بازدید 57785
۱

از جنايت‌هاي افاغنه در ايران تا پررويي رسانه‌هاي افغاني!

دو روزنامه‌‌نگار افغان در سخناني بي‌پايه مدعي شدند كه حكومت ايران در تيرماه 87 پنج هزار افغاني را زنده به گور كرده است! اين درحالي است كه تجاوز به دختر بچه‌ها و پسران خردسال، كشتن سبعانه صاحبكاران پير و جوان و دزدي و سرقت، به يكي از عادي‌ترين اخبار در زمينه جنايت‌هاي برخي افاغنه در ايران تبديل شده است.
کد خبر: ۲۵۰۲۳
تاریخ انتشار: ۲۲ آبان ۱۳۸۷ - ۰۹:۳۳ 12 November 2008
برخي سياست‌هاي منفعلانه وزارت خارجه در برخورد با همسايگان و عدم برقراري رابطه ديپلماتيك قدرتمند با آنها، سبب شده تا كشور ضعيف و تازه به دوران رسيده‌اي چون افغانستان نيز به جوسازي رسانه‌اي عليه ايران روي آورد.

به گزارش خبرنگار «تابناك»، در همين زمينه علي‌رغم تحمل و مهمان‌نوازي كه ايراني‌ها در چند دهه گذشته نسبت به افاغنه مقيم ايران از خود نشان داده‌اند و در مقابل بعضا اعمال بسيار خبيثانه و مجرمانه‌اي برخي از اين مهمانان ناخوانده از خود نشان داده‌اند، از چندي پيش به اين سو، چند رسانه نيمه دولتي و حكومتي افغان اقدام به پخش برنامه‌هايي عليه ايران كرده و در آن دولت جمهوري اسلامي را به آزار و اذيت افغانه مقيم ايران و حتي كشتن آنها متهم كرده است.

از جمله اين برنامه‌ها، مصاحبه هايي بود كه در تلويزيون «امروز» وابسته به نماينده كابل در مجلس افغانستان پخش شده و در آن دو روزنامه‌نگار افغان در سخناني بي‌پايه، مدعي شدند كه حكومت ايران در تيرماه 87 پنج هزار افغاني را زنده به گور كرده است! و جزئيات اين ادعا نيز در كتابي نوشته و منتشر مي‌شود.

بنا بر اين گزارش، جرياني ديگر نيز با وقاحت تمام، تحميل خود به مردم و جامعه ايران را اقامت تلقي كرده و طي سلسله برنامه‌هاي بسيار مدعي شده‌اند كه در اسلام كسي كه پنج سال در كشوري اقامت! داشته باشد تابعيت آن كشور را دريافت مي‌كند، ولي با گذشت سي سال هنوز ايران به افغاني‌هاي مهاجر (مهاجم) تابعيت نداده است.

اين در حالي است كه به نسبت برخي كشورها مانند پاكستان، مردم و حكومت ايران برخورد بسيار صميمانه و انسان دوستانه‌اي با اين مهمانان ناخوانده داشته و علي رغم مشكلات بسيار آنان را تحمل كرده است.

گفتني است، تنها مراجعه ساده و سطحي به صفحه حوادث روزنامه‌هاي كشور نشان از فجايع اخلاقي و جنايي تأسفباري كه توسط اين مهمانان ناخوانده بر سر دختران و پسران ايراني آمده داده و گواه خوبي بر تحمل ستودني جكومت و ملت ايران است. به گونه‌اي كه تجاوز به دختر بچه‌ها و پسران خردسال، كشتن سبعانه صاحبكاران پير و جوان و دزدي و سرقت به يكي از عادي‌ترين اخبار در زمينه جنايت‌هاي برخي افاغنه در ايران تبديل شده است.

از سوي ديگر بلاي خانمانسوز ترياك و مواد مخدر كه بنا بر گزارش نهادهاي رسمي 75 درصد ترياك جهان در افغانستان توليد مي‌شود، يكي از گذرگاه‌هاي اصلي عبور آن مرزهاي مخفي و صعب‌العبور ايران است كه روزانه و ماهانه چندين كشته و زخمي بر دستان ماموران جان بر كف ايراني مي‌گذارد.

و نكته جالب اينكه بسياري از مقامات ارشد افغان، خود از دلالان بزرگ و مطرح مواد مخدر در منطقه هستند و اين روزها عقده‌هاي فروخورده از مسائل ديگر را با بهانه قرار دادن افاغنه مقيم ايران در رسانه‌هاي خود مبدل به آتش كرده و به سمت ايران نشانه رفته‌اند.
 
ناگفته پيداست كه در حال حاضر از ميان 1200000 هزار افغاني قانوني مقيم در ايران و 1500000 افغاني غير قانوني مقيم ايران بسياري نيز بي خطر و حتي از رويه و زندگي خوب و مسلامت آميزي برخوردار بوده اند اما چنين برخورد ها و هجوم رسانه اي افغان ها به ايران، موجب آن مي شود تا بر برشمردن لكه هاي سياه چنين مجاورتي بر ادامه اين قبيل پررويي ها پايان داده شود.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۸۹
انتشار یافته: ۱
آيا كسي هست كه بگويد بالاخره پرونده افاغنه مقيم ايران كي بسته خواهد شد ؟ بنظر ميرسد نسبت خروج و ورود افاغنه به ايران 1 به 2 باشد
نه ایران 5 هزار افغانی را زنده بگور کرده و نه تمام افاغنه که برادران مسلمان ما هستند خلافکار و شرورند. به هر حال مردم ایران و افغانستان فارغ از مسایل سیاسی در این سالها در کنار یکدیگر و یاری رسان هم بوده اند (صد البته جرمها و مواردی که شما اشاره کردید نیز اتفاق افتاده است که به هر حال واقعیتهای تلخی است که نباید به پای همه افغانیها نوشته شود) ناخودآگاه یاد شعر زیر از محمد کاظم کاظمي- شاعر افغان -افتادم:

غروب در نفس گرم جاده خواهم رفت‌
پياده آمده بودم‌، پياده خواهم رفت

‌طلسم غربتم امشب شكسته خواهد شد
و سفره‌اي كه تهي بود، بسته خواهد شد

و در حوالي شبهاي عيد، همسايه‌!
صداي گريه نخواهي شنيد، همسايه‌!

همان غريبه كه قلك نداشت‌، خواهد رفت
‌و كودكي كه عروسك نداشت‌، خواهد رفت‌

منم تمام افق را به رنج گرديده‌،
منم كه هر كه مرا ديده‌، در گذر ديده

‌منم كه ناني اگر داشتم‌، از آجر بود
و سفره‌ام ـ كه نبود ـ از گرسنگي پر بود

به هرچه آينه‌، تصويري از شكست من است‌
به سنگ‌سنگ بناها، نشان دست من است

‌اگر به لطف و اگر قهر، مي‌شناسندم‌
تمام مردم اين شهر، مي‌شناسندم

‌من ايستادم‌، اگر پشت آسمان خم شد
نماز خواندم‌، اگر دهر ابن‌ملجم شد

طلسم غربتم امشب شكسته خواهد شد
و سفره‌ام كه تهي بود، بسته خواهد شد

غروب در نفس گرم جاده خواهم رفت‌
پياده آمده بودم‌، پياده خواهم رفت‌

چگونه باز نگردم‌، كه سنگرم آنجاست‌
چگونه‌؟ آه‌، مزار برادرم آنجاست‌

چگونه باز نگردم كه مسجد و محراب‌
و تيغ‌، منتظر بوسه بر سرم آنجاست

‌اقامه بود و اذان بود آنچه اينجا بود
قيام‌بستن و الله اكبرم آنجاست‌

شكسته‌بالي‌ام اينجا شكست طاقت نيست
‌كرانه‌اي كه در آن خوب مي‌پرم‌، آنجاست

‌مگير خرده كه يك پا و يك عصا دارم‌
مگير خرده‌، كه آن پاي ديگرم آنجاست‌

شكسته مي‌گذرم امشب از كنار شما
و شرمسارم از الطاف بي‌شمار شما

من از سكوت شب سردتان خبر دارم‌
شهيد داده‌ام‌، از دردتان خبر دارم‌

تو هم به‌سان من از يك ستاره سر ديدي‌
پدر نديدي و خاكستر پدر ديدي‌

تويي كه كوچه غربت سپرده‌اي با من‌
و نعش سوخته بر شانه برده‌اي با من

‌تو زخم ديدي اگر تازيانه من خوردم
‌تو سنگ خوردي اگر آب و دانه من خوردم‌

اگرچه مزرع ما دانه‌هاي جو هم داشت
‌و چند بته مستوجب درو هم داشت

‌اگرچه تلخ شد آرامش هميشه تان
اگرچه كودك من سنگ زد به شيشه تان‌

اگرچه متهم جرم مستند بودم‌
اگرچه لايق سنگيني لحد بودم

‌دم سفر مپسنديد نااميد مرا
ولو دروغ‌، عزيزان‌! بغل كنيد مرا

تمام آنچه ندارم‌، نهاده خواهم رفت‌
پياده آمده‌بودم‌، پياده خواهم رفت

‌به اين امام قسم‌، چيز ديگري نبرم‌
به‌جز غبار حرم‌، چيز ديگري نبرم‌

خدا زياد كند اجر دين و دنياتان‌
و مستجاب شود باقي دعاهاتان

‌هميشه قلك فرزندهايتان پر باد
و نان دشمنتان ـ هر كه هست ـ آجر باد
چرا مسئولان عكس العملي نشان نمي دهند ؟
من از دوستانی چون شما سپاسگزارم که بی پرده مسائل بازگو میکنید سیاستمدارانی که از عرافق و افغانستان دفاع می کنند مرز نشین نیستند که درد من ومرزنشینان را بفهمند اکثرا تهران نشینند والا باید متجاوزان به حریم مملکت وناموس مردم را بدون محاکمه تیر باران کنند واجازه ورود به ایران هم به انها داده نشود تا خیلی از جرم جنایت در ایران عزیز کم شود
باسلام، خبر مهمی بود!
بنده که سالهاست در وادی خبرنگاری فعال هستم و بسیاری از این مسائل را پوشش داده ام می گویم؛ کم لطفی از جانب مهاجرین است اما نمی گویم که مسئولین ایرانی نیز حق کاملا بجانبشان است، در این 30سال هر دو طرف قضیه کوتاهی هائی داشته اند اما قبول دارم که این کار رسانه های افغان محکوم است
از ماست كه بر ماست. وقتي دايه مهربانتر از مادر مي شويم وقتي آنها را بدونن هيچ حساب و كتابي در كشور رها مي كنيم نتيجه همين است. اصلاً اگر تابعيت هم به آنها داده نشود بسياري از اينها با دختران(بدبخت) ايراني ازدواج كرده اند كه بايد فكري به حال آن نيز كرد. البته اينها همه نوش دارو بعد مرگ سهراب است. يا علي(ع)
اگرقاچاقچيان انسان را بسختي مجازات مي كردند وكساني كه غير قانوني وارد ايران شده اند را بازداشت ودر زندان نگهداري مي كردند به ايرانيان مي آموختند كه پناه دادن به افراد غير مجاز مساوي است با خدشه در امنيت آن ها ‘ ديگر كشور ما مامني براي كسب وكار وفربه شده اين افراد تبديل نمي شود .
با سلام به نظر من اكنون فرصت خوبي براي مسولين كشور مهيا شده تا با اقدامي ضربتي نسبت به اعزام مهاجران افغاني به كشور متبوعشان اقدام نموده تا با اين كار فرصتهاي شغلي هر چند كم براي جوانان اين مرز و بوم احياء گردد.
سايت خبري تحليلي تابناک که بيشتر حوزه ي کاري اش را مسائل مربوط به سياست داخلي ايران تشکيل مي دهد در خبري تحت عنوان " از جنايتهاي افاغنه در ايران تا پررويي رسانه هاي افغاني " به برنامه هاي بعضي از شبکه هاي تلويزيوني خصوصي در افغانستان به ويژه تلويزيون "امروز" که به نجيب الله کابلي نماينده کابل در پارلمان وابسته است واکنش نشان داده است.
البته نمي شود نام اين کار تابناکي ها را واکنشي در مقابل نشرات تلويزيون امروز دانست،بلکه با لحني که تابناک براي اين کار خود برگزيده است اين کارشان بيشتر به يک عقده نامه و فحش نامه عليه دولت و ملت افغانستان مي ماند.
کلمات و عباراتي نظير:"عدم برقراري رابطه ديپلماتيك قدرتمند با آنها(يعني افغانستان)"،"اعمال بسيار خبيثانه و مجرمانه‌ برخي از اين مهمانان ناخوانده(يعني مهاجرين افغاني مقيم ايران)،" جرياني ديگر نيز با وقاحت تمام، تحميل خود به مردم و جامعه ايران را اقامت تلقي كرده " ، " ايران برخورد بسيار صميمانه و انسان دوستانه‌اي با اين مهمانان ناخوانده داشته و علي رغم مشكلات بسيار آنان را تحمل كرده است." "فجايع اخلاقي و جنايي تأسفباري كه توسط اين مهمانان ناخوانده بر سر دختران و پسران ايراني آمده " "كشتن سبعانه صاحبكاران پير و جوان و دزدي و سرقت به يكي از عادي‌ترين اخبار در زمينه جنايت‌هاي برخي افاغنه در ايران تبديل شده است"

در مورد نکاتي که در خبر تابناک آمده و در بالا نيز به برخي از آنها اشاره شد ذکر چند نکته ضروري به نظر مي رسد:
1- در فضاي رسانه اي افغانستان بيش از پنجاه تلويزيون خصوصي سراسري و محلي مشغول به فعاليتند.اينکه يک تلويزيون تازه تاسيس کم بيننده بيايد و حرفهايي بر عليه ايران مطرح کند ما نبايد آن را به حساب کل ملت افغانستان و يا موضع رسمي دولت افغانستان بگذاريم.حال آنکه در خود افغانستان هم اعتراضات گسترده مردمي عليه مواضع اين تلويزيون صورت گرفته است.

2-تابناک وزارت امور خارجه ايران را متهم به عدم برقراري رابطه ديپلماتيك قدرتمند با افغانستان کرده است و اين را دليلي بر اين دانسته است که کشور ضعيف و تازه به دوران رسيده اي به جوسازي رسانه اي عليه ايران روي آورد.در اين مورد بهتر است تابناکي ها منظور خود را از رابطه ديپلماتيک قدرتمند تبيين کنند.در جهان سياست و دنياي ديپلماسي چيزي به نام رابطه ديپلماتيک قدرتمند وجود ندارد و روابط دو کشور هر چند که يکي از بعضي جهات توسعه يافته تر باشد بر اساس منافع ملي دو کشور شکل مي گيرد که هر دو طرف از اين رابطه سود مي برند.اگر منظور تابناکي ها اين است که حالا که ايران نسبت به افغانستان در بعضي جهات پيشرفته تر است افغانستان بايد تمام منويات ايران را اجرا کند سخت در اشتباهند.

3-در مورد جرائمي که به مهاجرين افغاني نسبت داده مي شود سال گذشته سردار احمدي مقدم(فرمانده نيروي انتظامي)در گفتگوي ويژه خبري شبکه دو سيما به صراحت اعلام کرد که آمار جرم و بزهکاري مهاجرين افغاني نسبت به جمعيتشان در ايران بسيار کم است و در مورد جرائم افغاني ها در ايران رسانه ها بزرگ نمايي مي کنند.و لازم به نظر مي رسد تابناک نيز از نشر برداشتهاي عوامانه خودداري کند.

4-تابناک در بخش ديگري ازمطلب خود افغانستان را عامل کشته و زخمي شدن ماموران ايراني در راه مبارزه با مواد مخدر معرفي مي کند.در اين مورد ذکر اين نکته لازم است که مبارزه با کشت و قاچاق مواد مخدر به خصوص ترياک يکي از سياستهاي اصلي دولت افغانستان مي باشد که حتي تا تشکيل وزارت مستقلي تحت عنوان مبارزه با مواد مخدر پيش رفته است.اما تابناکي ها به خوبي مي دانند که مبارزه با اين پديده شوم با توجه به نقش گسترده مافياي منطقه اي و بين المللي در توليد و قاچاق آن به تنهايي از عهده افغانستان بر نمي آيد و تمام کشورهاي منطقه بايد در اين مورد با افغانستان کمال همکاري را داشته باشند.

در پايان بايد توجه داشت که سايت تابناک بايد در شيوه گفتار و رفتار خود به خصوص در برابر همسايگان ايران مخصوصاْ افغانستان تجديد نظر کند.همان طور که تابناک نشرات يک تلويزيون کم بيننده و حاشيه اي که براي مطرح کردن خود دست به هرکاري مي زند را به حساب کل دولت و ملت افغانستان مي گذارد،در افغانستان هم افرادي هستند که اين گونه اخبار و تحليل ها را موضع رسمي دولت ايران فرض کنند و دست به اقدامات متقابل عليه ايران بزنند و آنان که در اين ميان به هدفشان رسيده اند و خنده مستانه سر مي دهند بيگانگانند.حال آنکه بيگانگان رفتني اند و آن چه مي ماند افغانستان و ايران به عنوان دو کشور همسايه است.

عمار واعظي
دانشجوي افغاني دانشگاه فردوسي
به افغانی جماعت کار بدید در اینده باید بهشون دختر هم بدید اصلا با جماعت پر رو افغان معامله نکنید
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها