بازدید 8792

آغاز راه اندازی کامل نیروگاه هسته ای بوشهر

کد خبر: ۲۴۹۰۷۰
تاریخ انتشار: ۱۵ خرداد ۱۳۹۱ - ۲۳:۴۹ 04 June 2012
'والری لیمارنكو' رییس 'اتم انرگوپروئكت' از شركت های تابعه شركت دولتی 'روس اتم' از آغاز مقدمات راه اندازی كامل و صد درصدی نیروگاه هسته ای بوشهر خبر داد.

به گزارش ایرنا، لیمارنكو در عین حال روز دوشنبه در جمع خبرنگاران گفت: تاریخ دقیق راه اندازی صد درصدی نیروگاه هسته ای بوشهر در ایران مشخص نیست و در حال حاضر اقدامات مقدماتی در این زمینه جریان دارد.

وی خاطرنشان كرد: بلافاصله پس از آمادگی در این زمینه، اقدامات برای راه اندازی كامل را آغاز خواهیم كرد.

لیمارنكو گفت: برای راه اندازی كامل نیروگاه هسته ای بوشهر عجله نمی كنیم، زیرا ایمنی در اولویت فعالیت های ما قرار دارد.

پیش تر 'والری لیمارنكو' به ریانووستی گفته بود، مقام های اتمی روسیه امیدوارند كه بهره برداری صنعتی از نیروگاه هسته ای بوشهر تا پایان سال جاری میلادی انجام گیرد.

لیمارنكو اظهار داشت: قصد داریم نیروگاه هسته ای بوشهر را تا پایان سال جاری میلادی به مرحله تولید تجاری برق برسانیم.

وی افزود: كار اصلی تولید تجاری برق در نیروگاه هسته ای در قالب آزمایش ماشین آلات امسال انجام می گیرد، ولی به احتمال زیاد امضای اسناد و مدارك مرتبط با آن به سال بعد موكول خواهد شد.

یك مقام آگاه در 'اتم استروی اكسپورت' پیمانكار اصلی نیروگاه هسته ای بوشهر نیز پیش تر اعلام كرد: منتظر اجازه ایران برای راه اندازی كامل و صددرصدی نیروگاه هسته ای بوشهر هستیم.

شركت اتم استروی اكسپورت در اطلاعیه ای كه یك نسخه آن دو هفته پیش به دفتر ایرنا در مسكو ارسال شد، خاطرنشان كرد: در حال حاضر نیروگاه هسته ای بوشهر با 75 درصد ظرفیت اسمی خود برق تولید می كند و ظرفیت اسمی آن یكهزار مگاوات است.

در این اطلاعیه به نقل از 'ولادیمیر پاولوف' معاون امور احداث نیروگاه هسته ای بوشهر در ایران، گفته شده بود: در جریان آزمایش های برنامه ریزی شده تجهیزات نیروگاه هسته ای بوشهر در اول ماه می، توان تولید برق آن تا 90 درصد افزایش یافت و این آزمایش ها با موفقیت انجام گرفت.

پاولوف خاطرنشان كرد: مسایل ایمنی در احداث نیروگاه های هسته ای در درجه اول اهمیت قرار دارد و به همین دلیل همه مراحل آزمایش های قبل از راه اندازی كامل نیروگاه هسته ای بوشهر با دقت فراوان انجام می گیرد و تمام شرایط رعایت خواهد شد.

در اطلاعیه شركت روسی تاكید شده بود: احداث نیروگاه هسته ای بوشهر كاملا مطابق با معیارهای بین المللی و قوانین روسیه و مفاد نظام منع انتشار سلاح های هسته ای انجام گرفته است و تحت كنترل آژانس بین المللی انرژی اتمی قرار دارد.

قرارداد تكمیل ساخت واحد اول نیروگاه اتمی بوشهر، ژانویه 1995 در تهران امضا و روسیه موظف شد كه یك راكتور آبی-آبی و سوخت هسته ای مورد نیاز آن را به ایران عرضه كرده و متخصصان ایرانی را آموزش دهد.

ارزش این قرارداد حدود یك میلیارد دلار ارزیابی می شود كه از این میان قیمت نیروگاه نزدیك 850 میلیون دلار است و پیمانكار كل كارهای ساخت و مونتاژ واحد اول نیروگاه، موسسه روسی 'اتم استروی اكسپورت' است.

در ماه فوریه 1998 فدراسیون روسیه و ایران توافق كردند كه مسكو نه تنها در تجهیز نیروگاه به ایران كمك كند، بلكه ساخت آن را تكمیل كند.

روز 28 ژانویه 2009 اتم استروی اكسپورت از پایان عرضه سوخت هسته ای برای اولین نیروگاه اتمی ایران خبر داد و سوخت هسته ای طبق مقررات شش ماه قبل از راه اندازی نیروگاه به آن عرضه شد.

اواخر ژانویه 2011 اتم استروی اكسپورت مرحله نوبتی راه اندازی فیزیكی نیروگاه بوشهر را انجام داد كه به معنای پایان مرحله آزمایش های تمام سیستم های واحد تولید انرژی نیروگاه اتمی است و سپس بارگذاری سوخت هسته ای و تولید برق در آن شروع می شود.

واحد تولید انرژی نیروگاه اتمی بوشهر روز 8 ماه مه 2011 در حداقل سطح ظرفیت قابل كنترل خود قرار گرفت و این رویداد یكی از مهم ترین مراحل در راه اندازی نیروگاه اتمی بوشهربرای تولید برق بود.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل