بازدید 18208

برگزاری اجلاس جنبش عدم تعهد در تهران

اجلاس سران کشورهای عضو جنبش غیرمتعهدها در دهه اول شهریور امسال در تهران برگزار خواهد شد و ایران برای دوره ای سه ساله ریاست آن را برعهده خواهد گرفت.
کد خبر: ۲۴۱۶۲۷
تاریخ انتشار: ۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۱ - ۱۱:۰۳ 01 May 2012
سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: وزارت خارجه انگلیس باید به جای مداخله در امور داخلی دیگر کشورها به بهانه حقوق بشر ، به وضع حقوق بشر در داخل کشور خود بپردازد.

به گزارش خبرنگار واحد مرکزی خبر ، در نشست خبری رامین مهمانپرست خبرنگاری پرسید: گزارش وزارت امور خارجه انگلیس درباره وضع حقوق بشر در ایران منتشر شده که در آن آمده است وضع حقوق بشر در ایران مناسب نیست و آمریکا نیز اخیراً تحریم های شدیدی علیه ایران اعمال کرده است، ارزیابی شما از این گزارش و اقدام آمریکا چیست؟ مهمانپرست در پاسخ گفت: درباره گزارشی که وزارت خارجه انگلیس در خصوص وضع حقوق بشر در کشورهای مختلف منتشر کرد باید اشاره کنیم که متأسفانه مقامات انگلیس به بهانه وضع حقوق بشر در کشورهای مختلف در امور داخلی این کشورها مداخله می کنند که به آنها توصیه می کنیم از مداخله در امور داخلی سایر کشورها دست  بردارند.

وی افزود: سرکوب و برخورد خشنی که پارسال اعتراض دانشجویان در منطقه تاتنهام در شمال لندن و نیز برخوردهای خشونت آمیز با جنبش ضد سرمایه داری در لندن گواه این است که وضع انگلیس در موضوع  حقوق بشر بسیار اسف انگیز است و باید مقامات این کشور به وضع داخلی خودشان بپردازند.

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: البته توصیه می کنیم نهادهای مختلف حقوق بشری به تهیه گزارشی از آخرین وضع حقوق بشر در انگلیس اقدام کنند و با انتشار آن ، این وضع را به اطلاع افکار عمومی مردم دنیا برسانند.

دخالت خارجی می تواند امنیت خلیج فارس را تهدید کند

خبرنگاری در ادامه پرسید کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس رزمایش نظامی مشترک برگزار کردند و هواپیماهای آمریکایی اخیرا در امارات مستقر شدند ارزیابی و موضع شما در این باره چیست؟ سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: درباره رزمایش نظامی که اعلام شد برخی  کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس برگزار کردند به نظر می رسد اگر کشورهای منطقه به صورت بومی توانایی تأمین امنیت منطقه را با همکاری همه کشورهای منطقه داشته باشند این موضوع می تواند مفید باشد.

وی ادامه داد ، دخالت نیروهای خارجی می تواند امنیت منطقه استراتژیک خلیج فارس را تهدید کند.

وی گفت: البته تاکنون اقدامی که نشان دهنده تأمین امنیت به وسیله کشورهای منطقه به صورت بومی باشد در شکل قابل انتظارش مشاهده نمی شود.

سخنگوی وزارت امور خارجه افزود: هر نوع وابستگی به کشورهای فرامنطقه ای چه از نظر نیرو و امکانات و چه از نظر تجهیزات ، مغایر با تأمین امنیت منطقه خواهد بود و دخالت نیروهای خارجی می تواند امنیت منطقه استراتژیک خلیج فارس را تهدید کند.

آقای مهمانپرست گفت: آنچه ما به دنبال آن هستیم، تأمین امنیت منطقه با همکاری کشورهای منطقه و بدون دخالت و هدایت نیروهای خارجی است.

کشورهای منطقه به فکر تامین منافع ملی خود و جهان اسلام باشند

سخنگوی وزارت امورخارجه گفت:‌ ادعاهایی که اساس و پایه ای ندارد و صرفا در جهت طراحی کشورهایی که منافع جهان اسلام را در نظر نمی گیرند باشد فقط می تواند رژیم صهیونیستی و حامیانش را خوشحال کند.

رامین مهمانپرست در نشست خبری هفتگی خود در پاسخ به سوال خبرنگاری که از وی درباره ادعای عربستان مبنی بر اینکه ایران در طرح ترور سفیر این کشور در مصر دست داشته است گفت : مشاهده بیداری اسلامی  در منطقه و تحرک مردم برای مشارکت در سرنوشت خودشان به منظور کسب استقلال واقعی و قطع وابستگی به آمریکا و قدرتهای متحد آن، نوید منطقه ای مقتدر در خاورمیانه با حضور کشورهای اسلامی را می دهد.

وی گفت: پیگیری و طراحی چنین مسائلی که فقط می تواند به اختلاف میان کشورهای جهان اسلام کمک کند فقط به نفع رژیم صهیونیستی و در منطقه طراحی شده آنها برای بازی جدید سیاسی است.

سخنگوی وزارت امورخارجه افزود: این مسائل به هیچ عنوان صحت ندارد و توصیه می کنیم مقامات کشورهای منطقه با هوشیاری به فکر تامین منافع ملی خود و جهان اسلام باشند.

حضور بیگانگان را مخل امنیت منطقه می دانیم

سخنگوی وزارت امورخارجه گفت: حضور نیروهای خارجی را مخل امنیت منطقه می دانیم و به کشورهای منطقه توصیه می کنیم زمینه ساز حضور آنان نشوند.

رامین مهمانپرست در نشست خبری در پاسخ به پرسش خبرنگار خبرگزاری فرانسه مبنی بر موضع وزارت امور خارجه درباره استقرار هواپیماهای اف 22 امریکایی در امارات افزود: کشورهای منطقه برای تامین امنیت خود باید به همکاریهای جمعی به شکل بومی روی بیاورند زیرا با متوسل شدن به کشورهای خارجی و تجهیزات آنان نه فقط امنیت منطقه تامین نمی شود بلکه به خطر می افتد.

وی گفت: اگر این کشورها در منطقه واقعا به فکر اقتدار دفاعی خودشان هستند توصیه می کنیم تجهیزات نظامی خود را به سمت رژیم صهیونیستی جهت گیری کنند زیرا ظاهرا قرار بر این بود که کشورها با تجاوزهای این رژیم اشغالگر مقابله کنند.

مهمانپرست تاکید کرد: ما به هیچ عنوان با حضور نیروهای خارجی در منطقه موافق نیستیم و حضورشان را مخل امنیت منطقه می دانیم.

غنی سازی جزو حقوق مسلم ماست

خبرنگار روزنامه شرق در ادامه نشست خبری سخنگوی وزارت امور خارجه پرسید: روزنامه های آمریکایی از احتمال موافقت مقامات آمریکایی با غنی سازی 5 درصد در ایران در مذاکرات بغداد خبر داده اند ، پیش بینی شما چیست؟ رامین مهمانپرست پاسخ داد: برای این که از محتوای مذاکرات آگاه شویم و دیدگاه های کشورهای 1+5 و نمایندگان کشورمان را بشنویم باید تا سوم خرداد صبر کنیم و در آن هنگام دیدگاه های دقیق را خواهیم شنید.

وی افزود: غنی سازی 5 درصد چیزی نیست که از قبل به عنوان موضوع جدید مطرح شود علاوه بر این کشور ما دارای فناوری هسته ای به صورت بومی به منظور اهداف صلح آمیز است و اگر مبنا ، معاهده ان پی تی باشد در این معاهده مشخص است که غنی سازی تا چند درصد صلح امیز است.

مهمانپرست اضافه کرد: غنی سازی جزو حقوق مسلم ماست و فکر نمی کنم چیزی باشد که رسانه ها و برخی افراد به صورت غیر مستقیم آن را مطرح کنند.

وی گفت: برای این که ببینیم به چه تفاهمی در زمینه همکاری های صلح آمیز هسته ای می رسیم باید صبر کنیم تا دیدگاه های مسئولان هر دو طرف را بشنویم.

برخی کشورها از ایجاد ثبات در سوریه خوشحال نیستند

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: متأسفانه شواهدی وجود دارد که برخی کشورها از ایجاد ثبات و امنیت در داخل سوریه خوشحال نیستند.

آقای مهمانپرست درنشست خبری در پاسخ به این سؤال خبرنگار خبرگزاری ایرنا که آیا توقیف کشتی حامل سلاح از طریق دولت لبنان دلیلی بر مخالفت برخی کشورها در خصوص طرح کوفی عنان محسوب نمی شود؟ افزود: برخی کشورها تلاش می کنند با تجهیز گروه های مخالف دولت سوریه و مجهز کردن آنها به سلاح های مختلف به ناامنی و جنگ داخلی دامن بزنند که توصیه ما خودداری از این اقدامات است.

وی گفت: صحنه سوریه عرصه ای برای محک زدن به نیات کشورهای منطقه و نیز کشورهای خارج منطقه است تا مشخص شود واقعاً این کشورها خواهان مطالبات مشروع مردمی هستند یا اهداف خاصی را دنبال می کنند و به دنبال تضعیف جبهه مقاومت و فشار آوردن به نظام حاکم بر سوریه هستند تا فشارهای وارده بر رژیم صهیونیستی که به دنبال بیداری اسلامی رخ داده است کاهش یابد.

 برخی کشورهای منطقه مراقب ادعاهای نسنجیده شان باشند

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: برخی رؤسای کشورهای منطقه مراقب اظهارات و ادعاهای نسنجیده شان باشند چرا که این گونه ادعاها ممکن است در روابط ما با آنها خدشه وارد کند.
آقای مهمانپرست در ادامه نشست خبری در پاسخ به سؤال خبرنگار خبرگزاری مهر مبنی بر اینکه در خصوص طرح برخی نمایندگان مجلس درباره کاهش روابط سیاسی، تجاری و فرهنگی با امارات چه نظری دارید؟ افزود: روابط با همسایگان جزو اولویت های سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران است و فکر می کنیم باید از طرق مختلف به دنبال پیدا کردن راه های جدید همکاری و توسعه همکاری ها در منطقه باشیم و این همکاری ها می تواند به تأمین امنیت، ثبات، توسعه و پیشرفت کشورهای منطقه منجر شود.

وی گفت: بنابراین توصیه می کنیم برخی کشورهای منطقه از ادعاهای نسنجیده شان خودداری کنند چرا که ممکن است نمایندگان مجلس شورای اسلامی به عنوان نمایندگان ملت ایران بر اثر ادامه دادن برخی گستاخی ها تصمیماتی درباره همکاری با برخی کشورهای منطقه داشته باشند.

سخنگوی وزارت امور خارجه افزود: توصیه می کنم کاری نکنند تا به روابط میان کشور ما و کشورهای منطقه خدشه ای وارد شود.

آقای مهمانپرست گفت: نباید مردم ما را به مسیری هدایت کنند تا در نهایت خودشان را از منافعی که می توانند در رابطه با کشور ما بهره مند شوند محروم کنند.

وی در پاسخ به سؤال دیگر این خبرنگار مبنی بر اینکه وزیر خارجه چین چه زمانی به ایران سفر می کند؟ افزود: سفر مقامات سایر کشورها به کشورمان به محض اینکه قطعی شد اطلاع رسانی می شود.

ریاست ایران بر جنبش عدم تعهد از شهریور امسال

خبرنگار خبرگزاری ایسنا در ادامه نشست خبری از سخنگوی وزارت امور خارجه پرسید: نشست وزرای خارجی جنبش غیرمتعهدها قرار است در مصر برگزار و در آن آن ریاست جنبش به ایران منتقل شود آیا ایران برای این مسئولیت آمادگی دارد؟ مهمانپرست در پاسخ گفت: اجلاس سران  کشورهای عضو جنبش غیرمتعهدها در دهه اول شهریور امسال در تهران برگزار خواهد شد و ایران برای دوره ای سه ساله ریاست آن را  برعهده خواهد گرفت.

وی افزود: برای برگزاری نشست سران ، اجلاس وزرای خارجه امری معمول است که این اجلاس نیز در مصر تشکیل خواهد شد.

مهمانپرست گفت: فکر می کنیم جنبش غیرمتعهدها با 118 عضوتوانایی بسیار بالایی برای تاثیرگذاری درعرصه بین‌الملل و رسیدگی به بحران‌ها دارد.

وی افزود: باید از ظرفیت همه کشورهایی که به دنبال استقلال خود و  قطع وابستگی‌ به قدرت‌ها هستند و خود را متعهد به این قدرت ها نمی‌دانند ، استفاده کنیم.

مهمانپرست اضافه کرد: دنیای امروز دچار مشکلات فراوانی شده که ریشه آنها طراحی‌های اشتباه چند کشور در غرب است که تصور می کنند به تنهایی می‌توانند جهان را اداره کنند ، نسخه‌هایی برای جهان امروز بپیچند و متاسفانه بحران‌هایی جدی ایجاد کردند و اکنون دامن خود آنها را بیشتر از همه گرفته است.

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: امیدواریم با همکاری کشورهای  عضو جنبش غیر متعهدها جریانی در سطح بین‌الملل به وجود آید تا بتواند در رفع بی‌عدالتی‌ها ، تبعیض‌ها و استانداردهای دوگانه تاثیرگذار باشد و احترام به حقوق ملت‌ها و برقراری نظام عادلانه را جایگزین وضع فعلی کند.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل