بازدید 17907
انتقاد صریح شهاب مرادي:

هرچه گفتيم قضيه را بزرگ نكنيد گوش نكردند!

اين واعظ مجالس ديني با اشاره به اين‌كه «اين درست نيست كه فكر كنيم يك نفر توهين كرد و بعد ما واكنش نشان داديم و آن تبديل به فرهنگ شد» افزود: هرچه ما گفتيم اين قضيه را بزرگ نكنيد گوش نكردند. ما امتياز به كسي مي‌دهيم كه عليه ما و مقدسات حرف مي‌زند و آن‌ها به دنبال اين امتيازات هستند. وقتي همه چيز شعار شود و جامعه را به اين سمت تقويت كنيم مطمئنا آسيب مي‌بينيم.
کد خبر: ۲۴۷۴۶۴
تاریخ انتشار: ۰۶ خرداد ۱۳۹۱ - ۱۷:۴۷ 26 May 2012
«اين درست نيست كه فكر كنيم يك نفر توهين كرد و بعد ما واكنش نشان داديم و آن تبديل به فرهنگ شد» افزود: هرچه ما گفتيم اين قضيه را بزرگ نكنيد گوش نكردند. ما امتياز به كسي مي‌دهيم كه عليه ما و مقدسات حرف مي‌زند و آن‌ها به دنبال اين امتيازات هستند. وقتي همه چيز شعار شود و جامعه را به اين سمت تقويت كنيم مطمئنا آسيب مي‌بينيم.

به گزارش ایسنا، حجت‌الاسلام و المسلمين شهاب مرادي استاد دانشگاه و خطيب مجالس طي سخناني در ويژه برنامه شهادت امام هادي(ع) با عنوان «سلسله موي دوست» در تالار وزارت كشور با اشاره به اين‌كه «از حضرات معصومين(ع) بعد از امام رضا(ع) بسيار كم روايت نقل شده است» افزود: امام هادي(ع) در روايتي مي‌فرمايند به ياد بياوريد حسرت‌هاي كوتاهي‌يتان را تا بتوانيد دورانديشي كرده و تصميمات دقيقي بگيريد.

وي خاطرنشان كرد: ما در فضاي فرهنگي در طول پنجاه سال گذشته، اشتباهات و خطاها و كوتاهي‌هايي داشتيم و اگر انقلاب اسلامي،‌ دفاع مقدس، خون شهيدان و مجالس عزاي شهيدان نبود مجلس عزاي امام حسين(ع) آسيب مي‌ديد به طوري كلي روشنفكري و ورود غيرروحانيون به مسائل ديني و دخالت آن‌ها زمينه‌اي شده بود كه خيلي‌ از موضوعات تقبيح شود به طوري كه روضه‌خوان بودن يك روحاني توهين محسوب مي‌شد.

وي با تاكيد بر اين‌كه «ما دچار آسيب و كوتاهي‌ها در مسائل فرهنگي شده‌ايم» افزود: حتي مداحان ما براي امام هادي(ع) شعر ندارند و اشعار مربوط به ايشان خيلي محدود است. يا شخصيتي همچون حضرت خديجه(س) بسيار غريب هستند و كمتر پيش مي‌آيد كه ما اسم فرزندان‌مان نقي، هادي و خديجه بگذاريم.

اين استاد دانشگاه با اشاره به اين‌كه «سليقه مردم در بسياري از مسائل تغيير كرده است» خطاب به مسوولان سازمان‌هاي فرهنگي و هنري گفت: بياييد سليقه‌ مردم را در اموراتي كه تغيير كرده است رصد كنيم و براي آن‌ها برنامه‌ريزي داشته باشيم. اين درست نيست كه به خاطر برخي مسائل حاشيه‌اي، مجالس عزاي امام حسين(ع) را كمرنگ كنيم و اين‌كه تا محرم مي‌شود همه به فكر ترافيك مي‌افتند و اين جالب است كه اعلام مي‌كنند ماشين‌هايي كه بر روي آن‌ها اسم يا حسين و جملاتي از اين قبيل نوشته مي‌شود به خاطر اين‌كه حواس راننده را پرت مي‌كند جريمه مي‌شوند.

وي با طرح اين سوال كه «رابطه‌ ما با مسائل مذهبي‌مان چيست؟» گفت: سازمان‌هاي فرهنگي و هنري به ويژه سازمان فرهنگي و هنري شهرداري تهران بايد در ايجاد يكسري فرهنگ‌ها در جامعه كار كند كه از جمله آن‌ها برقراري روضه‌هاي خانگي است كه در گذشته در تهران زياد بود و بايد كاري كنيم كه دوباره جان بگيرد زيرا آن‌ها بسياري از مشكلات ما را برطرف مي‌كند.

وي با انتقاد از «عدم ارتباط روحاني و مردم» گفت: ما رابطه خوبي با هم نداريم و ميزان ارتباط مردم با آخوند كم است. بايد رصد كنيم و ببينيم مردم از لحاظ فرهنگي چه ارتباطي با روحانيت دارند و چند درصد مردم در مساجد رفت و آمد دارند و اصلا اگر قرار باشد به مسجد بروند چقدر مسجد داريم و چقدر آخوند در تهران لازم داريم و ميزان تمايل مردم براي اين‌كه فرزندان‌شان روحاني شوند چقدر است. بايد توجه كنيم كه ما طلبه و مسجد كم داريم و بايد روي اين مسائل كار كنيم.

اين استاد دانشگاه خاطرنشان كرد: انتظار ما از سازمان‌هاي فرهنگي همچون سازمان تبليغات اسلامي، سازمان فرهنگي و هنري شهرداري تهران، صداوسيما و وزارت ارشاد اين است كه به اين مسائل توجه كنند و سليقه‌هاي مردم را كه تغيير يافته و البته انتظارات جامعه متدين را رصد كنند. انتظار ما از اين سازمان‌ها به ويژه وزارت ارشاد كه با اين وضعيت غيرقابل ستايش است و روز به روز ناراحت‌‌كننده مي‌شود ، اين نيست كه مطرب‌سازي و مطرب‌نوازي و از اين كارها بكنند.

وي تصريح كرد: اگر قرار باشد در نظام جمهوري اسلامي، آموزش و پرورش و دانشگاه‌ها به نفع دين كار نكنند پس چكار بايد بكنند. متاسفانه در مهد‌كودك‌هاي ما نيز به اين مسائل توجه نمي‌شود و وضعيت مناسب نيست.

اين واعظ مجالس ديني با اشاره به اين‌كه «اين درست نيست كه فكر كنيم يك نفر توهين كرد و بعد ما واكنش نشان داديم و آن تبديل به فرهنگ شد» افزود: هرچه ما گفتيم اين قضيه را بزرگ نكنيد گوش نكردند. ما امتياز به كسي مي‌دهيم كه عليه ما و مقدسات حرف مي‌زند و آن‌ها به دنبال اين امتيازات هستند. وقتي همه چيز شعار شود و جامعه را به اين سمت تقويت كنيم مطمئنا آسيب مي‌بينيم.

وي با توصيه به مردم گفت: سطح انتظارات‌تان را از دستگاه‌هاي فرهنگي بالا ببريد و بدانيد آموزش رايگان حق مردم است و مضاعف بر آن حق ماست كه فرزندان ما از مدارس و دانشگاه‌ها متدين بيرون بيانند. امروز شايد يكي از جاهايي كه بسيج مي‌تواند خوب كار كند آموزش و پروش است؛ لذا بايد انتظارات‌تان را از مدرسه و دانشگاه و دستگاه‌هاي فرهنگي بالا ببريم.

مرادي تاكيد كرد: بايد از ميراث امام و شهدا محافظت و صيانت كنيم و اين، با كار كردن امكان‌پذير است نه با شعار دادن.

وي با بيان اين‌كه «نهادهاي فرهنگي بايد ارتباط والدين دانشجويان را با دانشگاه‌ها برقرار كنند» گفت: متاسفانه فقط ما بايد بياييم شبهه‌اي كه اساتيد و معلمان در ذهن دانشجويان و دانش‌آموزان ايجاد مي‌كنند را برطرف كنيم، نهادهاي فرهنگي بايد اين ارتباط را ايجاد كنند.

وي همچنين با اشاره به اين‌كه «نسبت به سازمان فرهنگي و هنري شهرداري تهران نيز در يك نااميدي به سر مي‌برم» افزود: سال‌ها پيش خواهش كردم كه از اين همه فرهنگسرا در تهران يكي را به اسم حضرت خديجه(س) بگذارند اما كسي به حرف ما گوش نداد و امروز خواهش ما اين است كه در تهران كاري كنيد و جمعي درست كنيد و هر هفته يك نفر از مسوولان فرهنگي، روساي دانشگاه‌ آزاد و ساير دانشگاه‌ها را دعوت كنيد و در آن‌جا انتظارات جامعه متدين را مطرح كنيد.

مرادي افزود: مردم تهران بسيار متدين و امام حسيني(ع) هستند. متاسفانه برخي كه مسووليت مي‌گيرند انگار اين مردم و دغدغه‌هاي آن‌ها را نمي‌شناسند در حالي كه مردم تهران طرفدار حجاب و دين هستند.

وي تاكيد كرد: بايد سطح انتظارات‌مان را از دستگاه‌هاي فرهنگي، آموزش و پرورش و دانشگاه‌ها بالا ببريم بدانيم دولت نوكر و خدمتگزار مردم است. حتما در خانه‌هاي‌تان روضه بگيريد و مجالس عزاداري امام حسين(ع) و ائمه(ع) را به خانه‌هاي‌تان ببريد كه اين‌ها مشكلات ما را حل مي‌كند.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار