بازدید 14192

فتوای رهبر ایران بسیارمهم است

کد خبر: ۲۴۴۵۹۲
تاریخ انتشار: ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۱ - ۰۸:۳۳ 14 May 2012
 نخست وزیر اسبق فرانسه گفت: فتوای رهبر انقلاب ایران در خصوص حرام بودن تولید و استفاده از سلاح‌های کشتار جمعی بسیار مهم است و می تواند اعتماد بیشتری را ایجاد کند.

به گزارش  فارس، میشل روکار نخست وزیر اسبق فرانسه با حضور در استودیوی گفتگوی ویژه خبری شبکه دو سیما به سوالات مختلفی پاسخ گفت.

وی در خصوص بازگشت سوسیالیست ها به کاخ الیزه و تاثیرات آن بر سیاست داخلی و خارجی فرانسه عنوان کرد: نگرانی فرانسویان نسبت به آینده بود، چرا که در وضعیت بحران اقتصادی بسر می‌بریم. سارکوزی سیاستی داشت که باعث افزایش بیکاری شده بود و دولت توانایی و کارایی لازم را نداشت. "فرانسوا اولاند" رئیس جمهوری جدید فرانسه دولتی را تشکیل خواهد داد که کارایی زیادی در رفع بیکاری خواهد داشت، اما در سیاست خارجی شاهد تغییرات خاصی نخواهیم بود. فرانسه یک کشور صلح دوست است و به دنبال مستحکم کردن پایه‌های اتحادیه اروپا است.

وی افزود: کشورهای گروه 1+5 نیز سعی خواهند کرد در نشست بغداد یک موضع واحد را دنبال کنند.

روکار با اشاره به هم‌پیمانی فرانسه در خصوص حمله به افغانستان گفت: ما 70 سال است که متحد آمریکا هستیم. منطقی بود که در موضوع افغانستان با آنها همراهی کنیم، اما اولاند اعلام کرده است که فرانسه در سال 2012 نیروهای خود را از افغانستان خارج می کند.

وی در خصوص هدف حمله به افغانستان عنوان کرد: البته قرار شد اشغال افغانستان منجر به یک حکومت دمکراسی شود، اما نتیجه ای که دنبالش بودیم محقق نشد. مردم فرانسه به دولتشان رای داده اند که پولشان بدون دلیل خرج نشود ما به دنبال صلح در تمام منطقه هستیم.

نخست وزیر اسبق فرانسه درباره این که سارکوزی پیرو سیاست های آمریکا بوده است، تصریح کرد: ما پیرو آمریکا نبوده ایم، در زمان لشکر کشی به عراق فرانسه به شدت مخالف بود. وضعیت تغییر پیدا کرده است افغانستان گویای این امر است. شاهد جهان جدید هستیم دیگر کشورها در حال جنگ برای اثبات خود نیستند و به دوستان خود در ایران اعلام می کنم که دنیا در حال تغییر است و هیچ کشوری نمی تواند با توسل به زور بر دیگران تسلط داشته باشد.

وی افزود: 1+5 به دنبال دستیابی به توافق است، آمریکای‌ها کمتر اهل گفت و گو هستند چون  آنقدر قوی هستند ولی دیگر نتیجه ای ندارد، چرا که دیگر از نظر مالی توجیه ندارد و دلار با تهدیدات زیادی مواجه است.

روکار گفت: دولت ایران از من دعوت کرد و من پذیرفتم که بیایم، اما حامل پیامی از سوی اولاند نیستم.

وی در خصوص نشست بغداد گفت: کنفرانس بغداد فرصت بسیار خوبی است که همه کشورها بدانند که به دنبال چه هستند. فتوای رهبر انقلاب ایران در خصوص حرام بودن تولید و استفاده از سلاح‌های کشتار جمعی بسیار مهم است و می تواند اعتماد بیشتری را ایجاد کند.

روکار خاطر نشان کرد: باید نسبت به جامعه جهانی وفادار بمانیم که مسائل دچار تناقضی نشود و از مذاکرات بغداد توافقی کسب شود.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر