بازدید 8340

حذف ناگهانی650هزار شغل کشاورزی!

با اینکه دولت اعلام می‌کند در فاصله سال‌های 89 و 90توانسته 3میلیون 200هزار فرصت جدید شغلی ایجاد کند، آمارها از حذف 5 درصد مشاغل صنعتی در 3سال گذشته و از بین رفتن 650هزار شغل در بخش کشاورزی حکایت می‌کند.
کد خبر: ۲۴۹۵۲۶
تاریخ انتشار: ۱۷ خرداد ۱۳۹۱ - ۱۴:۰۰ 06 June 2012
ایجاد اشتغال و فرصت های جدید شغلی برای کارجویان از مسائل مهمی است که در سال های گذشته مورد توجه دولت قرار گرفته و همواره آمارهایی به عنوان ایجاد اشتغال جدید در کشور ارائه شده است.

به گزارش مهر اینکه چه میزان از آمار اشتغال زایی ارائه شده از سوی دولت مورد پذیرش جامعه و همچنین بازار کار و اشتغال کشور قرار بگیرد، در سال های گذشته محل مناقشه و چالش بین دولت و بازار کار و حتی دولت و مجلس بوده است.

دولت مدعی است که توانسته در سال 89 به میزان 1 میلیون و 600 هزار فرصت شغلی جدید در استان های مختلف کشور ایجاد کند و همچنین موفق شده به همین میزان نیز در سال گذشته تحقق بخشد.

همچنین مطرح می کند که می تواند مستندات لازم برای تحقق هدف اشتغال زایی دولت را در استان ها ارائه کند و می گوید در قالب سامانه رصد اطلاعات همه فرصت های جدید شغلی را در اختیار دارد و حتی پیش تر نیز اعلام کرد می تواند با ارائه کد مخصوصی به نمایندگان مجلس، امکان دسترسی آنها به اطلاعات سامانه رصد را نیز فراهم کند.

سایه تردید بر آمار اشتغالی دولت

با این حال برخی از نمایندگان مجلی هشتم تردیدهایی را در زمینه ایجاد 3 میلیون و 200 هزار فرصت جدید شغلی دولت در 2 سال گذشته مطرح کرده اند و در مواردی نیز عنوان شد آمارهای برخی از دستگاه ها مشابه هم بوده و در این زمینه برخی موازی کاری ها نیز صورت می گیرد.

به صورت کلی در سال های گذشته که دولت ایجاد فرصت های شغلی جدید و تلاش برای کاهش نرخ بیکاری را به عنوان یکی از مهم ترین اهداف خود برگزیده و از عملکرد خود دفاع می کند، بازار کار و اشتغال واکنش چندان مثبتی نسبت به آمارهای دولت نشان نداده و عموما آن را غیرقابل لمس و مشاهده می دانند.

حمید حاج اسماعیلی در گفتگو با مهر با بیان اینکه متاسفانه آمارهای اشتغال زایی دولت در سال های گذشته همواره محل تردید و ابهام بوده است، گفت: دستگاه های دولتی جمع آوری آمار و اطلاعات بازار کار را بر عهده دارند و اساسا این نوع آمارها کارنامه دولت محسوب می شود.

نماینده کارگران در هیئت حل اختلاف کارگر و کارفرما، اظهار داشت: عموما آمارهایی که ارائه می شود حاوی اطلاعات پرژه های نیمه تمام و آن دسته از طرح هایی است که برای دریافت تسهیلات اعلام کرده اند می توانند تعدادی شغل ایجاد کنند، اما هیچ نظارتی صورت نگرفته که آیا واقعا اشتغالی از این محل محقق شده و یا خیر؟

حاج اسماعیلی ادامه داد: متاسفانه موارد فراوانی وجود دارند که به نام اشتغال زایی تسهیلاتی را دریافت کرده و آن را در محل های دیگری هزینه کرده اند.

چگونه مشاغل جدید ایجاد شد؟

این مقام مسئول کارگری با اشاره به اینکه آمارهایی که از اشتغال زایی دولت ارائه می شود بهترین آمارهای دستگاه های دولتی و در بالاترین حد خود است، تاکید کرد: بخش عمده مشاغلی که دولت از آنها نام می برد مربوط به ایجاد پروژه های مسکن مهر در استان ها است.

وی خاطر نشان کرد: در آمارهایی که از ایجاد فرصت های جدید شغلی ارائه می شود به هیچ وجه آمار عملکرد بخش خصوصی وجود ندارد و ما نمی دانیم که آیا بخش خصوصی در طول یکسال توانسته زمینه های جدیدی برای اشتغال ایجاد کند و یا خیر؟

به گفته حاج اسماعیلی، ریزش ها و اخراج کارجویان از محیط های کاری نیز موضوع بسیار پراهمیتی است که در آمارهای دولت وجود ندارد. تنها در سال گذشته آمارها نشان می دهد که بین 400 تا 650 هزار شغل در بخش کشاورزی از بین رفته است.

نماینده کارگران در هیئت حل اختلاف، افزود: وارات بی رویه از خارج کشور در این زمینه نقش بسیار پراهمیتی دارد ولی همه دلیل حذف فرصت های شغلی در بخش کشاورزی نمی تواند باشد.

وی عنوان کرد: یکی دیگر از مسائلی که در زمینه آمارهای اشتغالی دولت وجود دارد، اطلاعات موازی است که دستگاه های دولتی ارائه می کنند. به عنوان نمونه اینکه اطلاعات فردی می تواند در چند بانک اطلاعاتی دستگاه ها وجود داشته باشد.

وضعیت اشتغال‎زایی در خدمات، کشاورزی و صنعت

حاج اسماعیلی با تاکید بر اینکه دولت در سال های گذشته نتوانسته است استدلال های مناسبی را در زمینه ایجاد فرصت های جدید شغلی ارائه کند، گفت: در دفاع از آمارهایی که از سوی دولت ارائه می شود عنوان می کنند کمتر از یک سوم مشاغل ایجاد شده دارای بیمه هستند که اساسا چنین مشاغلی را نمی توان به عنوان یک شغل پایدار و قابل قبول محسوب کرد.

این مقام مسئول کارگری، ادامه داد: وقتی مجلس آمارهای دولت را نمی پذیرد و نمی تواند استدلال های دولت در زمینه اشتغال زایی را بپذیرد، چگونه جامعه و خانواده ها می توانند قبول کنند که دولت موفق به ایجاد میلیون ها فرصت شغلی برای فرزندان آنها شده است.

به گفته وی، در طول سال های گذشته بیش از 45 درصد مشاغل ایجاد شده کشور در بخش خدمات بوده است و بخش های کشاورزی و صنعت نتوانسته اند آنچنان که باید در این زمینه فعالیت های مناسبی را انجام دهند.

حاج اسماعیلی این مطلب را نیز افزود که سرعت رشد اشتغال زایی در صنعت طی حدود 3 سال گذشته به شدت کاهش یافته و حداقل 5 درصد مشاغل این بخش در همین مدت از دست رفته است.
 
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار