مديرعامل شركت آزادراه تهران – شمال در بيان دلايل عمده طولاني شدن ساخت آزادراه تهران – شمال اظهار كرد: تامين نشدن منابع مالي به موقع يكي از دلايل عمده تاخير در راهاندازي بزرگراه بوده است. هرچند ظرف شش ماه اخير وزارت راه از نظر منابع مالي كمكهاي شاياني كرده است.
به طوري كه تا پايان سال كمبود منابع مالي براي منطقه 4، تونل البرز و بخش ريالي منطقه يك نداريم. هرچند هنوز بخش دلاري منطقه يك مشكل دارد.
به گزارش ايسنا، آببر مدير عامل شركت آزادراه تهران – شمال در نشست خبري در توضيحاتي راجع به پيشرفت پروژه تهران – شمال يادآور شد: با راه اندازي اين آزادراه مسير فعلي تهران – شمال از جاده چالوس 67 كيلومتر كوتاه ميشود كه 60 كيلومتر آن در منطقه اول و 7 كيلومتر در منطقه دوم خواهد بود و در مناطق سه و چهار مسير از نظر طول كوتاه نميشود.
وي افزود: منطقه اول آزادراه از دهكده المپيك تهران يا تقاطع همت تا دوآب شهرستانك به طول 32 كيلومتر است كه از نظر فيزيكي 38 درصد پيشرفت داشته است. از 27،5 كيلومتر تونل اين منطقه 20 كيلومتر به طور كامل حفاري شده و از 11 ميليون متر مكعب خاكبرداري مورد نياز 7/4 ميليون متر مكعب انجام شده است. اين قطعه توسط پيمانكار چيني انجام ميشود و از20 خرداد مشاور بينالمللي D2 از اتريش در پروژه حاضر خواهد بود. مديرعامل شركت آزادراه تهران – شمال در بيان مشكلات منطقه يك این آزادراه گفت: با صدور اصلاحيه ماده 62 كه قبلا سازمان مديريت قصد ابلاغ آن را داشت، از يك هفته پيش، تامين ارزي پروژه از بودجه كشور به وزارت راه محول شده است.
دو سال پيش بايد تصويب و ابلاغ ميشد، بهرغم آنكه نيكزاد وزير راه طي دو تا سه نامه با فوريت آني براي سازمان مديريت درخواست لازم را ارسال كرده، اما هنوز كار انجام نشده است. به گفته آببر هزينه انجام شده دلاري فاينانس و ريالي در منطقه يك تاكنون 217 ميليارد تومان بوده است و از حالا تا پايان پروژه به 160 ميليارد تومان و 150 ميليون دلار نياز است كه براي تملك باقيمانده زمينها، پيمانكار، مشاور، بيمه سهم كارفرما و ساير هزينهها مصرف خواهد شد.