بازدید 7064

يزدي: اوباما محصول تغيير است نه خودتغيير

کد خبر: ۲۴۲۵۱
تاریخ انتشار: ۱۵ آبان ۱۳۸۷ - ۱۶:۵۱ 05 November 2008

وزير امور خارجه دولت مهندس بازرگان گفت: انتخاب اوباما به عنوان رئيس‌‏جمهور، راه را براي مذاکره و بهبود روابط ايران و آمريکا باز مي‌‏کند، اما اين موضوع به زمامداران و تصميم‌‏گيران ايران نيز بستگي دارد که آيا از اين فرصت براي بهبود و روابط دو کشور استفاده خواهند کرد يا خير؟

ابراهيم يزدي در گفت‌‏وگو با ايلنا، با اشاره به پيروزي باراک اوباما، نماينده حزب دمکرات آمريکا در انتخابات رياست‌جمهوري اين کشور، در ارتباط با روابط آينده اوباما با ايران اظهار داشت: ايجاد ارتباط و مذاکره بين ايران و آمريکا، بستگي به درک شرايط و تغييرات فضاي بين‌‏المللي توسط تصميم‌‏گيران ايران دارد.

دبيرکل نهضت آزادي ايران در پاسخ به اين که آيا امکان دارد بوش در ماه‌‏هاي آخر رياست جمهوري، اقدامي عليه ايران انجام دهد، توضيح داد: معمولا رئيس‌‏جمهوري که در حال خروج از کاخ سفيد است، کارهاي افراطي نمي‌‏کند و اقداماتي انجام نمي‌‏دهد که دست رئيس‌جمهور بعدي را ببندد. بعيد است که بوش تا دو ماه آينده دست به اقدام جدي عليه ايران بزند.
يزدي ادامه داد: قضاوت پيرامون عملکرد دمکرات‌‏ها و جمهوريخواهان در عرصه سياست خارجي، غير واقع‌‏بينانه است.

وي با بيان اين‌که در آمريکا تغييرات اساسي و بسياري رخ داده است، خاطرنشان کرد: انتخاب اوباما براي رياست‌‏جمهوري، به منظور ايجاد تغييرات نيست، بلکه انتخاب او محصول تغييرات است، کانديداتوري يک زن در انتخابات و انتخاب يک سياهپوست براي کرسي رياست جمهوري، نماد تغييرات گسترده در آمريکاست.

يزدي ادامه داد: نيروهاي مؤثر که در سياست خارجي ايالات متحده تأثير دارند، فراتر از روابط احزاب هستند و اکنون اين نيروها در انزوا هستند که مک‌‏کين سمبل اين نيروهاي ميرا در آمريکا بود.

وزير امور خارجه دولت مهندس بازرگان با اشاره به شرايط آمريکا در داخل و خارج از اين کشور اظهار داشت: اوباما با روسيه، ‏ژاپن، خاور دور، هند وايران رابطه ايجاد مي‌‏کند. شرايط دروني، بحران اقتصادي، درگيري در عراق و افغانستان و نارضايتي مردم از جنگ، باعث مي‌‏شود که آمريکا اقدام جنگ‌‏افروزي جديد نکند و سعي خود را بر حل مسائل از راه ديپلماتيک معطوف کند.
وي در پايان بر تغيير سياست‌‏هاي ايالات متحده نسبت به عراق، افغانستان و ايران تأکيد کرد.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار