بازدید 35693
وای به روزی که بگندد نمک:

‌قانون‌شکنی مجلس به بهانه مصلحت، همچنان ادامه دارد

هرچند همان گونه که بیشتر نمایندگان مجلس می‌گویند، دیرکرد دولت در ارائه لایحه بودجه، یکی از علل اصلی تأخیر در بررسی لایحه بودجه و سردرگمی مجلس بود، واقعیت این است که امروز نه تنها مجلس قانون‌شکنی کرد، بلکه نشان داد در مدیریت بحران‌های فراروی، همچنان ضعیف و آسیب پذیر است و سنتی را باب کرد که ممکن است درباره نکوهش تاریخی آیندگان قرار گیرد.
کد خبر: ۲۴۳۶۷۷
تاریخ انتشار: ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۱ - ۱۸:۳۲ 09 May 2012
دقایقی پیش، نمایندگان مجلس شورای اسلامی به کلیات لایحه بودجه 91 در حالی رأی دادند که هنوز سقف یا مقدار این بودجه مشخص نشده و بنا به ماده 216 آیین نامه داخلی این کار مجلس، به معنی تخلف از قانون است.

به گزارش «تابناک»، نمایندگان مجلس که خود باید نماد قانونگرایی باشند و بارها از دولت به دلیل نقض قانون به بهانه مصلحت انتقاد می‌کنند، در نوبت دوم نشست علنی امروز (بیستم اردیبهشت 1391)، به کلیات لایحه بودجه بدون اینکه مقدار آن مشخص باشد، رأی دادند.

این گزارش حاکی است، هر چند شماری از نمایندگان در نطق‌ها و تذکرات خود این تخلف آیین‌نامه‌ای را به رئیس ‌مجلس گوشزد کردند، با بهانه‌هایی همچون «دفع افسد با فاسد»، «انتخاب بین بد و بدتر» و «شما تصویب کنید سقف بودجه تا بعدازظهر اعلام خواهد شد» نمایندگان را مجاب کردند تا امروز در سه شیفت کاری، چیزی را بررسی کنند که اساسا وجود خارجی ندارد.

در حالی که کمیسیون تلفیق، همزمان با نشست علنی مجلس، جلسات خود را برای نهایی کردن لایحه بودجه انجام می‌دهد، نمایندگان در صحن علنی مجلس، وارد جزییات شده اند. هر چند این نکته شبیه به طنز می‌ماند، واقعیت این است که حال و روز مدیریت کلان مجلس و دولت به جایی رسیده که از اضطرار، یکی پاشویه می‌کند و دیگری دستار به سر بودجه کشور می‌بندد. این تیمار داری در حالی است که برخی دیگر هم از اساس این لایحه را نمی‌پذیرند و تخلفات و بی نظمی‌های بسیار بودجه سال 91 را بی‌نظیر می‌دانند.

هر چند دیرکردهای تأمل برانگیز دولت، یکی از عوامل این نابسامانی در بررسی لایحه بودجه کشور شده است، تعلل و کم‌کاری برخی نمایدگان مجلس را نیز نباید نادیده گرفت.

ستار هدایت‌خواه در نشست امروز، احمد توکلی را مخاطب قرار داد و از وی دلیل حضور نیافتنش در کمیسیون تلفیق را جویا شد. به گفته هدایت خواه، توکلی در هفته‌های اخیر تنها  سه یا چهار ساعت در این کمیسیون حضور یافته است.

لابی‌های پیش از موعد نمایندگان مجلس با نمایندگان ارگان‌های دولتی بر سر تخصیص‌ها و رد و تأییدهای پرسش‌برانگیز از یک سو و تغییرات چند هزار میلیاردی در ردیف هدفمندی یارانه‌ها از دیگر سو، از جمله دلایل قانون‌گریزی امروز مجلس است. مجلس که نماد قانونمداری و جایگاهی تخصصی از افراد نخبه و کارشناس است، باید پیشتر می‌اندیشید که کار به این دقایق پسین نیفتد و نمایندگان در دوراهی قانون‌گریزی خود و بلاتکلیفی بودجه کشور، قرار نگیرند.

هرچند همان گونه که بیشتر نمایندگان مجلس می‌گویند، دیرکرد دولت در ارائه لایحه بودجه که بعضا آن را نیز مغرضانه برآورد کرده‌اند، یکی از علل اصلی دیرکرد در بررسی لایحه بودجه و سردرگمی مجلس بود، واقعیت این است که امروز نه تنها مجلس قانون شکنی کرد، بلکه نشان داد در مدیریت بحران‌های فراروی ضعیف و آسیب‌پذیر است.

ذکر این مهم لازم است، بر پایه بند 4 ماده 216 آیین‌نامه داخلی مجلس: «در جلسه علنى، پس از رسيدگى به كليات بودجه و تصويب آن، به پيشنهادهاى مربوط به درآمدها و ساير منابع تأمين اعتبار بودجه عمومى دولت رسيدگى خواهد شد و سقف آن به ‏تصويب خواهد رسيد. پس از آن، پيشنهادهاى مربوط به تبصره‏‌ها و رديف‌ها رسيدگى می‌شود».


تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار