بازدید 3442

خشنودی غرب از اختلافات در اوپک

رسانه‌های غربی با اذعان به اختلاف نظرات در اوپک به ویژه میان ایران و عربستان، از این امر به عنوان اتفاقی خوشایند یاد می‌کنند و با خوشحالی پیرامون آن می‌نویسند. این در حالی است که فلسفه وجودی اوپک از آغاز بر آن استوار بود که هماهنگی حداکثری را میان اعضا و برای مقابله با جریان‌های اقتصادی به ویژه از سوی غرب ایجاد کند.
کد خبر: ۲۴۹۴۶۷
تاریخ انتشار: ۱۷ خرداد ۱۳۹۱ - ۱۲:۰۹ 06 June 2012

رسانه‌های غربی با اذعان به اختلاف نظرات در اوپک به ویژه میان ایران و عربستان، از این امر به عنوان اتفاقی خوشایند یاد می‌کنند و با خوشحالی پیرامون آن می‌نویسند. این در حالی است که فلسفه وجودی اوپک از آغاز بر آن استوار بود که هماهنگی حداکثری را میان اعضا و برای مقابله با جریان‌های اقتصادی به ویژه از سوی غرب ایجاد کند.

به گزارش «تابناک»، چندی است که اختلاف نظر و سیاست‌ها میان اعضای اوپک آشکارا در سطح جهانی در میان اخبار رسانه‌ها در بوق و کرنا می‌شود. تقابل سیاست‌های عربستان سعودی با ایران و همراهی این کشور در راستای منافع اروپا و آمریکا در افزایش تولید در ماه‌های اخیر ـ که موجب کاهش بهای نفت شد‌ ـ اتفاقی است که اکنون رسانه‌های غربی با خوشحالی از آن یاد می‌کنند.

امروز وب‌سایت «استریت»، در خبری مرتبط با همین موضوع آورده است: بهای نفت مانند سنگی در حال سقوط رو به کاهش دارد و این امر تنها ناشی از آمار و ارقام اقتصادی اروپا و چین نیست، بلکه بخش مهمی از آن ناشی از اختلاف‌نظر‌ها در میان اعضای اوپک، به ویژه میان عربستان و ایران است.


این گزارش آورده است: چندی پیش، عربستان سعودی اعلام کرد که برای خنثی کردن اثر تحریم‌های اروپا علیه ایران، افزایش تولید خواهد داشت. چون عربستان اقدام به افزایش تولید تا مرز ۱۰ میلیون بشکه در روز کرد، دیگر اعضای اوپک نیز توانستند از سهمیه تعیین شده خود فرا‌تر رفته و اقدام به افزایش تولید کنند.

این گزارش افزود: این افزایش تولید از سوی اعضای اوپک منجر به آن شد که سرانجام خروجی اوپک برابر با ۳۱. ۸ میلیون بشکه در روز باشد، در حالی که قرار بود این میزان ۳۰ میلیون بشکه در روز باشد. اکنون این نتیجه به دست آمده که قیمت نفت برنت به زیر ۱۰۰ دلار رسیده و نفت وست تکزاس نیز معادل ۸۳ دلار در هر بشکه است.

این خبر در ادامه به مشکلات ایران در راه صدور نفت و تقابل با سیاست‌های عربستان پرداخته و اشاره کرده است، به این دلیل که ایران به نفتی با بهای ۸۵ دلار در هر بشکه برای بودجه امسال خود نیازمند است، این مسائل بیش از هر چیز، این کشور را نگران کرده و این به نظر بیش از هر چیز، ناشی از بخشی از سیاست‌های اصلی خاندان پادشاهی عربستان است که در پی تضعیف درآمدهای نفتی ایران است.

این گزارش با اشاره به نشست آینده اوپک در وین می‌نویسد: دلیل مهمی در این میان برای تقابل عربستان و ایران هست و ایران خواهان برگزیدن گزینه خود برای دبیر کلی اوپک است، در حالی که دشمنی میان ایران و عربستان، این امر را مشکل می‌سازد.

در پایان، این گزارش با اشاره به این رویدادها می‌نویسد: چیزی که در این میان خوشحال‌کننده است، این که این نشست کوتاه و همراه با ستیزه خواهد بود و به نظر نمی‌رسد، خروجی آن به گونه‌ای باشد که منجر به افزایش قیمت‌ها شود، بلکه تقابل‌ها در این نشست می‌تواند حتی بیش از این به کاهش قیمت نفت کمک کرده و نفت وست تکزاس را به زیر بشکه‌ای ۸۰ دلار هم برساند.

نکته قابل تأمل در این میان این که سیاست و فلسفه وجودی اوپک در ابتدای تشکیل آن، مقابله با کاهش بی‌رویه قیمت، سیاستگذاری در راستای کنترل بازار عرضه و تقاضا و تقابل با سیاست‌های اقتصادی از سوی غرب بوده است. پس از گذشت چند دهه از راه‌اندازی اوپک، اکنون سیاست‌های این کارتل بزرگ، به گونه‌ای پیش می‌رود که کوچک‌ترین نشانی از اهداف اولیه در آن دیده نمی‌شود و در این میان، سیاست‌های عربستان سعودی در همسویی با غرب، بیش از همه در این تغییر جهت تأثیر‌گذار بوده است.

تحلیل‌های اقتصادی نشان می‌دهد که در دو ماه گذشته، تولیدات جهانی نفت به اندازه‌ای افزایش یافته که برای دومین بار در قرن جدید، پس از سال ۲۰۰۶ اکنون عرضه نفت در بازار بر تقاضا پیشی گرفته است. اوپک با افزایش ۱۰ درصدی و عربستان سعودی با افزایش تولید تا مرز ۱۰ میلیون بشکه در روز بیش از همه در این واقعه دخیل بوده‌اند.

اکنون اوپک تبدیل به سازمانی شده که دیگر نه تنها ترسی از سیاست‌ها و اهداف آن وجود ندارد، بلکه غرب و رسانه‌های غربی با خشنودی از این سازمان و سیاست‌هایش یاد می‌کنند و به تمجید از عملکرد این سازمان در راستای اهداف مصرف کنندگان می‌پردازند.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس
آخرین اخبار