه جایگزین وعده شده برای آن پرسشی هم مطرح نکند.

بدین ترتیب به رغم اینکه برخی نمایندگان مجلس وقت به دلیل استرداد لایحه توسط دولت جایگزین و در مقام اعتراض آن را در قالب طرح به مجلس برگرداندند و به رغم عمر رو به پایان دو دولت احمدی‌نژاد و البته گذشت مدت مشابه در بهارستان، مناقشه حریم خصوصی طرفی نمی‌بندد تا امروزه شاهد اظهار نظرهایی چون سخنان سردار احمدی مقدم باشیم که به رغم اینکه می‌تواند  در جایگاه  فرماندهی ناجا در زمینه رفع نقیصه قانونی با پیشنهاد طرح و لایحه کارساز باشد، کوتاهی دیگر مقامات را به رخ می‌کشد!

و البته با یک تفسیر خاص، راه را برای غیر حریم خصوصی تلقی کردن خودرو باز می‌کند تا ثابت نماید، وقتی قانونی در دست نیست، ناجا می‌تواند وضع کننده قانون هم باشد؛ چه در تعریف حریم خصوصی، چه در صدور مجوز عکسبرداری از منکرات (باور کنید سخت است که مجوز مجری ارشد قانون را هرچند هم که ردی از قانون در آن نباشد، غیر قانونی بخوانیم!) و چه در دیگر عرصه‌های اجتماعی!

گویی همه مصوبات قانونی اجرایی شده و تنها مشکلاتمان مسائلی است که فعلا برایش قانونی نداریم؛ بماند که با توجه به موضوعات مطرح در جامعه و مجلس، امیدی هم نداریم که قانونگذار به زودی در حریم خصوصی افراد دقیق‌تر شده و شاید قانونمند شویم!

فارغ از هر گونه پیش‌داوری در اینکه آیا این ماده جزء مواد مورد اعتراض مرکز پژوهش‌های وقت مجلس شورای اسلامی به لایحه دولت بوده یا نه، بد نیست بخشی از لایحه رد شده را با هم مرور کنیم:
فصل اول ـ ماده ۲: تعریف اصطلاحاتی که در این قانون به کار می‌روند:
۱ـ حریم خصوصی: قلمرویی از زندگی هر شخص است که آن شخص یا با اعلان قبلی در چهارچوب قانون، انتظار دارد تا دیگران بدون رضایت وی به آن وارد نشوند یا بر آن نگاه‌ یا نظارت نکنند و یا به اطلاعات راجع به آن دسترسی نداشته یا در آن قلمرو، وی را مورد تعرض قرار ندهند. جسم، البسه و اشیای همراه افراد، اماکن خصوصی و منازل، محل‌های کار، ‌اطلاعات شخصی و ارتباطات خصوصی با دیگران حریم خصوصی محسوب می‌شوند.
۲ـ اماکن خصوصی عبارت است از: اماکن متعلق به شخص یا اشخاص یا در تصرف آنها که ورود دیگران به آنجا یا عرفا مجاز نیست یا مالک یا متصرف قانونی به نحو مشخصی در چهارچوب قانون، ورود دیگران به آن اماکن را ممنوع اعلام کرده است؛ همچون بخش‌های مشترک مجتمع‌های آپارتمانی
۳ـ منزل: انواع خانه‌ها، چادرهای مسکونی، داخل وسائل نقلیه مسقف، بخش‌های مسکونی کشتی‌ها، اتاق‌های استراحت هتل‌ها، ‌ مهمانسرا‌ها، خوابگاه‌های دانشجویی، بیمارستان‌ها و دیگر تأسیسات مشابه و یا اماکنی که عرفا به آن منزل اطلاق می‌شود، داخل در این تعریف می‌باشند. بخش‌های مشترک مجتمع‌های آپارتمانی، هتل‌های، بیمارستان‌ها و سایر اماکنی که دارای بخش‌های اشتراکی هستند از شمول تعریف منزل خارج‌اند.




شاید جالب باشد که بدانید: دو سال پس از استرداد لایحه حریم خصوصی از مجلس و البته بی‌سرانجام رها شدن طرح برخی نمایندگان با همین نام و محتوا، طرحی با نام «حمایت از حریم خصوصی در فضای مجازی» از طرف جمعی از نمایندگان مجلس مطرح شد.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۲۶
در انتظار بررسی: ۱۵۸
انتشار یافته: ۵۸
بسيار عالي ولي كاش اين حرفها اثري هم داشت
پاسخ ها
همايون
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۵۵ - ۱۳۹۱/۰۴/۱۰
من دهان كسي رو كه بخواهد از زن و بچه من عكس بگيرد رو مي دوزم تا بره سردار نخهاش رو باز كنه
همین آقایون عکاسی اجتماعی رو عملا ممنوع کردند. عکاس یا دانشجوی عکاسی نمیتونه بره از خیابان و کوچه و ... عکس بگیره. وگرنه فورا بازداشت میشه. گرفتن مجوز هم هفت خوان رستم را باید طی کنه. و برای دریافت یک مجوز چند ساعته روزها وقت تلف کنه. در صورتی که توی قوانین کشور این کار آزاده . دست هنرمند و خبرنگار رو بستند. بعد میان میگن با موبایل با این شیوه عکاسی کنید و امنیت اجتماعی رو سلب کنید.
...........
پاسخ ها
آرش
| United States |
۱۲:۰۰ - ۱۳۹۱/۰۴/۱۰
ایشون کاملا راست میگه. من خودم یک بار به جرم عکاسی در ملا عام بازداشت شدم و اگر آشنا نداشتم معلوم نبود چی به سرم میومد
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۳:۳۷ - ۱۳۹۱/۰۴/۱۰
من یک بار روز جمعه از خیابان آپادانا از نمای یک ساختمان در حال ساخت عکس گرفتم که ماهم اینجوری ساختمان بسازیم ....که به بنده بسیار محبت آمیز توضیح دادند....... و متوجه شدم ممنوع است
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۳:۵۴ - ۱۳۹۱/۰۴/۱۰
آره کاملا درسته. شما یه توک پا برو ترکیه از هر کجا که دلت بخواد عکس بگیر هیچکی بهت نمیگه چرا. اصلا کسی کاری به کار کسی نداره. حالا تو ایران برو تو خیابون عکس بگیر، همچین عکاسی بهت نشون بدن که تا عمر داری هوس عکس گرفتن از سرت بپره. همه چیز سیاسی و امنیتی شده و ...........
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۴:۴۰ - ۱۳۹۱/۰۴/۱۰
بنده هم که کارم عکاسی اجتماعیست بارها مورد عنایت قرارگرفته ام، چه مامور چه مردم عادی! جالبه قبل بازداشت دوربین توقیف میشه و حتی برادران لباس شخصی یکبار دوربین رو رو زمین پرت کردن!
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۶:۰۳ - ۱۳۹۱/۰۴/۱۰
در یه دوره ای به خاطر مسایل امنیتی عکس گرفتن از برخی مناطق ممنوع بود ولی الان با وجود Google Earth این ممنوعیت مسخره است!!
تا ارتفاع 50 متری هر جای دنیا رو که بخوای میتونی ببینی.....
همین مونده مردم نسبت به هم بی اعتماد بشن.........
دمت گرم شادم کردی
به لحاظ قانونی حق تصویری هر کس متعلق به خود است و هیچ کس بدون اجازه او حق تصویربرداری ندارد.
خودرو از دیدگاه پلیس حریم شخصی نیست ولیکن از دیدگاه همسایه باید حریم شخصی باشه. بدون مجوز هم اغلب همسایه ها فضول بودند و به داخل خودرو همسایه چشم اندازی می کردند وای به حال حالا که بهشون مجوز هم داده شد. چرا باید بدون در نظر گرفتن عواقب مجوز های اینگونه داده شود؟!!
تنها یک راه می ماند.
کسی جلوی ماشین شخصی سردار را بگیرد و سپس بدون اجازه ایشان سوار شده و از آن پیاده نشود.
با توجه به اینکه خودرو حریم شخصی محصوب نمی شود سردار حق اعتراض نداشته و در صورت شکایت با منطق خودشان محکوم می گردد.
پاسخ ها
ناشناس
| Netherlands |
۱۲:۰۶ - ۱۳۹۱/۰۴/۱۰
حرف حساب جواب نداره! دوست عزیز فکر بسیار خوبیه!
ناشناس
| Germany |
۲۰:۱۳ - ۱۳۹۱/۰۴/۱۰
عمرا اگه اون فرد ، " ارشاد" نشده ، پیاده شه!
هر دم از این باغ بری میرسد...........
هر وسیله یا فعلی تا وقتی جزو حریم خصوصی فرد تلقی میشود که بواسطه آن حقوق اجتماعی و شهروندی را نقض نکرده باشد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۳:۱۳ - ۱۳۹۱/۰۴/۱۰
آدرس خونه شما چیه؟ به نظر من شما حقوق اجتماعی و شهروندی دیگران رو نقض کردی.
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۳:۲۷ - ۱۳۹۱/۰۴/۱۰
عزیز جان این دو تا با هم فرق می کنه ها. حریم خصوصی یه بحث حقوقیه، نقض قوانین یک بحث دیگه. حریم خصوصی، در هر حالتی خصوصیه.
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۶:۰۵ - ۱۳۹۱/۰۴/۱۰
یعنی اگر شما حقوق اجتماعی و شهروندی را در منزل خودت نقض کردی ما دست جمعی میتونیم بیایم تو؟؟؟
اگه عکاسی از ملت ازاد بشه خیلی توپ میشه
( چشم چران )
ماشین منو تو یکی از خیابونهای شلوغ با همه امکانات ایمنی بردند مامورای این اقا مواظب بودند کسی تو ماشینش روسریش نیفتاده باشه
دزد را کی باید بگیره ؟
اینا که کارهای مهم دارند
بابا احمدی مقدم گفته از خلاف های مامورین ناجا تصویربرداری کنید. نه مردم عادی
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۳:۲۸ - ۱۳۹۱/۰۴/۱۰
الان خوبی؟ رادان کیه اگر گفتی؟
فری
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۴۶ - ۱۳۹۱/۰۴/۱۰
حالا اینو چرا منفی زدین
پيشنهاد سرداراحمدي خوب است ولي بايد بيشتر برسي وپخته گردد سپس عملي شود.اينكه همه بتوانند اينكار رو انجام بدهند شايد خودش منشائ مشگلات جديد گردد ولي اگر افرادي با شايستگي هاي لازم وبعد از گذرندن روره هاي خواص اينكار رو انجام بدهند بسيار خوب وشايسته است. كسانيكه با اصل آن مخالفند دانسته يا ندانسته تاييد گر اين ناهنجاريها هستند.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۴:۵۸ - ۱۳۹۱/۰۴/۱۰
حالت خوبه ، کنکاش در زندگی خصوصی آدمها مگه دوره تخصصی میخواد ، خود عمل کلا اشتباه است.
قانون دست نمایندگان را باز گذاشته است نمایندگان می توانند همین لایحه را به ص.پورت طرح تقدیم مجلس نمایند. متأسفانه این نمایندگان هستند که به وظایف قانونی خود درست عمل نمی کنند
پاسخ ها
شهرام
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۵۶ - ۱۳۹۱/۰۴/۱۰
نماينده؟ ببخشيد ايييييييييييي كه گفتي يعني چه؟
هر کس از من عکس بگیره میزنم فکش بیاد پائین .
چشم دل بازكن كه جان بيني
آن چه ناديدني است آن بيني!
آنچه بینی دلت همان خواهد
وانچه خواهد دلت همان بینی!
هم در آن سر برهنه جمعی را
تا به عین‌الیقین عیان بینی!
هم در آن پا برهنه قومی را
از جهان و جهانیان بینی!
گاه وجد و سماع هر یک را
بر دو کون آستین‌فشان بینی!
آنچه نشنیده گوش آن شنوی
وانچه نادیده چشم آن بینی!
گر به اقلیم عشق روی آری
کافرم گر جوی زیان بینی!

