بازدید 17353

اولین نتایج انتخابات ریاست جمهوری مصر

انتخابات ریاست جمهوری مصر برای اتباع مصری مقیم خارج از این کشور در 166 کشور و طی یک هفته برگزار شد.
کد خبر: ۲۴۵۸۴۰
تاریخ انتشار: ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۱ - ۱۳:۴۱ 19 May 2012
تنها 2 روز مانده به پایان تبلیغات انتخاباتی مصر و 4 روز به برگزاری آن، نتایج شمارش آرا در حوزه‌های خارج مصر از موفقیت نامزدهای اسلام‌گرایان خبر می‌دهد.

به گزارش فارس، درحالی‌که تنها 4 روز به آغاز انتخابات ریاست جمهوری در مصر باقی مانده است، شمارش آرای حوزه‌های انتخاباتی خارج از کشور به پایان رسیده تا آشکار شود که رقابت اصلی در انتخابات ریاست جمهوری مصر بین 4 کاندیدای این انتخابات است.

اما اگر بخواهیم درباره نتایج شمارش آرای انتخابات ریاست جمهوری مصر سخن بگوییم باید به این نکته اشاره کنیم که همچون دو انتخابات پارلمانی الشعب و شورا در انتخابات ریاست جمهوری مصر نیز این اسلام‌گرایان یعنی "عبد المنعم ابو الفتوح"، نامزد مستقل و "محمد مرسی"، نامزد جماعت اخوان المسلمون هستند که تاکنون موفق شده‌اند، با کنار زدن رقیبانی همچون "عمرو موسی" و "حمدین صباحی" در صدر قرار بگیرند.

انتخابات ریاست جمهوری مصر برای اتباع مصری مقیم خارج از این کشور در 166 کشور و طی یک هفته برگزار شد.

از سوی دیگر و در داخل مصر نیز تبلیغات انتخاباتی به اوج خود رسیده این درحالی است که نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری مصر تنها فردا (یک‌شنبه) را برای تبلیغات انتخاباتی فرصت خواهند داشت و پس از آن زمان تبلیغات برای انتخابات به پایان خواهد رسید.

از سوی دیگر و در عرصه سیاسی پس از ضرب الاجل 48 ساعته شورای عالی نظامی حاکم بر مصر به احزاب و نیروهای سیاسی این کشور مبنی بر توافق برسر مکمل قانون اساسی کشور، به نظر می‌رسد، احزاب و نیروهای سیاسی مصر درباره اصول اساسی و مواد مهم آن به توافق رسیده‌اند.

مکمل قانون اساسی مصر اختیارات رئیس جمهور جدید و دولت آینده وی را که پس از انتخابات تشکیل خواهد شد،‌ مشخص خواهد کرد. همچنین مکمل قانون اساسی شیوه‌‌های مناقشه و بحث درباره بودجه ارتش و شیوه‌های انحلال پارلمان و دولت را نیز مشخص می‌کند.

شورای عالی نظامی مصر اعلام کرده است، در صورتی که احزاب و نیروهای سیاسی مصری نتوانند طی 48 ساعت آینده و ضرب الاجل داده شده به آنها برسر مکمل قانون اساسی مصر به توافق برسند، این شورا خود اقدام به این کار خواهد کرد.

این درحالی است که روزنامه مصری "المصری الیوم" پیشتر اعلام کرده بود که شورای عالی نظامی مصر مکمل قانون اساسی این کشور را دوشنبه آینده یعنی دو روز مانده به انتخابات ریاست جمهوری مصر اعلام خواهد کرد تا حوزه اختیارات رئیس جمهور جدید تا زمان تدوین قانون اساسی جدید مصر مشخص باشد.

این روزنامه می‌افزاید: شماری از احزاب سیاسی مصر با تجمع در مقر حزب الوفد مکمل قانون اساسی مصر را تدوین کرده و قرار است، روز شنبه (فردا) آن را به شورای عالی نظامی مصر ارائه دهند.

اگرچه برخی از احزاب و نیروهای سیاسی اعلام کرده‌اند که توافقاتی درباره مکمل قانون اساسی مصر حاصل شده است، اما منابع آگاه از وجود اختلافاتی در زمینه اختیارات رئیس جمهوری در انحلال پارلمان خبر می‌دهند.

این منابع تاکید می‌کنند که حزب آزادی و عدالت، شاخه سیاسی جماعت اخوان المسلمون خواستار توافق برسر قوانین موجود است، یعنی آنکه نه پارلمان رئیس جمهور را برکنار کند و نه رئیس جمهور اختیار انحلال پارلمان را داشته باشد.

به هر روی تمام تغییر تحولات فوق در حالی رخ می‌دهد که تنها دو روز به تبلیغات انتخاباتی و 4 روز به برگزاری انتخابات ریاست جمهوری مصر بیشتر باقی نمانده است.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها