بازدید 13968

گلايه‌هاي لاريجاني از احمدي نژاد

وي با اشاره به اينكه بسياري از مصوبات دولت مطابق قانون است، گفت: برخي از اين مصوبات هم خلاف قانون است مثل چك پول، اما اين احتياجي به سروصدا در كشور ندارد.
کد خبر: ۲۴۱۷۳۱
تاریخ انتشار: ۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۱ - ۱۶:۲۱ 01 May 2012
رييس مجلس شوراي اسلامي با اشاره به بخشنامه صادره از سوي رييس‌جمهور در روز گذشته گلايه‌هايي را از محمود احمدي‌نژاد عنوان كرد.

به گزارش ايسنا، علي لاريجاني كه در جريان ديدار با 300 نفر از معلمان نمونه كشور در مجلس شوراي اسلامي سخن مي‌گفت، اظهار داشت: رييس جمهور روز گذشته بخشنامه‌اي صادر كرده‌اند كه لزومي نداشت، چراكه تلاطمي در جامعه ايجاد مي‌كند كه بلاوجه است.

وي افزود: براساس اصول 85 و 138 قانون اساسي دولت مي‌تواند آيين‌نامه، مصوبه و بخشنامه داشته باشد و امورات را در چارچوب قانون اداره كند. لكن براي اينكه مصوبات دولت مطابق متن و روح قانون باشد، بايد آنها را براي رييس مجلس براي انطباق با قانون بفرستد و اگر انطباق وجود نداشت رييس مجلس بايد با دليل عنوان كند كه تخلف وجود دارد و آن مصوبه يا آيين‌نامه اصلاح شود.

لاريجاني اضافه كرد: براين اساس در مجالس ششم، هفتم و هشتم، سه قانون تصويب شد و مقرر شد كه مصوبات دولت براي رييس مجلس ارسال شود و رييس مجلس هيات انطباق با قانون تشكيل دهد اگر مصوبه اصلاح نشد، ملغي الاثر است و نبايد آن را اجرا كند. اين قانون مجلس است كه شوراي نگهبان نيز آن را تاييد كرده است.

وي با اشاره به اينكه بسياري از مصوبات دولت مطابق قانون است، گفت: برخي از اين مصوبات هم خلاف قانون است مثل چك پول، اما اين احتياجي به سروصدا در كشور ندارد.

رييس مجلس شوراي اسلامي تصريح كرد: ما مي‌توانيم نظر شخصي بدهيم اما نظر نمي‌تواند در جامعه ساري و جاري باشد. آنچه كه در كشور بايد ساري و جاري باشد متن قانون اساسي است و انطباق قوانين با قانون اساسي به عهده شوراي نگهبان است.

وي با اشاره به يكي از ديدارهاي خود با مقام معظم رهبري يادآور شد: ايشان درباره يك موضوع گفتند كه نظر من اين است اما من تابع نظر شوراي نگهبان هستم، در واقع ايشان نظر شخصي داشتند اما مي‌خواستند كار حكومت روي روال باشد. اين موضوعات احتياج به بخشنامه ندارد ممكن است مسوولين حكومتي تشخيص مختلفي داشته باشند اما قانون اساسي وضع را مشخص كرده است.

رييس مجلس در پايان از مسوولان و رسانه‌ها خواست تا فضاي كشور را آرام كنند چراكه نقش معلم در تعليم و تربيت در فضايي آرام و منطقي امكان‌پذير است و به گفته وي آموزش و پرورش در فضاي شلوغ نمي‌تواند حركت جهشي داشته باشد.

رييس مجلس گفت: تعليم و تربيت در فضاي آراسته فرهنگي رخ مي‌دهد و همانطور كه اگر در منزلي دعوا باشد بچه نمي‌تواند درس بخواند، اگر در يك كشور هم درگيري و نزاع وجود داشته باشد، ذهن معلم و دانش‌آموز مشغول خواهد شد.

