بازدید 2670

ديدار روسای جمهور ایران و پاكستان

احمدي‌نژاد با بيان اينكه "حقوق و منافع ملت‌هاي منطقه براي سلطه‌طلبان هيچ اصالتي ندارد"، اظهار كرد:‌ مستكبران همه امور و مسائل را در چارچوب منافع خود ارزيابي کرده‌اند و هدف آنها از حضور و دخالت در امور منطقه، مقابله با استقلال و حركت ملتها براي پيشرفت است.
کد خبر: ۲۴۹۶۶۴
تاریخ انتشار: ۱۸ خرداد ۱۳۹۱ - ۱۴:۱۶ 07 June 2012
محمود احمدي‌نژاد، رييس‌جمهور كشورمان ظهر امروز (پنجشنبه) به وقت محلي، در حاشيه دوازدهمين اجلاس سران کشورهاي عضو سازمان شانگهاي با آصف‌علي زرداري ـ رييس‌جمهور پاكستان ـ ديدار و گفت‌وگو كرد.

به گزارش ايسنا، رييس‌جمهور در اين ديدار با اشاره به اينكه "سلطه‌طلبان زماني به بهانه مقابله با شوروي، گروه‌هايي دست‌ساخته را در منطقه ايجاد كردند"، گفت: مستكبران با تحريكات و اقدامات خود اين گروه‌ها را به بهانه مقابله با تهاجم شوروي، سازمان دادند و امروز نيز آنها را تبديل به بهانه‌اي براي مقابله با ملت‌هاي منطقه و مانع تراشي در مسير پيشرفت آنها كرده‌اند.

احمدي‌نژاد با بيان اينكه "حقوق و منافع ملت‌هاي منطقه براي سلطه‌طلبان هيچ اصالتي ندارد"، اظهار كرد:‌ مستكبران همه امور و مسائل را در چارچوب منافع خود ارزيابي کرده‌اند و هدف آنها از حضور و دخالت در امور منطقه، مقابله با استقلال و حركت ملتها براي پيشرفت است.

رييس‌جمهور با بيان اينكه "مطمئناً مشكلات و مسائل منطقه در آينده به نفع ملت‌هاي منطقه حل‌و‌فصل خواهد شد"، افزود: در اين راستا، گسترش همكاري‌ها و تعاملات كشورهاي منطقه با يكديگر بسيار حائز اهميت است، چراكه تقويت دوستي‌ها و روابط بين ملت‌ها، تغيير شرايط به نفع آنان را تسهيل و تسريع خواهد كرد.

وي اضافه كرد: اگر موضوعات و مشكلات امروز افغانستان و پاكستان فقط مسائل مربوط به خود اين کشورها بود و دخالت‌هاي بيگانگان در ايجاد،‌ تشديد و تداوم آنها تاثيري نداشت، يقيناً تا به حال اين مسائل و مشكلات مرتفع شده بود، اما بيگانگان در راستاي جلوگيري از پيشرفت و قدرتمند شدن پاکستان و افغانستان دست از دخالت‌هاي خود در امور اين كشورها بر‌نمي‌دارند، چرا‌كه مي‌دانند پيشرفت هريك از كشورهاي منطقه به نفع همه كشورهاي مستقل خواهد بود.

رييس‌جمهور در بخش ديگري از صحبت‌هاي خود، ديدارهاي خود با آصف‌علي زرداري ـ رييس جمهور پاكستان ـ را همواره مفيد و سازنده توصيف و تصريح كرد: اين موضوع در ديدار برادران با يكديگر امري طبيعي است و ايران و پاكستان همواره يار يكديگر و شريك شادي‌ها و غم‌هاي هم بوده و هستند.

احمدي‌نژاد با اشاره به اينكه ايران و پاكستان مي‌توانند كارهاي مشترك و همکاري‌هاي گسترده‌اي با يکديگر داشته باشند، خاطرنشان كرد: مسائل و همكاري‌هاي دوجانبه فقط بخشي از اين کارهاي مشترک هستند و دو كشور در عرصه منطقه‌اي و بين‌المللي همكاري‌هاي زيادي مي‌توانند انجام دهند.

وي با بيان اينكه "جمهوري اسلامي ايران پيشرفت و عزت پاكستان را در حقيقت پيشرفت و عزت خود مي‌داند"، ادامه داد: جمهوري اسلامي ايران هر كمك و حمايتي كه بتواند از پاكستان به عمل خواهد آورد و اميدوار است همه موانع پيشرفت از مقابل پاي ملت پاكستان برطرف شود.

احمدي‌نژاد افزود: جمهوري اسلامي ايران مخالفتي با افزايش اعتبارات احداث و تكميل خطوط انتقال گاز به پاكستان ندارد و فقط بايد مسئولان مربوطه درباره چارچوب‌ها و مسائل اجرايي آن، بررسي‌هاي لازم را انجام دهند. همچنين ايران براي افزايش حجم برق صادراتي به پاكستان آمادگي كامل داشته و براي تامين زيرساخت‌هاي تحقق اين هدف اقدام خواهد كرد و همچنين آمادگي دارد در ازاي وجه گاز و برق صادراتي خود از پاكستان كالاهاي مورد نياز خود را خريداري كند.

رييس‌جمهور با بيان اينكه "جمهوري اسلامي ايران هيچ محدوديتي براي گسترش روابط با پاكستان ندارد"، اظهار كرد: ايران در اين راستا مصمم به فراهم كردن همه زيرساخت‌هاي لازم است و از جمله علاقه‌مند است راهكارهاي اجرايي كردن روش پرداخت هزينه‌هاي مبادلات تجاري دو كشور با پول ملي را سريعتر طراحي و عملياتي كند.

همچنين، آصف‌علي زرداري ـ رييس‌جمهور پاكستان ـ نيز در اين ديدار با تاكيد بر اينكه "يقيناً مسائل منطقه و عرصه بين‌الملل به نفع ملت‌هاي منطقه حل و فصل خواهد شد"، تصريح كرد: شايد زماني عده‌اي از سر كوته‌فكري، گمان مي‌كردند كه ايجاد برخي گروه‌ها در منطقه مانعي بر سر راه توسعه نفوذ شوروي خواهد بود، اما امروز همگان دريافته‌اند كه اين طرحي بود كه بواسطه آن دست عاملان و به وجود آورندگان اين گروه‌ها را جهت دخالت در منطقه براي دخالت باز بگذارد.

رييس‌جمهور پاكستان با تاكيد بر عزم و حسن‌نيت كشورش براي ارتقاء امنيت، صلح و ثبات در افغانستان خاطرنشان كرد: اطمينان مي‌دهم كه خاك پاكستان هرگز عليه منافع كشورهاي همسايه به كار گرفته نخواهد شد.

آصف‌علي زرداري در پايان تاكيد كرد: دنيا بايد راه گفت‌و‌گو و مذاكره را براي حل و فصل همه مسائل مبتلا به عرصه بين‌المللي در پيش بگيرد و در اين مسير حتماً سابقه تاريخي و جايگاه كشورها را مد نظر قرار دهد.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی
آخرین اخبار