بازدید 9748
هفته اقتصادی کشور چگونه گذشت:

انتصابات از راه دور و زیرمیزی ارزی!

سه تغییر مدیریتی در وزارت صنعت و معدن و تجارت از پکن، رواج زیرمیزی برای دریافت ارز با نرخ مرجع، گلایه چایکاران از دیرکرد در دریافت مطالباتشان و معرفی ایران برای سمت دبیر کلی اوپک، از مهمترین اخبار اقتصادی در هفته گذشته بودند.
کد خبر: ۲۴۹۷۸۶
تاریخ انتشار: ۱۹ خرداد ۱۳۹۱ - ۱۱:۱۲ 08 June 2012
سه تغییر مدیریتی در وزارت صنعت و معدن و تجارت از پکن، رواج زیرمیزی برای دریافت ارز با نرخ مرجع، گلایه چایکاران از دیرکرد در دریافت مطالباتشان و معرفی ایران برای سمت دبیر کلی اوپک، از مهمترین اخبار اقتصادی در هفته گذشته بودند.

به گزارش «تابناک»، اهم اخبار اقتصادی در هفته‌ای که گذشت عبارت بودند از:

انتصابات آقای وزیر از راه دور

در هفته‌ای که گذشت، مهدی غضنفری، وزیر صنعت و معدن و تجارت، در حالی دست به سه تغییر مدیریتی در وزارتخانه خود زد که در پکن است. وی از راه دور با صدور حکمی، غلامرضا شافعی را به سمت معاون وزیر و رئیس هیأت عامل سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو) منصوب کرد.

همچنین غضنفری در احکامی دیگر، سید جواد تقوی را به سمت معاون وزیر و رئیس سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان و حسن رادمرد را به عنوان سرپرست معاونت توسعه بازرگانی داخلی منصوب کرد.

وزیر صنعت، معدن و تجارت باز هم از راه دور از تلاش‌های مجید هدایت، محمد حسن نکویی مهر و محمد علی ضیغمی در مسئولیت‌های گذشته خود قدردانی کرد.

چایکاران به گدایی افتاده‌اند!

در هفته‌ای که گذشت، رئیس اتحادیه چایکاران کشور با اعلام افت ۲۰ درصدی برداشت چای در سال جاری، خواستار آن شد که دولت در کنار بازنگری در بهای خرید تضمینی، هر چه زود‌تر مطالبات چایکاران را پرداخت کند.

ایرج هوسمی در گفت‌وگو با مهر درباره پرداخت مطالبات چایکاران در سال جاری اظهار داشت: متأسفانه تاکنون دولت مطالبات چایکاران را پرداخت نکرده است.

وی تصریح کرد: انتظار داریم دولت هر چه زود‌تر مطالبات چایکاران را در سال جاری پرداخت کند چون با توجه به شرایط اقتصادی موجود، چایکار چاره‌ای جز گدایی نخواهد داشت.

وی با ابراز تأسف از اینکه کشاورزان چایکار به دلیل فقر و تنگدستی امسال نتوانستند عملیات فنی را در مزارع چایشان اجرا کنند، گفت: این مسأله موجب شد که برداشت محصول نسبت به سال پیش، ۲۰ درصد کاهش پیدا کند.

هوسمی افزود: از آغاز سال تاکنون، نزدیک ۳۵ هزار تن برگ سبز چای برداشت شده است، در حالی که سال گذشته، نزدیک پنجاه هزار تن برگ سبز چای از مزارع چای برداشت شده بود.

زیرمیزی برای دریافت ارز؟!

هرچند مجلس این هفته، اوایل فعالیت خود را تجربه می‌کرد، ولی همچنان خبر ساز بود. ارسلان فتحی‌پور در یک گفت‌وگوی جالب این هفته اعلام کرد که برای دریافت ارز با نرخ مرجع دولتی، زیر میزی رواج پیدا کرده است.

وی با بیان این مطلب اظهار داشت: متأسفانه، دو نرخی بودن ارز موجب پدید آمدن فسادی اقتصادی خواهد شد. نماینده مردم کلیبر در مجلس با بیان اینکه هفته آینده که کمیسیون‌های تخصصی مجلس نهم تشکیل خواهند شد، نحوه واگذاری ارز را در کمیسیون اقتصادی بررسی خواهیم کرد، گفت: در نخستین جلسه کمیسیون اقتصادی از نمایندگان وزارت اقتصاد، وزارت صنعت، معدن و تجارت و بانک مرکزی دعوت می‌کنیم تا درباره چگونگی واگذاری ارز و نظارت بر آن‌ها بحث و تبادل نظر کنیم.

افزایش قیمت خرده فروشی تا...!

در هفته‌ای که گذشت، بانک مرکزی در جدید‌ترین گزارش خود، از قیمت خرده‌فروشی برخی از مواد خوراکی در تهران در هفته منتهی به دوازدهم خرداد ماه جاری، از افزایش۴۴. ۴ درصدی قیمت گروه لبنیات نسبت به هفته مشابه در سال پیش خبر داد.

بر پایه این گزارش، قیمت گروه کالایی برنج با افزایش ۲۲. ۷ درصدی، حبوبات با افزایش ۵۴. ۰ درصد، میوه‌های تازه با افزایش ۲۷. ۸ درصد، سبزی‌های تازه ۷۸. ۶ درصد، گوشت قرمز افزایش ۳۹. ۰ درصد، گوشت مرغ افزایش ۵۷. ۱ درصد، قندوشکر افزایش ۱۹. ۲ درصد، چای ۳۸. ۹ درصد و روغن نباتی باافزایش ۲۳. ۲ درصدی روبه‌رو شد.

بانک مرکزی متوسط قیمت زردآلو در سطح شهر تهران را کیلویی ۵ هزار و ۴۵۳ تومان، گوجه سبز را ۴ هزار و ۹۸۰ تومان، گیلاس را ۷ هزار و ۴۴۳ تومان، هلو را ۵ هزار و ۲۱ تومان، طالبی را هزار و ۵۸۸ تومان و خربزه را هزار و ۸۵۷ تومان اعلام کرد.

همچنین متوسط نرخ گوشت مرغ در سطح شهر تهران هر کیلو ۵ هزار و ۶۸ تومان، گوشت گوسفند با استخوان کیلویی۲۲ هزار و ۱۵۸ تومان و گوشت گاو و گوساله بی استخوان ۱۷ هزار و ۶۷۴ هزار تومان اعلام شده است.

بانک مرکزی متوسط قیمت هر کیلو ماست پاستوریزه در هفته مورد گزارش در سطح شهر تهران را هزار و ۵۶۶ تومان، پنیر پاستوریزه را دو هزار و ۴۴۷ تومان، کره پاستوریزه را ۱۰ هزار و ۶۰۵ هزار تومان و شیر پاستوریزه را ۱۵۰۰ تومان اعلام کرد.

غلام حسین نوذری؛ کاندیدای ایران برای دبیر کلی اوپک

در هفته‌ای که گذشت، همچنین وزیر نفت در نامه‌ای به دبیرخانه اوپک، غلام حسین نوذری وزیر اسبق نفت در دولت نهم را به عنوان نامزد پیشنهادی ایران برای دبیر کلی سازمان اوپک معرفی کرد.

سید محمد علی خطیبی، نماینده ایران در هیأت عامل اوپک هم در گفت‌وگوی کوتاهی با مهر با بیان اینکه غلام حسین نوذری به عنوان کاندیدای ایران برای تصدی دبیر کلی اوپک به طور رسمی به دبیرخانه این سازمان معرفی شده است، گفت: کاندیداتوری نوذری برای کسب دبیر کلی اوپک از سوی جمهوری اسلامی ایران، تأیید و از طریق وزارت نفت به طور رسمی به اوپک اعلام شده است.

در آستانه برگزاری یکصد و شصت و یکمین اجلاس وزیران نفت عضو اوپک، چهار کشور ایران، عربستان سعودی، عراق و اکوادور برای تصاحب صندلی دبیر کلی اوپک برنامه ریزی کرده‌اند.

شکایت ایران از بیست شرکت اروپایی

اما در خبری دیگر و مرتبط با بحث نفت، در هفته‌ای که پشت سر گذاشته شد، معاون وزیر نفت با تشریح جزییات شکایت از بیست شرکت اروپایی به دلیل پایبند نبودن به قراردادهای نفتی با ایران در طرح‌های پالایشگاهی، اعلام کرد: پس از اولتیماتوم‌های نفتی ایران، برخی از این شرکت‌ها از طریق واسطه‌ها به تعهدات خود کار کردند.

ضیغمی با بیان این مطلب گفت: در چند ماه گذشته برخی از شرکت‌های خارجی و به ویژه برخی از شرکت‌های صاحب لیسانس اروپایی طرف قرارداد با ایران در طرح توسعه پالایشگاه‌های نفت به تعهدات قراردادی خود پایبند نبوده‌اند.

وی در این باره گفت: در مجموع نزدیک به چهل شرکت خارجی به تعهدات قراردادی خود در طرح‌های پالایشگاه‌های نفت عمل نکرده بودند که پس از اولتیماتوم‌های ایران، نزدیک به نیمی از این شرکت‌های با فرستادن تجهیزات یدکی و از طریق واسطه‌ها به تعهدات قراردادی خود جامه عمل پوشاندند، اما با وجود این، ایران از بیست شرکت خارجی دیگر به دلیل پایبند نبودن به قراردادهای نفتی خود در قبال ایران شکایت خواهد کرد.

وزیر جهاد کشاورزی در مجلس

اما در هفته گذشته، خلیلیان، وزیر جهاد کشاورزی به مجلس رفت تا در مقابل نمایندگان مردم پاسخگوی برخی مسائل باشد.

در این جلسه، نمایندگان به طرح پرسش‌هایی پیرامون تصویب ۲۸ میلیارد دلار برای واردات محصولات کشاورزی، قیمت کم خرید تضمینی شیر از دامداران، واردات برنج، هزینه بالای تولید برای کشاورزان و دامداران و همچنین نبود برنامه راهبردی در توسعه کشاورزی کشور پرداختند که خلیلیان تلاش کرد به همه آن‌ها پاسخ دهد.

اما مهمترین حاشیه‌های این جلسه، انتقاد خلیلیان از اختیارات همکارش در وزارت صنعت و معدن و تجارت بود که طی آن با لحنی گلایه‌مندانه گفت: «مباحث تنظیم بازار هم وزارتخانه دیگری مسئول سازماندهی شده است. طبیعتاً بنده به عنوان کار‌شناس معتقدم بحث صادرات، واردات، تولید و تنظیم بازار یک بسته به هم پیوسته است و واقعاً دلیلی ندارد، تنظیم بازار محصولات کشاورزی را یک وزارتخانه صنعتی انجام دهد».

چند صباحی است که بحث پیرامون مسئولیت تنظیم بازار محصولات کشاورزی در کش و قوس درگیری میان وزارتخانه‌های صنعت و معدن و تجارت و جهاد کشاورزی قرار گرفته است و هر گاه قرار بر این می‌شود که یکی از این دو وزارتخانه این مسئولیت را بر عهده بگیرد، فوراً انتقاد دیگری را به همراه می‌آورد!

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی