بازدید 9726

نظر کیسینجر درباره حمله نظامی به سوریه

کد خبر: ۲۴۹۴۷۲
تاریخ انتشار: ۱۷ خرداد ۱۳۹۱ - ۱۲:۲۲ 06 June 2012
«هنری کیسینجر» وزیر خارجه پیشین ایالات متحده آمریکا که یکی از قدیمی ترین و با تجربه ترین تئوریسن های سیاست خارجی کشورش به شمار می رود، در جدید ترین مقاله خود که در روزنامه "واشنگتن پست" منتشر شد، نسبت به هرگونه دخالت و یا حمله نظامی به کشور سوریه هشدار داد و چنین حمله ای را عامل تغییر نظام جهانی دانست.

به گزارش صفحه عربی تابناک این دیپلمات آمریکایی در مقاله خود همچنین موضوع بیداری اسلامی که اعراب آن را "بهار عربی" می نامند را مورد بررسی قرار داده و می گوید: آیا بر ایالات متحده آمریکا واجب است که از هر انتفاضه و یا قیام علیه حکومت های مختلف جهان حمایت کند؟! آیا این حمایت از انتفاضه ملت سعودی که در آینده رخ خواهد داد نیز ادامه دارد و یا آمریکا از حکومت سعودی که همپیمانش به شمار می رود حمایت خواهد کرد؟!

وی در ادامه افزود: نباید فراموش کرد که تجربه چند دهه اخیر نشان داده هنگامی که حکومتی سقوط می کند، آن کشور به محلی و پناهگاهی برای تروریست ها و گروه های مسلح تبدیل می شود. نمونه آن را در یمن، سومالی، مالی، لیبی، شمال پاکستان، و غیره دیده ایم و احتمالا در سوریه نیز چنین خواهد شد در آن صورت چنین کشوری به تهدیدی برای کشورهای همسایه اش تبدیل خواهد شد.

کیسینجر همچنین نوشت: با در نظر گرفتن تجربه دخالت نظامی در عراق و افغانستان و مشکلاتی که پیش آمد، اکنون این پرسش مطرح می شود که آیا آمریکا خواهد توانست یک بار دیگر دست به چنین حمله ای بزند؟! حمله ای که در گذشته باعث ایجاد شکاف میان افکار عمومی آمریکا شد.

این دیپلمات پیر افزود: همچنین باید پرسید کسی که بجای حکومت فعلی روی کار می آید، آیا وضعیت حقوق بشر و امنیت را بهبود خواهد بخشید و یا تجربه نبرد مبارزان عرب و افغان با شوروی که مدتی بعد طالبان را به وجود آورد، تکرار خواهد شد؟!

وزیر خارجه پیشین ایالات متحده آمریکا ادامه داد: باید به یاد داشته باشیم که دخالت انسانی با دخالت نظامی تفاوت دارد. در دخالت نظامی برخی از کشورها مانند چین و روسیه مخالفت خواهند کرد لذا در آن صورت دخالتی یکجانبه گرایانه خواهد بود و تأیید بین المللی را به همراه نخواهد داشت. در هر صورت اگر هم قرار است دخالتی نظامی انجام گیرد، باید حتما با رضایت همگان رخ دهد و همگی بر سر حکومت بعدی که روی کار می آید توافق داشته باشند تا خلأ سیاسی و جنگ داخلی به وجود نیاید. نکته دومی که باید بر سر آن توافق انجام گیرد، مدت زمان دخالت است. این زمان باید منطقی باشد.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل