بازدید 15651

مشاهده دو نوع پلنگ در کوه هاى باميان

کد خبر: ۲۵۴۳۸۲
تاریخ انتشار: ۰۹ تير ۱۳۹۱ - ۰۰:۲۴ 29 June 2012
دو نوع پلنگ در ولايت بامیان به مشاهده رسيده که اين تحول مى تواند ، بخصوص توجه سياحان خارجى را بيشتر جلب نمايد.

به گزارش روزگار نو، به نقل از خبرگزاری «پژواک» افغانستان، اين دونوع پلنگ بنام هاى فارسی وپشک پلنگ ياد ميشود و درمناطق بند امیر و 

بند پیتو ولسوالی یکاولنگ وکوههای شش پُل مرکز بامیان ديده شده است.

پشک پلنگ بنام فاميل پلنگ هم ياد ميشود و بيشتر در کوه هاى اطراف بند امير( اولين پارک ملى افغانستان) زيست ميکند.

پلنگ فارسی نوعی پلنگی است که با پلنگ عادی فرق دارد واز یک نسل خاص پلنگ می باشد  و نسبت به پشک پلنگ بزرگتر است،اما پشک پلنگ که گربه وحشی نیز به آن اطلاق میشود؛ شبیه پلنگ و کوچکتر از پلنگ فارسى ميباشد.

پلنگ فارسى ،رنگ زرد و سياه و خط دار  و  پشک پلنگ ، رنگ سياه و خال هاى سفيد دارد .
ریاست محیط زیست بامیان ميگويد که اين نوع پلنگ ها سى الى چهل سال قبل در بامیان وجود داشتند، اما به اثر چندین دهه جنگ، نسل آن رو به انقراض گذاشت. یا محل بود وباش شانرا ترک کردند و يا هم به مناطق کوهستانی که کمتر انسانها در رفت وآمد بودند، زيست ميکردند.

اما اين دونوع پلنگ که بیش از سه دهه دیده نشده بود،ازدوسال بدینسو در بامیان به مشاهده رسیده  و از آن فلمبردارى و عکسبردارى نيز شده است.

محمد شریف "پویا"مدیرعمومی حفظ میراثهای طبیعی ریاست محیط زیست بامیان ميگويد که پلنگ فارسی وپشک پلنگ ابتدا در سال ١٣٨٩ در کوههای شش پل توسط اهالی منطقه که در کوهها بدنبال هیزم ميرفتند به مشاهده رسید ودر سال ١٣٩٠ در کوههای یکاولنگ نیز دیده شده است.
وى به آژانس خبرى پژواک گفت که سازمان تحفظ حیات وحش امريکا (  (WCSموفق شده که تصاویر این دو نوع پلنگ را با دوربین های پیشرفته عکسبرداری نماید.

پويا علاوه ميکند که تا هنوز بیش از ده پلنگ در اين مناطق عکسبردارى و فلمبردارى وبه ریاست محیط زیست بامیان گزارش داده شده ، حالانکه امکان دارد ده ها پلنگ در اين ساحات وجود داشته باشند.

مدیرعمومی حفظ میراث های طبیعی ریاست محیط زیست بامیان ميگويد که هنوز مشخص نيست که اين پلنگ ها از کجا آمده اند ؟ اما بعد از تحقيقات معلوم خواهد شد که اصلاً در کجا زيست داشتند.

او مى افزايد که وجود این پلنگها برای جذب توریستان(سياحان)بخصوص اتباع خارجى واز منظر حیات وحش اهمیت بالايی دارد وریاست محیط زیست در تلاش است که برای ( ايکوسیستم ) یا محل بود وباش این حیوانات مصوونیت ایجاد نماید .
پويا یکی از راههای ایجاد مصوونیت پلنگ را منع شکار آهو وحیوانات ديگرى که از آن پلنگها تغذیه ميکند، خوانده، گفت: (( ما برای آگاهی مردم از اهمیت حیات وحش تلاشهای زیادی نموده واز مردم خواسته ايم تا در حفظ حیات وحش همکاری نمایند  . ((
نسل آهو که براثر جنگها در باميان رو به انقراض نهاده بود، نيزدر چند سال اخير به شکل گله در کوههای اطلس ، سیاه نو، زنبورک وبند پیتاب ولسوالى یکاولنگ مشاهده شده که غذاى خوب براى حيوانات وحشى بخصوص پلنگ پنداشته ميشود.  
مردم نيز از مشاهدۀ پلنگ در کوه هاى باميان حرف ميزنند.

علی رضا یکتن از ساکنان منطقه شش پل به پژواک گفت: (( يک هفته پيش، ما هشت  نفر بودیم و صبح وقت بخاطر جمع کردن هيزم به کوه رفتیم، وقتی ساعت هشت صبح به کوه رسیدیم، دیدیم که سه پلنگ از سر کوه نمايان شدند...))

وی مى افزايد که نمیداند چه نوع پلنگ بود، اما از دور که دید، رنگ زرد با خالهای سیاه داشت وبی خیال بدون اینکه از آنها بترسند از سر کوه عبور مينمودند.

اين باشنده علاوه ميکند که آنها ترسيدند که مبادا توسط پلنگها دريده شوند، بعد از آن براى جمع آورى هيزم به کوه نرفتند.

داکتر محمد عارف مسوول پروژه موسسه تحفظ حیات وحش WCS در بامیان تائيد ميکند که در تحقیقات وعکسبرداری های ابتدائى شان از پلنگ فارسی وپشک پلنگ تصویر برداری نموده اند.اما ميگويد که فعلا ً نمیتوانند در مورد نتایج نهايى تحقیقات شان جزئيات بدهند.

او گفت که بعد از ختم تحقیقات از طریق وزارت زراعت واداره ملی حفاظت محیط زیست در این مورد معلومات داده خواهد شد.

مدیرعمومی حفظ میراثهای طبیعی ریاست محیط زیست بامیان ميگويد که پلنگ عادى در ارتفاعات مناطق مرکزى ( کوه هاى باباى باميان و دايکندى) نيز وجود دارد. اما محققين محيط زيست موفق شده اند که تنها از پلنگ فارسى و پشک پلنگ عکس و فلمبردارى نمايند.

از جانب ديگر جمعه خان "مهدوی" مدیر اداری ریاست اطلاعات و فرهنگ بامیان  ميگويد که هر نوع   ازحیوانات برای رشد وانکشاف توریزم در بامیان  موثر خواهد بود.

وی  گفت: (( حیات وحش خود زیبايی وجذابیت خود را دارد وحتی اگر نسل حیوانات در مناطق بند امیر که پارک ملی افغانستان است ؛ بیشتر گردد توریست هاى بیشتری به آنجا سفر خواهند کرد و عوايد از درک توريزم بيشتر خواهد شد.))

باميان ساحات تاريخى وباستانى از جمله مجسمه هاى مخروبۀ بودا، بیش از سه هزار مغاره در اطراف آن،  بند امير، درۀ اژدر، شهر هاى غلغله  و ضحاک ، منطقۀ فيروز بهار، استوپۀ کليگان و قلعه هاى گوهرگين،   کافرى چهل دختران و چهل برج دارد .

مردم و مسوولان محلى ميگويند که برخى از اين مناطق به بازسازى نياز دارد و اگر بازسازى شوند و تسهيلات توريستى فراهم گردد، سياحان بيشتر جذب شده به مردم و دولت عايد خوب خواهند داشت.


توضیح ضروری: برای حفظ امانت، رسم الخط و گویش خبر حفظ شده است.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل