بازدید 8650

برنده نوبل شيمي 2003 وارد ايران شد

آگر در سال 2003 «براي كشف كانال هاي غشاي سلولي» به همراه رودريك مكينون از دانشگاه راكفلر نيويورك موفق به دريافت جايزه نوبل شيمي شد.
کد خبر: ۲۴۹۴۱۱
تاریخ انتشار: ۱۷ خرداد ۱۳۹۱ - ۱۰:۱۴ 06 June 2012
پروفسور پيتر آگر، برنده جايزه نوبل شيمي در سال 2003 از دانشگاه جانز هاپكينز آمريكا و دكتر نورمن نيورايتر از دانشمندان برجسته كسب و كار بين‌المللي و ديپلماسي علمي و فناوري و نخستين سفير علمي ايالات متحده در اروپا، صبح امروز وارد ايران شدند.

به گزارش ايسنا، پروفسور پيتر آگر، پزشك آمريكايي و برنده جايزه نوبل، سرپرست موسسه تحقيقاتي پزشكي و كميته حقوق بشر فرهنگستان ملي علوم آمريكا است.

وي مدرك كارشناسي و كارشناسي ارشد خود را از دانشگاه آگسبرگ در مينياپوليس مينه سوتا و مدرك دكتري خود را سال 1974 از دانشكده پزشكي دانشگاه جانز هاپكينز در بالتيمور مريلند به عنوان پزشك متخصص داخلي با فلوشيپ غده – خون‌شناسي دريافت كرده است.

آگر در سال 2003 «براي كشف كانال هاي غشاي سلولي» به همراه رودريك مكينون از دانشگاه راكفلر نيويورك موفق به دريافت جايزه نوبل شيمي شد.

وي براي اولين بار اين كانال‌هاي پروتئيني براي انتقال آب را كشف كرده و توانست قدم بزرگي در پيشرفت علم بردارد.

وي از سال 2002 به عنوان عضو آكادمي علوم و هنر آمريكا انتخاب شده و در حال حاضر در دانشگاه جانز هاپكينز مشغول به فعاليت است و از چهره‌هاي نامي در رشته‌هاي بيوشيمي و پزشكي به حساب مي‌آيد.

دكتر سعيد سهراب پور، قائم مقام بنياد ملي نخبگان با تشريح برنامه هاي حضور پروفسور پيتر آگر برنده جايزه نوبل شيمي سال 2003 در ايران گفت: سخنراني اصلي وي كه به دعوت بنياد ملي نخبگان به ايران سفر كرده است، در جمع نخبگان در روز شنبه بيستم خردادماه در سالن همايش هاي بين المللي صداوسيما انجام مي شود.

سهراب پور افزود:همچنين يك سخنراني تخصصي در دانشگاه صنعتي شريف در روز يك شنبه بيست و يكم خردادماه برگزار مي شود.

وي ادامه داد: با توجه به اينكه پروفسور پيتر آگر پزشك و رئيس مركز تحقيقات مالاريا يكي از دانشگاه هاي آمريكا است در جمع دانشجويان دانشگاه علوم پزشكي تهران سخنراني خواهند كرد.

رئيس سابق دانشگاه صنعتي شريف تصريح كرد: همچنين دكتر نورمن نيورايتر ،عضو فرهنگستان علوم آمريكا و از دانشمندان برجسته كسب و كار بين‌المللي و مدير مركز علوم و فناوري انجمن آمريكايي كه همراه پروفسور آگر به ايران سفر كرده است، عصر روز دوشنبه 22 خردادماه جاري طي مراسمي در سالن ابوريحان دانشگاه شهيد بهشتي سخنراني مي كند.

عنوان سخنراني وي، «همكاري‌هاي بين‌المللي در زمينه ديپلماسي علم و فناوري؛ فرصت‌ها و چالش‌ها در قرن بيست و يكم» است.

وي كه به عنوان سفير علمي در كشورهاي اروپايي از جمله آلمان، لهستان، روسيه و اكراين فعاليت داشته به زبانهاي روسي، آلماني، چيني و ژاپني تسلط كامل دارد.

نيورايتر حدود شش سال از طرف كشور آمريكا در ژاپن اقامت داشته ودر حال حاضر داراي يك كرسي ثابت در كميته هماهنگي و ارتباط علوم آمريكا و ژاپن مي‌باشد.

دكتر نيورايتر مدرك دكتري خود را از دانشگاه نورث وسترن در سال 1957 دريافت داشته و از سال 1969 تا سال 1973 به عنوان دستيار در دفتر رييس جمهور، ريچارد نيكسون در بخش علم و صنعت امور بين‌المللي خدمت كرده‌ است.

وي معتقد است كه نقش فراگير علوم، فناوري و بهداشت در بطن سياست‌هاي خارجي انكارناپذير است و از اين رو در تمامي ماموريت‌هاي خود، محور توسعه همكاري‌هاي علمي را مد نظر داشته است. تمامي اين تجربيات و شناخت او از كسب و كاربين‌المللي و شركت‌هاي چند مليتي او را به عنوان چهره‌اي موثر در سطح جهان معرفي مي‌كند.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر