بازدید 4988
اقتصاد جهان در هفته ای که گذشت

از جی هشت تا نشست سران اتحادیه اروپا

نشست گروه هشت کشور بزرگ صنعتی، کاهش رشد اقتصادی چین برای پندمین ماه متوالی، بلوکه شدن دارایی ایران توسط بانک ژاپنی، ضرر 2 میلیاردی فیس بوک، وضع تحریم های جدید علیه ایران در سنای آمریکا و نشست سران اتحادیه اروپا از مهمترین رویدادهای اقتصادی جهان در هفته گذشته بودند.
کد خبر: ۲۴۷۱۷۷
تاریخ انتشار: ۰۵ خرداد ۱۳۹۱ - ۱۳:۴۵ 25 May 2012
نشست گروه هشت کشور بزرگ صنعتی، کاهش رشد اقتصادی چین برای پندمین ماه متوالی، بلوکه شدن دارایی ایران توسط بانک ژاپنی، ضرر 2 میلیاردی فیس بوک، وضع تحریم های جدید علیه ایران در سنای آمریکا و نشست سران اتحادیه اروپا از مهمترین رویدادهای اقتصادی جهان در هفته گذشته بودند.

به گزارش تابناک، اقتصاد جهان در هفته گذشته شاهد رویدادهای بسیار مهمی بود، این رویدادها با نشست سران جی هشت شروع شد و به نشست سران اتحادیه اروپا برای حل بحران یورو و اتحادیه ختم شد.


نشست سران جی هشت

از مهمترین رویدادهای اقتصادی در هفته گذشته نشست سران هشت قدرت صنعتی دنیا بود که در کمپ دیوید برگزار شد. غیبت ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه در اجلاس سران هشت کشور صنعتی، موسوم به گروه هشت در کنار روابط سرد آنگلا مرکل، صدر اعظم آلمان و فرانسوا اولاند، رئیس جمهور جدید فرانسه، حال و هوای خاصی به این نشست بخشیده بود.

نخست قرار بود اجلاس جی هشت و سازمان پیمان آتلانتیک شمالی ( ناتو ) پشت سر هم در شیکاگو برگزار شوند، اما کاخ سفید بعدتر تصمیم گرفت این دو اجلاس را از هم جدا کند و اجلاس جی هشت را در کمپ دیوید واقع در مریلند برگزار کند.

سران جی هشت در این مذاکرات به طیف گسترده ای از مسائل از جمله بحران منطقه یورو اوضاع خاورمیانه انرژی و امنیت غذایی در جهان پرداختند.

هبران جی هشت در گفتگوهای ابتدایی خود در کمپ دیوید در مورد ایران و سوریه به اشتراک نظر رسیده و از تهران خواستند تا اقدامات بیشتری درباره شفاف سازی برنامه هسته ای خود انجام بدهد.

علاوه بر موضوع ایران و سوریه، موضوع کره شمالی نیز در دیدار رهبران هشت کشور مورد بررسی قرار گرفت که جملگی اعتقاد داشتند که فعالیت های هسته ای کره شمالی از مهمترین نگرانی های موجود در میان کشورهای دیگر محسوب می شود.

علاوه بر این موارد، رهبران هشت کشور درباره مسائل دیگری چون بازار نفت، بحران یورو، و دیگر مسائل اقتصادی با یکدیگر به بحث و تبادل نظر پرداختند که که به دلیل اختلاف نظر میان نمایندگان اعضا درباره آن منتشر نشده است.

در بیانیه پایانی این نشست، رهبران جی هشت به ضرورت ارتقاء رشد اقتصادی و اشتغال زایی است و احیای اقتصاد جهانی تاکید کردند.


ادامه کاهش تولیدات صنعتی چین برای هفتمین ماه متوالی

در هفته ای که گذشت موسسه تحقیقاتی اچ اس بی سی در تازه ترین گزارش خود اعلام کرد، میزان تولیدات صنعتی چین طی ماه می برای هفتمین ماه متوالی با کاهش روبرو شده است .

بر اساس این گزارش ، شاخص مدیریت خرید در اقتصاد چین طی ماه می به کمتر از 48.7 واحد رسیده است . این رقم در ماه آوریل به 49.3 واحد رسیده بود . بر این اساس ، افت این شاخص به کمتر از 50 واحد نشانگر رکود بخش صنعت چین است .

بر این اساس رشد اقتصادی چین در سه ماه نخست 2012 میلادی به کمتر از 8.1 درصد رسیده است که این پایین ترین رقم در سه سال اخیر به شمار می رود

یکی از اثرات مستقیم کاهش رشد اقتصادی چین، نوسانات بازار نفت است که طی ماههای اخیر روند کاهشی یا افزایشی متناوبی از خود نشان داده است.


بیمه تانکرهای ایرانی توسط ژاپن

در هفته ای که گذشت، مقامات ژاپنی اعلام کردند که قصد دارند ضمن شروع تحریم بیمه ای نفت ایران از سوی اتحادیه اروپا، خود اقدام به بیمه تانکرهای نفت ایرانی برای ادامه واردات نفت از ایران کنند.

بر این اساس دولت ژاپن در این راستا لایحه ای را به پارلمان این کشور ارائه می کند و پیشنهاد شده است بخش عمده ای از پوشش بیمه ای این نفتکش ها توسط اتحادیه جبران خسارت و حمایت متقابل کشتی داران ژاپن انجام شود.

این درحالی است که قرار است طبق برنامه از اول جولای سال میلادی جاری تحریم های نفتی اتحادیه اروپا علیه ایران به اجرا گذاشته شود.

به عنوان بخشی از این تحریم ها، شرکت های بیمه ای کشورهای عضو اتحادیه اروپا، که بخش عمده ای از پوشش های بیمه ای نفت کش های جهان را بر عهده دارند، اجازه پوشش بیمه ای کشتی های حامل نفت ایران را نخواهند داشت

.

گزارش سازمان بین المللی کار از نرخ بیکاری جهان

همچنین در هفته ای که گذشت، سازمان بین المللی کار در تازه ترین گزارش خود اعلام کرد، ادامه مشکلات اقتصادی جهان موجب خواهد شد تا نرخ بیکاری جوانان تا سال 2016 میلادی کاهش پیدا نکند و به روند صعودی خود ادامه دهد .

بر اساس این گزارش سازمان بین المللی کار افزود امسال بیش از 75 میلیون نفر معادل 12.7 درصد جوانان بین 15 تا 24 سال جهان بیکار خواهند شد. این رقم در سال 2011 میلادی کمتر از 12.6 درصد بوده است . این گزارش می افزاید که با توجه به هجم ورود نیروی کار به بازار، نرخ بیکاری طی سالهای آتی کاهش نخواهد یافت.

بر اساس این گزارش بیش از 27.9 درصد جوانان سال گذشته در شمال آفریقا بیکار بودند که این مساله تاثیر زیادی در وقوع بهار عربی داشته است .

در منطقه خاور میانه نیز بیش از 26.5 درصد جوانان بیکار هستند. این رقم در جنوب شرق و مرکز اروپا بیش از 17.6 درصد است و در سال 2011 در منطقه مریکای لاتین به 14.3 درصد رسیده است.

نرخ بیکاری جوانان در جنوب شرق آسیا و اقیانوسیه نیز به 13.5 درصد رسیده است در حالی که نرخ بیکاری جوانان در شرق آسیا به کمتر از 2.8 درصد رسیده است

.

تصویب تحریم های جدید علیه ایران در سنای آمریکا

درحالی که در ابتدای هفته گذشته باراک اوباما در نشست سران جی هشت عنوان کرده بود که از روند مذاکرات ایران و 5 + 1 و همچنین توافق ایران و آژانس بین المللی انرژی اتمی رضایتمند است، سنای آمریکا تحریم‌های جدید اقتصادی علیه ایران را به تصویب رساند.

این تحریمهای جدید به شکل خلاصه شامل صنعت نفت ایران، تجهیزات مخابراتی و توسعه تحریم های بانکی و مالی علیه ایران میشود.

طرح افزایش تحریم‌ها از سوی سنا با فشار جمهوری خواهان به تصویب رسیده است و در این باره مارک کرک سناتور جمهوری خواه تصریح کرده که سنای آمریکا با اعمال تحریم های جدید اقتصادی علیه ایران به دنبال توقف غنی سازی اورانیوم است.


بلوکه شدن دارایی های ایران در ژاپن

اما درخبری دیگر و مرتبط با ژاپن در هفته گذشته اعلام شد که یک بانک ژاپنی دو میلیارد و ششصد میلیون دلار از اموال ایران را به دستور دادگاهی در آمریکا بلوکه کرده. این دادگاه این حکم را به ادعای دست داشتن ایران در انفجار مقر آمریکایی ها در بیروت در سال ۱۹۸۳ و برای پرداخت غرامت به حادثه دیدگان و بازماندگان صادر کرده است .

مدیران این بانک خبری از جزئیات این تصمیم خود منتشر نکرده اند، اما آنچه مسلم است اینکه این بانک حجم بالایی از نقل و انتقالات پولی با ایران را انجام می دهد. مقامات ایرانی نیز در خصوص این خبر واکنشی نشان ندادند.

بر اساس حکم صادره توقیف اموال ایران از دادگاه فدرال ایالات متحده، توقیف اموال ایران، فقط مشمول دارایی های این کشور در آمریکا نمی باشد.


ضرر دو میلیارد دلاری زاکربرگ در عرض چند قیقه

در حالی که عرضه سهام فیسبوک در بازار بورس با قیمت اولیه 38 دلار برای هر سهم آغاز شده بود، با کاهش خریداران در روز دوشنبه ارزش این سهام کاهش یافت.

در آخرین ساعات کار بورس نیویورک ارزش سهام فیس بوک به علت عدم وجود خریدار کافی به سرعت کاهش یافت تا آنجا که تعدادی از کارگزاران مورد پشتیبانی این شرکت به سرعت وارد عمل شدند و برای اینکه از سقوط ارزش این سهام به زیر 38 دلار جلوگیری شود خود اقدام به خرید سهام کردند.

اما در نهایت ارزش این سهام به مرز 34 دلار در هر سهم رسید و معادل 11 درصد یعنی چیزی در حدود 2 میلیارد دلار، از ارزش کل سهام فیس بوک کاسته شد.

برخی از تحلیلگران معتقدند که پیش بینی رشد بازار بورس با عرضه سهام فیس بوک درست از آب در نیامده، برخی دیگر نیز قیمت اولیه این سهام را بیش از ارزش واقعی آن برآورد کرده اند و این امر را دلیل سقوط ارزش سهام فیس بوک میدانند.


حسینی: قیمت نفت به 160 دلار در هر بشکه میرسد

در هفته گذشته سید شمس الدین حسینی وزیر امور اقتصادی و دارایی که برای نشست بررسی وضعیت اقتصاد جهانی در سال 2012 به نیویورک سفر کرده بود در مصاحبه ای با شبکه خبری سی‌ان‌ان هشدار داد اگر تحریم نفتی اروپا علیه ایران از اول جولای اجرایی شود، قیمت نفت ممکن است به ۱۶۰ دلار در هر بشکه برسد.

وی که با فرید زکریا مصاحبه میکرد گفت: ایران می‌تواند تحریم‌ها را تحمل کند اما اقتصاد سایر کشورها ضربه خواهد دید.

شمس‌الدین حسینی اظهار داشت: در صورتی که اتحادیه اروپا تحریم نفتی را از ابتدای جولای اجرایی کند، قیمت های جهانی نفت ممکن است به ۱۶۰ دلار در هر بشکه برسد.

وی اظهار کرد که ایران ۳۳ سال است که تحریم ها را تحمل کرده و این حقیقتا نشان می دهد که توان اقتصاد ایران به شکلی است که می تواند این تحریم ها را تحمل کند و تنها اقتصادی نخواهد بود که از این تحریم ها آسیب می‌بیند.

وی به غرب هشدار داده که با تداوم تحریم ها علیه ایران می توانیم خاطر جمع باشیم که افزایش قابل توجهی در قیمت های بازار جهانی نفت رخ خواهد داد

.

نشست سران اتحادیه اروپا در بروکسل

یکی از مهمترین رویدادهای اقتصادی جهان در هفته ای که گذشت، نشست سران اتحادیه اروپا بود که در رسانه های داخلی تحت الشعاع مذاکرات ایران و 5 + 1 در بغداد قرار گرفت. 27 کشور اروپایی در این نشست برای ترسیم راه آینده اقتصاد اروپا به دور هم جمع شدند.

هرچند نشست شب چهارشنبه سران اتحادیه اروپا تصمیمات اساسی و خاصی را به دنبال نداشت، اما در شرایطی که اخباری مبنی بر خروج احتمالی یونان از منطقه یورو منتشر شده بود، این نشست از حساسیت های خاصی برخوردار بود.

از مهمترین حاشیه های این نشست تقابل رویکردهای آلمان و فرانسه در قبال رشد افتصادی اتحادیه اروپا بود. درحالی که آلمان هنوز بر اصلاحات ساختاری تاکید داشت، فرانسه و اولاند که اولین تجربه خود را در نشست سران اروپا داشت، معتقد به راهکار انتشار اوراق قرضه مشترک بود.

از سویی اخبار خروج یونان از منطقه یورو به شدت مذاکرات سران اروپا را تحت تاثیر خود قرار داده بود. چندی پیش از نشست، گزارشاتی مبنی بر هشدار آمادگی به کشورهای اروپایی برای خروج احتمالی یونان در رسانه ها منتشر شده بود.

نشست سران اروپا، تقریبا بدون نتیجه خاصی پایان یافت و تنها تقابل آلمان و فرانسه در قبال رشد اقتصادی اروپا و احتمال خروج یونان از منطقه تک ارزی یورو در این نشست تقویت شد. تصمیم گیری نهایی سران اتحادیه اروپا در قبال بحران و خروج یونان به جلسه ای در ماه ژوئن موکول شد.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار