شناسایی یک رودخانه در کویر لوت +عکس

کویر شناسان با مطالعه دقیق حوزه های آبخیز داخلی لوت، چشمه و رودخانه ای 6 کیلومتری که مسیر حرکت آن به سمت پست ترین فروافتادگی چاله مرکزی است شناسایی کردند.
تاریخ انتشار: ۲۷ خرداد ۱۳۹۱ - ۱۵:۵۸ 16 June 2012
اقلیم پیچیده و شگفت انگیز چاله مرکزی لوت، به ویژه در مناطقی که برخی از محققان قبلا فاقد حیات اعلام کرده بودند، مورد مطالعه و بررسی مجدد کارشناسان کانون سبز فارس قرار گرفت و با مطالعه پدیده های منحصر بفرد این چاله، چشمه و رودخانه ای 6 کیلومتری و گونه های جانوری و گیاهی جدید در آن نمونه برداری و شناسایی شد.

بهمن ایزدی مدیر کانون سبز فارس در گفت‌وگو با مهر می گوید: با مطالعه دقیق حوزه های آبخیز داخلی لوت در این ناحیه، که قبلا تصور می شد که ورود و عبور از آن غیر ممکن است، چشمه و رودخانه ای 6 کیلومتری که مسیر حرکت آن به سمت پست ترین فروافتادگی چاله مرکزی است شناسایی شد که منشأ آبخیز زهکش داخلی لوت است که در خاتمه بخشی از باتلاق شمالی چاله مرکزی را تشکیل می دهد.

ایزدی با بیان اینکه این رود بنا به تصمیم محققان «کال لوت» نامیده شد اضافه می کند: بررسی‌های دقیق و موشکافانه کارشناسان گروه تحقیقاتی در سال گذشته سه گونه جانوری آبزی در آبهای بسیار شور کال (رودخانه) شور شناسایی شد.

مدیر کانون سبز فارس وجود این گونه های جانوری را ضمن دارا بودن پیچیدگی های خاص سیستم اکولوژیک لوت، نشان دهنده ارتقاء کامل و پیوستگی زنجیره غذایی جانوران این ناحیه، عنوان می کند.

به اعتقاد وی، شناسایی این گونه ها از جمله کشفیات پر اهمیت کشور در حوزه تنوع زیستی اقالیم گرم وخشک ایران است و در حال حاضر بیولوژیست های موسسه تحقیقات گیاه پزشکی کشور که از جمله مراکز تحقیقاتی معتبر در خاورمیانه است مشغول مطالعه گونه های مذکور هستند.

ایزدی یادآور می کند: جمع آوری نمونه هایی از خانواده عنکبوتیان نیز که اندمیک منطقه لوت و در دنیا کم نظیر هستند در حال بررسی است و بزودی متخصص برجسته بندپایان و خانواده عنکبوتیان از کشور چین برای مطالعات تکمیلی به ایران سفر می کند.

مدیر کانون سبز فارس می گوید: با پیمایش عملی در تمامی بیابان لوت، بالاخص چاله مرکزی، میانه طولی بخش شرقی کلوت ها تا عمق 80 کیلومتری، تنگ دشت غربی (زبان مار)، چاله ملک محمد و ریگ یلان توسط محققان کانون سبز فارس زنجیره غذایی، لانه و قلمرو روباه شنی و گربه شنی و موش دو پا و همچنین 32 خانواده جانوری از این مناطق نمونه برداری شده است.

به گفته وی، با توجه به مستندات علمی، فعال بودن چرخه زندگی و حیات در تمامی نقاط بیابان لوت ثبت شد که با ثبت و شناسایی گونه های گیاهی شور پسند و شن زی منطقه گرم و خشک لوت، نه تنها باور غلط منطقه فاقد حیات در لوت منتفی است بلکه بوم سازگانهای گرم و خشک لوت به دلیل شایستگی منحصر بفرد خود و دارا بودن گونه های جانوری اندمیک، برگ زرینی از غنای اکوسیستم گرم و خشک کشور را در لوت به نمایش گذاشته است.

به اعتقاد ایزدی، این امتیاز، رویکرد تقویت مطالعات بیشتر، اکولوژیست‌ها، بیولوژیست‌ها، ژئومورفولوگ‌ها و جغرافیدانان و سایر محققان را می طلبد.
عجیب هست واقعا با بودن این مه نقشه و تصاویر دقیق ماهواره ای ، این رودخانه آیا واقعا تازه کشف شده و کسی قبلا از آن خبر نداشته است؟!
خوب که چی؟!
با اين حساب ديگر نيازي به انتقال آب از درياي خزر به كوير ها نيست خودش رودخانه دارد .
تنها امید ایران طبیعت است.این موهبت باشد بر همه تاریکی ها و جهالت ها فائق خواهیم امد.
۰۸:۰۹ - ۱۳۹۱/۰۳/۲۸
آخه با آب شور كه نميشه حيات بر پا كرد
اقا عجب طبيعتي داره

آخ جون کجاست تا بریم جلوی این رود هم سد بزنیم و
۰۸:۱۸ - ۱۳۹۱/۰۳/۲۸
نه خیر بریم ویلا بسازیم
مثل اینکه در کره مریخ نشانه های حیات را یافته ایم بگذریم این اب چقدر در دل کویر لوت زیباست
تبارك الله احسن الخالقين
جل الخالق،نشان از توان ذات الهی است
طرح شیرین سازی آب خلیج فارس یا حتی نیمه شیرین سازی ان وانتقال آن به داخل دشت باعث رشد وشکوفای کشاورزی وصنعت وتوریسم ودر یک کلام باعث پیشرفت خواهد شد
با خیال راحت می توان اظهار نظر کرد که نسل این گونه ها هم بزودی از بین خواهد رفت چون در دام بشر دو پا گرفتار شده اند . تا حالا داشتند زندگی می کردند با کسی هم کاری نداشتن ولی دیگه نابود خواهند شد.
"بزودی متخصص برجسته بندپایان و خانواده عنکبوتیان از کشور چین برای مطالعات تکمیلی به ایران سفر می کند."

یعنی متخصص هم باید از چین وارد کنیم؟؟؟؟؟؟
چرا به درس خونده های این مملکت توهین میکنن؟
امیر
۰۷:۳۵ - ۱۳۹۱/۰۳/۲۸
شوخیت جالب بود. ولی فکر کنم چون چینی ها خیلی تو کار حشراتن (هم به عنوان جاندار هم به عنوان غذا) این موجودات رو خوب میشناسن
اكولوژيست: بوم شناس
بيولوژيست: زيست شناس
دایی من که راننده بیابان های ایران بود چند سال پیش گفت: وسط کویر لوت تکه ای از یک رودخانه زیرزمینی که از سیبری سرچشمه گرفته از وسط این کویر بیرون آمده و هیچکس ازش خبری نداره. خیلی جالبه که محققان تازه پیداش کردن!!
۰۸:۴۵ - ۱۳۹۱/۰۳/۲۸
در حرف دایی شما هیچ شکی نیست فقط دایی شما از کجا فهمید از سیبری هست
از این عنکبوت ها تو سلماس هم زیاده
کو عکس رودخونه؟؟
این رودخانه های وسط کوِیر آبش یا تلخه یا شور حتی حیوونا هم نمیخورن
این نوع از خانواده عنکبوتیان معروف به عنکبوت شتری میباشد ولی عنکبوت نیست و گونه های مختلفی در ایران دارد و دارای نیش هم نیستند و در بیشتر نقاط ایران یافت میشوند و من خودم درزمان تحصیل در دبیرستان تحقیقاتی که بر روی عنکبوتهای بومی همدان و ایران داشتم سه گونه از این خاواده از عنکبوتیان را جمع آوری نموده و به تصویر کشیده ام . در ایران متخصص در این زمینه داریم و نیاز به ورود متخصص از چین نیست.
با توجه به اینکه کشور ما دارای مناطق کویری زیادی است فکر میکنم اگر با ایجاد امکانات توریستی مخصوصا" مسابقات رالی و موتورسواری در این مناطق را پیاده کنیم میشود بهره برداری زیادی از آنها کرد
به نظر غیرطبیعی می آد. چه عرض کنم
ایران بهشته به جای انتقال اب به کویر از نعمت های خدادادی ان منطقه استفاده شود.انرژی برقی تولید شده از افتاب یک نمونه هست که الان در خیلی کشورها استفاده می شود.
به نظر من کل کویر رو میشه برای آبادی و قراردادهای استیجاری به ژاپن و چین و هر کشور دیگه داد تا ببینی مثل دوبی چطور آباد بشه اونا میتونن اونو محل ساخت کارخونه ها و یا مناطق تفریحی کنن، نخندید باور کنید شدنیه