"كيشو"
پاسخ ها
كيشو
| Iran, Islamic Republic of |
۱۳:۲۸ - ۱۳۹۱/۰۴/۱۰
البته كلمه به كلمه شعر سعدي است كه ظاهرا وصف الحال است. شرمنده از شاعر بزرگ ايران ...
چه شود ، آدمهائی که دوربین و موبایل بدست منتظر شکار لحظه ها هستند.
آقا جان من سواد حقوقی ندارم شما بگید. اگر خودرو حریم خصوصی نباشه، اونوقت یعنی ورود غیر به اون مجازه؟ یعنی مثلا اگر یکی در ماشین من رو باز کنه بیاد تو ماشین این هیچ اشکالی نداره؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۰:۵۴ - ۱۳۹۱/۰۴/۱۰
معنی کاملترش اینه که اگه توش نباشی میتونه برش داره و ببره !!!!!!!!
حريم خصوصي ؟؟؟ چه واژه غريبي است!
استفاده از هندزفری توی ماشین جریمه داره حالا چه طوری شده که میگن از همدیگه فیلم بگیرید. آقا مردم با مخ میرن تو ماشین همدیگه.......
یک مقام مسئول از مردم می‌خواهد تا عکس بگیرند و برای رسیدگی در اختیار پلیس گذارند؛

دلیل این فرمایشات عدم اطلاع از حقوق مردم میباشد.
و متاسفانه تحصیلات مسئولین است
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۴:۴۱ - ۱۳۹۱/۰۴/۱۰
به تحصیلات چه ارتباطی داره؟
احمدی مقدم که دکتره و رادان هم فکر کنم فوق داره
جدی نگیرید حالا ی چیزی گفته ....
مگر نیروی انتظامی اداره حقوقی نداره؟لا اقل اینگونه بدیهیات را اعلام بکنه که 1- پلیس ضابط قوه قضائیه نه حاکم ورای دهنده ودر این مقام فقط با حکم مقام قضائی ودر هرپست ودرجه ای باشه ودر چارچوب دستور قاضی اقدام میکنه2- ومفسرقانون هم نیست چون تفسیر قوانین بعهده مرجع صلاحیتدارش است 3- در این خصوص باندازه کفایت قوانین وجود داره که نیاز بتفاسیر مختلف نباشه :قانون حقوق شهروندی "قانون مسئولیت مدنی"قوانین جزائی "-قانون آئین دادرسی انتظامی وارتش وو....حال کسی خارج از صلاحیت مجوز عمومی صادر بکنه وهمه مردم رو دعوت به یک عمل خارج از قانون بکنه دیگه کسی امنیت وآرامش نخواهد داشت حتی شخص مجوز دهنده بهتره همه اینگونه موضوعات از مجرای صحیح قانونیش انحام بشه
1-ای کاش آقای رادان آماری از سرقت خودروها،نوامیس مردم،اموال مردم و کلاهبرداریها ارائه میداد.
2-ظاهرا منظور ایشان نهی از منکر است.
لطفا ایشان جواب دهند که به ممنظور امر به معروف میتوانیم از درون خودرویی که خانم محجبه سرنشین دارد هم عکسبرداری گردد.
3-اپیشنهاد میکنم ز آنجا که سرنشینان متخلف خودرو باید درس عبرت بگیرند و از آنجا که حکم همچنین افرادی مشخص است و در جهت همکاری با نیروی محترم انتظامی و کاهش حجم وظایفشان،افراد راسا نسبت به امر به معروف و نهی از منکر،چه از راههای قهریه و چه از راههای محبت آمیز به صرف شربت و شیرینی اقدام نمایند.
به نظرم گرفتن دزدو... آقایوون به ارگانای دیگه واگذار کردن خودشون افتادن دنبال کارای واجب تر!!!!!!!!! این راحتتره
از رسانه های اصولگرا انتظار چنین حرف حسابی نمی رفت.
اقای احمدی مقدم جواب بدهند لطفا:
1-من میتوانم از خانمهایی که گشت ارشاد میگیره عکس بگیرم؟
2- من میتوانم از داخل ماشین گشت ارشاد عکس بگیرم؟
3- من میتوانم از پلیسهای گشت ارشاد عکس بگیرم؟

خیلی مهمه لطفا جواب بدهید ؟
چون یک اتفاق جالب افتاده
عکس گرفتن توی خیایان ، اونم ار بقیه !!؟ عمرا

یک خاطره :
من خودم سال پیش وقتی عازم مشهد بودم توی ایستگاه راه آهن قطار تهران از قرآن بزرگی که اونجا قرار داره ، عکس گرفتم و مادرم هم از من عکس گرفت _ البته با تبلت
همین حین پلیس راه آهن فورا دست منو گرفت و برد گیشه ی پلیس مستقر در راه آهن
خلاصه کمی صحبت کردند از ممنوع وبدن عکس گرفتن از اجتماعات صحبت کردند و کمی هم مشکوک به من نگاه می کردند
آخر سر یکی از همکاران محترمشان آمد و آرام گفت: ایرانیه ! مشکل نداره بذار بره


نمی دونم حالا قضیه این وسط چیه که پلیس می خواد دوربین به دست بشیم
من نمی دونم حالا این حرفهایی که زده میشه چقدر میتونه واقعیت داشته باشه ، مثلا من به عنوان یک جوان ، از دختری جوان که به نظرم خودم بدحجاب هست ، عکس بگیرم ، واقعا می مونم عکس رو نگه دارم یا ببرم بدم به پلیس !؟

شما باشی چکار می کنی
جای فرزاد حسنی خالی. !!!
وقتی توی این مملکت مجری قانون ، قانون گذار شود و هرآنچه دلش می خواهد می گوید و عمل می کند و کسی را جرات اعتراض نیست آخرش می شود اینکه مجری قانون مردم را به بی قانونی امر می کند. آیا واقعا" کار پلیس توی کشورهای دیگر چیست ؟؟؟؟؟؟؟؟؟!!!!!!!!!!!! وضعیت پوشش زنان و مردان ...
وای به روزی که بگندد نمک
بحث حریم خصوصی در این جا اشتباه محض است. شاید این گونه برداشت شود که عکس را در خیابان باید گرفت نه در خودرو. فرض کنید یک خانمی در خیابان به هر دلیل حجاب کامل ندارد آیا گرفتن عکس از او و در اختیار دیگران قرار دادن آن عکس شرعا مجاز است یا خیر؟ به نظر من این کار بسیار ....... است حتی اگر عکاس خود فرمانده ناجا باشد. منزلت اشخاص به تقوای آنهاست نه به مقام.
تابناک باز هم که دروغ گفتی . بد حجابی جرم هست و در قانون مجازات اسلامی برای آن مجازات آمده هست .
این قانون که گفتی یعنی چه ؟
تفرقه بیانداز و ....
با توجه به کمبود نیروی انسانی پلیس و تجهیزات فیلم و عکس برداری چه اشکالی دارد برخی از شهروندان که در سن قابل قبول و شخصیت متعادلی هستند بتوانند بعنوان چشم و گوش پلیس در صورت تخلف رانندگی ، موارد را مستند و به پلیس گزارش نمایند. شما مطمئن باشیدلطفا اگر بدنبال امنیت و آرامش در جامعه هستید با این طرح موافقت بفرمائید.
دقیقا موافقم باهات
چه بسا میتونن با یه فتوشاپ عالی برای بقیه پاپوش درست کنن و آیا پلیس وقت میکنه اینهمه عکس رو بررسی کنه ببینه فتوشاپه یانه؟

واقعا متاسفم ............
اگه تا دیروز درویش کردن چشم یک فضیلت بود ، با افاضات ایشان چشم چرانی کاری که چه عرض کنم عکاسی از ... مردم هم مستحب میشود !!!!! نامردی اگه منتشر نکنی !
هر کی از جونش سیر شده بیاد از من عکس بگیره
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی
آخرین اخبار