بازدید 18399

پرنده هاي جنگي در همسايگي ايران

کد خبر: ۲۴۱۸۲۹
تاریخ انتشار: ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۱ - ۰۸:۵۱ 02 May 2012
روزنامه ملت ما نوشت:

چندي پيش ارتش امريكا چندين جنگنده22  F ، كه از پيشرفته‌ترين جت‌هاي جنگنده امريكا محسوب مي‌شوند را در يكي از پايگاه‌هاي هوايي يكي از متحدان واشنگتن در فاصله كمتر از 200 مايلي ايران مستقر كرده است.  استقرار هواپيماهاي 22  F  امريكا در امارات متحده عربي و تاثيراتي كه اين اقدام در ساختار امنيتي منطقه مي‌گذارد، نيازمند نگاهي گذرا به قابليت‌هاي اين نوع هواپيما در صحنه‌هاي نبرد است. هواپيماي F22RAPTOR در راستاي پروژه‌اي در جهت ساخت جنگنده‌هاي هوايي و مقابله سريع با هر نوع اقدام در هر نقطه‌اي از جهان بود. 

قابليت‌هاي اين هواپيما با توجه به سرعت آن و استفاده از تيتانيوم و آلومينيوم در بدنه آن سبب شده كه هيچ راداري قادر به كشف آن نباشد و حتي در صورت شناسايي توسط رادار زميني و هواپيماي شكاري، هيچ موشكي اعم از زمين به هوا ‌يا هوا به هوا به روي آن قفل (LOCK) نمي‌شود.

بدنه اين هواپيما از تيتانيوم و كولار/ كرين نوعي آلومينيوم است كه سخت‌تر از فولاد است. اين هواپيما داراي موشك‌هاي حرارتي هوا به هواي سايد ويندر و موشك آمرام است و همچنين قادر به حمل بمب‌هاي هزار پوندي به نام جدام (GDAM) است.

اينك با توجه به اين قابليت‌ها اين سوال مطرح مي‌شود كه هدف امريكا و همچنين امارات از ميزباني اين هواپيماها چيست؟ نيروي هوايي امريكا استقرار اين جنگنده‌ها با هدف نمايش قدرت عليه ايران يا ارتباط آن با اقدام نظامي احتمالي عليه تاسيسات هسته‌اي ايران را رد و اعلام كرده است كه استقرار اين جنگنده‌ها بخشي از رزم آرايي‌هاي معمولي است و در راستاي همكاري‌هاي امنيتي واشنگتن با شركاي منطقه اي‌اش صورت مي‌گيرد.

نيروي هوايي امريكا اشاره‌اي به اين‌كه چه تعداد از اين جنگنده‌ها به كار گرفته شده‌اند يا مكان استقرار آنها نكرد اما مقامات امريكايي به صورت محرمانه به شبكه خبري«فاكس نيوز» اعلام كرده‌اند كه اين جنگنده‌ها در آشيانه هواپيماها در پايگاه هوايي «الظفره»‌ امارات مستقر شده‌اند.

درباره اهداف امريكا از اين اقدام نيز بايد گفت كه عمليات استقرار نيروي نظامي امريكا و متحدين غربي‌اش(فرانسه و انگليس) در خليج‌فارس نشان‌دهنده اين است كه امريكا با وجود ادعاي مصالحه جويي در مذاكرات هسته‌اي در حقيقت اميد چنداني به نتايج آن ندارد‌يا سعي مي‌كند تا اين اقدام اين‌گونه تلقي شود كه اين استقرار به مثابه اهرم فشار در مذاكرات براي امتياز‌گيري است.

يكي از مقامات نيروي هوايي امريكا با اشاره به اين‌كه اين جنگنده‌ها پيشرفته‌ترين جنگنده‌هاي امريكايي است و رقيبي ندارد، اعلام كرده است: جنگنده‌هاي 22  F  هنوز به عنوان جنگنده‌هاي رزمي تصور نمي‌شوند؛ اين جنگنده‌ها در جنگ‌هاي امريكا در عراق و افغانستان يا حتي ليبي به كار گرفته نشدند؛ اين جنگنده‌ها رادار گريز هستند و مخصوص جنگ‌هاي هوايي هستند اما در عين حال مي‌توان از آنها در حملات هوايي هوا به زمين نيز در صورت نياز استفاده كرد.

در همين رابطه و با انتشار خبر استقرار هواپيماهاي 22  F  امريكايي در پايگاهي در امارات متحده عربي شبكه خبري فاكس نيوزبه نقل از مقامات نيروهاي هوايي اين كشور نوشت كه استقرار اين هواپيماهاي جنگنده تهديدي عليه ايران نيست و در چارچوب همكاري‌هاي امنيتي با شركاي منطقه‌اي واشنگتن صورت مي‌گيرد. 

استقرار اين هواپيماها در شرايطي صورت مي‌گيرد كه امارات متحده عربي در روزهاي گذشته با به راه انداختن يك جنگ تبليغاتي گسترده عليه ايران ادعاهاي خود درباره سه جزيره ايراني ابوموسي، تنب بزرگ و تنب كوچك را تكرار مي‌كند و مانور نيروهاي سپر جزيره(نيروهاي مشترك شوراي همكاري خليج‌فارس) با عنوان جزاير وفاداري در آب و خاك امارات برگزار مي‌شود.

اين رزمايش كه«جزاير وفاداري» نام گرفته اشاره به سه جزيره ايراني مورد ادعاي امارات دارد.  درباره اهداف امارات بايد گفت سخنان اخير فرمانده پليس دوبي درباره اهميت برتري هوايي اسرائيل در جنگ 6 روزه عليه اعراب و اهميت نيروي هوايي در جنگ‌هاي امروزه، نشان‌دهنده تدوين استراتژي امارات بر كسب برتري هوايي در مقابل ايران در نبردهاي احتمالي نظامي آتي است. اين كشور هم‌‌اكنون داراي 55 فروند F16، 27 فروند F17، 18 فروند ميراژ 2000 DAD و 45 فروند ميراژ RAD 2000 است و درصدد است با اين نسل جديد از هواپيما‌ها، براي كسب برتري هوايي عليه ايران اقدام كند.

امارات متحده عربي نيز بر خلاف ديگر كشورهاي عربي، به دليل طرح ادعاهاي واهي ارضي، خواستار همراهي با امريكا براي اعمال فشار بر ايران شده است. براي امريكايي‌ها نيز بهره‌برداري از اين اشتياق امارات به مثابه يك پيروزي تلقي مي‌شود كه مي‌توان آن را در موضع‌گيري امريكا درباره جزاير سه گانه مبتني بر مذاكره براي«حل اختلاف» مشاهده كرد. در اين صورت هم امريكا به اهداف خودكه كسب ميزباني منطقه‌اي براي هواپيماهاي مدرن خود است، مي‌رسد و هم امارات متحده عربي به اهداف خود در زمينه كسب حاميان بين‌المللي براي پيشبرد دعاوي خود دست مي‌يابد.

واكنش جمهوري اسلامي ايران به اين رفتارهاي امارات پاسخ قاطع وزير دفاع كشورمان بود كه گفت استقرار هواپيماهاي22  F در يك پايگاه اماراتي مسئله اي زيانبار است و ثبات و امنيت منطقه را به خطر خواهد انداخت.  وي به حضور نيروهاي خارجي در منطقه اشاره كرد و گفت: اين حضورها را در منطقه بي‌فايده و مضر مي‌دانيم و بيش‌تر در جهت ايجاد يك جو رواني و جو ناامني در منطقه است و ما اينها را مفيد نمي‌دانيم. كشورهاي منطقه خودشان بايد تامين‌كننده امنيت منطقه باشند و بومي‌سازي امنيت از مسير همكاري بين كشورها مي‌گذرد.

با اين حال روشن است كه حضور كشورهاي فرامنطقه‌اي در منطقه جز پيچيده‌تر كردن وضع و نا امن‌سازي، آثار ديگري نخواهد داشت چرا كه كوچك‌ترين ماجراجويي منطقه خاورميانه را وارد جنگي فرسايشي مي‌كند.

 
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس
آخرین اخبار