بازدید 59565
طرف‌های درگیر در سوریه را بشناسید

تصویری نسبتا واقعی از بحران سوریه

کریستین ساینس مونیتور، گروه‌های پنجگانه دخیل در رویدادهای سوریه را بررسی کرده است. توصیف مجله غربی، تصویر نسبتاً روشنی است از آن چه در سوریه می‌گذرد.
کد خبر: ۲۵۰۲۰۳
تاریخ انتشار: ۲۱ خرداد ۱۳۹۱ - ۱۲:۳۰ 10 June 2012

سوریه بخشی از دو مسأله مهم خاورمیانه است؛ یعنی شکاف‌های قومی ـ دینی و مناقشه اعراب و اسرائیل؛ افزون بر این، سوریه با گروه‌های مبارز با اسرائیل ارتباطات نزدیکی دارد و سه دهه است در کنار ایران ایستاده است؛ بنابراین، هر چه در آینده سوریه رخ دهد، بر همه منطقه تأثیر خواهد گذاشت.

به گزارش «تابناک»، نشریه معتبر کریستین ساینس مونیتور با اشاره به نکات کلیدی فوق به بررسی پنج بازیگر دخیل درون سوریه پرداخته است.

1ـ دولت سوریه

پس از چهارده ماه خشونت، هیچ نشانه‌ای از شکاف در دولت سوریه دیده نمی‌شود. تنها شمار کمی از افسران رده پایین از حکومت جدا شده‌اند. حکومت اسد از حمایت لجستیک و دیپلماتیک روسیه و ایران برخوردار است و از سوی دیگر، غرب تمایلی به مداخله نظامی در سوریه ندارد.

دولت همچنین می‌تواند از حمایت جمعیت ۱۲درصدی شیعیان علوی اطمینان داشته باشد. بسیاری از علویون سوریه از آینده خطرناک خود در صورت سقوط اسد وحشت شدید دارند. این امر نشان می‌دهد که چرا واحدهای کلیدی ارتش سوریه در سر جای خود استوار ایستاده‌اند.

بنا بر این گزارش، تقریبا ۸۰ درصد افراد لشکر مجهز و زبده چهارم زرهی را علویان تشکیل می‌دهند. برای این افراد غلبه بر مخالفت‌ها، تلاشی است برای آنها که حکم مرگ و زندگی را دارد، ولی اگر حکومت کنونی سوریه هم بر جای خود باقی بماند، هیچ‌گاه وضعیت مانند پیش از آغاز رخدادها در مارس ۲۰۱۱ نخواهد شد. 


۲ ـ اپوزیسیون سوریه

اپوزیسیون سوریه از دو بخش تشکیل شده است؛ فعالین درون سوریه و افرادی که در بیرون از
آن هستند. شورای ملی سوریه (SNC) که در استانبول مستقر است، چهارچوب اصلی کار این مخالفین است که با سابقه اختلاف و شکاف درونی به ویژه بین سکولار‌ها و اسلام‌گرایان دست و پنجه نرم می‌کند. برهان غلیون رهبر SNC در نتیجه همین اختلافات در ۲۴ ماه می ‌از سمت خود استعفا کرد.

اپوزیسیون داخلی، بخش پیشروی مخالفین داخلی است. آن‌ها به مخالین مستقر در خارج با شک و تردید نگاه می‌کنند که ناتوانی آن‌ها در تشکیل یک جبهه یکپارچه به شدت به اعتبار آنان در درون کشور آسیب زده است.

۳‌ـ ارتش آزاد سوریه

ارتش آزاد سوریه (FSA)، اصلی‌ترین مخالفان مسلح دولت مرکزی سوریه است و از چندین دسته و گروه و گردان تشکیل شده است. شمار افراد این گروه‌ها متغیر است؛ در حالی که تعداد افراد برخی از این دسته‌ها، پانزده نفر است، بریگاد (تیپ) خالد بن ولید در منطقه حمص مدعی است که دارای سه هزار سرباز در قالب چهار گردان است.

فرماندهی FSA در ترکیه قرار دارد و بیشتر واحدهای آن مستقل کار می‌کنند. در حالی که سطح پایینی از همکاری بین گروه‌های همجوار وجود دارد، ولی FSA به طور کلی به صورت شبکه‌ای از گروه‌های چریکی و نه به مانند یک ارتش منظم در حال جنگ با دولت مرکزی است.

در حالی که نشریه غربی مدعی است که FSA از کمبود تجهیزات به ویژه سلاح‌های ضد زره در رنج است، اخبار فراوانی از روند تسلیح این گروه به وسیله طرف‌های خارجی وجود دارد.

۴‌ـ جنگجویان خارجی

دولت سوریه خشونت‌ها را به «گروه‌های تروریستی مسلح» منتسب می‌کند که مورد حمایت عربستان سعودی و قطر هستند و همچنین القاعده را در رویدادهای این کشور دخیل می‌داند. چندین بمب‌گذاری بزرگ در دو شهر بزرگ سوریه (دمشق و حلب) به یک گروه قبلا ناشناخته به نام «جبهه النصره» نسبت داده شده است.

پیش از این، ایمن الظواهری از مسلمانان خواسته بود به سوریه بروند و با دولت اسد بجنگند. در حالی که شواهد فراوانی از حضور افراد مسلح خارجی با انگیزه‌های مذهبی در سوریه هست، ولی حضور رسمی القاعده در سوریه هنوز تأیید نشده است. شواهد جدی نشان می‌دهد که جنگجویان خارجی از لبنان، عراق، اردن، تونس، الجزایر، عربستان سعودی و احتمالا لیبی به سوریه رفته و به گروه‌های مسلح پیوسته‌اند.

۵ ـ اقلیت‌های سوریه

اقلیت‌های سوریه یعنی دروزی‌ها، مسیحیان و کرد‌ها تاکنون در رویارویی با مخالفین غالبا سنی و دولت علوی سوریه سکوت کرده‌اند. بسیاری از مسیحیان از این وحشت دارند که سقوط دولت اسد به روی کار آمدن دولت سنی تندوریی منجر شود که آزادی آن‌ها را محدود کند. اقلیت‎‌های سوریه، شاهد جنگ طائفه‌ای در دو کشور همسایه یعنی لبنان و عراق بوده‌اند و نمی‌خواهند بروز رویدادهای مشابه را در سوریه ببینند.


سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۲
در انتظار بررسی: ۲۰۲
انتشار یافته: ۱۷
چه افتضاحیه. هر جا پای این کشورهای حاشیه خلیج فارس باز میشه، غیر از خشونت و خونریزی و تروریسم چیز دیگه ای ارمغان نداره.
اگر دموكراسي واقعي حاكم باشد هيچكدام از اين گروه ها نگران و دست به اسلحه نميشوند
بهترین گزینه برای گذر از این مرحله در سوریه بسته شدن مرزها های سوریه از طرف نیروهایی متشکل از روسی ، چینی و ایرانی ، و خلع سلاح نیروهای مهاجم و پیش برد طرح کوفی عنان زیر سایه این نیروها
کشوري که ايران پشتيباني اون رو بکنه هيچ وقت سقوط نمي کنه
حالا حق با كيست؟
تابناک جان لطفا حامی دموکراسی باش نه حامی تعصبات فرقه ای.
گناه مردم عادی چیست که دو طرف باهم مشکل دارن.. بیچاره ها
الان تو چه وضعین خدا میدونه
لعنت بر دشمنان اسلام لعنت بر امریکا وانگلیس فرانسه ومزدورانشان درود بر بشاراسد
احسنت بر شما
یه خورده شجاعت نشان دادید و مقداری از واقعیت ها رو گفتید.
ان شاالله که اسلام پیروز است و خدا ظالمان رو به سزای اعمالشون میرسونه
از راههای برون رفت دولت سوریه از این مخمسه نا امن کردن ترکیه وحتی در گیر شدن با انهاست تا انها هم طعم جنگ بچشند ودولت ترکیه را مشغول کنند حتی عربستان و قطر هم بهم ریزند منطقه ارام برای همه نا ارام هم برای همه
من موندم كه اولا چرا انتخابات رياست جمهوري در سوريه برگزار نميشه ثانيا عربستان و آمريكا و اسرائيل چرا از بن علي مبارك صالح و آل خليفه حمايت ميكرد و مي كنند ولي عليه بشار اسد... ؟
بهتره سوريه شرط بزاره كه در صورت برگزاري انتخابات آزاد تو كشورهاي عربستان اردن بحرين و ... اين انتخابات رو تو كشور خودش برگزار مي كنه كه تابحال هم چند انتخابات برگزار شده ... و فقط مونده رياست جمهوري كه حق مردم هست
انقلاب یعنی حرکت مردم برای رسیدن به اهدافشان در کنار هم نه بمب گذاری و کشتار هم میهنان خود. در سوریه می توان صدای غرب و اشرافیت عرب را از میان به اصطلاح ارتش آزادی شنید. حماقت این عده نژادپرست تا کجا ادامه خواهد یافت. از بین بردن یک ملت مسلمان برای ایجاد راه نفس برای اسرائیل. اسرائیلی که پس از انقلاب مصر در گوشه رینگ گیر افتاده بود.
تمنا خواهش: چرا سایتتون اینقدر سنگینه؟! کامپیوترم هنگ می کنه وقتی بازش می کنم. احساس می کنم کل اطلاعات سیستمم رو آپلود می کنه :) مجبورم برم سراغ بی بی سی و دویچله وله ...خلاصه یه فکری به حالش بکنید
جالب بود . باید اطلاع رسانی شود
تابناک جان عکست زیاد گویا نیست تصویری واقعی ؟
بشار اسد رفتنی است شک نکنید.
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر