بازدید 3460

"لابـی"‌های کمیسیونی در مجلس

کد خبر: ۲۴۹۴۱۸
تاریخ انتشار: ۱۷ خرداد ۱۳۹۱ - ۱۰:۳۰ 06 June 2012
نماینده مردم بوئین‌زهرا با اشاره به تشکیل کمیسیون‌ها در مجلس گفت که اکنون نمایندگان برای عضویت در کمیسیون‌ها لابی می‌کنند و با این رفتار افراد قوی و متخصص در حاشیه قرار می‌گیرند.

به گزارش خبرگزاری فارس، محمود نگهبان سلامی نماینده مردم خواف و رشتخوار در مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی صبح امروز پارلمان در تذکری آئین‌نامه‌ای به بند 4 ماده 27 و ماده 46 آئین نامه داخلی مجلس اشاره کرد و گفت: در این ماده بر مستندات سوابق تحصیلی و تجربی نمایندگان اشاره شده که اداره کل قوانین باید بر این اساس قبل از تشکیل شعب برای تعیین اعضای کمیسیون‌ها این موارد را تکثیر کرده و در اختیار نمایندگان قرار دهد که در ابتدای کار چنین اقدامی انجام نشد.

وی ادامه داد: با توجه به دو وظیفه نمایندگان که یکی در حوزه کلان و ملی کشور است و شامل وظیفه قانونگذاری و نظارت می‌شود و همچنین وظیفه دوم نمایندگان که مربوط به بحث منطقه‌ای است و نمایندگان موظفند پاسخگوی خواسته‌ها و انتظارات مردم منطقه باشند، به نظر می‌رسد برای تعیین اعضای کمیسیون‌ها غیر از تخصص و تجربه، پتانسیل‌های منطقه‌ای نیز باید در نظر گرفته شود.

علی لاریجانی رئیس مجلس نیز در پاسخ به تذکر نگهبان سلامی گفت: این طور که متوجه شدم، توصیه شما این است که آئین‌نامه عوض شده و یک مؤلفه جدید به آن اضافه شود لذا اگر پیشنهادی دارید، به کمیسیون آئین‌نامه بدهید تا در تنظیم مجدد آئین‌نامه آن را لحاظ کنند.

در ادامه علی عباسپور نماینده مردم بوئین‌زهرا در مجلس در اخطار قانون اساسی به اصل 67 قانون اشاره کرد و تصریح کرد: ما در اصل 67 سوگند خوردیم که به مسائل کلان و ملی کشور توجه و آن را حفظ کرده و پاسدار اسلام و انقلاب باشیم.

وی با بیان اینکه در تشکیل کمیسیون‌ها باید بحث تخصص، تجربه و شرایط علمی در نظر گرفته شود، گفت: لازمه تشکیل یک مجلس قوی و مقتدر که مقام معظم رهبری نیز به آن اشاره فرموده‌اند، تشکیل کمیسیون‌هایی قوی و قدرتمند است لذا باید در بحث کمیسیون‌ها منطقه‌ای نگاه نکنیم و مصالح کشور را در نظر بگیریم.

این نماینده مجلس بر همین اساس اظهار داشت: اکنون در آستانه تشکیل کمیسیون‌ها مسائلی مانند رایزنی و لابی صورت می‌گیرد و با اینکه ما در مجلس نهم استاد دانشگاه و افراد تحصیل کرده بسیار داریم، لذا از آنجا که این افراد اهل لابی و رایزنی نیستند، در نتیجه در حاشیه قرار می‌گیرند و نمی‌توانند در کمیسیون‌های تخصصی مرتبط با رشته تحصیلی و تجربه خود عضو شوند.

عباسپور همچنین خاطرنشان کرد: به عنوان مثال ما اکنون تعداد زیادی پزشک در مجلس نهم داریم اما می‌بینیم که کمیسیون بهداشت هنوز تکمیل نشده و تعداد اعضای آن به حد نصاب نرسیده است که این نشان می‌دهد نمایندگان به تخصص خود توجه نکرده و از ظرفیت‌های موجود برای ایجاد یک مجلس قوی و قدرتمند غافل می‌شوند.

در ادامه علی لاریجانی در پاسخ به تذکر عباسپور گفت: توصیه‌های شما درست و خوب است اما اکنون برای تعیین اعضای کمیسیون‌ها اتفاقی نیفتاده و طبق آئین‌نامه شعب باید چند جلسه بگذارند و تصمیم بگیرند که روز گذشته نیز رؤسای شعب جلسه داشتند، ‌امروز هم نائب رئیس مجلس با شعب جلسه دارند و تلاش می‌کنند تا این مسیر طی شود.

رئیس مجلس در پایان خاطرنشان کرد: اکنون پزشک در مجلس نهم زیاد است و تقاضا می‌کنیم که طبق این تخصص خود به کمیسیون بهداشت بروند تا این کمیسیون تکمیل شود.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها
آخرین اخبار