به گزارش خبرنگار ايسنا، علي لاريجاني در ديدار 300 نفر از معلمان نمونه كشور در محل تالار آفتاب مجلس شوراي اسلامي گفت: تعليم و تربيت هم احتياج به ورزيدگي معلمان دارد و هم آرايش خاص فرهنگي و سياسي در جامعه، براي آن لازم است تصور نشود كه اگر دموكراسي در كشور است، معنايش اين است كه هرنوع بداخلاقي در كشور به راه بيندازيم و اعصاب مردم را خرد كنيم و بعد بگوييم آزادي است. آزادي براي اين است كه هركس حرف حساب دارد آن را مطرح كند نه اينكه از اين مجال براي خراب كردن هم استفاده كنند.

وي افزود: در خيلي از رسانه‌ها گاهي نمونه‌هايي از نقد درست هم ديده مي‌شود. مثل هدفمندي يارانه‌ها كه آن را نقد مي‌كنند اما اغلب دعواست و دعواها نقد نيست و فقط اعصاب را خرد مي‌كند مثل شهري كه شلوغ است و يا خانه‌اي كه در آن دعواست. در كشوري كه دعوا باشد هم ذهن‌ها متفرق مي‌شود. مرحوم شهيد مطهري در مورد آفات انقلاب مي‌فرمود كه مسائل بايد شفاف و بدون ابهام با مردم در ميان گذاشته شود. متاسفانه گاهي سياستمداران اشتباه مي‌كنند و رسانه‌ها هم به آن دامن مي‌زنند.

رييس مجلس با اشاره به برگزاري يك انتخابات در هر سال اظهار داشت: شايد راهش اين باشد كه انتخابات هر دو سال يك بار يا چهار سال يك بار برگزار شود. اگرچه انتخابات براي كشوري كه دموكراسي دارد امر مباركي است و اين براي كشور ما افتخاري است كه همه بخش‌ها با راي مردم انتخاب مي‌شوند، حال نبايد اين امر مبارك را در بسته‌بندي بداخلاقي پيچيد. چراكه در اين صورت دلچسب نخواهد بود و گاهي اقبال مردم را به حضور كمتر خواهد كرد.

لاريجاني اضافه كرد: ممكن است برخي شيوه‌هاي مرسوم در غرب مانند انتخابات فرانسه اينگونه باشد كه افراد به جان هم بيفتند، افشاگري كنند و در آستانه انتخابات مسائل گذشته را مطرح كنند. اين ميدان گرگ بازي است كه همه به جان هم مي‌افتند زيرا مبنا قدرت است اما اگر كسي در طراز جمهوري اسلامي كار كند نبايد براي به دست آوردن اين مقامات حنجره بدرد. در انتخابات اخير و همچنين در حال حاضر براي مرحله دوم انتخابات بداخلاقي‌هايي را شاهد هستيم و حتي گاهي بزرگان كشور به تلويح چيزي مي‌گويند. چرا بايد سرمايه‌ها را تخريب كنيم؟ يك طرف ليست آيت‌الله مهدوي‌كني و يك طرف ليست آيت الله مصباح است. هردو حكيم و ارزشمند هستند چرا بايد جوري حرف بزنيم كه به اين آقايان بربخورد. اينها احساس وظيفه كردند و عده اي را راهنمايي كرده‌اند. نبايد با هر فرصتي كه شده متلكي بگويند و آنها را آزرده كنند.

علي لاريجاني در ادامه با طرح اين سوال از معلمان كه مشكل كشور چيست، خاطرنشان كرد: قاعدتا شما گراني، تورم و بيكاري را مشكلات اصلي مي‌دانيد. حل اين مشكلات احتياج به همدلي دارد ما بايد با همدلي به توليد رونق دهيم تا مشكل اشتغال و گراني هم حل شود. نامگذاري سال 91 به نام توليد ملي هم حرف دقيق و درستي است و راهش اين نيست كه واردات داشته باشيم. راهش اين است كه چرخ توليد را به راه بيندازيم، كارخانه‌ها با ظرفيت كامل كار كنند، چرخه كشاورزي و دامپروري بچرخد و نفت و گاز به عنوان سرمايه حفظ شود. از لوازم اصلي اين كار همگرايي در جامعه است و نه بداخلاقي.

رييس مجلس شوراي در بخش ديگري از سخنان خود در جمع معلمان نمونه كشور خاطرنشان كرد: كار شما باعث شخصيت‌پردازي در جامعه مي‌شود كه زيربناي همه فعاليت‌هاست. ممكن است اقدامات مختلف در زمينه توليد و آباداني زياد به چشم بيايد اما همه اينها نتيجه و محصول كار شما معلمين است اگر آباداني، پيشرفت، اجراي قانون و عدالت در كشور محقق مي‌شود ثمره كار شماست.

وي با اشاره سابقه حضور حميدرضا حاجي‌بابايي، وزير آموزش و پرورش در هيات رييسه مجلس يادآور شد: ايشان زماني كه در مجلس بودند دلمشغولي‌شان مربوط به آموزش و پرورش بود و پيگير جدي كارهاي معلمين و اصلاح امور فرهنگيان بودند. زماني هم كه در صدارت وزارت آموزش و پرورش قرار گرفتند، كارها را خوب پيش بردند. من كم و بيش در جريان 290 اقدام آموزش وپرورش بودم انصافا كارهاي خوب و ماندگاري است و از بخش فرهنگي كشور صيانت مي‌كند.

رييس قوه مقننه، تدوين سند فلسفه تعليم و تربيت را گام بلندي در نظام آموزشي كشور دانست و گفت: با اين سند معلوم است كه ما به كدام سمت مي‌خواهيم برويم و كار روزمره انجام نمي‌دهيم. زيرا افراد در يك نظام دموكراتيك تغيير مي‌كنند اما اين سندها باعث مي‌شود جهت‌گيري واحدي وجود داشته باشد.

لاريجاني با اشاره به اصلاح وضع معيشتي معلمين با تصويب قانوني در مجلس در سال گذشته اظهار داشت: ما تا حد معقول اين دغدغه معلمين را سامان داديم تا معلم دغدغه ذهني نداشته باشد. به هرحال كار شما كار عظيمي است كه احتياج به آرامش روحي دارد. بايد فراغتي از ساير امور داشته باشيد تا بتوانيد هستي خود را در تعليم و تربيت در اختيار دانش‌آموزان قرار بدهيد. قاعدتا با اوضاع گراني، دغدغه شما بيشتر شده اما گام‌هايي كه برداشته شده غيراز مسائل محتوايي و جهت‌دهي براي كسب آرامش روحي معلمين بوده است.

وي با اشاره به وجود كاستي‌هايي در خروجي ديني و مذهبي مدارس همچنين گفت: امور ديگري هم هست كه اگر بسامان نشود ساير مسائل كشور هم تحت شعاع آن قرار مي‌گيرد. يكي از نكات مهم فرهنگ‌سازي براي گرايش عمومي به قانون و قانونگرايي است به هرحال مجموعه‌اي مورد نياز است كه آداب درست زيستن را آموزش دهد. البته در اين رابطه تلاش‌هايي انجام شده و مطالبي در كتب درسي آمده اما شما صاحب فن هستيد و بهتر مي‌دانيد چطور مي‌شود اين مسائل را در فرهنگ كشور نهادينه كرد. مثلا در برخي كشورها كار مساله اصلي و در متن زندگي است، تا تمام نشود افراد از آن دست نمي‌كشند. اين بسيار متفاوت است كه فرهنگ كار محترم باشد و افراد اينگونه فكر كنند يا اينكه مرتب ساعتشان را نگاه كنند كه چطور از كار خلاصي يابند. من توصيه مي‌كنم كه شما صاحب فن هستيد اين آسيب‌ها را شناسايي كنيد و چگونگي نهادينه كردن آن را مورد بررسي قرار دهيد.

لاريجاني يادآور شد: من بعد از 32 سال كار اجرايي آسيب‌هايي مشاهده مي‌كنم كه با قانون هم قابل حل نيست و بايد با جان مردم عجين شود و به تربيت مدني تبديل شود. از وزير مسوولان وزارت خانه و شما معلمين تقاضا دارم به اين مقوله بينديشيد و راهي براي آن بيابيد.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل