بازدید 2466

آمار دوپینگ ما مایه مباهات است!؟

بازیکنان باید پاسپورت کنترل دوپینگ داشته باشند
کد خبر: ۲۵۰۳۳۱
تاریخ انتشار: ۲۱ خرداد ۱۳۹۱ - ۱۴:۵۷ 10 June 2012
رئیس کمیته پزشکی فدراسیون فوتبال گفت: از این پس بازیکنان باید پاسپورت کنترل دوپینگ داشته باشند.

به گزارش خبرگزاری فارس، احمد هاشمیان امروز در نشست خبری در فدراسیون فوتبال در خصوص عملکرد کمیته پزشکی در سال 90، تصمیمات جدید کمیته پزشکی فیفا و برنامه‌های فدراسیون در سال 91 در زمینه سلامت بازیکنان صحبت‌های زیر را مطرح کرد.

* رسانه نباشند نمی‌توانیم حیات خود را منتقل کنیم

احمد هاشمیان در ابتدای صحبت‌های خود گفت: قبل از هر چیز ابراز تأسف می‌کنم برای اینکه در نشست امروز تعداد کمی از رسانه‌ها حضور دارند. شاید من قابل نباشم اما نکته مهم این است که از رسانه‌ها انتظار فرهنگ سازی در زمینه سلامت بازیکنان را داریم. طبیعتا وقتی رسانه‌ها نسبت به موضوع مهمی مثل سلامت بازیکنان حساسیت نشان نمی‌دهند پیام ما به مخاطب نمی‌رسد و همیشه بحث در فوتبال سر مبلغ قرارداد باقی می‌ماند و مسائل زیربنایی مورد غفلت قرار می‌گیرد.

وی افزود: تا به حال سابقه نداشته که در کنگره مجمع فیفا کنگره پزشکی به آن متصل شود اما به تازگی کنگره پزشکی فیفا تشکیل شد و کمیته اجرایی و اعضای مجمع فیفا موظف شدند در این کنگره حضور پیدا کنند و مسئولان فدراسیون عضو فیفا نیز مکلف شدند در این کنگره حاضر باشند. این مسئله نشان می‌دهد که سلامت بازیکنان تا چه اندازه برای متولیان فیفا اهمیت دارد و تلاش است شرایطی فراهم شود تا توجه همه به این موضوع جلب شود. انتظارم این است رسانه‌های گروهی با درک حساسیت این موضوع در انعکاس چنین مطالبی نقش فعال‌تری داشته باشند.

رئیس کمیته پزشکی فدراسیون فوتبال تصریح کرد: امروز می‌خواهم در ارتباط با سه موضوع اساسی صحبت کنم: 1- عملکرد کمیته پزشکی و مبارزه با دوپینگ در سال نود 2- کنگره پزشکی فیفا که در ماه می 2012 برگزار شد 3- برنامه‌های کمیته پزشکی در سال 91 با محوریت مصوباتی که در کنگره فیفا تصمیم‌گیری شده است.

* گزارش عملکرد کمیته پزشکی در سال 90

هاشمیان با بیان اینکه گزارش عملکرد شامل چهار بخش است افزود: مورد اول مربوط به توجه به امور ورزشی است مورد دوم مبارزه با دوپینگ و مسئله سوم خدمات سلامت و مورد چهارم سایر فعالیت‌های دیگر است.

رئیس کمیته پزشکی فدراسیون فوتبال خاطرنشان کرد: در زمینه توسعه امور پزشکی در فوتبال از 4 سال قبل به این نتیجه رسیدیم که نیازمند یکسری زیرساخت‌ها هستیم. اصلا آیین‌نامه پزشکی و کنترل دوپینگ نداشتیم. در مورد به کارگیری کادر پزشکی در فوتبال آیین‌نامه‌ای نبود و همین کمبودها مسائلی را به وجود آورده بود. در خصوص امکانات و تجهیزاتی که باید در استادیوم‌های ما در اختیار پزشکان قرار گیرد آیین‌نامه‌های لازم را تهیه کردیم تا سیستم عملیاتی و نظارتی کمیته پزشکی فراهم شود.

وی افزود: شاید احساس می‌شد کمیته پزشکی فقط مسئول امور تیم‌های ملی است اما با نگاهی که کفاشیان به زیرساخت‌ها داشت به تدریج آیین‌نامه‌های مختلف تهیه شد و امروز مجموعه فعالیت‌ها را طبق آیین‌نامه پیش ببریم.

هاشمیان تصریح کرد: فعالیت‌هایی که در حوزه پزشکی شکل گرفت برگزاری جلسه توجیهی افسران دوپینگ در مهر سال 90 بود. نیاز بود در نشستی باتوجه به اتفاقاتی که در فصل گذشته رخ داد مسائلی را منتقل می‌کردیم. موضوع دوم بحث جدی در مبارزه با دوپینگ بود و اینکه برخی تیم‌ها آگاهی لازم در مسائل دوپینگ را نداشتند. در سال 90 در 17 استان سمینار یک روزه دوپینگ را برگزار کردیم و اکنون کمتر کسی است که در فوتبال در سطح کشور می‌تواند مدعی شود که اطلاعاتی در مورد مبارزه با دوپینگ ندارد. تعداد افسران به موازات افزایش مأموریت‌هایی که داشتیم افزایش پیدا کرد. حدود 29 پزشک در کارگاه‌های آموزشی شرکت کردند که 21نفر آنها قبول شدند و به جمع افسران ما اضافه شدند. در مجموع حدود 50 افسر کنترل دوپینگ داریم.

هاشمیان خاطرنشان کرد: برنامه‌های آموزشی برای پزشکان برنامه‌ریزی کردیم. هر افسر هنگام مأموریت کنترل دوپینگ دو دستیار دارد که برای آموزش این دستیاران نیز کارگاه‌هایی را تشکیل دادیم و آزمون‌های سختی برای آنها در نظر گرفتیم. از جمله آیین‌نامه‌های تنظیم شده باید به استانداردسازی خدمات فوتبال اشاره کنیم و اینکه الزام شد همه پزشکان و فیزیوتراپ‌های باشگاه‌ها باید صلاحیت علمی برای کار داشته باشند به هین دلیل ما آزمون‌های سطح بندی پزشکان را در آذر و دی سال 90 برگزار کردیم و تعدادی از پزشکان و فیزیوتراپ‌ها موفق به دریافت گواهینامه گرید C از کمیته پزشکی شدند.

وی ادامه داد: آنها تنها افرادی هستند که صلاحیت حضور در فوتبال را دارند و اگر باشگاهی می‌خواهد از پزشکان استفاده کند چاره‌ای جز این ندارند که مدارک پزشکان و فیزیوتراپ های خود را به کمیته پزشکی ارائه کند و بعد از مجوز کمیته پزشکی می‌تواند با آنها قرارداد ببندد. کمیته پزشکی فقط کسانی را تأیید می‌کند که در این ‌آزمون‌ها شرکت و گواهینامه را دریافت کرده باشند.

هاشمیان گفت: کسی که چنین گواهینامه‌ای را دریافت کرده باشد باید دو سال در کنار تیم‌ها فعالیت داشته باشد. همچنین در این دو سال به طور مستمر در کارگاه های آموزشی که کمیته پزشکی برگزار می‌کند شرکت می‌کند و در این صورت است که می‌تواند برای دریافت گواهینامه گرید B در کلاس‌هایش شرکت کند.

رئیس کمیته پزشکی تأکید کرد: از دیگر برنامه‌هایی که در دستور کار خود قرار دادیم تا دیگر هیچ تیمی ادعا نکند از آیین‌نامه‌های دوپینگ بی خبر است پروژه‌ای است که با همکاری سازمان لیگ در بخش‌های مختلف چه در بخش بانوان چه در بخش آقایان در پیش گرفتیم. نماینده کمیته پزشکی باید در تمام نشست‌هایی که مربوط به برگزاری مسابقات است شرکت داشته باشد تا آ‌موزش های لازم را به تمام باشگاه‌ها بدهد. بنابراین از هیچ باشگاهی ادعایی مبنی بر اینکه آگاهی کافی از مسائل دوپینگ و پزشکی ندارند را نمی‌پذیریم.

رئیس کمیته پزشکی فدراسیون فوتبال اظهار داشت:‌ یکی از زیرساخت‌ها بخش آیین‌نامه پزشکی در قسمت فوتبال و فوتسال بود. اکنون همه لیگ‌های ما صاحب آیین نامه هستند. ما در سال 90 بخش پزشکی را بازنگری کردیم و سپس به همه لیگ‌ها ابلاغ شد. در جهت آموزش بازیکنان کتاب آموزش گام به گام را با تیراژ 10 هزار جلد تکثیر و در اختیار باشگاه‌ها گذاشتیم و در این کتاب آخرین اطلاعات درمورد داروهای ممنوعه و شیوه نمونه دادن چاپ شده است.

هاشمیان ادامه داد: آیین‌نامه ملی مطابق با شرایط اقلیمی و فرهنگی ما تهیه شده که این افتخار کشور است. آیین نامه جدید با اصلاحات جدیدی که فیفا به زودی برای ما ابلاغ می‌کند به زودی منتشر خواهد شد. اتفاق مهمی که امسال رخ داد و ما موفق شدیم با تصویب هیئت رئیسه آن را به باشگاه ها ابلاغ کنیم بحث تعیین شناسنامه پزشکی برای هر بازیکن است. بر اساس این ابلاغیه تمام بازیکنان حرفه‌ای در همه سطوح باید شناسنامه پزشکی داشته باشند و اگر بازیکنی این شناسنامه پزشکی را نداشته باشد برای فصل جدید دچار مشکل می‌شود.

وی گفت: سوابق پزشکی برای تصمیم گیری حائز اهمیت است. این مصوبه از لیگ جدید عملیاتی می‌شود و یکی از شروط نقل و انتقالات داشتن این شناسنامه است. در این شناسنامه نتایج کنترل دوپینگ ثبت می‌شود. پزشکان و تیم‌ها موظف هستند آنچه که سال گذشته آموزش دیدند در معاینات پیش از فصل به کار گیرند.

وی اظهار داشت: در آذرماه سال قبل آموزش پزشکی در رده‌های پایه را داشتیم کلاس‌های آموزشی در حوزه مبارزه با دوپینگ و همچنین کلاس برای کادر فنی تیم‌های ملی برگزار کردیم. این الزام است که تمام مربیان با هماهنگی کمیته آموزش در دوره‌های مبارزه با دوپینگ و احیای قلبی و ریوی شرکت کنند.

* از 71 نمونه، 2 نمونه دوپینگی داریم

به گزارش فارس هاشمیان با اشاره به اینکه طبق آخرین نتایج آزمایش کلن آلمان از 71 نمونه دو نمونه مثبت اعلام شده است گفت: یک نمونه مربوط به لیگ برتر و استفاده از ماده ممنوعه سیبوترامین و یک نمونه مربوط به لیگ آزادگان به دلیل استفاده از ماده دگزامتازون است. جلسات دفاعیه اولیه این دو پرونده تشکیل شده و در هفته جاری نشست کمیسیون بدلی و برای رسیدگی تشکیل می‌شود و رأی اولیه این دو پرونده تا پایان هفته به باشگاه‌های آنها ابلاغ خواهد شد.

* افزایش نمونه گیری به دلیل افزایش مأموران کنترل دوپینگ

رئیس کمیته پزشکی به فعالیت‌های این کمیته در زمینه مبارزه با دوپینگ اشاره کرد و گفت: مبارزه با دوپینگ را در شرایطی شروع کردیم که با کمبودهایی رو به رو بودیم اما با اهتمام هیئت رئیسه فدراسیون، رئیس و دبیر فدراسیون فوتبال پشتیبانی‌های جدی به عمل آمد و محصول این شد که در سال 87-88 ، 33مأموریت در سال 88-89 ، 112 مأموریت ،‌در سال 89-90 ، 143 و در سال 90-91 ، 425 مأموریت ثبت شده است. با افتخار می‌گویم که این تعداد نمونه‌گیری در کشورهای آسیایی در رتبه اول است و ما جزو کشورهای پیشتاز در مبارزه با دوپینگ هستیم. این نمونه‌گیری‌ها را در بالاترین سطح جهانی انجام می‌دهیم و پزشکان مربوط به این کار از متخصصین این امر هستند. جمعه هفته جاری هم یک دوره تربیت دستیاران دوپینگ را داریم که حدود 40نفر دستیار در آن شرکت می‌کنند.

وی افزود: در کشور ما بهترین تجهیزات کنترل دوپینگ وجود دارد و هم نمونه ادرار و هم نمونه خونی گرفته می‌شود. بر اساس هدف‌گذاری در فصل جدید پیش بینی 520 نمونه کنترل دوپینگ را کرده‌ایم.

هاشمیان ادامه داد: در توزیع نمونه‌گیری بیشترین سهم با 256 نمونه در اختیار لیگ برتر است و کمترین آمار نمونه مربوط به لیگ فوتسال است. یکی از استراتژی‌های مهم دنیا این است که در رده‌های سنی پایین‌تر فقط با آموزش دادن در بحث مبارزه با دوپینگ فرهنگ‌سازی شود و ما هم همین کار را انجام می‌دهیم.

هاشمیان با انتقاد از برخورد با کنترل دوپینگ در فوتسال گفت: در تمام بخش‌ها به استثناء فوتسال گسترش نمونه‌گیری داشتیم. متأسفانه در فوتسال اکثر تیم‌ها بدون پزشک و فیزیوتراپ کار می‌کنند که ما به شدت از این موضوع گله‌مند هستیم و با این مسئله از امسال برخورد خواهیم کرد. از متولیان فوتسال در باشگاه‌ها هم می‌خواهیم در این زمینه دقت لازم را داشته باشند. به دلیل نبودن کادر پزشکی در تیم‌های فوتسال ناگزیر شدیم تعداد نمونه‌گیری‌ها را کاهش دهیم اما امسال همه باشگاه‌ها در همه بخش‌ها موظفند کادر پزشکی داشته باشند.

هاشمیان تصریح کرد: اگرچه تعداد نمونه‌های مثبت نسبت به گذشته افزایش پیدا کرده اما تعداد آن ارزشمند نیست. طبیعی است که هرچه تعداد نمونه‌گیری بیشتر باشد شانس کشف موارد مثبت افزایش پیدا می‌کند. در فصل 90-91 به دلیل موج مثبت شدن دوپینگ با استفاده از ماده ممنوعه متاهگزالوموبین که متأسفانه در مکمل‌های آلوده بوده تعداد نمونه‌های مثبت افزایش پیدا کرد که این یک مسئله جهانی بود. این بازیکنان به دلیل ناآگاهی از استفاده مکمل آلوده دچار این مشکل شدند اما در بخش دوم سال 90-91 با کاهش نمونه مثبت رو به رو شدیم و خود را به نرم جهانی دوپینگ نزدیک کردیم. نرم جهانی دوپینگ 1.6 درصد است اما نرم ما 1.8 درصد است. توفیق بدست آمده محصول حمایت فدراسیون، مدیران عامل باشگاه‌ها و کادر پزشکی تیم‌هاست. آمار بدست آمده باعث مباهات است.

هاشمیان اضافه کرد: بحث سلامت بازیکنان متوجه تیم‌های ملی است. ما در تیم‌های ملی مسئولیت پوشش پزشکی تیم ها را بر عهده داریم و پزشک و فیزیوتراپ ثابت گذاشته‌ایم. تمام بازیکنان در بدو ورود به تیم‌های ملی در رده‌های سنی مورد آزمایش و تعیین سن قرار می‌گیرند. در سال‌های اخیر هیچ مورد صغر سن در رده‌های سنی نداشتیم که از این افتخارات پزشکی است. این موضوع درمورد باشگاه‌ها هم تحقق پیدا کرده و اگر امروز باشگاهی شکایتی از صغر سن داشته باشد کمیته پزشکی کمتر از یک هفته کمیسیون تعیین سن را تشخیص می‌دهد.

رئیس کمیته پزشکی فدراسیون فوتبال گفت: طبق آمار در چهار سال گذشته در سال 87-88 ، هزار و 100 شبانه روز، در سال 88-89، 1245 شبانه روز و در سال 89-90 ، 1500 شبانه روز و در سال 90 ، 1510 شبانه روز پوشش اردویی داشتیم. ملی پوشان در همه رده‌ها تحت معاینات پیش از مسابقه قرار می‌گیرند.

هاشمیان عنوان کرد: از دیگر فعالیت‌ها، موضوع توسعه خدمات تخصصی معاینات است. با سرمایه‌گذاری مشترک فدراسیون فوتبال سازمان لیگ در بخش‌های مختلف یک مرکز پزشکی-ورزشی در کمپ تیم‌های ملی تجهیز شده که حدود 7ماه است فعالیت آن به صورت غیررسمی آغاز شده و به شکل رسمی از ابتدای فصل جاری فعالیت خود را به صورت گسترده آغاز می‌کند.

هاشمیان ادامه داد: بحث معاینات داوران در دستور کار قرار دارد که ما این مسئله را هرساله انجام می‌دهیم. همه داوران دارای فایل پزشکی مخصوص به خود هستند که در این فایل‌ها موارد آسیب دیدگی و اضافه وزن آنها مورد بررسی قرار می‌گیرد.

* کنگره پزشکی -ورزشی فیفا در بوداپست

احمد هاشمیان در ادامه صحبت‌های خود به کنگره پزشکی - ورزشی فیفا اشاره کرد و گفت: کمیته پزشکی فیفا با توجه به اطلاعاتی که از فصل‌های گذشته داشته به این نتیجه رسیده سلامت بازیکنان به خطر افتاده و فوتبال در حال از دست دادن سرمایه‌های ارزشمند خود است.

هاشمیان با بیان اینکه این مسئله در فوتبال ایران بیشتر به چشم می‌خورد عنوان کرد: فیفا در این کنگره یکسری از موارد را الزامی کرده از جمله اینکه معاینات پیش از فصل برای کلیه باشگاه‌ها تیم‌های ملی در همه سطوح الزامی است. معاینات پیش از فصل با ابلاغی که به همه باشگاه‌ها شده قبل از فصل جدید الزامی است. برای بازیکنانی که شناسنامه پزشکی نداشته باشند کارت بازی صادر نخواهد شد. موضوع بعدی آموزش کادر پزشکی و فنی و کلیه افراد مرتبط به فوتبال است. این افراد باید آموزش لازم را ببینند تا سلامت بازیکنان حفظ شود.

وی افزود: در مورد داوران هم الزام شده که آنها باید عملیات احیای قلبی را آموزش ببینند. با هماهنگی کمیته داوران قرار است به زودی کلاس‌های عملیات احیای قلبی را برگزار کنیم. اگر داور نزدیک‌ترین فرد به بازیکنی که دچار ایست قلبی شده باشد موظف است عملیات احیای قلب را انجام دهد.

رئیس کمیته پزشکی گفت: موضوع بعدی برخورد شدیدتر داوران با خطاهای پرخطرتر است و شما شاهد هستید که در یورو 2012 که هنوز مدت زمان زیادی از آن نگذشته داوران به دلیل خطای خشن بازیکنان دو نفر را اخراج کرده‌اند.

هاشمیان تصریح کرد: مژده‌ای که برای بازیکنان حرفه‌ای داریم این است که به زودی سقف تعداد بازی برای بازیکنان حرفه‌ای تعیین می‌شود. این مسئله در کنگره فیفا مطرح شد و فیفا از اعضای خود خواست نظراتشان را درباره تعیین سقف بازی برای بازیکنان حرفه‌ای را ادامه دهند.

وی گفت: موضوع بعدی استفاده بی‌رویه از داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی است که شامل پروفن، ژلوفن،‌دیکنوفناک است. استفاده بیش از حد از این داروها اثرات مخربی بر عضله‌ها، رباط و تاندول‌های بازیکنان می‌گذارد و یکی از عوامل آسیب‌دیدگی در این نواحی استفاده از این داروها است. به بازیکنان توصیه می‌شود به شدت خود را برای استفاده از این داروها محدود کنند.

 بحث تمرینات گرم‌سازی قبل از تمرینات تاکتیکی هم مورد بحث قرار گرفت تا از این طریق آسیب‌دیدگی در جریان تمرین کمتر شود. قرار است با همکاری آکادمی ملی کشور به صورت گسترده در کل ایران برای کلیه مربیان و کادرهای پزشکی کلاس‌های آموزشی برگزار کنیم.

*استراتژی جدید برای مبارزه با دوپینگ

رئیس کمیته پزشکی گفت: فوتبال دنیا با این استراتژی‌ها تقویت می‌شود. بحث تشکیل پاسپورت کنترل دوپینگ یک موضوع جدی و الزام‌آور است که فیفا آن را مطرح کرده است. از این پس بازیکنان باید صاحب پاسپورت کنترل دوپینگ شوند که در این پاسپورت کلیه اطلاعات بازیکنان مبنی بر اینکه چه زمان‌هایی آزمایش دوپینگ داده و چه نتیجه‌ای داشته است درج می‌شود. قالب نرم‌افزاری این پاسپورت طراحی شده است.

وی افزود: اصلاح بخش‌هایی از آیین‌نامه کنترل دوپینگ فیفا و احتمال الزامی شدن نمونه‌گیری دوپینگ از داوران یکی دیگر از مباحثی بود که در کنگره فیفا در مورد آن بحث شد. مسئله دیگر این است که میزان هورمون‌های استروئیدی خود را کنترل کنند در صورتی که در نمونه‌گیری‌های کنترل دوپینگ اندازه هورمون‌های استروئیدی مطابق با پاسپورت دوپینگ آنها نباشد به منزله دوپینگ محسوب می‌شود بنابراین آنها باید مراقب استفاده از مکمل‌ها و تزریق‌های خود باشند.

وی افزود: مسئله مهم دیگری که در کنگره فیفا به آن اشاره شد بحث مرگ‌های ناگهانی در فوتبال بود. متأسفانه در فصل گذشته فوتبال دنیا چند نمونه مرگ ایست قلبی داشتیم که در این زمینه فیفا تأکید بر الزامی بودن آموزش‌های احیای قلبی برای کادر پزشکی، کادر فنی و همچنین الزام تجهیز کلیه پزشکان در استادیوم‌ها به دستگاه شک قلبی اتوماتیک و آموزش همه پزشکان برای استفاده از این دستگاه را صادر کرد.

*روش‌های نوین در درمان آسیب‌های فوتبال

به گزارش فارس هاشمیان با اشاره به این موضوع که در فیفا مطرح شد اعلام کرد که 4روش در این زمینه از سوی فیفا پیشنهاد شده است. اول استفاده از IG F1   دوم سلول‌های بنیادین سوم پیوند سلول از خود فرد و چهارم پیوند از سایر افراد

*برنامه‌های کمیته پزشکی در سال جاری

هاشمیان در خصوص برنامه‌های پزشکی در سال جاری گفت: از فصلی که قرار است شروع شود فقط به پزشکانی اجازه همکاری با باشگاه‌ها را می‌دهیم که دارای حداقل مدرک پزشکی عمومی و با شماره نظام پزشکی و فیزیوتراپ‌هایی با مدرک حداقل لیسانس فیزیوتراپی و داشتن شماره نظام فیزیوتراپی باشند.

در هیچ رده‌ای در رقابت‌های مختلف اجازه عدم رعایت این استاندارد را نمی‌دهیم و باشگاه‌ها موظف هستند فقط از این افراد استفاده کنند.

وی گفت:‌ مدارک کلیه پزشکان باید در اختیار کمیته پزشکی قرار گیرد در غیر این صورت برای این پزشکان کارت ورود به مسابقه صادر نمی‌شود به خصوص این مسئله را در مورد فوتسال می‌گویم.

وی افزود: مسئله بعدی تأمین امکانات و تجهیزات همراه پزشک تیم و پزشک زمین است. امکانات پزشکی استادیوم هم باید بررسی شود. اتاق کنترل دوپینگ مسئله دیگری است و تا زمانی که این اتاق مورد تأئید کمیته پزشکی فدراسیون نباشد مجوز حرفه‌ای به باشگاه‌ها داده نمی‌شود. مسئله بعدی استاندارد شرح وظایف بخش‌های مختلف است.

هاشمیان تصریح کرد: در راستای برنامه‌ها در سال جاری کارگاه تخصصی برای پزشکان شامل بخش دوپینگ، تغذیه، تشخیص درمان و بازتوانی مصدومان تشکیل می‌شود. همچنین برگزاری همایش استانی با مبانی مبارزه با دوپینگ دوره‌های آموزشی برای مربیان و داوران برگزاری کارگاه منطقه‌ای، برگزاری کارگاه‌های احیای قلبی و استفاده از دستگاه AEDویژه کادر پزشکی، برگزاری کارگاه معاینات پزشکی، پروژه تحقیقاتی به ویژه در زمینه پیشنهاد سقف تعداد بازی و آزمون صدربندی پزشکان در دستور کار است.

وی افزود: یکی از دیگر از مواردی که امسال به آن اهمیت می‌دهیم تدوین و ابلاغ استانداردهای بیمه بازیکنان است. اصلاً از شرایط بیمه بازیکنان رضایت ندارم و به همه باشگاه‌ها ابلاغ کرده‌ایم که این موضوع باید در حد استاندارد آن رعایت شود. بخش کنترل دوپینگ دو بحث تأمین تجهیزات و لزومات مورد نیاز از خارج کشور و استانداردهای سخت‌افزاری در نمونه‌گیری مورد توجه است.

هاشمیان گفت: تشکیل پاسپورت کنترل دوپینگ الکترونیکی بازیکنان در دستور کار قرار دارد و ما نرم‌افزار جدیدی را در این خصوص طراحی کرده‌ایم که این مسئله با حمایت معاونت فن‌آوری ریاست جمهوری پیگیری شد. مشارکت در پروژه تشکیل پروفایل هورمون‌های استروئیدی با فیفا تدوین و ابلاغ آیین‌نامه ملی استفاده از معافیت درمانی از دیگر مواردی است که امسال به آنها توجه داریم.

وی تصریح کرد: از سوی دبیرکل فدراسیون فوتبال دو آیین‌نامه در تاریخ 18خرداد سال جاری به باشگاه‌ها ابلاغ شد که معاینات بازیکنان خارجی قبل از هرگونه قراردادی الزامی شده و این معاینات فقط باید در مرکز پزشکی، ورزشی ایران که در کمپ تیم‌های ملی است باید صورت گیرد و اینکه کمیته پزشکی سلامت این بازیکنان را تأیید کند و مسئله دوم معاینات پیش از فصل کلیه بازیکنان است. بازیکنی که معاینه پیش از فصل نداشته باشد کارت بازی نمی‌گیرد.

هاشمیان یادآور شد: باشگاه‌ها در هر مرکز معاینه‌ای که بخواهند می‌توانند این آزمایش را انجام دهند اما این موضوع دو شرط اساسی دارد، اول اینکه معاینات بر اساس استاندارد اعلام شده از طریق کمیته پزشکی صورت گیرد برای بازیکنان باید شناسنامه‌ پزشکی صادر شود و این معاینه باید توسط متخصصین صورت گیرد که پس از هر معاینه مهر متخصص در پای برگه معاینه ضرب شده باشد.

وی گفت: شرط دوم کلیه مدارک تکمیل شده بازیکنان تحت عنوان شناسنامه تهیه تمامی این مستندات باید به کمیته پزشکی تحویل داده شود و همه این موارد در یک گواهی‌نامه که کسی نمی‌تواند آن را جعل کند درج می‌شود. این گواهی‌نامه مجوز صدور کارت بازی بازیکنان است. با توجه به اینکه در کشور ما مرکز تخصصی برای این موضوع کم است، به توصیه دبیرکل فدراسیون فوتبال بهتر است باشگاه‌ها با مرکز پزشکی ، ورزشی ایران تماس بگیرند و برای برگزاری این معاینه وقت بگیرند.

هاشمیان در پاسخ به این سؤال که چرا در کنگره فیفا از موضوع حضور بانوان با حجاب اسلامی دفاع نکرده گفت: کنگره پزشکی فیفا جایگاه پزشکان است و هیچ کس جز پزشک صلاحیت حضور در آن را نداردو حتی این مسئله در دعوت‌نامه هم ذکر شده است. مسئله دوم این که موارد مطرح شده در این کنگره از قبل مشخص می‌شود و چنین موضوعی در دستور کار کنگره نبوده و خارج از دستور هم چنین چیزی مطرح نشد تا من بخواهم از آن دفاع کنم. البته شخصاً در جلسه‌ای که با دبیرکل و نایب‌رئیس  بانوان فدراسیون فوتبال یک سال پیش داشتم آمادگی کمیته پزشکی برای متقاعد کردن مسئولان فیفا در این زمینه را مطرح کردم ولی تا امروز درخواست کمکی به ما نشده است.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار