بازدید 5691
موكول شدن طرح دائمي شدن قانون سازمان بازرسي به مجلس نهم

مصوبات جلسه ماقبل اختتاميه مجلس

نمايندگان مجلس شوراي اسلامي در هفته پاياني كار خود ضمن مخالفت با مسكوت ماندن طرح دائمي شدن قانون سازمان بازرسي، بررسي اين طرح را به مجلس نهم موكول كردند و از آنجا كه مذاكرات امروز مجلس در تعيين‌ تكليف‌ استخدام حق‌التدريسي‌ها و آموزشياران‌ سوادآموزي نيز بي‌حاصل ماند، نمايندگان در اين رابطه تذكرات فراواني دادند.
کد خبر: ۲۴۶۶۲۸
تاریخ انتشار: ۰۲ خرداد ۱۳۹۱ - ۱۵:۰۳ 22 May 2012
نمايندگان مجلس شوراي اسلامي در هفته پاياني كار خود ضمن مخالفت با مسكوت ماندن طرح دائمي شدن قانون سازمان بازرسي، بررسي اين طرح را به مجلس نهم موكول كردند و از آنجا كه مذاكرات امروز مجلس در تعيين‌ تكليف‌ استخدام حق‌التدريسي‌ها و آموزشياران‌ سوادآموزي نيز بي‌حاصل ماند، نمايندگان در اين رابطه تذكرات فراواني دادند.

به گزارش «تابناک»، مشروح مصوبات و سخنان نمايندگان در صحن علني امروز مجلس بدين شرح است:

تذكر نماينده رشت براي در اولويت قرار گرفتن طرح تعيين تكليف معلمان پيش دبستاني

نماينده مردم رشت در مجلس شوراي اسلامي در تذكري خواستار بررسي هر چه سريعتر تعيين تكليف مربيان حق‌التدريسي و پيش دبستاني شد.

جبار كوچكي‌نژاد در تذكري مستند به مواد 22 و 23 آيين‌نامه با اشاره به قسم هيات رييسه براي اجراي آيين‌نامه داخلي مجلس يادآور شد: بيش از 50 نماينده امضا كردند كه طرح مذكور در اولويت قرار بگيرد و قبل از بودجه در صحن علني بررسي شود.

وي افزود: اين طرح چند ماه پيش در دستور كار قرار گرفت اما بعد از تصويب كليات، براي بررسي به كميسيون رفت اما نمي‌دانيم به چه علت در دستور مجلس عقب افتاد و اين شائبه را ايجاد كرد كه مسئولان دولتي در هيات رييسه نفوذ مي‌كنند و دستورها را جابجا مي‌كنند.

علي لاريجاني در پاسخ به اين تذكر گفت كه امروز زمان بررسي اين طرح در صحن علني مجلس وجود دارد.

محبي‌نيا عضو هيات رييسه مجلس در توضيحي در اين باره گفت: ما تخلفي نكرده‌ايم و اداره كل قوانين و اداره كل صحن‌ها مشاور و كارگزار رسمي مجلس و هيات رييسه هستند. بر اساس آيين‌نامه نيز طرح‌ها و لوايح به ترتيب اولويت در دستور قرار مي‌گيرند.

وي يادآور شد: اين طرح كلياتش تصويب شده و هيات رييسه آن را دوشوري كرده هر چند ظرف دو روز از كميسيون برگشته است.

محبي‌نيا خاطر نشان كرد: ما هيچ تخلفي نكرده‌ايم و‌آقايان نگران نفوذ وزرا در هيات رييسه نباشند، ما هم نگران اين هستيم كه خداي نكرده طرح‌ها وسيله‌اي باشد براي اينكه اعوان، انصار و فرزندان‌مان را از اين طريق به سازمان‌هاي اداري كشور وارد كنيم.

صبح امروز جمعي از مربيان پيش دبستاني نيز با تجمع مقابل مجلس شوراي اسلامي خواستار تعيين تكليف وضعيت استخدامي خود شدند.

مخالفت مجلس با مسكوت ماندن طرح دائمي شدن قانون سازمان بازرسي

نمايندگان مجلس شوراي اسلامي در جلسه علني صبح امروز (سه‌شنبه) با مسكوت ماندن طرح دائمي شدن قانون سازمان بازرسي كل كشور مخالفت كردند.

پيشنهاد مسكوت ماندن اين طرح از سوي 25 نفر از نمايندگان مطرح شده بود كه مجلس با 83 راي موافق، 73 راي مخالف و 20 راي ممتنع از مجموع 221 نماينده با آن مخالفت كرد.

موسي‌الرضا ثروتي در توضيح پيشنهاد 25 نماينده اظهار داشت: قانون سازمان بازرسي در سال 60 تصويب شده و تاكنون سه بار مورد اصلاح قرار گرفته است. اكنون هم امكان اخذ پيشنهادات از تمام نمايندگان گرفته شده و اين خلاف قانون‌نويسي است.

اين عضو كميسيون برنامه و بودجه مجلس شوراي اسلامي اظهار داشت: طبق ماده 141 آيين‌نامه داخلي مجلس، نمايندگان نمي‌توانند طرحي با چندين موضوع را ذيل يك ماده واحده بياورند و اين طرح هم از ابتداي بررسي با ايرادات اساسي مواجه بوده كه به نظر مي‌رسد بايد به كميسيون برگردد.

ثروتي اضافه كرد: ما قانون به اين مهمي كه كل نظام از آن متاثر مي‌شود را با عجله مي‌نويسيم و اين به صلاح نيست،‌ لذا پيشنهاد ما اين است كه اين قانون را به مدت سه ماه مسكوت بگذاريد تا در مجلس نهم با پيشنهادات نمايندگان و بحث‌‌هاي كارشناسي به آن پرداخته شود و قانوني پخته، جامع و كامل مصوب شود كه نيازي به اصلاح نداشته باشد.

وي با اشاره به مدت پنج ساله اجراي آزمايشي قانون سازمان بازرسي كل كشور، گفت: هنوز يك سال از دوره آزمايشي اين قانون نيز باقي مانده است.

موسي قرباني نماينده قائنات در مخالفت با اين پيشنهاد اظهار داشت: اينطور نيست كه مجلس با عجله اين طرح را بررسي كند بلكه كميسيون به صورت مفصل اين طرح را مورد رسيدگي قرار داده و مجلس هم آن را با حوصله مورد بررسي قرار مي‌دهد. به نظر مي‌رسد كسي عجله مي‌كند كه مي‌خواهد دستور بعدي در مجلس مطرح شود.

اين عضو كميسيون حقوقي و قضايي مجلس شوراي اسلامي اظهار داشت: چه امري مهمتر از بازرسي مي‌تواند در دستور قرار گيرد. همه شما نمايندگان از فساد در ادارات مي‌ناليد و مي‌دانيد اگر بازرسي قوي باشد جلوي بسياري از تخلفات گرفته مي‌شود.

وي با بيان اينكه كيمسيون قضايي 9 ماه پيش گزارش خود را درباره اين طرح به مجلس داده، گفت: اين طرح پس از 9 ماه اكنون در دستور كار قرار گرفته و اگر مجلس آن را مهم نمي‌دانست اصلا به فوريتش راي نمي‌داد.

پس از سخنان ثروتي و اعلام مخالفت قرباني، نمايندگان با پيشنهاد مسكوت مانده سه ماهه طرح "دائمي شدن قانون اصلاح موادي از قانون تشكيل سازمان بازرسي كل كشور" مخالفت كردند.

با خروج از دستور كار مجلس هشتم؛ بررسي طرح دائمي شدن قانون سازمان بازرسي به مجلس نهم موكول شد

نمايندگان مجلس شوراي اسلامي در جلسه علني صبح امروز (سه‌شنبه)، جزئيات طرح دائمي شدن قانون اصلاح موادي از قانون تشكيل سازمان بازرسي كل كشور را مورد بررسي قرار دادند كه پس از بحث‌هاي فراوان درباره جزئيات، اين طرح از دستور كار مجلس هشتم خارج شد.

علي لاريجاني، رييس مجلس، پس از اعلام مغايرت يك بند از اين قانون با برنامه پنجم توسعه، گفت كه با وضع موجود،‌ بررسي اين طرح امروز به اتمام نخواهد رسيد چرا كه مطالبي در آن وجود دارد كه محل كلام است و به اين سادگي تصويب نمي‌شود.

رييس مجلس شوراي اسلامي يادآور شد: اكنون موقعيت مناسبي به وجود آمده كه اين طرح به كميسيون مربوطه برگردد و مشكل آقايان در كميسيون حل شود.

وي اضافه كرد كه اين طرح به مجلس آينده موكول خواهد شد و در كميسيون‌هاي مجلس نهم مورد رسيدگي قرار خواهد گرفت.

گفتني است در خلال بررسي اين طرح، پيشنهاد مسكوت ماندن سه ماهه آن نيز در مجلس مطرح شد كه با مخالفت نمايندگان مواجه شد اما با مطول شدن بحث‌ها در خصوص اين طرح، رييس مجلس آن را از دستور كار مجلس هشتم خارج كرد.

امروز سه‌شنبه‌ آخرين فرصت نمايندگان مجلس هشتم براي بررسي طرح‌ها و لوايح باقيمانده است چرا كه قرار است در جلسه علني فردا (چهارشنبه) اختتاميه مجلس هشتم برگزار شود.

التهاب مجدد مجلس در مورد نطق مطهري

صحن علني مجلس شوراي اسلامي، امروز براي دقايقي در حين تذكر حميد رسايي در واكنش به نطق مطهري نماينده مردم تهران، در مورد آنچه دخالت سپاه در انتخابات عنوان كرده بود، ملتهب شد.

حجت‌الاسلام حميد رسايي در خلال جلسه علني امروز با استناد به بند 11 ماده 23 آيين‌نامه داخلي در تذكري گفت: همه مي‌دانند كه اين روزها، آخرين روزهاي مجلس هشتم است و قاعدتا بايد خاطرات خوشي از مجلس در ذهن مردم باقي بماند.

وي افزود: ‌بر همين اساس اكثريت نمايندگان در مجلس هشتم با هر طيف، سليقه و جهت‌گيري انتقادات خود را در قالب نطق‌ها و تذكرات در اين دوره مجلس مطرح كردند و همواره ادب را رعايت نمودند به گونه‌اي كه برخي از همكاران در بيان اظهارات خود از جاده انصاف خارج مي‌شدند اما هيچگاه بي‌ادبي نمي‌كردند.

در اين هنگام در حالي كه حميد رسايي به بيان ادامه تذكر خود مي‌پرداخت و اظهار كرد كه در روزهاي آخر مجلس هشتم بياناتي گفته مي‌شود ...، باهنر در كسوت رياست مجلس از رسايي درخواست كرد كه براي يك لحظه تذكر خود را مطرح نكند تا او يك جمله را بگويد.

در اين هنگام بعد از كش و قوس‌هاي فراوان، باهنر گفت: قرار ما در مجلس هشتم همواره اين بوده كه اينگونه تذكرات در پايان جلسه مطرح شود، من خواهش مي‌كنم و حتي اجازه نمي‌دهم كه شما اين تذكر را مطرح كنيد و در آخر جلسه به شما وقت مي‌دهم تا تذكر خود را بگوييد.

رسايي پس از اين اظهارات باهنر، خطاب به او گفت: آقاي باهنر در روزهاي آخر مجلس هشتم هستيم، شما اوقات خود را تلخ نكنيد، من فقط يك جمله مي‌گويم و خطابم به مدعي‌العموم است مبني بر اينكه چطور وقتي طلبه‌اي در قم به نام قديري ابيانه يك سوال مي‌كند مدعي‌العموم وارد موضوع مي‌شود.

در همين هنگام باهنر با بيان اينكه ميكروفن و تريبون اقاي رسايي را قطع كنيد گفت: ما كه تعارف نداريم، هر چه خواهش و تمنا مي‌كنم رعايت نمي‌كنيد، برادر بزرگوار نمي‌شود پشت اين تريبون اسم اين، آن و همه را برد. بنده به شما گفتم كه آخر جلسه وقت براي تذكرات خود داريد.

مهدي كوچك‌زاده نماينده تهران با فريادهايي تكرار مي‌كرد كه به سپاه توهين مي‌كنند، طوري نيست و خواستار ادامه بيان تذكر از سوي رسايي مي‌شد.

باهنر نيز در پاسخ به فريادهاي كوچك‌زاده تاكيد كرد كه آقاي رسايي آخر جلسه وقت دارند كه تذكر خود را مطرح كنند اما الان اجازه اين كار را نمي‌دهم.

با وجودي كه باهنر با اين موضوع تاكيد داشت كه رسايي در آخر جلسه وقت براي تذكر خود را دارد اما كوچك‌زاده مدام فرياد مي‌زد و درخواست مي‌كرد كه رسايي تذكر خود را مطرح كند.

اين تذكر مدتي فضاي مجلس را ملتهب كرد و سرانجام عده‌اي از نمايندگان در اطراف ميز كوچك‌زاده جمع شدند و او را به آرامش دعوت كردند.

در پاسخ به تذكر محجوب؛ باهنر: مجلس هشتم تا 7 صبح 7 خرداد رسميت دارد

نماينده مردم تهران در تذكري، با انتقاد از اين موضوع كه چرا مجلس حداكثر فردا به اتمام مي‌رسد، گفت: با توجه به تعيين تكليف نشدن بسياري از طرح‌ها و لوايح، تعطيلي كار مجلس هشتم ظرف امروز و فردا امري درست به شمار نمي‌آيد. مجلس بايد به جاي اين كار، شب و روز تلاش كند و در روز شش خرداد كار مجلس را به پايان برساند.

عليرضا محجوب در صحن علني امروز (سه‌شنبه) با استناد به ماده 160 آيين‌نامه داخلي در تذكري گفت: دوره نمايندگي مجلس چهار سال است و به همين دليل انتخابات مجلس هر دوره قبل از پايان دوره قبل انجام مي‌شود تا كشور بدون مجلس نماند. اين در حالي است كه ما شاهديم كه مجلس هشتم امروز و يا فردا مي‌خواهد كارش را به پايان برساند.

وي با بيان اينكه مجلس هشتم تا روز شش خرداد بايد كارهايش را انجام دهد، افزود: با توجه به معطل ماندن بسياري از طرح‌ها و لوايح، بايد شب و روز و تا موعد شش خرداد كارها را به اتمام برسانيم اما انگار مجلس مي‌خواهد فردا به كار خود پايان دهد.

اين عضو كميسيون اجتماعي مجلس با اشاره به تهيه طرح سه فوريتي در مورد تامين اجتماعي، گفت: در اين طرح در مورد وضعيت تامين اجتماعي، شوراي عالي هيات نظارت و هيات مديره كه خسارت مالي زيادي را به تامين اجتماعي وارد كرده است، مواردي مطرح شده كه متاسفانه رييس مجلس با مطرح كردن اين طرح سه فوريتي موافقت نكردند. اين در حالي است كه مجلس بايد در مورد موافقت يا مخالفت با مطرح شدن طرح سه فوريتي اظهارنظر كند.

محمدرضا باهنر كه رياست جلسه علني را بر عهده داشت، در پاسخ به اين تذكر با بيان اينكه يكسري مقررات و فرآيندها در كشور تعريف شده است، گفت: اين موضوع كه كار مجلس و هيات رييسه امروز و يا فردا به اتمام مي‌رسد صحت ندارد چون مجلس هشتم تا آخرين روز شش خرداد و يا حتي 7 صبح هفت خرداد رسميت دارد و بر اين اساس هيات رييسه مي‌تواند اقدامات قانوني‌اش را بر اساس اختياراتش انجام دهد.

نايب رييس مجلس شوراي اسلامي گفت: نمايندگان مي‌توانند براي برگزاري جلسه علني روز شنبه هفته آينده مجلس درخواست كنند. چون اين مجلس تا ساعت 8 صبح روز يكشنبه 7 خرداد يعني زمان افتتاحيه مجلس نهم رسميت دارد.

باهنر در ادامه در پاسخ به تذكر محجوب در خصوص طرح سه فوريتي، گفت: مطرح شدن طرح‌هاي دو يا سه فوريتي بر اساس شرايط اضطراري است كه هيات رييسه در اين مورد بايد تشخيص دهد. از ابتداي انقلاب تاكنون طرح سه فوريتي در مجلس وجود نداشته است چرا كه معناي طرح سه فوريتي آن است كه مجلس همين الان تعطيل شده و شوراي نگهبان را احضار كند تا در مورد آن حالت اضطراري به تصميم‌گيري بپردازد.

باهنر ادامه داد: هر روز ممكن است در كشور خسارات مالي، تصادف و يا بيماري‌هايي اتفاق بيفتد كه مجلس در مورد حالت اضطرار آن مي‌تواند تصميم‌گيري كند. از نمايندگان خواهش مي‌كنم كه به تشخيص هيات رييسه تمكين كنند. چهار سال ما را تحمل كرديد اين دو روز باقيمانده هم ما را تحمل نماييد.

مذاكرات مجلس در تعيين‌ تكليف‌ استخدام حق‌التدريسي‌ها و آموزشياران‌ سوادآموزي بي‌حاصل ماند

در جريان رسيدگي مجلس شوراي اسلامي به ماده يك طرح اصلاح تعيين تكليف استخدام معلمان حق‌التدريس و آموزش ياران نهضت سوادآموزي و در پي پيشنهادات متعدد نمايندگان،‌ راي‌گيري در خصوص اين ماده انجام نشد.

با در دستور قرار گرفتن ماده يك طرح مذكور، قادري،‌ ذاكر، محمدياري،‌ غضنفرآبادي و تني چند از نمايندگان ديگر پيشنهاد حذف جزء در ماده مذكور را دادند كه همه اين پيشنهادات با مخالفت مجلس روبرو شد.

اين مذاكرات حدود يك ساعت و نيم از وقت مجلس را به خود گرفت ولي به دليل گذشتن زمان، باهنر بي‌آنكه اصل ماده را پس از راي نياوردن پيشنهادات به راي گذارد، خواستار ورود مجلس به نطق‌هاي ميان دستور شد.

فروزنده در توضيحاتي در خصوص طرح مذكور گفت: طبق قانون حدود 60 هزار نيروي جديد در آموزش و پرورش استخدام شده‌اند و اين وزارتخانه ديگر توان مالي استخدام نيروهاي جديد را ندارد.

وي افزود: آموزش و پرورش در برخي بخش‌ها مثل امور دفتري و امور اداري مازاد نيرو دارد و با وزير آموزش و پرورش صحبت كردم و ايشان گفت تا سه چهار سال آينده به نيروي جديد نياز نداريم.

معاون نيروي انساني نهاد رياست‌جمهوري در عين حال، طرح اصلاح ماده 17 قانون تعيين و تكليف استخدامي معلمين حق‌التدريس و آموزش‌ياران نهضت سوادآموزي را مغاير با برنامه پنجم توسعه دانست.

سعدالله نصيري قيداري سخنگوي كميسيون آموزش و تحقيقات نيز در سخناني گفت: 15 هزار نفر از افرادي كه حد نصاب لازم را نياورده‌اند در قالب اين طرح بايد استخدام شوند كه با اضافه شدن 17 هزار نفر ديگر كل جمع افرادي كه بايد در آموزش و پرورش استخدام شوند به 32 هزار نفر مي‌رسد.

وي تاكيد كرد: در تمامي شش ماده اين طرح بحث اولويت در استخدام مطرح است، نه اصرار بر استخدام افراد. وي افزود: اولويت استخدام نيز بر اساس جنسيت، مدرك تحصيلي، رشته‌هاي مورد نياز آموزش و پرورش و مناطق آموزشي آموزش و پرورش مدنظر بوده است.

تذكرات متعدد نمايندگان در پي رسيدگي به طرح تعيين تكليف استخدامي معلمان حق‌التدريس

در جريان رسيدگي مجلس شوراي اسلامي به طرح تعيين تكليف استخدامي معلمان حق‌التدريس و آموزش‌ياران نهضت سوادآموزي، تعداد زيادي از نمايندگان تذكر آيين‌نامه‌اي و اخطار قانون اساسي دادند.

جاسم ساعدي با استناد به اصل 75 قانون اساسي گفت: اين طرح به دليل نداشتن سقف استخدام، مجوز استخدام 200 هزار نفر را صادر مي‌كند كه به دليل بار مالي با اصل 75 قانون اساسي مغايرت دارد.

اين عضو هيات رييسه مجلس با استناد به اصل پنجم قانون اساسي گفت: در طرح مذكور استخدام سه هزار نفر براي تربيت‌معلم ذكر شده است و تعيين عدد، تبعيض ناروا به وجود مي‌آورد چرا كه تعداد اين افراد بيشتر از عدد درج شده است.

نماينده شوش و دانيال، طرح مذكور را مغاير با قانون برنامه پنجم توسعه و قانون اساسي و افزود: مواد مختلفي از اين طرح با قانون اساسي و قانون برنامه پنجم توسعه مغايرت دارد و شوراي نگهبان نيز حدود يك ماه قبل به اين طرح اشكال گرفته است.

باهنر در پاسخ به تذكر اين عضو هيات رييسه گفت: برخي از تذكرها و اخطارها قابل توجه جدي است ولي براي قطع مذاكرات در اين خصوص قانع نشدم.

سپس محمدرضا خباز گفت: اين طرح فراز و فرودهايي را پشت سر گذاشته است و حال آنكه در دستور مجلس قرارگرفته است از هيات رييسه تشكر مي‌كنم.

نماينده مردم كاشمر گفت: به دليل طولاني شدن بحث، تقاضا مي‌‌كنم اين طرح امروز سامان يابد.

باهنر در پاسخ به وي گفت: هيچ ماده‌اي در آيين‌نامه براي اين سخنان شما پيش‌بيني نشده است.

بعد از آن، جمشيد انصاري با استناد به ماده 130 آيين‌نامه داخلي مجلس متذكر شد: هرگاه به اسم استخدام نيروهاي حق‌التدريس و نيروهاي شركتي طرحي به مجلس مي‌آيد، ساير مشكلات آموزش و پرورش هم به آن اضافه مي‌شود به طوري كه اصل موضوع در حاشيه قرار مي‌گيرد.

نماينده مردم زنجان افزود: ‌در طرح مذكور مواد 3، 4 و 5 به نيروهاي حق‌التدريسي و آموزش‌ياران نهضت سوادآموزي مرتبط نمي‌شود. اين اقدام موجب طولاني شدن روند مذاكرات نمايندگان مي‌شود.

وي در پيشنهادي، خواستار حذف مواد 3 تا 5 طرح اصلاح قانون تعيين و تكليف استخدامي معلمان حق‌التدريس و آموزش‌ياران نهضت سوادآموزي شد و افزود: با حذف اين سه ماده، سرعت رسيدگي به مواد 1 و 2 كه در خصوص اين افراد است بيشتر مي‌شود.

عيسي جعفري با استناد به اصل 44 قانون اساسي، خاطر نشان كرد: كميسيون آموزش و تحقيقات در اين طرح فقط به پيش‌دبستاني‌ها پرداخته است در حالي كه پيش‌دبستاني‌ها، موسسات غيردولتي هستند.

نماينده مردم كبودرآهنگ افزود: موافقت با اين درخواست كميسيون مذكور، موجب باز شدن راه استخدام افراد شاغل در بخش خصوصي در ساختار دولتي و بزرگتر شدن حجم دولت مي‌شود.

حجت‌الاسلام سلمان ذاكر نيز با استناد به اصول 3 و 9 قانون اساسي، گفت: چرا هرگاه به فرهنگ و اشتغال جوانان مي‌رسيم بر بار مالي طرح‌ها پافشاري مي‌شود. بايد فكري به حال جوانان بيكار شده كرد.

باهنر در پاسخ به تذكرات و اخطارهاي پي در پي نمايندگان گفت: اين تذكرات و اخطارها مانع از به سرانجام رسيدن طرح مذكور در مجلس هشتم مي‌شود. خواهش مي‌كنم درباره ماده‌اي كه در دستور كار قرار دارد تذكر دهيد.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # جهش تولید با مشارکت مردم # شب قدر # اعمال شب قدر # دعای روز نوزدهم رمضان