بازدید 51344
توطئه آمریکایی یا توهم توطئه روس‌ها

آمریکایی‌ها هواپیمای مسافربری ما را سرنگون کردند!

هواپیماهای ساخت روسیه بدنام هستند. هواپیمای مسافربری جدید ساخت شرکت سوخوی، امید روس‌ها برای به دست آوردن سهم از بازار جهانی بود، ولی هواپیما در پرواز نمایشی خود در اندونزی سقوط کرد؛ چرا؟
کد خبر: ۲۴۷۱۷۵
تاریخ انتشار: ۰۵ خرداد ۱۳۹۱ - ۱۳:۳۶ 25 May 2012
آژانس اطلاعات نظامی روسیه، GRU، می‌پندارد که خرابکاری احتمالی آمریکایی‌ها، باعث شده است که پرواز نمایشی هواپیمای سوپرجت 100 شرکت سوخوی ـ که تنها امید روس‌ها برای ورود به بازار هواپیماهای مسافربری است‌ ـ به سقوط و مرگ 45 سرنشین آن ختم شود.

به گزارش «تابناک»، این خبر را کریسچن ساینس مونیتور به نقل از کومسومولسکایا پراودا، روزنامه مشهور روسیه منتشر کرده است؛ متخصصان هوانوردی روسیه، تاکنون نظریه خرابکاری منجر به سقوط هواپیما را رد کرده‌اند، ولی پذیرفته‌اند که حدس و گمان‌ها در این باره در حال گسترش است، زیرا در حالی که همه سیستم‌های هواپیما درست کار می‌کرده‌اند، به صخره‌ای با ارتفاع تقریبی یک مایل برخورد کرده است.

نشریه روس به نقل از یک ژنرال سرویس‌های اطلاعاتی روسیه ـ که نامش فاش نشده است ـ مدعی شده که اختلالات عامدانه الکترونیکی علیه تجهیزات هواپیما، محتمل‌ترین دلیل سقوط آن بوده است!

وی گفته که «ما در حال تحقیق درباره نظریه خرابکاری صنعتی هستیم» و ادامه داده است، روسیه مدت‌ها فعالیت‌های متخصصان الکترونیکی آمریکا در فرودگاه جاکارتا را زیر نظر داشته است.

مقام روس مدعی شده است: «ما می‌دانیم که این آمریکایی‌ها تجهیزاتی دارند که می‌توانند ارتباط بین هواپیما و زمین را قطع کند و باعث اختلال در عملکرد هواپیما شود؛ برای نمونه، هواپیما در ارتفاع خاصی پرواز می‌کند، ولی تجهیزات آن به دلیل اختلال ارتفاع، اشتباه دیگری را نشان می‌دهد».

بنا بر این گزارش، تحقیقاتی که تاکنون روی مکالمات ضبط شده از کابین خلبان در جعبه سیاه هواپیما انجام شده، نشان می‌دهد که در دقایق پایانی پرواز منجر به سقوط هواپیما، هیچ نقصی در عملکرد هواپیما دیده نشده است، ولی قسمت ضبط مؤلفه‌های پرواز که بر عملکرد سیستم‌های پروازی و موتور هواپیما نظارت می‌کند، هنوز در محل سقوط هواپیما پیدا نشده است.
گفتنی است، تاکنون در این منطقه جنگلی، دست‌کم هفت سانحه هوایی رخ داده است.

پرسش اصلی

بزرگترین پرسش درباره این سانحه هوایی این است که چرا «الکساندر یابلونتسف»، خلبان هواپیما، که یکی از مجرب‌ترین خلبانان روس در پروازهای آزمایشی بود، تقاضای کاهش ارتفاع در منطقه‌ای بسیار بد آب و هوا را کرده و چرا برج مراقبت فرودگاه جاکارتا با این درخواست موافقت کرده است؟!

یک مقام مسئول در شرکت سوخوی گفته است: «شاید خلبان ندیده که هواپیما مستقیم به سوی یک صخره می‌رود، ولی از سوی دیگر، ما نمی‌توانیم احتمال خرابکاری را از نظر دور داریم تا هواپیما بازار خود را از دست دهد». این در حالی است که شرکت سوخوی، تاکنون هیچ یک از تقاضاهای پیشین برای خرید این هواپیما را رد نکرده است.

بنا بر این گزارش، هواپیمای سوپرجت ۱۰۰ شرکت سوخوی، با ظرفیت صد مسافر و برای مسافت‌های متوسط ساخته شده و قیمت پایین و ۳۵ میلیون دلاری، آن را جایگزینی ایده‌ال برای شمار بسیاری از هواپیماهای قدیمی‌تر ساخت. شوروی سابق نشان می‌داد و امید می‌رود که رقیبی جدی برای محصولات مشابه ساخت کانادا و یا برزیل باشد.

برخی از متخصصین صنعت هوانوردی با توجه به اینکه هواپیماهای ساخت شرکت بوئینگ، رقیب هواپیمای روس تلقی نمی‌شوند، ادعای مقامات روس را داستان‌سرایی می‌دانند، به ویژه از این جهت که شرکت بوئینگ هم در تولید سوپرجت ۱۰۰ نقش داشته است.

در این باره باید گفت، این نخستین بار نیست که مقامات روس، یک رخداد را ناشی از خرابکاری رقبای خود می‌دانند.
در آغاز امسال، ولادیمیر پوپوفکین، مدیر آژانس فضایی روس‌کاسموس اشاره کرده بود که ناکامی کاوشگر پیشرفته Phobos-Grunt در مأموریت خود به اقمار مریخ، ناشی از اختلالاتی بوده که ایالات متحده ایجاد کرده و از دید روس‌ها پنهان مانده است.

در پایان یادآور می‌شود، چنین اتهاماتی، همواره بی‌پایه نبوده است؛ در سال ۲۰۰۴، یکی از مقامات سابق نیروی هوایی آمریکا و مشاور ویژه رانلد ریگان، رئیس‌جمهور سابق آمریکا در کتابی با نام‌«At the Abyss: An Insider‌s History of the Cold War» اشاره کرده است که «در دهه ۱۹۸۰، سازمان سیا از جنگ سایبری استفاده کرد تا در کار یک خط لوله ـ که گاز شوروی سابق را به اروپای غربی منتقل می‌کند ـ خرابکاری کند؛ این خرابکاری به انفجار بزرگی با قدرت سه کیلو تن منجر شد که بخش زیادی از خط‌لوله را از بین برد»؛ هرچند برخی منتقدان این اتهام را بی‌پایه دانستند!

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱۲۷
انتشار یافته: ۲۲
از این پدر سوخته هر کار ضد انسانی بر می اد.
بیچاره مسافرای هواپیمای ایران که دیگه علنا با موشک زدنش...ناخواگاه یاد اون افتادم.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۰:۲۶ - ۱۳۹۱/۰۳/۰۶
اون فاجعه دست شیطان بزرگ را رو کرده و هر کاری کرده مظلوم نمایی کند نتوانسته است
چطور برای ماجرای لاکربی این همه هیاهو راه انداخته ولی برای کشتن مردم بی دفاع ایران به فرمانده این عملیات مدال شجاعت داده اند
این کار شیطان بزرگ دم خروسی بود که هنوز بیرون است
اگه مسئله خرابکاری صحت داشته باشه باز هم نشانه ضعف صنایع فضایی روسهاست .
بجای تهمت زدن روسها بهتره به فکر بالابردن کیفیت و امنیت هواپیماهاشون باشند.
خدا به خیر کنه قرار تعداد زیادی از این هواپیما رو ما بخریم ودر مرحله بعد مونتاژ کنیم
عمر تجهیزات روسیه خیلی پایین تر از تجهیزات مشابه آن در کشورهای غربی هست وبیخود دارن غوغا میکنن
آن چیز که عیان است چه حاجت به بیان است. صنعت روسیه و چین جنبه تبلیغاتی دارند و در عمل همیشه پر از خطا هستند.من نمیدانم اگر آمریکا نبود گردن کی میانداختند
انجام خرابکاری توسط آمریکا با وجود سیستمی مانند هارپ کار بسیار ساده ای است و دور از انتظار نیست. لطفا خبری را در مورد هارپ در سایت تان قرار بدین تا مردم هم در مورد ان اطلاع داشته باشند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۰:۲۶ - ۱۳۹۱/۰۳/۰۶
عزیز سیستم هارپ قویا رد شد
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۰:۲۹ - ۱۳۹۱/۰۳/۰۶
سلاح هایی فراتر از هارپ وجود دارند که موشک مختل کننده سیستم های الکترونیکی و سیستم راداری هک کننده اطلاعات دریافتی هواپیما از آن نوع است
در اینکه آمریکایی ها از هر روش جنایتکارانه ای برای ضربه زدن به رقبای خود استفاده می کنند که هیچ شکی نیست. اما اینکه ایا در این مورد هم اینطور بوده است به سادگی قابل اثبات نیست. آمریکایی ها قادرند از فضا و با کمک ماهواره های خود هواپیماها و اشیاء پرنده را دچار اختلال الکترونیکی کنند و ممکن است در این مورد هم این کار را کرده باشند.
من در عجبم !!!!! روسیه یک هواپیمای درست نداره تا 1 کیلومتر از زمین فاصله بگیره . بعد چه جوری رفتند کره ماه ؟!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۸:۱۷ - ۱۳۹۱/۰۳/۰۶
خود روسها هم ادعا نکرده اند که به ماه سفر کرده اند. فقط آمریکا چنین ادعایی دارد.
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۰:۲۹ - ۱۳۹۱/۰۳/۰۶
فکر کنم هنوز انسانی به کره ماه نرفته است و ما یک سری فیلم دیده ایم
تنها امید روسها برای وارد شدن به بازار هواپیماهای مسافربری؟؟؟؟ ببخشید بعد هواپیمای دست دوم یا دست چندمی که به قیمت نو با ناز و اطوار به اینور میدادن چی بود؟؟؟؟
حالا در پلید بودن امریکا شکی نیست ولی همین پلید بودن عجب بهانه خوبیه برای بعضیا که همه چیزو گردن این نکبت بندازن
شاید کشور برادر و دوست چین تجهیزات تقلبی در اختیارشون گداشته
من تو همین سایت تابناک خوندم که حتی مردم روسیه هم تمایلی به استفاده از هواپیما های روسی بعلت امنیت پرواز پایین ندارد تمام شواهد هم تایید می کنن
آمریکایی ها خیلی روی بازار فروش هواپیماهای مسافری شان حساس اند تا جایی که صدای ایرباس فرانسه هم درآمد چون بعضی کشور ها به خاطر فشار سیاسی آمریکا بوئینگ می خرند
شرقی ها توهمی هستند البته در تقسیم بندی من روسیه هم شرقی است.
ناشناس جان تا به حال كسي نتونسته پاشو به ماه بزاره و اين چيزها كه گفتن همه دروغ بوده و صحنه سازي در صد موفقيت رسيدن به ماه با وجود تعداد و سرعت اجرام آسماني اطراف ماه يك در ميليونه !
تیتر زدید که آمریکایی ها هواپیمای مسافربری ما را سرنگون کردند! هر ایرانی این تیتر رو ببینه یاد ایر باسی که تو خلیج فارس با موشک زدنش میفته و احساسات ضد آمریکاییش تحریک میشه . بعد که متن رو میخونیم میبینیم داستان دیگری است . بعد هم می نویسید که ممکنه کار آمریکا باشد یا نه . لطفا اجازه بدید خود مخاطب با مطالعه مطلب نتیجه گیری کند و تحریک احساسات با هدف نتیجه گیری های احساسی خواننده ، توهین به شعور مخاطب است .
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل