بازدید 7705

شکل‌گیری اتحاد ضمنی میان خرس و اژدها

رؤسای جمهوری چین و روسیه، روز سه شنبه اعلام کرده‌اند به دنبال نزدیک کردن کشور‌هایشان به یکدیگر در مناسبات اقتصادی و استراتژیک هستند. این امر از آن روی صورت می‌گیرد که هر دوی آنها به دنبال بهره‌گیری از دیگری برای تنظیم روابط خود با ایالات متحده هستند.
کد خبر: ۲۴۹۴۳۸
تاریخ انتشار: ۱۷ خرداد ۱۳۹۱ - ۱۱:۰۶ 06 June 2012

رؤسای جمهوری چین و روسیه، روز سه شنبه اعلام کرده‌اند به دنبال نزدیک کردن کشور‌هایشان به یکدیگر در مناسبات اقتصادی و استراتژیک هستند. این امر از آن روی صورت می‌گیرد که هر دوی آنها به دنبال بهره‌گیری از دیگری برای تنظیم روابط خود با ایالات متحده هستند.

به گزارش «تابناک»، «هو ژینتائو» پس از گفت‌وگو با ولادیمیر پوتین اعلام کرد: قرار است دو کشور تا سال ۲۰۲۰ حجم قراردادهای تجاری خود را به ۲۰۰ میلیارد دلار برسانند. این در حالی است که سال گذشته، حجم مراودات تجاری این دو کشور در حدود ۸۳. ۵ میلیارد دلار بوده است.

بنا بر این گزارش، این هدف بلندمدت قرار است با تسهیل در سرمایه‌گذاری‌ها و قراردادهای تجاری میان دو کشور انجام بگیرد؛ این گفت‌وگو‌ها و مراودات از سوی دو رئیس جمهور به عنوان نشانه‌ای از گسترش روابط میان دو کشور و همسویی در سیاست‌ها در مسائل جهانی، از تجارت جهانی گرفته تا مسئولیت بین‌المللی در قبال سوریه در نظر گرفته شده است.

ژینتائو در این باره می‌گوید: همکاری نزدیک میان چین و روسیه، نظم جهانی در مسائل سیاسی و اقتصادی را در راهی منطقی و عادلانه می‌برد. از سویی، پوتین در مصاحبه‌ با «پیپل دیلی» گفته است: بدون دخالت دادن روسیه و چین و بدون در نظر آوردن منافع این دو کشور، هیچ مسأله جهانی نمی‌تواند در دستور کار جهانی قرار گرفته و به اجرا گذاشته شود.

هرچند این دو کشور در سال‌های اخیر، همسویی بسیاری در مسائل سیاسی و اقتصادی بین‌الملل ـ به ویژه در موضع‌گیری‌ها در قبال برنامه هسته‌ای ایران و درگیری‌ها در سوریه ـ از خود نشان داده‌اند، به باور بسیاری از تحلیلگران چینی و روسی، نزدیکی این دو کشور در مسائل اخیر، بازتابی از وضعیت بیرونی سیاست و اقتصاد بین‌الملل بوده است.

دیمیتری ترنین، دبیر بنیاد کارنگی مسکو در این باره می‌گوید: نزدیکی سال‌های اخیر این دو کشور، بخشی مربوط به سیاست‌های چین و به دنبال ائتلافی نظامی برای مقابله با حضور ایالات متحده در شرق آسیاست، ولی خواست پوتین از این ارتباط، تقویت مناسبات اقتصادی است.

وی همچنین افزوده است: هنوز میزانی از بی‌اعتمادی بین دو طرف وجود دارد که مانع اصلی در یک اتحاد مستحکم است.

از سوی دیگر، تحلیلگران چینی در این باره گفته‌اند که شرکت نکردن پوتین در اجلاس جی هشت و حرکت او به سمت پکن، نشان از اهمیت چین در مراوداتش با روسیه دارد.

«لی ژیگو»، استاد روابط بین‌الملل در این باره بر این باور است که نباید در این خصوص بیش از اندازه‌ زیاده‌روی کرد، زیرا در پی بحران اقتصادی در جهان، نظم جهانی از نو تعریف شده و مرکز اقتصادی جهان از اروپا به سمت اقیانوس آرام تغییر کرده است. در نتیجه، روسیه امیدوار به گسترش روابط اقتصادی خود در آسیا و اقیانوس آرام است.

بنا بر این گزارش، دو کشور در روز گذشته از تصویب چندین قرارداد همکاری به ویژه در صنعت هوانوردی خبر دادند.

همچنین قرارداد ایجاد صندوق سرمایه‌گذاری مشترک در روسیه را به امضا رسانده‌اند که قرار است، سرمایه‌گذاری‌هایی را در بخش کشاورزی، بنادر، زیرساخت و لجستیک پوشش دهد. دیگر آن که قرار است این دو کشور در آینده، برخی از مراودات و قراردادهای دوجانبه را با ارز ملی خود به انجام برسانند.

اما به هر حال، نزدیکی چین و روسیه در اجلاس شانگهای از هر نگاهی، می‌تواند در عمل هشدار بزرگی برای غرب و به ویژه ایالات متحده باشد. این امر، یعنی نزدیکی سیاسی و اقتصادی مسکو و پکن که می‌تواند غرب و به ویژه ایالات متحده را با چالشی جدی در مناسبات بین‌الملل روبه‌رو سازد؛ هرچند تا پیش از این نیز هم چین و هم روسیه تقابل خود را با سیاست‌های آمریکا در مواردی نشان داده‌اند، نزدیکی بیشتر این دو کشور، می‌تواند نشانه‌ای از شکل‌گیری قطبی قوی در آسیا به عنوان یک اتحاد ضمنی باشد.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی