بازدید 7062

لاريجاني: مردم‌سالاري نبايد تبديل به جدال شود

مردم‌سالاري نبايد تبديل به جدال شود؛ چرا كه مفهوم زيباي مردم‌سالاري ديني كه در انديشه‌هاي شهيد مطهري تبيين شده و در انقلاب اسلامي و نظام جمهوري اسلامي به آن توجه شده است، مخالف با جدال است و البته ما در حوزه‌ي فرهنگ نيز بايد ملاحظه‌ي بيشتري داشته باشيم و فرهنگ را نيز بر مبناي تفكر شهيد مطهري بسنجيم.
کد خبر: ۲۴۱۶۶۳
تاریخ انتشار: ۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۱ - ۱۳:۰۴ 01 May 2012
رييس مجلس شوراي اسلامي تاكيد كرد: شهيد مطهري معتقد بود تحقق عدالت بدون قانون‌گرايي امكان‌پذير نيست و اگر سخني از عدالت مي‌گوييم بايد به قانون توجه كرد.

به گزارش ايسنا، علي لاريجاني در همايش جهاني حكمت مطهر اظهار كرد: اگر كسي سخن از عدالت مي‌گويد اما به قانون توجه ندارد، دچار سوءتفاهم شده؛ چرا كه نمي‌شود كسي به عدالت توجه كند اما التزام فكري و عملي به قانون نداشته باشد و اين به اين دليل است كه كارها بايد بر اساس قانون پيش برود.

وي افزود: سمت‌گيري به سمت محرومين و توجه به مناطق محروم بخشي از عدالت است و بايد جامعه به سمتي پيش برود كه اگر كسي بيكار شد و يا ما نتوانستيم براي او كار ايجاد كنيم دغدغه‌ي معيشت نداشته باشد و نگران نان شب خود نباشد.

لاريجاني تصريح كرد: در موضوع بهداشت نيز همان‌گونه كه رهبر معظم انقلاب تاكيد داشتند افراد بيمار بايد تنها دغدغه‌ي بيماري داشته باشند و نه دغدغه‌ي معيشت و هزينه‌هاي درمان و حال اين سوال مطرح است كه آيا امروزه در كشور ما واقعا اين‌چنين است؟

رييس مجلس شوراي اسلامي گفت: در حوزه‌ي اقتصاد نيز ما با مشكلاتي مواجهيم كه بايد به آن توجه كرد و آن مشكلات برمي‌گردد به رقابت در اقتصاد و توجه به توان و توليد داخلي؛ چرا كه شهيد مطهري معتقد است ملت مسلمان بايد نيازهاي اساسي خود را تامين كنند و شعاري كه امسال توسط رهبر معظم انقلاب قرار داده شده بر اين اساس است.

وي ادامه داد: ما متاسفانه در كشوري كه موفق به شكاف اتم شده‌ايم محصولاتي را وارد مي‌كنيم كه تاثير بدي در اقتصادمان دارد، به عنوان مثال ما در كشورمان واردكننده‌ي چوب بستني هستيم و آيا به راستي ما وقتي كه اتم را شكافته‌ايم نمي‌توانيم اين محصول ساده را توليد كنيم و اين اشتباهات استراتژيكي است كه ما مرتكب مي‌شويم، هم‌چنين در بخش واردات ميوه نيز سالانه يك ميلياد و 200 ميليون دلار هزينه مي‌كنيم و اين موضوع خوب نيست.

لاريجاني تاكيد كرد: صنعت دولتي هم نمي‌تواند رقابت اقتصادي را ايجاد كند و نظريه‌ي شهيد مطهري در موضوع اقتصاد بيانگر اين موضوع بود كه بايد در اقتصاد يك رقابت ايجاد شود و اگر اقتصاد دولتي باشد اين رقابت تحقق نمي‌يابد.

رييس مجلس شوراي اسلامي خاطرنشان كرد: در حوزه‌ي سياست نيز افراد بايد خود را بر اساس تفكر ديني شهيد مطهري بسنجند و توجه داشته باشند كه نبايد از آراستگي معنوي غافل شوند، ما نبايد آراستگي معنوي را زير پا بگذاريم و به دنبال آن باشيم كه به هر قيمتي در رقابت سياسي خود را بالا بكشيم و طرف مقابل را تخريب كنيم؛ چرا كه اين موضوع با تفكر شهيد مطهري متفاوت است.

وي تصريح كرد: ما بايد به ادبيات اين سال‌ها توجه كنيم و ببينيم آيا اين تخريب‌ها به نفع جامعه است؛ چرا كه متاسفانه ما به جاي توجه به مشكلات معيشتي، اشتغال و گراني، دائما با شعار به مسائلي مانند فتنه، سواران فتنه، ساكتين فتنه و انحرافي‌ها توجه كنيم و آيا به راستي اينها دردي از كشور دوا مي‌كند؟

لاريجاني در پايان تاكيد كرد: پايه فكري شهيد مطهري معنويت است. چرا ما دروغ مي‌گوييم و دائما در رسانه‌ها نسبت‌هاي ناروا به يكديگر مي‌دهيم و به دنبال قبيله‌گرايي هستيم؟ ما بايد ببينيم صحبت‌هايي كه مي‌كنيم به چه ميزان براي خداست.

رييس مجلس شوراي اسلامي اظهار كرد: ما بايد به نظرات و آراي شهيد مطهري بينديشيم و نسبت خود را با آن مشخص كنيم اما چيزي كه مشخص است امروزه توجه به آرا و انديشه‌هاي اين متفكر بزرگ از گذشته بسيار بيشتر شده است.

لاريجاني در ادامه سخنان خود در هشتمين همايش جهاني حكمت مطهر خاطرنشان كرد: عبارتي كه امام راحل درباره‌ي شهيد مطهري فرمودند حرف بزرگي است و رهبر معظم انقلاب نيز با مطرح كردن اين موضوع كه ايدئولوژي شهيد مطهري ايدئولوژي انقلاب است، بر اهميت كلام و انديشه‌ي شهيد مطهري تاكيد كردند.

وي افزود: راه و رسمي كه هر فرد مسلمان و نظام مقدس جمهوري اسلامي بايد به آن توجه كند انديشه‌ي شهيد مطهري است و اين انديشه منحصر به نظام جمهوري اسلامي نيست و همه‌ي ملت‌هاي مسلمان بايد از آن درس بياموزند.

رييس مجلس شوراي اسلامي ادامه داد: ترديدي نيست كه در حركت جمهوري اسلامي توجه خاصي به آرا و انديشه‌هاي اين مرد بزرگ شده است اما بايد بپذيريم كه در بسياري از سياست‌ها و راهبردهايي كه ما به آن عمل كرده‌ايم، مشكلاتي وجود دارد.

لاريجاني تصريح كرد: اگر به آثار شهيد مطهري رجوع كنيم، در آثاري كه جنبه‌ي كلامي، اجتماعي و يا سياسي دارد و هم‌چنين نقش ايشان در انقلاب و شوراي انقلاب و دغدغه‌هاي وي براي فكر و تكوين جامعه يك موضوع اساسي و قابل توجه است.

رييس‌مجلس گفت: افكار اين شهيد بر سه پايه‌ي عدالت، معنويت و آزادي بنا شده و زماني كه ايشان از آزادي سخن مي‌گويند تاكيد دارند كه آزادي زماني محقق مي‌شود كه يك پشتوانه‌ي معنوي داشته باشد و عدالت هم به همين ترتيب نيازمند يك پشتوانه‌ي معنوي است و نقدي كه بر آزادي ليبراليسم وارد است اين است كه ايشان آن را يك آزادي فراگير نمي‌دانند.

رييس مجلس شوراي اسلامي خاطرنشان كرد: از آراي متفكرين مطرح در تاريخ مي‌توان دريافت كه هركدام تعاريف و نگاه متفاوتي به مفهوم عدالت داشته‌اند و فلاسفه اسلامي نيز به همين ترتيب با نگاه‌هاي متفاوت و مختلفي به اين مفهوم نگاه كرده‌اند، اما اگر دو فيلسوف بزرگ را در عصر حاضر بررسي كنيم مي‌توانيم به انديشه‌ي جان راوز و مرحوم مطهري توجه كرد، جان راوز بر عدالتي تاكيد داشت كه به دنبال ترميم مفهوم تفكر ليبراليسم بود اما شهيد مطهري نگاه متفاوتي به اين موضوع دارد؛ چرا كه ايشان از يك توجه و بينش عقلاني به موضوعات برخوردار بود.

لاريجاني افزود: شهيد مطهري معتقد بودند انسان‌ها داراي يك فطرت الهي هستند و هم‌چنين از نگاه فطري، انسان‌ها داراي استعدادهاي متنوعي هستند كه بايد فرصت پيشرفت به آنها داد و به ازاي هر استعداد، حقي براي انسان‌ها قرار داده شده است كه بر اساس عدالت بايد براي تحقق اين استعدادها زمينه‌سازي شود.

وي تاكيد كرد: جامعه‌اي عادل است كه فطرت‌هاي انساني در آن آرام آرام به سمت تحقق پيش برود و اين نيازمند يك آزادي است تا انسان‌ها بتوانند با تلاش خود در عرصه‌هاي فكري، سياسي و اقتصادي پيشرفت كنند و رقابت نيز در حوزه‌هاي علم، سياست و اقتصاد از لازمه‌هاي پيشرفت فطرت انسان‌هاست.

رييس مجلس شوراي اسلامي تصريح كرد: آن‌چه كه از دغدغه‌هاي اصلي شهيد مطهري بود، بيداري مسلمانان و احقاق حقوق همه‌ي آنها بود و ايشان در مسير بيداري و رسيدن مسلمانان به حقوق خود از افرادي مانند سيد جمال‌الدين اسدآبادي نيز ياد مي‌كنند.

لاريجاني گفت: ملت به مفهوم يك امت است كه طبق يك مسير فكري حركت مي‌كند و شهيد مطهري با ملي‌گرايي‌هايي كه نوعي خرافه در آن وجود داشت مخالف بودند.

وي ادامه داد: بعضي از تفكرات جنبه‌ي جهاني دارد و نمي‌توان به ديد ناسيوناليستي به آن نگاه كرد و اگر ملتي آن را بپذيرد نمي‌توان به غير ملي بودن تعبير كرد و تفكر اسلامي كه يك تحول‌زا است و جنبه‌ي جهاني دارد از اين دست تفكرات است، عده‌اي با تفكرات ملي‌گرايانه و ناسيوناليستي به دنبال القاي اين انديشه هستند كه اعراب به ايران آمده‌اند و به زور ايرانيان را مسلمان كرده‌اند و اسلام مغاير ملي‌گرايي است، اما انديشه‌ي شهيد مطهري پاسخ اين شبهات را داده است و بايد بدانيم كه به هيچ وجه شهيد مطهري مخالف ملي‌گرايي نيست؛ چرا كه ايشان با تشريح مشكلات زمان ورود اسلام به ايران در كتاب خدمات متقابل اسلام و ايران پاسخ اين موضوع را دادند كه چرا ايرانيان تفكر تحول‌آفرين اسلامي را پذيرفتند.

رييس مجلس شوراي اسلامي افزود: ايشان به تفكر امت واحده مي‌انديشند و نگراني ايشان براي دنياي اسلام و فلسطين به همين دليل است، شهيد مطهري تاكيد داشتند كه همه‌ي مسلمانان يك يد واحده باشند و يك امت مقتدر را تشكيل دهند و ايشان در تفكر خود سعادت كل مسلمانان را مدنظر قرار دادند.

لاريجاني با اشاره به انقلاب‌هاي اخير صورت گرفته در كشورهاي اسلامي گفت: همبستگي اسلامي در تفكر شهيد مطهري نقش مهمي داشت و امروزه ما شاهد انقلاب‌هايي در منطقه و جهان اسلام هستيم كه زحمات زيادي براي تحقق آنها كشيده شده است و اگر بخواهيم فكر شهيد مطهري را با اين انقلاب‌ها بسنجيم بايد تلاش كنيم با اتحاد و همبستگي اين انقلاب‌ها قوي و انديشه‌هاي آنان بارور شود و از برخي اشتباهات و برخوردها دلسرد نشويم.

وي ادامه داد: البته عده‌اي به دنبال ايجاد اختلاف بين مسلمانان و ايجاد جنگ‌هاي فرقه‌اي هستند كه اين بسيار خطرناك است اما نبايد نگران بود؛ چرا كه اينها حركاتي است كه بايد از آنها عبور كرد و در اين يك سال اخير هم رهبري انقلاب با تدبير به دنبال تحقق اين موضوع و پرچمدار بيداري اسلامي بودند.

رييس مجلس شوراي اسلامي خاطرنشان كرد: رويكرد جمهوري اسلامي براي تحقق عدالت، رويكرد درستي بود و توجه به آباداني روستاها و شهرهاي دورافتاده در اين رويكرد عمل درستي بوده است اما متاسفانه ما در بحث عدالت دچار نوساناتي بوديم كه در ابتداي انقلاب برخي از جريانات چپ به دنبال نگرش‌هاي تند سوسياليستي آن را پايه‌گذاري كردند و شهيد مطهري اين نگاه‌هاي تند را مخل عدالت مي‌داند، علاوه بر اين زماني هم يك نوع آزادي بي‌حساب در معاملات ما ايجاد شده كه اين هم نقايصي را دارد، امروزه هم دائما عدالت در سطح كشور مطرح مي‌شود و بايد ببينيم آيا تعريفي كه ما از اين عدالت داريم بر مبناي تفكر شهيد مطهري درست است يا خير.

لاريجاني افزود: ما نه رقابت درستي مي‌كنيم و نه مشاركت عامه را داريم اما شهيد مطهري در نظريه‌ي عدالت بر آن قائل بودند ضمن رقابت بايد به پيشرفت نيز توجه داشت و در قانون برنامه هم اين تعريف مطرح شده است و ما بايد شرايطي را مهيا كنيم كه همان امكاناتي كه در شهرها و استان‌هاي برخوردار و بزرگ وجود دارد، در شهرستان‌هاي دورافتاده نيز ايجاد شود و افرادي كه در شهرها و شهرستان‌هاي دورافتاده هستند نيز بتوانند استعدادهاي خود را بروز دهند و اين گام موثري در تحقق عدالت است.

وي تاكيد كرد: علامه شهيدمطهري در تحقق عدالت به قانون‌گرايي توجه زيادي داشتند و بر اين اساس اگر كسي سخن از عدالت مي‌گويد اما به قانون بي‌توجه است دچار سوءتفاهم شده است؛ چرا كه نمي‌شود كسي به عدالت توجه كند اما التزام فكري و عملي به قانون نداشته باشد؛ چرا كه كارها بايد بر اساس يك قانون و روش درست پيش برود.

رييس مجلس شوراي اسلامي تصريح كرد: توجه به محرومين يكي از اركان ايجاد عدالت است و ما بايد به دنبال اجرا شدن اين مهم باشيم كه اگر كسي بيكار شد يا ما نتوانستيم براي او كار ايجاد كنيم، نگران نان شب و معيشت خود نباشد و يا يك بيمار تنها دغدغه‌ي بيماري خود را داشته باشد و نه اين‌كه علاوه بر بيماري، دغدغه و مشكل معيشت و هزينه‌هاي درمان را داشته باشد و اين موضوع نيز مورد توجه رهبري نظام بود.

لاريجاني در بخش ديگري از سخنان خود با اشاره به مشكلات اقتصادي كشور گفت: در حوزه‌ي اقتصاد ما مشكلات زيادي داريم و براي حل آنها بايد به ايجاد زمينه‌ي رقابت و حمايت از توليد داخل توجه كنيم؛ چرا كه شهيد مطهري معتقد است يك ملت مسلمان بايد نيازهاي اساسي خود را تامين كند و شعار امسال كه توسط رهبري تبيين شده است بر اساس همين تفكر است.

وي خاطرنشان كرد: ما سالانه حدود 60 ميليارد دلار واردات داريم كه بخشي از آنها در حوزه‌ي واردات تكنولوژي است كه اين اتفاق خوبي است، اما وقتي به مقوله‌ي واردات مصرفي مي‌رسيم جاي تأمل دارد كه آيا ما خود نمي‌توانستيم اينها را تامين كنيم؛ چرا كه ‌ به عنوان مثال ما در كشورمان واردكننده‌ي چوب بستني هستيم و آيا به راستي ما وقتي كه اتم را شكافته‌ايم نمي‌توانيم اين محصول ساده را توليد كنيم و اين اشتباهات استراتژيكي است كه ما مرتكب مي‌شويم؛ هم‌چنين در بخش واردات ميوه نيز سالانه يك ميلياد و 200 ميليون دلار هزينه مي‌كنيم و اين در حالي است كه ما خود يك توليدكننده‌ي بزرگ ميوه هستيم و اگر ملت ما آناناس يا موز نخورند آيا دچار مشكل مي‌شوند؟ قطعا اين‌گونه نيست، لذا اين حجم واردات خوب نيست.

رييس مجلس افزود: بخش ديگري از واردات ما را كالاهاي چيني به خود اختصاص داده كه در حقيقت ما هيچ نيازي به آنها نداريم و فقط باعث ايجاد معضلاتي در توليد داخلي مي‌شود، البته صنعت دولتي هم نمي‌تواند فضاي رقابتي مناسبي را براي تحقق عدالت اقتصادي ايجاد كند؛ چرا كه بخش مردمي توانايي رقابت با صنعت دولتي را ندارد و اين در حالي است كه شهيد مطهري همواره بر ايجاد رقابت در بخش اقتصاد و صنعت براي تحقق عدالت تاكيد داشتند.

لاريجاني خاطرنشان كرد: در حوزه‌ي سياست هم افراد بايد در جامعه مسووليت‌هايشان را بر اساس آراستگي معنوي انجام دهند و ما نبايد آراستگي معنوي را زير پا بگذاريم و با اين توجيه كه هركس بايد در ميدان رقابت سياسي به هر شكل ممكن و با تخريب طرف مقابل خود را بالا بكشد عمل كنيم؛ چرا كه اين تفكر با تفكر شهيد مطهري تفاوت زيادي دارد.

وي تصريح كرد: شهيد مطهري به آرا و نظرات نهضت آزادي نقدهاي جدي وارد مي‌دانستند و حتي زماني كه آثار مرحوم دكتر شريعتي نيز منتشر شد شهيد مطهري با شجاعت به برخي از آنها اشكال وارد كردند اما ما شاهد آن بوديم با وجود آن‌كه شهيد مطهري در ميدان فكر و انديشه ملاحظه نمي‌كردند، اما در ميدان عمل راه را بر كسي نمي‌بستند و اعتقاد داشتند ميدان عمل براي همه باز است و بايد فضا را براي همه‌ي مديران باز كرد تا شايستگي خود را در عرصه‌ي عمل نشان دهند.

رييس مجلس شوراي اسلامي با اشاره به اينكه در اين روزها بعضا ادبيات تخريبي را شاهديم گفت: در مورد تخريب‌هايي كه اين روزها در جامعه‌ي سياسي ما رواج دارد بايد تدبر كرد و اين سوال اساسي مطرح است كه چرا ما به جاي توجه به مشكلات معيشتي، اشتغال و درآمد مردم به دنبال مطرح كردن مسائلي مانند فتنه، سواران فتنه، ساكتين فتنه و انحرافي‌ها هستيم و آيا به راستي اينها مشكلي از جامعه حل مي‌كند و دردي از كشور دوا مي‌كند؟

لاريجاني افزود: پايه تفكر شهيد مطهري بر اساس معنويت است و اين معنويت مغاير دروغ‌ها و نسبت‌هاي ناروايي است كه امروزه ما به يكديگر نسبت مي‌دهيم، لذا بايد كه به چه ميزان تفكر و عمل ما براي خدا و به چه ميزان براي قبيله‌ي خود و مصلحت خويش؛ چرا كه شهيد مطهري با قبيله‌گرايي افراطي مخالف بود.

رييس مجلس شوراي اسلامي در پايان تاكيد كرد: مردم‌سالاري نبايد تبديل به جدال شود؛ چرا كه مفهوم زيباي مردم‌سالاري ديني كه در انديشه‌هاي شهيد مطهري تبيين شده و در انقلاب اسلامي و نظام جمهوري اسلامي به آن توجه شده است، مخالف با جدال است و البته ما در حوزه‌ي فرهنگ نيز بايد ملاحظه‌ي بيشتري داشته باشيم و فرهنگ را نيز بر مبناي تفكر شهيد مطهري بسنجيم.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی