بازدید 9694

اقدامی برای تامین آب یا فراهم کردن ظهور؟!

کد خبر: ۲۴۱۶۵۰
تاریخ انتشار: ۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۱ - ۱۲:۳۷ 01 May 2012
علیرغم مشکلات عدیده اقتصادی ، طرح های ناتمام بسیار ، کمبود اعتبار غالب طرح های عمرانی در دست اجرا ، بدهی عظیم وزارت نیرو به پیمانکاران و هشدارهای جدی کارشناسان و نماینگان مجلس به رییس جمهور مبنی بر غیر کارشناسی بودن طرح انتقال آب خزر، محمود احمدی نژاد که در روزهای گذشته به منظور شرکت در مراسم کلنگ زنی طرح عظیم انتقال آب از دریای خزر به دشت مرکزی ایران به استان مازندران سفر کرده بود، فرمان آغاز اجرای این پروژه بزرگ را با رمز یا مهدی (عج) صادر کرد.

به گزارش «اعتدال» رییس جمهور در ادامه خطاب به تمامی مهندسین و کارگران این طرح عظیم گفت: همه عزیزانی که خود را برای کار جهادی و انقلابی آماده کرده اند با نام نامی امام عصر حضرت مهدی فاطمه (عج) و با رمز یامهدی، یا زهرا، یا مهدی، کار خود را آغاز کنند.

اعتبار اولیه در نظرگرفته شده برای اجرای طرح انتقال آب دریای خزر به کویر مرکزی ، نزدیک به 20 هزار میلیارد ریال برآورد شده است و این در حالیست که بسیاری از منابع آبی کشور و آبهای روان بر اثر مدیریت غلط در حال هدر رفت است.

از سویی غلامعلی خیاط خلقی، فردی که رسانه‌ها از او به عنوان پیشنهاد کننده مجدد ایده قدیمی انتقال آب دریای خزر به کویر یاد کرده‌اند در مصاحبه با هفته نامه «آسمان» گفته است که علاوه بر پروژه انتقال آب خزر، پروژه دیگری را که از حیث «اندازه و فراگیری» از این پروژه هم بزرگ‌تر است و هدف آن مهیا کردن مقدمات ظهور امام زمان است.

خلقی گفته است که اندازه و فراگیری طرح جدید بسیار بزرگ خواهد بود و «فقط در یک جمله بگویم که درباره مقدمات ظهور آقا امام زمان است».

در این راستا حسن غفوری فرد از نمایندگان شاخص جبهه اصولگرایی ، وزیر نیروی دولت سوم و عضو هیات دولت هاشمی رفسنجانی که پیش از آغاز این طرح هشداری جدی به دولت داده بود تا وارد اجرای این طرح نشود ، در گفتگویی مجدد با پایگاه خبری تحلیلی اعتدال گفت: من سالهاست می گویم کار انتقال آب خزر  غیر عملی و غیر فنی است و سالها پیش بررسی شده و نتیجه این شد که این طرح در کشور عملیاتی نیست.

وی افزود: طرح انتقال آب خزر ، را قبل از انقلاب آقایی به نام هومن فرزاد اعلام کرد و مدتها روی آن کار شد ، آقای هاشمی رفسنجانی هم در دوران ریاست جمهوری در سفر ژاپن این مساله را طرح و امکان اجرای آن را اعلام کردند ؛ وقتی بازگشتند بنده با دلیل و مدرک به ایشان اثبات کردم که این کار غیر ممکن است و اصلا این طرح عملی نیست و آقای هاشمی رفسنجانی نیز قبول کردند؛ لیکن علی رغم گفته های ما دولت دهم این طرح را شروع کرد.

وی افزود: هنوز در کشور پروژه ها و طرح های ناتمام بسیار زیادی وجود دارد ، طرح هایی که حتی از دولت های قبل باقی مانده بود ؛ احمدی نژاد قول داد که تمام طرح ها در دوره ایشان اجرایی می شود ، اما متاسفانه مشخص است که بسیاری از طرح ها در زمان ایشان اجرایی نمی شود.

غفوری فرد خاطرنشان کرد: آقای احمدی نژاد وعده اتمام ساخت اتوبان تهران - شمال را داده بودند اما هنوز این پروژه به نیمه نرسیده؛ این طرح آب رسانی خزر هم که دولت کلید آن را زد،  فقط یک کار تبلیغاتی است ، که اصلا جنبه عملیاتی ندارد.

وی افزود: این طرح حتی جنبه فنی ندارد، بنده با مسئولین وزارت نیرو صحبت کرده ام،  هنوز بسیاری از این مسئولین در وزارت نیرو متاسفانه از این طرح بی اطلاع هستند و گفتند در جریان کار نیستند و بدون اطلاع کارشناسان وزارت نیرو این طرح کلید خورد.

وزیر نیروی دولت جمهوری اسلامی در زمان دفاع مقدس گفت: هنوز مشخص نیست چه مقدار آب قرار است منتقل شود و چه مقدار پمپاژ خواهد شد ، برق مورد احتیاج برای پمپاژ آب از کجا قرار است تامین شود و این آب شوری که قرار است وسط کویر آورده شود ، چه استفاده ای خواهد داشت ؛ این آب تبخیر می شود  و شوریش بیشتر شده و غیر قابل استفاده خواهد بود.

غفوری فرد گفت: در مملکت کارهای مهمتر و طرح های عملیاتی تر وجود دارد ، برای نمونه هر سال حدود یک میلیارد متر مکعب آب از حوزه هایی مثل کرج و طالقان و لار و سد لتیان وارد تهران می شود و به آب های زیر زمینی پایتخت اضافه می شود؛ ساده ترین کار استخراج این آبها است برای قم و شهریار و ... که نزدیک تهران است ؛ این آبها را ببرند ، هم اشتغال ایجاد کرده و هم هزینه کمتری دارد و تهران را هم از غرق شدن در آب و فاضلاب نجات می دهند.

وی همچنین تاکید کرد: این طرح در این دولت به نتیجه نخواهد رسید و مشکل برای دولت های بعدی ایجاد می کند و  هزینه ای دیگر به گردن آنها می اندازد.

علی اکبر اولیا عضو کمیسیون عمران مجلس نیز در این باره گفت:  این طرح قبلا هم در زمان ریاست جمهوری آقای هاشمی مطرح شده ولی با بررسی هایی که صورت گرفته بود این نتیجه حاصل شد که این طرح از توجیه کافی، فنی و اقتصادی برخوردار نیست و به همین جهت متوقف شده بود.

نماینده مردم یزد و صدوق گفت: ما از این جهت واهمه داریم که متاسفانه درد و رویه دولت این شده که تصمیم های ناگهانی بگیرد و بدون بررسی همه جوانب موضوع و در حالی که پروژه های فعلی و در دست اقدام دستگاههای مختلف با کمبود شدید منابع مواجه هستند، طرح های بسیار بزرگ و کلان را مطرح می کند و با چشم اندازی که از منابع عمرانی داریم نه تنها این طرح ها به سرانجام نمی رسد بلکه پروژه های قبلی را هم با تاخیر بیشتر مواجه خواهد کرد.

اولیا درباره تامین منابع مالی پروژه انتقال آب از دریای خزر به فلات مرکزی ایران نیز گفت: ما شنیدیم که قرار است از محل فروش واحدهای پتروشیمی با قراردادی که با قرارگاه خاتم الانبیاء پایاپای شود تامین منابع شود که قاعدتا این موضوعات مجوزهای خاص خود را لازم دارد و از مجلس باید مجوز گرفته شود.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی