بازدید 24663
هشدار آیت الله العظمی مظاهری:

تلفن همراه را خانه شیطان نکنید

کد خبر: ۲۴۴۵۱۴
تاریخ انتشار: ۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۱ - ۲۲:۰۴ 13 May 2012
جوانی که به جاي درس خواندن و افتخارآفريني علمي و معنوي، تمام وقت خود را صرف پيامک‌هاي عاشقانه و بي‌محتوا و حرام مي‌کند و هنگام تدريس استاد با تلفن همراه خود که براي او يک خانه شيطان است، بازي مي‌کند نتیجه لقمه حرام است.  

به گزارش خبرگزاری حوزه، حضرت آیت الله مظاهری در درس اخلاق هفتگی خود نسبت به کسب در آمد از راه حرام و شبهه‌ناک هشدار داده و بسیاری از ناهنجاری‌های اخلاقی را ناشی از رعایت نکردن حلال و حرام دانستند.

 این مرجع تقلید، ضمن تبریک ایام ولادت باسعادت حضرت فاطمه زهرا (س) اظهار داشتند: يکي از نکات آموزنده در قضيّۀ ولادت حضرت زهرا«سلام‌الله‌عليها» که در جامعۀ امروزي بايد سرمشق همگان قرار گيرد، اين است که پيامبر اکرم«صلي‌الله‌عليه‌وآله‌وسلّم» و حضرت خديجه، چهل شبانه‌روز، روزها روزه بودند و شب‌ها عبادت مي‌کردند و در آن مدّت حتي آلودگي قلبي که در اثر معاشرت عادي با مردم پديد مي‌آيد، براي آنان حاصل نشد.

* یک توصیه برای والدین

ایشان افزودند: هر زن و شوهري که مي‌خواهند بچّه‌دار شوند و دوست دارند فرزندشان سعادت‌مند شود، بايد قبل از انعقاد نطفه، گناه در زندگي آنان نباشد و از اعمال لغو و بيهوده و از شبهات نيز بپرهيزند تا گناه آنان و رفتار يا گفتار ناپسندشان بر روح جنين و کودک آنان تأثير منفي نگذارد. زيرا بر اساس قانون وراثت که هم در علوم ديني مورد تأکيد واقع شده و هم از نظر علوم طبيعي و روان‌شناسي اثبات شده است، صفات نيک و بد و خلق و خوي پدر و مادر به فرزند آنان منتقل مي‌گردد.

معظم له همچنین بیان داشتند: در زمان اميرالمؤمنين«سلام‌الله‌عليه» بچه‌اي به دنيا آمد که شبيه مرد ديگري غير از پدر خود بود. مادر آن بچه، عفيف بود و بالأخره نزاع را خدمت اميرالمؤمنين آوردند. آن حضرت حکم کردند و فرمودند: بچه متعلّق به پدر خودش است، امّا آن زن، هنگام انعقاد نطفه، به فکر آن مرد نامحرم بوده است و فکر او بر شکل ظاهري فرزندش اثر گذاشته است.

* انتقاد از عشق بازی‌های نامشروع

ایشان تصریح کردند: حال اين عشق‌بازي‌ها و اين فساد اخلاقي، چه فرزنداني تحويل جامعه مي‌دهد؟ اين روابط دوستي نامشروع بين زنان و مردان و دختران و پسران، چه چيز تحويل جامعه مي‌دهد؟! غذاهاي حرام و غذاهاي شبهه ناک، چه چيز تحويل جامعه مي‌دهد؟!

رییس عالی حوزه علمیه اصفهان همچنین گفتند: طبق قانون وراثت، صفات ظاهرى نظير شكل‏ و شباهت و صفات باطنى نظير شجاعت و ترس، سخاوت و بخل، حسادت و رأفت، به واسطۀ ژن‌ها به اولاد منتقل مى‏شود؛ يعني معمولاً پدر بخيل و کينه‌توز، فرزنداني بخيل و کينه‌توز دارد و فرزندان حسود، از مادران حسود متولّد مي‌شوند. البته عواملي نظير تربيت و محيط شايسته مي‌تواند اين صفات را تغيير دهد که اکنون مورد بحث ما نيست.

* تأثیر لقمه حرام

ایشان با اشاره به تأثير غذاي حرام در تربيت فرزند خاطرنشان کردند: نکتۀ حائز اهميّت ديگر در قضيّۀ ولادت حضرت زهرا«سلام‌الله‌عليها»، اين است که پيامبر اکرم«صلي‌الله‌عليه‌وآله‌وسلّم»، روزۀ خود را با خرما و انگور بهشتي که پاک ترينِ عذا‌ها است، افطار کردند و به نزد حضرت خديجه رفتند. اين موضوع نمايان‌گر اين حقيقت است که اولاد شايسته و صالح، در اثر غذاي پاک و حلال نصيب انسان مي‌شود. اگر غذاي پدر و مادر شبهه ناک باشد و چه رسد که حرام باشد، تأثير عجيبي در شقاوت فرزند آنان دارد.

معظم له تاکید کردند: بر اساس روایتی از پیامبر (ص) زمينۀ سعادت و شقاوت فرزند در رحم مادر و در نطفۀ پدر است و به تعبير روشن‌تر، زمينه‌هاي اصلي و اساسي سعادت و شقاوت انسان‌ها در خانه و در نهاد خانواده شکل مي‌گيرد. بچه‌ها قبل از انعقاد نطفه تا وقتي وارد اجتماع مي‌شوند و حتي بعد از آن، از طرف خداوند نزد پدر و مادر امانت هستند و پدر و مادر موظّفند به خوبي امانت‌داري کنند و مراقب باشند با غذاي حرام و شبهه‌ناک، زمينۀ شقاوت و سقوط فرزند خود را فراهم نسازند. بچه در شکم مادر رشد مي‌کند و بايد رشد او از غذاي حلال باشد. وقتي به دنيا مي‌آيد، بايد غذاي او حلال باشد، تا بالاخره زمينۀ سعادت براي اين بچه فراهم گردد.

ایشان اضافه کردند: غذاي حرام، تأثير عجيبي در تربيت فرزند و در شقاوت انسان دارد. چطور خوردن ميوه‌هايي مثل سيب هنگام بارداري، در لطافت بدن کودک تأثير دارد؟ غذاي حلال هم در لطافت و سعادت روحي فرزند و غذاي حرام در شقاوت و بدبختي او تأثير به سزايي دارد.

* ورشکسته‌ترین افراد چه کسانی‌اند

حضرت آیت الله مظاهری همچنین در ادامه با بیان این که طبق تصريح قرآن کريم، ورشکسته ترين افراد، کساني هستند که به واسطۀ اولاد بايد به جهنّم بروند، ابراز داشتند: اولادي که در اثر گناه پدر و مادر يا در اثر غذاي حرام، شقاوت‌مند شده است، در قيامت به آنان نفرين مي‌کند و از آن‌دو بازخواست مي‌کند؛ به مادرش مي‌گويد: چرا وقتي من در شکم تو بودم، گناه کردي؟! چرا دروغ‌گو بودي؟ چرا غيبت کردي؟ چرا با نامحرم رابطۀ دوستي داشتي؟ چرا حجاب، حيا و عفّت نداشتي که رفتار تو زمينۀ شقاوت مرا فراهم کرد؟ به پدر مي‌گويد: چرا اجحاف کردي؟! چرا تو که اداري بودي، کم کاري و بي‌کاري و بدکاري کردي؟! و بالاخره چرا غذاي حرام به مادرم دادي و زمينۀ شقاوت براي من پيدا شد؟! چرا وقتي به دنيا آمدم، غذاي حرام و شبهه‌ناک به من دادي؟ بعد هم نفرين مي‌کند و به خدا مي‌گويد: بازخواست مرا از اين پدر و مادرم بکن؛ براي اينکه زمينه‌ساز شقاوت و جهنّمي شدن من بودند.

* هشدار به مادران تماشاگر ماهواره

ایشان خطاب به پدر و مادرها گفتند: شما باید توجه داشته باشيد که فرزندان تان نزد شما امانت هستند و بايد مواظبت در خصوص تربيت آنان داشته باشيد. معلوم است بچه‌اي که پاي ماهواره و فيلم‌هاي شهوت‌انگيز بزرگ شود، نمي‌تواند به سعادت و رستگاري دست يابد و زمينۀ شقاوت او را پدر و مادر با ماهواره و رفتن به مجالس حرام و تحريک‌آميز و نظاير آن فراهم کرده‌اند. بچۀ ياغي و طاغي و فرزندي که اعمال ناشايست و ناپسند مرتکب مي‌شود، معمولاً حاصل غذاي حرام و شبهه‌ناک است، پس مراقب حلال و حرام درآمد و غذاي خود باشيد.

* خانواده رکن اساسی سلامت جامعه

این استاد برجسته حوزه علمیه اصفهان ، نهاد خانواده را رکن اساسي سلامت معنوي جامعه توصیف کرده و افزودند: همه بايد از قضيۀ ولادت حضرت زهرا«سلام‌الله‌عليها»، پند بگيرند و بدانند که اگر مي‌خواهند بچۀ سالم تحويل جامعه بدهند، بايد از نفوذ گناه و معصيت در خانه و زندگي خود ممانعت کنند. بايد درآمدها و کسب و کارها حلال شود، بايد همه مواظب باشند حرام، بلکه شبهه‌ناک هم نخورند و اين کاري بسيار مشکل است.

ایشان یادآور شدند: چرا بسياري از بچه‌ها اين‌قدر بد شده‌اند؟! اين دوست يابي‌ها و روابط نامشروع بين جوانان از کجا سرچشمه گرفته است؟ اين ياغي‌گري‌ها و اين غربزدگي‌ها براي چيست؟! اين مفاسد در اثر غذاي شبهه‌ناک و غذاي حرامي است که پدر و مادرها به خورد فرزندان خود مي‌دهند.

* انتقاد از چند نرخی بازار

معظم له با طرح این سوال که «چرا بازار مسلمين چنين شده است؟!» بیان داشتند: اکنون در بازار ما اجحاف و گران‌فروشي و چندنرخي بيداد مي‌کند. وقتي انسان به بازار مي‌رود و مي‌خواهد جنسي بخرد، مي‌بيند که نزديک به ده نرخ مختلف براي يک جنس مشخّص وجود دارد. چرا چنين است؟! چرا يک نرخي نيست؟! اين تقصير کيست؟! اين گراني که الان کمرشکن براي همه و به خصوص فقرا شده، تقصير کيست؟! دولت تقصير دارد، مي‌دانم، اما متأسّفانه مردم هم مقيّد نيستند. دولت کار را رها کرده و مردم هم هرکاري که خواستند، مي‌کنند و مي‌رسد به آنجا که گاهي يک معاملۀ ده ميليوني، سه يا چهار ميليون تومان، تفاوت نرخ دارد که ناشي از گران‌فروشي بي قيد و بند است.

* تلفن همراه را خانه شیطان نکنید

ایشان خاطرنشان کردند: معلوم است که اين‌گونه درآمدها فرزندي تحويل جامعه مي‌دهد که وقتي به دانشگاه مي‌رود، به جاي درس خواندن و افتخارآفريني علمي و معنوي، تمام وقت خود را صرف پيامک‌هاي عاشقانه و بي‌محتوا و حرام مي‌کند و هنگام تدريس استاد با تلفن همراه خود که براي او يک خانۀ شيطان است، بازي مي‌کند. چرا چنين شده است؟! مسلّم است که همه تقصير دارند، امّا پدر و مادرها بسيار بايد مراقب باشند و امانت‌داري کنند، يعني هم مواظب غذايي که به بچه مي‌دهند باشند و هم از ورود گناه در خانه جلوگيري کنند.

رییس عالی حوزه علمیه اصفهان همچنین اظهار داشتند: مرحوم آيت الله آقاي سيد محمد درچه‌اي، استاد حضرت آيت الله العظمي آقاي بروجردي«رحمت‌الله‌عليهما» که يکي از مراجع بزرگ تقليد در اصفهان بوده است، معمولاً به خاطر پرهيز از غذاي حرام و شبهه‌ناک به ميهماني نمي‌رفته است. نقل مي‌کنند شخصي ايشان را براي شام دعوت کرده و ظاهراً علي‌رغم ميل باطني، مجبور به رفتن شده است. وقتي شام را خورده و مي‌خواسته برخيزد، صاحب خانه قباله‌اي نزد ايشان مي‌آورد که امضاء کند. وقتي چشم ايشان به قباله مي‌افتد، درمي‌يابد که غذايي که خورده است، شبهۀ رشوه داشته است. مي‌گويند: بدنش شروع به لرزيدن کرده و به صاحب خانه گفته‌است: من چه کرده بودم که اين زهرمار را به خورد من دادي؟! بعد هم بر سر باغچه غذا را بر مي‌گرداند، اما باز گريه کرده و مي‌گفته: باقيماندۀ آن را چه کنم.

* هیچ کس زهرا(‌س) را نخواهد شناخت

ایشان در بخش دیگری از سخنان خود در خصوص شخصيّت ملکوتي و خلقت نوري حضرت زهرا«س» گفتند: أحدي نمي‌تواند به بزرگي شخصيّت حضرت زهراي مرضيه«سلام‌الله‌عليها» پي ببرد و بگويد زهرا کيست؟ امّا مي‌شود از روايات اهل بيت«سلام‌الله‌عليهم» استفاده کنيم و به اندازۀ عقلمان و به اندازۀ شعور ديني‌مان، آن حضرت را بشناسيم. پيامبر اکرم «صلي‌الله‌عليه‌وآله‌وسلّم» در روايتي مي‌فرمايند: «خلقت فاطمه، از نور مقدّس خداوند است»

معظم له افزودند: خداوند متعال، فاطمه را از نور خودش خلق کرده است؛ لذا وقتي حضرت زهرا«سلام‌الله‌عليها» تجلّي کرد، عالم وجود به واسطۀ او از عدم به هستي آمد. به عبارت ديگر، خداوند يک تجلّي ذاتي کرد با همۀ اسماء و صفاتش و آنگاه زهرا پيدا شد. زهرا نيز يک تجلّي کرد و به واسطۀ آن تجلّي، عالم وجود پديدار شد. طبق اين روايت، عالم وجود، مرهون وجود زهرا«سلام‌الله‌عليها» است.

ایشان بیان داشتند: در دوران رجعت، ملکۀ حکومت اسلامي ائمّۀ طاهرين«سلام‌الله‌عليهم»، مادر ايشان، حضرت زهرا«سلام‌الله‌عليها» خواهند بود. در آن دوران و در زمان ظهور، «مصحف فاطمه» نيز قانون اساسي حکومت اسلامي جهان است. در حکومت اسلامي رجعت، نه فقط امام زمان حکومت مي‌کنند، بلکه همۀ چهارده معصوم برمي‌گردند و هرکدام از ايشان، هزاران سال حکومت مي‌کنند. لذا زمان حضرت آدم تا روز ظهور، در مقايسه به زمان ظهور و دوران رجعت، قطره‌ در مقابل دريا است و در واقع دوران قبل از ظهور، يک مقدّمه براي زمان بعد از آن به شمار مي‌رود.

این مرجع تقلید ابراز امیدواری کردند: ان شاء الله به دست ما و به رهبري امام زمان«ارواحنافداه»، پرچم اسلام روي کرۀ زمين افراشته و حکومت اسلامي چهارده معصوم سرتاسري مي‌شود؛ حکومتي که قانون اساسي آن، مُصحف زهرا و ملکۀ آن، خود حضرت زهرا«سلام‌الله‌عليها» هستند و همۀ ائمۀ طاهرين«سلام‌الله‌عليهم» از ايشان سرمشق مي‌گيرند.

 
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی