بازدید 29025

امارات و عربستان متجاوز، مدعیان تمامیت ارضی ایران!

امارات از یک سو، میدان نفتی متعلق به ایرانیان در آب‌های جزیره ابوموسی با نام «مبارک» را یک طرفه تاراج و از سوی دیگر، از میدان‌های نفتی حوزه مناقشه «زرکوه» ـ که نام فارسی آن، یکی از مستندات حاکمیت تاریخی ایران بر آن است‌ ـ به طور گسترده و یکسویه بهره‌برداری می‌کند.
کد خبر: ۲۴۲۴۸۹
تاریخ انتشار: ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۱ - ۱۲:۱۱ 05 May 2012
در حالی که در چند هفته اخیر، دولت امارات با هیاهو و جار و جنجال تبلیغاتی، تمامیت ارضی ایران را نشانه رفته،‌ به تازگی رژیم دیکتاتوری عربستان نیز با ادعای ارضی علیه تمامیت ارضی ایران، از ادعاهای گستاخانه امارات علیه ایران، حمایت کرده است.

به گزارش «تابناک»، در این باره، ولیعهد سالخورده عربستان، با ادعایی که بیشتر به اعترافی تلویحی می‌ماند، نفوذ عمیق فرهنگ ایرانی در میان مردم ایرانی‌تبار بحرین را به دخالت جمهوری اسلامی در امور داخلی بحرین نسبت داده و آن را محکوم کرده است، حال آن که واقعیت‌های تاریخی، گواه این است که امارات متحده عربی امروزین، جزیره بحرین و منطقه «الشرقیه» عربستان (در کرانه خلیج‌فارس) در تاریخ همواره به عنوان بخشی از استان جلفاوه یا بحرین بزرگ ایران زمین بوده‌اند.

بنا بر این گزارش، تبلیغات افسار گسیخته این دشمنان ایران و ایرانی، در حالی است که همه این کشور‌ها با یکدیگر نیز اختلافات عدیده مرزی دارند و به رغم اینکه هنوز مرز‌های مشخصی با خود ندارند، هر از چند ‌گاه یک بار، ادعاهای ارضی نسبت به تمامیت سرزمینی ایران را به عنوان حربه‌ای فرافکنانه به کار می‌بندند!

ناگفته نماند که دولت‌های عرب شورای همکاری خلیج فارس، در حالی با موضع‌گیری علیه ایران از ادعاهای واهی متجاوزان اماراتی حمایت می‌کنند که مشکلات عدیده و تاریخی میان خودشان همچنان حل نشده پابرجاست. در حقیقت مرزهای بسیاری از کشورهای این منطقه به وسیله مناطق مرزی و نه خطوط مرزی مشخص می‌شوند، به گونه‌ای که از سیزده مورد اختلاف مرزی و ارضی حل نشده در خلیج فارس، می‌توان به اختلافات مرزی امارات متحده عربی با سعودی، عمان با سعودی، عمان با یمن و امارات متحده عربی با عمان و سعودی با قطر اشاره نمود.

اختلافات حل نشده ارضی میان امارات و عربستان سعودی

پس از تشکیل دولت امارات به دست انگلیس در سال ۱۹۷۱، «ملک‌فیصل‌بن‌عبدالعزیز»، پادشاه عربستان سعودی به رسمیت شناختن این کشور را به عدم ادعای ارضی امارات متحده عربی به نوار دریایی ۲۵ کیلومتری عدید (Udayd) و بخشی از میدان نفتی شیبه (Shaybah) ـ با تولید روزانه پانصد هزار بشکه نفت و ذخیره نفتی بیش از پانزده میلیارد بشکه ـ وابسته دانست و پس از اینکه پادشاه وقت عربستان سعودی به آنچه خواست دست یافت، کشور امارات متحده عربی را به رسمیت شناخت؛ اما امارات همانند بسیاری دیگر از توافق‌نامه‌ها بر پیمان‌هایی که خود امضا کرده بود، پشت پا زد:

۱ ـ امارات پس از سال ۱۹۷۴ منطقه «واحه العین» در «البریمی» و شهر «العین» و «صحرای الظفره» را اشغال کرد.

۲ ـ امارات اعلام کرد حاضر نیست بر پایه پیمان نامه رسمی پیشین، از نوار دریایی عدید دست بکشد و بر‌ این که عدید، بخشی از خاک امارات است، تأکید دارد.

۳ ـ دولت (!) امارات علیه هم‌تباران عربستانی، ادعاهای ارضی دیگری نیز دارد و مدعی است که منطقه «سبرخه مطی» به امارات تعلق داشته و دولت عربستان آن را تصرف کرده و به اشغال خود درآورده است.

۴ ـ امارات خواهان سهم بیشتری از حوزه نفتی «الشیبه» در مرز بین دو کشور است و همچنین ابوظبی، نیز خواهان نوار ساحلی مقابل آن نیز هست، چرا که این منطقه را وابسته به خود می‌داند.

این گزارش در ادامه آورده است که نکته جالب از وابستگی خاندان حاکم امارات اینکه چند سال پیش، کشور امارات متحده عربی، به همراه ادعای مالکیت بر منطقه نفتی «العدید»، خواستار استفاده از نظر انگلیس و نقشه‌های این کشور برای تعیین مالک واقعی منطقه مورد مناقشه شد که البته در مقابل، عربستان سعودی ورود انگلستان به این مناقشه را نپذیرفته است و با توجه به اینکه یکی از راه‌های ایجاد و تشدید تنش‌های سیاسی مزمن در مناطق حساس دنیا توسط انگلستان، تکیه بر اختلافات جغرافیایی و مرزی کشورهاست، لندن نیز اعلام نمود برای حضور در این مناقشه و برافروختن بیشتر آتش ایجاد شده آمادگی کامل دارد!

۵ ـ در حالی که امارات متحده عربی، مرزی که مورد پذیرش هر دو طرف عربستانی و اماراتی باشد، ندارد و همچنان از مرزهای پیش از ۱۹۷۴ خود استفاده می‌کند ـ‌‌ همان گونه که میدان نفتی متعلق به ایرانیان در آب‌های جزیره ابوموسی با نام «مبارک» را یک طرفه تاراج می‌کند ـ میدان‌های نفتی حوزه مناقشه «زرکوه» را ـ که نام فارسی آن، یکی از مستندات حاکمیت تاریخی ایران بر آن است ـ نیز به طور گسترده و یک‌طرفه مورد بهره برداری قرار می‌دهد.
 
این گزارش همچنین می‌افزاید، اماراتی‌ها که در ادعاهای ارضی علیه دیگر کشور‌ها، ید طولایی دارند و برای رسیدن به اهداف خود، از همه امکانات بهره می‌گیرند، منطقه اختلافی العدید را به نقشه‌های خود پیوند زده و آن را در گذرنامه‌های صادره از امارات گنجانده‌اند.

در این باره باید گفت، اختلاف بین امارات و عربستان سعودی با پافشاری امارات بر استقرار بانک مرکزی کشورهای خلیج‌فارس در امارات به ‌عنوان شرط پذیرش پول یکسان کشورهای عرب خلیج‌فارس، بیش از پیش آشکار شد. اماراتی‌ها بر این باورند که چون قدرتمند‌ترین اقتصاد را در میان کشورهای عرب خلیج‌فارس دارند ـ پس از عربستان سعودی‌ ـ باید با درخواست آنها موافقت شود؛ منتها این امر پذیرفته نشد و سرانجام آنان در دستیابی به هدف خود ناکام ماندند.

در پایان باید به این نکته اشاره کرد که در صورت ادامه سیاست‌های تجاوزگرانه کشور‌های عربی علیه تمامیت ارضی ایران، لازم است دولت جمهوری اسلامی با تدابیری خاص و با هشیاری، از اختلافات ارضی میان کشور‌های عرب خلیج فارس به سود منافع ملی ایرانیان بهره‌برداری کند تا فشار متقابلی را به این دولت‌ها وارد آورد.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۱۴۹
انتشار یافته: ۲۸
در مورد میدان های نفتی مشترک طبق قانون هر کشوری در حد توانایی خود بهره برداری می کند و مشکل از خودمان است که در ان منطقه سر مایه گذاری نکرده ایم.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۰:۳۴ - ۱۳۹۱/۰۲/۱۶
جانا سخن از زبان ما میگویی.
حالا هی بگید اونا چی هستن و ما چی
ایران با عمان روابط بسیار خوب و حسنه همواره داشته اشت. باید روابط را با عمان تقویت و با برجسته کردن اختلافات مرزی بین کشور عمان و امارات به صورت همه جانبه از عمان حمایت شود. اختلافات مرزی بین عمان و امارات نه یکجا ، بلکه چندین مکان مثل آتش زیر خاکستر می باشد.
اینا همه اش نتیجه ی بی عرضگی های ماست!
حالا که اینقدر دارن خون مارو به جوش میارن ما نمی تونیم ویا حق خودمون نیست که بحرین رو که روزگاری متعلق به ایران عزیز بوده مطالبه کنیم ؟
بنام خدا
ایران طی سالهای اخیر همواره پیگیر دیپلماسی فعال مبتنی بر جنبه های اسلامی و مدارا جهت همگرائی کشورهای منطقه بوده است که البته مطلب عجیبی هم نیست. اما عروسکهای حاکم نمای منطقه همواره آنرا نشان ضعف ایران تصور کرده اند. شاید باید مجددا نهیب یکی از فرماندهان نظامی ما را بشنوند تا مجددا به سوراخهاشان بخزند.
باسلام از این دست گزارشات هر چه زیاد باشد باز هم کم است من از تمام سایت های کشور می خواهم که به این موضوعات نگاه خاص داشته باشند.
اینها همش آب در هاون کوبیدنه

ملت ایران نشون دادن چند مرده حلاجند

عربستان و امارات و امثالهم نوچه های استکبار تو خاورمیانه هستند. یه جوری باید ادبشون بکنیم که دیگه اینجور راحت اظهار نظر نکنند

در مقابل اراده ما ایرانیها در چشم بر هم زدنی ازشون چیزی باقی نمیمونه

لطفا براشون ترجمه نکنید تا بدونن بلکه برن فارسی یاد بگیرن بیان خودشون بخونن
این مطالب را بجای اینکه برای ما بگوئید به سمع و نظر مقامات برسانیداین مسائل ناشی از بی عرضه گی ماست و نه از زرنگی امارات و عربستان
با سلام
جنگده های ایران مگه خوابند که اماراتی ها در سرزمین ما دارن نفت غارت می کنند؟ واقعا که
ایران باید به صورت رسمی به امارات اخطار کند که اگر دست از اقدام خصمانه علیه ایران برندارد جزء کشور های متخاصم ایران به حساب شمرده خواهد شد.
اینا به خودشونم رحم نمیکنن...یه جایی شنیده بودم توی یک گله گرگ ، وقتیکه گرگها میخوان بخوابن یه چشمشونو باز میزارن که یه وقت طعمه ی بقیه گرگها نشن.... حالا دیگه باورم شد!!!
بايد يه درس حسابي بهشون داد
این کشورهای عرب خلیج فارس هر کاری میکنند تا بقای حکومت خودشان را توسط امریکا و اربابش انگلیس تضمین کنند ولو اینکه به ضرر همسایه خیر خواهشان هم باشد. زمان رفتن این مترسکهای عرب خلیج فارس هم داره نزدیک میشه.
کافیه به دبی برای خوش گذرانی نروند اون وقت ببین چه طوری التماس می کنند
چقدر خوار شدیم که کشور امارات هم برای ما شاخ شده
ادعا کردن که کاری نداره مثال مگه لندن جز خاک همین عبدل اباد خودمن نیست
پول و سرمایه تجار ایرانی را از دبی بیرون بیارن تا مانند بحران مسکن سالهای گذشته به دست و پا بیفتند البته اسرائیل گفته بود خودش به ایران تجاوز نخواهد کرد یعنی از طریق تحریک این گوگولی مگولی ها بهانه جنگ رو به دست امریکا خواهد داد ..
بحرين در سال 1354 توسط حكومت ضعيف و شاه ضعيف النفس و دون مايه ايران واگذار شد.
اكنون موقع بازپس گيري آن است.
اما تا سياست چه بگويد؟
جنگ افروزي نكنيد ايران بايد با همه ي همسايگان تفاهم داشته و مشكلاتش را از طريق ديپلماتيك حل كند
ببینم پس این همه توپ وتانکو شهاب 1و2و3و.. که ما داریم برای کیه؟
ببخشید این مسائل کی بوجود آمده به تازگی یا شما تازه تازه رو کردید؟
چطور تا حالا که روابط حسنه بود چیزی نمیگفتید؟
باید از خواست انقلابیون بحرین مبنی بر تملک سرزمینها مورد مناقشه با عربستان حمایت کرد
نظر حمایت از عمان در مناقشات مرزی با امارات خیلی عالی بود کاش سیاست خارجی روش کار کنه
دبی را تحربم کنید ایرانیان . . .
اگه ما ايراني ها غيرتي برامون مونده باشه اينهمه دبي نميريم اما تاريخ نشون داده هميشه يه تعداد از ايراني ها به كشور خيانت كردن نه غريبه!!!!
این جانب از طرف تمام ملت شریف و ولایت مدار ایران از دولت مردان میخواهم که قاطعانه حق ملت ایران را از این منافقین به اسلام و مسلمین بگیرند با توکل به خدای بزرگ و متعال و توسل به اهل البیت نبوه ما پیروزیم یا الله یا محمد یا علی یا زهرا یا حسن مجتبی یا اباعبدالله الحسین علیه السلام
قرار بود در روز ده اردیبهشت روز ملی خلیج فارس طرح استان شدن جزایر ایران در مجلس مطرح بشه، پس چی شد؟ از تابناک تقاضا دارم در این زمینه برای کاربران اطلاع رسانی و خبر رسانی کنه و همچنین از مسئولین در این مورد سوال کند
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها