بازدید 10216

مخالفت آمريكا با غني‌سازي در ايران

کد خبر: ۲۴۱۸۱۹
تاریخ انتشار: ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۱ - ۱۰:۰۱ 02 May 2012
واشنگتن با هر نوع موافقت براي ادامه غني‌سازي در ايران مخالفت كرد. چند روز پيش بود كه روزنامه «لس‌آنجلس تايمز» طي گزارشي مدعي شده بود كه در جريان مذاكرات هسته‌اي ايران و گروه 1+5 كه سوم خرداد در بغداد برگزار مي‌شود، احتمالا ايالات متحده با ادامه بخشي از فعاليت‌هاي غني‌سازي اورانيوم در ايران به شرط موافقت تهران با نظارت قوي‌تر بازرسان بين‌المللي بر برنامه اتمي‌اش موافقت خواهد كرد.

به نوشته شرق، لس‌آنجلس تايمز به نقل از مقام‌هاي آمريكايي نوشته است كه ايالات متحده ممكن است با غني‌سازي اورانيوم در ايران تا غلظت پنج‌درصد موافقت كند و در عوض از ايران بخواهد با نظارت بين‌المللي بيشتر و خواسته‌هاي ديگر موافقت كند. اين در حالي است كه پيش از اين ايالات متحده آمريكا معتقد به تعهد جمهوري اسلامي ايران به قطعنامه‌هاي شوراي امنيت سازمان ملل متحد و توقف غني‌سازي در ايران شده بود.

بر همين اساس اين گزارش روزنامه آمريكايي در روزهاي گذشته دست‌مايه تحليل‌هاي بسياري از رسانه‌هاي داخلي و خارجي قرار گرفت و برخي حتي آن را «چرخش بزرگ» تعبير كردند؛ موضوعي كه از ابتدا هم مشخص بود تنها در سطح گمانه‌زني رسانه‌اي است. آنچنان كه ديروز «ويكتوريا نولاند»، سخنگوي وزارت امور خارجه آمريكا در پاسخ به سوالي درباره‌ گزارشاتي مبني بر اينكه واشنگتن قصد دارد بخشي از غني‌سازي اورانيوم در ايران را بپذيرد، گفت كه موضع آمريكا همچنان مانند گذشته است و «ما مي‌خواهيم شاهد عمل كردن ايران به تعهدات بين‌المللي‌اش از جمله تعليق غني‌سازي اورانيوم آن‌گونه كه قطعنامه‌هاي شوراي امنيت سازمان ملل خواستار شده‌اند، باشيم.»

وي ضمن خودداري از پاسخ دادن به اين سوال كه تعليق غني‌سازي تا چه حدي از ايران درخواست مي‌شود؟ گفت: آنچه ما مي‌خواهيم انجام دهيم تداوم گفت‌وگوهايي است كه با ايران و 1+5 آغاز كرده‌ايم و قرار است دور دوم آن ماه مي (سوم خرداد) در بغداد برگزار شود.

نولاند درخصوص اينكه آيا اين موضوع از موضوعات مذاكرات با ايران خواهد بود نيز از ارايه‌ پاسخ طفره رفت و گفت: آنچه مي‌خواهيم شاهد باشيم پيش آمدن ايران با برنامه‌اي ملموس براي برآوردن تعهداتش است. نولاند در پاسخ به اين سوال كه آيا دستور كار مذاكرات بغداد تعيين شده است، گفت: ما گفته‌ايم كه انتظار داريم تعدادي نشست‌هاي مقدماتي در سطحي پايين‌تر داشته باشيم. آ

آن نشست‌ها هنوز آغاز نشده است اما فكر مي‌كنم اين نشست‌ها مشخص كنند كه ما در كجا قرار داريم. وي ادامه داد: همان‌طور كه مذاكره‌كننده ما و اتحاديه اروپا پس از نشست استانبول گفت، اين دور آغازين بود و اكنون ما مي‌خواهيم شاهد پيشنهاداتي ملموس باشيم و آماده خواهيم بود كه به آنها پاسخ دهيم. ديروز «رامين مهمانپرست» سخنگوي وزارت خارجه جمهوري اسلامي نير درباره احتمال موافقت آمريكا با انجام غني‌سازي پنج‌درصد توسط ايران گفت: غني‌سازي پنج‌درصد چيزي نيست كه از قبل به عنوان موضوع جديد مطرح شود. ايران داراي فناوري هسته‌اي به صورت بومي براي اهداف صلح‌آميز است.

اگر مبنا معاهده NPT باشد، در اين معاهده مشخص است كه غني‌سازي اورانيوم تا چند درصد جنبه صلح‌آميز دارد. اين جزو حقوق مسلم ماست و فكر نمي‌كنم چيزي باشد كه رسانه‌ها يا برخي از افراد به طور غيرمستقيم طرح كنند. براي اينكه به چه تفاهمي در زمينه همكاري‌هاي صلح‌آميز هسته‌اي برسيم بايد صبر كنيم كه نظرات مسوولان هر دو طرف را بشنويم.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها