بازدید 5619

بی‌برنامگی بلای اقتصاد کشور!

در سفری که به سیستان داشتم، به چشم خود دیدم که کشاورزان گندم، خوشه داده خود را به دام‌ها می‌دهند، چرا که برای آن‌ها توجیه ندارد با بهای ۳۹۰ تومان، گندم بفروشند و با بهای بیشتر، برای دام‌های خود جو تهیه کنند. کجای دنیا گندم خوشه داده را به دام می‌دهند؛ از همین افغانستان کنار دستمان تا آمریکای جنایتکار؟!
کد خبر: ۲۴۳۹۱۹
تاریخ انتشار: ۱۷ خرداد ۱۳۹۱ - ۱۲:۰۸ 06 June 2012
قیمت محصولات کشاورزی با تغییرات بسیاری روبه‌روست و هر روز شاهد افزایش قیمت‌ها هستیم.

به گزارش «تابناک»، در پاسخ به این پرسش که عدم کنترل بازار عرضه چه تأثیری بر زندگی مردم خواهد داشت، گفت: دولت‌ها وظیفه دارند عرضه و تقاضا را متوازن و متعادل کنند و کشوری که در آن عرضه و تقاضا در تعادل نباشد، دچار بحران اقتصادی می‌شود.

این عضو کمیسیون اقتصادی مجلس هشتم با بیان اینکه دولت تشویق به صادرات می‌کند، بدون آنکه توازنی در درون کشور باشد، گفت: عدم توازن در صادرات و واردات، باعث نابسامانی می‌شود. هم‌اکنون بخشی از خوار و بار و نیز گوشت تولیدی کشور صادر می‌شود و دلیل آن نیز افزایش دروغین بهای ارز است.
در اواخر دهه ۷۰ نیز شاهد چنین روندی بودیم که حتی برگ درختان نیز صادر می‌شد.
نوسانات ارزی بر عدم توازن معاملات تجاری تأثیر خواهد داشت که سرانجام موجب بی‌ثباتی و افزایش قیمت‌ها می‌شود. دولت‌ها باید عرضه و تقاضا را متوازن کنند. عرضه و تقاضا در کشور برگرفته از تصمیمات ناهمگون است و صادرات و واردات کشور، حساب و کتاب ندارد.

این استاد اقتصاد دانشگاه با اشاره به اینکه اگر کسی گوجه و پیاز صادر کند کسی نمی‌گوید چرا صادر می‌شود، گفت: در برخی اقلام کشاورزی مشکل داریم. بخشی از مشکلات موجود به نظام تولید و مصرف کشور وابسته است. نظام تولید و مصرف ما واقعا مشکل دارد و هیچ کشوری مانند کشور ما بی‌انضباط نیست. در مسیری که باید کالا از تولید کننده به مصرف کننده برسد، ظلمی آشکار در حق تولیدکننده و مصرف کننده می‌شود؛ هزینه‌های گزاف نگهداری و واسطه‌گرانی که به دنبال سودهای آنچنانی هستند.

نورا با طرح این پرسش که پیاز در بندر عباس ۷۰ تومان است و در تهران ۹۰۰ تومان چه معنایی دارد، اظهار داشت: این نشان می‌دهد که واسطه بین تولید کننده و مصرف کننده مانند زالو، خون مردم را می‌مکد. باید این سیستم درست شود. باید روند تولید به مصرف تسهیل و راهکاری برای رفع این مشکل اندیشیده شود. همه کشور‌ها از تولیدکننده و مصرف کننده حمایت می‌کنند، نه از دلال‌ها. در کشور ما قدرت واسطه‌ها از تولید کننده و مصرف کننده به مراتب بیشتر است و واسطه‌ها سرنوشت دولت و مجلس را تعیین می‌کنند و این اشکال کار است.

وی در ادامه افزود: در سفری که به سیستان داشتم، به چشم خود دیدم که کشاورزان گندم خوشه داده خود را به دام‌ها می‌دهند، چرا که برای آن‌ها توجیه ندارد با بهای ۳۹۰ تومان گندم بفروشد و با قیمت بیشتر جو برای دام‌های خود تهیه کنند. کجای دنیا گندم خوشه داده را به دام می‌دهند؛ از همین افغانستان کنار دستمان تا آمریکای جنایتکار؟!

عباسعلی نورا در ادامه گفت: این نشان می‌دهد که کار اشکال دارد و واسطه‌ها برای کشور مشکل درست کرده‌اند. نقدینگی برای تولید کننده و مصرف کننده مشکل آفریده و باید نظام‌دهی سالم پخش کالا در کشور اجرا شود، چرا که روند جاری باعث گرانی شده و تولید کننده و مصرف کننده را نابود کرده است و از سوی دیگر، بازار داخلی را به سمت بازارهای خارجی سوق داده است و تا این روند اصلاح نشود، مشکل حل نمی‌شود.

این کار‌شناس اقتصادی با انتقاد از عدم شفافیت قوانین اقتصادی کشور گفت: واسطه‌ بودجه فرهنگی را صرف صادرات می‌کند تا دلار وارد کشور کند اما در طرف دیگر، مصرف کننده باید تورم بسیار بالا را تحمل کند. دولت باید مراقب عرضه و تقاضا بوده و صادرات باید حساب و کتاب داشته باشد و دارای برنامه باشد. همه کشور‌ها مازاد کالاهای خود را صادر می‌کنند، نه کالاهای مورد نیاز خود را؛ بنابراین، نخست باید نیاز درونی تأمین شود و بعد به فکر صادرات باشیم.

نورا با بیان اینکه دولت کنترلی بر حجم تولید داخل ندارد، گفت: بازار محصولات کشاورزی کشور موجی است و جهاد کشاورزی، برنامه‌ای برای سامان دادن به این وضعیت ندارد. توازنی در کشت محصولات وجود ندارد. زمانی تولید سیب زمینی زیاد می‌شود و زمانی تولید پیاز و این نشان می‌دهد که جهاد کشاورزی برنامه‌ای برای ایجاد توازن در کشاورزی ندارد و وقتی این توازن نباشد، مشخص است که نمی‌تواند برنامه ریزی کند. نظام‌های ما برنامه ریز نیستند و به برنامه اعتقادی ندارند. بزرگترین مشکل ما این است که برنامه محور نیستیم و کار‌ها بیشتر سلیقه‌ای و دیمی و مقطعی است؛ غافل از اینکه این گونه تصمیمات تنها می‌تواند مسکن باشد و در بلند مدت کارایی ندارد.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل