بازدید 35011

هجوم رسانه‌اي شبکه‌هاي آذربايجاني به شهرهاي ايران

اين کشور پخش سريال‌ها و فيلم‌هاي ايراني را كه از برخي شبكه‌هاي تلويزيوني اين كشور به نمايش درمي‌آمد، ممنوع كرده و اين شبكه‌ها در اقدامي شگفت‌انگيز، به پخش فيلم‌هاي مستهجني روي آورده‌اند كه در شهرهاي مرزي استان آذربايجان شرقي با آنتن‌هاي معمولي قابل دريافت است.
کد خبر: ۲۴۱۷۶
تاریخ انتشار: ۱۵ آبان ۱۳۸۷ - ۰۹:۵۹ 05 November 2008
پس از آن‌كه چندي پيش، «تابناك» در خبري اعلام كرد كه به تازگي در دستور محرمانه‌اي پخش توليدات ايراني در شبكه‌هاي جمهوري آذربايجان ممنوع شده است و به جاي آن سه شبكه لائيك برنامه‌هاي مستهجن توليد اسرائيل را پخش مي‌كنند، گزارش‌ها حاكي است از آنجا كه برنامه‌هاي مستهجن پخش شده از شبکه‌هاي تلويزيوني جمهوري آذربايجان با آنتن‌هاي معمولي در شهرهاي مرزي استان‌هاي شمال غرب كشور، دريافت مي‌شود، موجبات نگراني خانواده‌ها را فراهم کرده است.

به گزارش خبرنگار «تابناک»، در حالي كه دولت جمهوري آذربايجان از چندي پيش، پخش سريال‌ها و فيلم‌هاي ايراني را كه از برخي شبكه‌هاي تلويزيوني اين كشور به نمايش درمي‌آمد، ممنوع كرده است، اين شبكه‌ها در اقدامي شگفت‌انگيز، به پخش فيلم‌هاي مستهجني روي آورده‌اند كه در شهرهاي مرزي استان آذربايجان شرقي با همان آنتن‌هاي معمولي قابل دريافت است.

این در حالی است که پيشتر، پخش سريال‌ها و فيلم‌هاي ايراني كه به علت دوري از ابتذال، به شدت از سوي مردم جمهوري آذربايجان مورد استقبال قرار گرفته بود، به يك باره قطع شده وجاي آنها را فيلم‌هاي مبتذلي گرفته كه به راحتي در شهرهاي مرزي ايران، از جمله استان آذربايجان شرقي قابل دريافت است.

اين موضوع كه نگراني خانواده‌ها را به دنبال داشته، از آن جهت قابل تأمل است كه برخي شبكه‌هاي اين كشور مانند شبكه « آينس» كه پخش سريال‌هاي امام علي (ع)، اصحاب كهف، تنهاترين سردار، حضرت ابراهيم، ولايت عشق، شب دهم، زير تيغ و باجناق‌ها را روي آنتن خود برده بود، اكنون در سياستي آشكار، اقدام به پخش برنامه‌هايي مي‌كند كه به نظر مي‌رسد در هدف‌گيري مخاطبان خود، روي جوانان ايراني شهرهاي مرزي، برنامه ويژه‌اي تدارك ديده است، به گونه‌اي که برخي جهت‌گيري‌هاي قوميتي در کنار برنامه‌هاي مبتذل پخش شده، سمت و سوي خاصي را در پشت پرده اين شبکه‌ها به ذهن متبادر مي‌کند.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱۰
انتشار یافته: ۰
چه زيبا فرمود رهبر فرزانة انقلاب كه مقابله با تهاجم فرهنگي با احياي آداب و فرهنگهاي بومي ميسر است. كاش صداوسيماي خودمان نيز دست از (سمت و سوي خاص) خود برميداشت و اجازه توهين و هتك حرمت به ساير قوميتها و فرهنگهاي بومي را نمي داد. هموطنان عرب ما در معرض شبكه هاي عرب زبان، كردهاي ما در تيررس كانالهاي تفرقه افكن كردهاي عراق و تركيه و آذربايجان كه سر ايران است در مجاورت تركيه و آذربايجان همزبان است. تنها راه مقابله با اينگونه اقدامات آشتي دادن مردم با رسانه ملي و اجازه توليد و پخش برنامه به زبانهاي محلي در كانالهاي استاني هر استان است.
با سلام
بنده ساکن شهر تالش هستم.از زمان تولدم و قبل تر از آن، شبکه های تلویزیونی باکو و مسکو به مراتب بهتر و با کیفیت تر از شبکه های ایران از گیرنده های ما قابل مشاهده بوده و هست.و مردم هم عادت به تماشای آن شبکه ها کرده اند و بیشتر مدلهای جدید هم از این طریق الگوبرداری می شود.اخیرا با افزایش شبکه های باکو از یک کانال به 4 کانال و تقویت فرستنده‌های ماهواره‌ای ترکیه و روسیه روی هم رفته نزدیک 6 کانال در شهرهای شمالی کشور بویژه شهر آستارا در دسترس همگان است.
نکته قابل توجه و تاسف این است که در همین لحظه که بنده با شما مکاتبه می کنم برای استفاده از شبکه های ایران بویژه شبکه های 3 و4 مردم به انواع و اقسام راه ها از جمله نصب بوستر و سایر تقویت کننده های تصویر متوصل شده اند که فکر کنم خیلی خنده داره که نتونیم از کانالهای خودمان هم براحتی استفاده کنیم.
مساله دیگر که به احتمال فراوان بسیاری از مسافران که در ایام عید سعید فطر به شهرهای آستارا و تالش مسافرت کرده بودند به وضوح درک کردند، تقویت فرستنده های خطوط تلفن همراه جمهوری آذربایجان و نفوذ به داخل ایران و تحت تاثیر قرار دادن شبکه های داخلی بود.به طوری که اگر در آن ایام با شماره ای مثلا 0912 که در آستارا به سر می برده تماس حاصل می کردیم، اپراتور مخابرات جمهوری آذربایجان به شما پاسخ می داد که این شماره در دسترس نمی باشد و قص علی هذه....
بهتر است مسؤولان محترم از خواب بیدار شوند چون با این اوضاع نمی توان کار فرهنگی کرد و از مردم انتظار معجزه داشت.
قابل توجه صدا و سیمان محترم
تمامی این کانالها در شهرهای شمالی استان اردبیل هم به راحتی دریافت میشوند ولی به جای اين بهتر است کیفیت برنامه های تولیدی خودمان را بالا ببریم تا ایرانی نیازی به تماشای برنامه های خارجی نداشته باشد.
من که فکر نمی کنم جوانان مسلمان و متعهد و غیرتمند آذربایجانی دستخوش این حربه ها قرار گیرند.
باید در این ضمینه فرهنگ سازی بشه چه بخواهیم چه نخواهیم امواج در سطوح و کیفیتها و انواع مختلف چه از آنتنهای معمولی چه دیشهای ماهواره ایی قابل دریافت است و نمیشود با این امر به صورت قاطع و با جبر برخورد کرد باید فرهنگ سازی در خانواده ها صورت گیرد باید بدانیم در اجتماع ما هیچ خانواده ایی حاضر به دیدن فیلم مستهجن با جمع خانواده نیست چرا که نه در فرهنگ نه در مذهب ما این چیزها جایی ندارد و صدا و سیما باید کانالهایی که فقط صرفا فیلم و سرگرمی باشد در اختیار جوانان قرار دهد تا با استفاده از این برنامه ها دیگر به کانالهای خارجی و بی محتوی کسی رو نیاورد .
بزرگان کقته اند :
ذهن آدمی مانند لوحی سفید است حال می توان روی آن زیباترین مناظر را به تصویر کشید و یا آن را به لجن آلوده کرد ولی در هر صورت آن لوح خالی نخواهد ماند . صدا و سیما و دیگر دلسوزان باید فکر کنند وگرنه 5 سال دیگر اوضاع بسیار متفاوت خواهد بود و دیگر کسی داوطلبانه ماهواره خود را جمع نمی کند . چون تفریحات سالم نظیر مسافرت و مطالعه و .. هزینه بر می باشد . ابتدا می گویند ما کانالهای غیر اخلاقی را نگاه نمی کنیم ولی در روایات مذهبی نیز بسیار می بینیم که شیطان بر پیامبران نیز ظاهر می گشته و ایشان بواسطه عصمت خویش از وسوسه وی مصون بودند ما که نه عصمت ایشان را داریم و نه بمانند اولیاء الله نفس خود را تزکیه کرده ایم پس خدا به فریادمان برسد .
وضعیت جنوب کشور هم شبیه اونجاست. ما در بوشهر در طول سال به ندرت بتونیم شبکه های داخلی رو صاف بگیریم ولی شبکه های اون ور آبی به راحتی در دسترسند.
برنامه های شبکه استانی آذربایجانشرقی و رادیو تبریز مطابق دستورالعمل مرکز در تمامی ساعات برای مخاطبان کم سن و سال (برنامه شاپرک) ، نوجوانان ، جوانان و برنامه های ورزشی و علمی کلاً به زبان فارسی پخش می شود . و فقط تنها برنامه ایی که نسبتاً پر مخاطب است یعنی آخشاملار به نوعی زبان فارسی ترکی شده پخش میشود . که علاقه بخش زیادی از مردم به این حداقل ها هم مسئولین مربوطه را به ذوق نیاورده است. در عصر ارتباطات محدودیت کودکان و نوجوانان و جوانان نسبت به داشتن برنامه های شاد و مفرح به زبان غنی مادری و شیرینی زبان رسا ترکی با محدودیت آن در رسانه های کشورمان به صورت کاملاً طبیعی و علمی جهتی خواهد یافت که قطعاً 180 درجه با خواسته و نیت مسئولان کشورمان تضاد خواهد داشت.
من خودم ساکن شهرستان مغان در مرز جمهوری آذربایجان هستم. تقریبا 100 درصد خانواده های مقیم شهر ، برنامه ها و سریالهای کانالهای آذربایجان را نگاه می کنند که به زبان مادری ما پخش می شود. ای کاش صدا و سیما ز این کار خود دست بردارد و اجازه دهد برنامه های کانالهای استانی بیشتر به زبان محلی و مادری خود پخش شود.
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر