بازدید 11601

رقابت تنگاتنگ ايران و قطر بر سر پارس جنوبي

قطر از سال 1992 ميلادي با بستن قراردادهايي به صورت توليد مشاركتي با پيمانكاران توانمند خارجي و بيشتر آمريكايي و فرانسوي، بهره‌برداري از اين مخزن آغاز شده و ايران چندين سال ديرتر، يعني مهر ماه 1376 با امضاي قرارداد آغاز فازهاي 2 و 3، درصدد بهره‌برداري از اين منبع برآمده است.
کد خبر: ۲۵۲۴۴
تاریخ انتشار: ۲۳ آبان ۱۳۸۷ - ۱۷:۳۷ 13 November 2008
ميدان گازي پارس جنوبي، بزرگترين ميدان گازي جهان به وسعت 9700 كيلومتر مربع است كه كشور ايران و قطر هر دو در اين ميدان شريكند؛ حق ايران 3700 كيلومتر مربع از اين ميدان، يعني درست 3/1 است، اما با اين حال، همين سهم، يك سوم بيش از 8 درصد كل گاز جهان و 50 درصد كل گاز كشور ايران را تشكيل مي‌دهد. اين در حالي است كه ذخيره گاز اين ميدان چهارده تريليون متر مكعب و هجده ميليارد بشكه ميعانات گازي است.

به گزارش خبرنگار «تابناك»، از هر دو فاز پارس جنوبي پس از توسعه، 6/56 ميليون متر مكعب در روز گاز غني از مخزن برداشت و پس از تصفيه پنجاه ميليون متر مكعب گاز تصفيه شده و به اصطلاح شيرين توليد و به شبكه سراسري فرستاده مي‌شود. علاوه بر آن، از هر دو فاز هشتاد هزار بشكه ميعانات گازي توليد و صادر و يا به صنايع پتروشيمي فرستاده مي‌شود كه داراي قيمت بسيار خوبي در بازار جهاني است.

بنا بر اين گزارش، هر روز چهارصد تن گوگرد در اين منطقه توليد‌ كه البته به عنوان يك عنصر مزاحم تلقي مي‌شود، ولي در طرح‌هاي پارس جنوبي پس از گرانول شدن به خارج از كشور صادر مي‌شود. توليد ساليانه يك ميليون تن اتان و 05/1 ميليون تن گاز مايع (LPG) نيز از توليدات هر دو فاز پارس جنوبي است.

اين گزارش همچنين حاكي است، از سال 1992 ميلادي با بستن قراردادهايي به صورت Sharing production يا همان توليد مشاركتي با پيمانكاران توانمند خارجي و بيشتر آمريكايي و فرانسوي، بهره‌برداري از اين مخزن آغاز شده و ايران، چندين سال ديرتر، يعني مهر ماه 1376 با امضاي قرارداد آغاز فازهاي 2 و 3، درصدد بهره‌برداري از اين منبع برآمده كه با تلاش مسئولان، هم‌اكنون ميزان برداشت ايران از اين مخزن گازي با قطر برابر شده است.
گفتني‌ است، با توجه به تلاش قطر براي افزودن به سهم برداشت خود، مسئولان داخلي بايد تلاش بيشتري براي جبران عقب‌ماندگي‌ها و همچنين نگهداري از منابع مالي انجام دهند.
 
متن کامل را در ستون «گزارش» بخوانيد.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۰
جا دارد در اين گزارش از نقش شركت پتروپارس بعنوان تنها اپراتور نفتي ايراني كه نقش بسزايي در توسعه ميدان گازي پارس جنوبي داشته و توسعه فازهاي 1و 6و7و8 حاصل توانمنديهاي مديريتي و فني آن مجموعه ارزشمند ميباشد سخني گفته شود . اميد است حلاوت بهره مندي از ذخاير زير زميني گازي در فاز 12 و فازهاي آينده نيز توسط آن مجموعه ارزشمند كام هموطنانمان را بيش از پيش شيرين نمايد.
اگر سری به منطقه پارس جنوبی بزنید درخواهید یافت که چگونه شدت فعالیتها کم شده و چگونه برخي پیمانکاران بزرگ منطقه را ترک کرده اند.آقايان نتوانسته اند حتی یک قرارداد بزرگ نفت و گاز در 4 سال گذشته امضا کند.
یک کارشناس نفت
حرکت جهشی وموفق شرکت پتروپارس ظرف سه چهار سال گذشته جای تقدیر دارد.
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل