بازدید 24152

اجاره مسکن در تهران "متری" شد

روش و فرمول متری تعیین اجاره بها بیشتر در مناطق مرکزی و شمالی تهران پیاده می‌شود و البته باید به این روش متری برای تعیین اجاره‌ بهاء میزان امکانات و موقعیت قرارگیری ملک را نیز اضافه کرد.
کد خبر: ۲۴۱۳۸۵
تاریخ انتشار: ۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۱ - ۱۳:۱۵ 30 April 2012
روش جدیدی بر بازار اجاره بهای مسکن تهران در حال شکل‌گیری و گسترش است که براساس آن میزان اجاره‌بها براساس متراژ واحدهای مسکونی تعیین می‌شود.

به گزارش خبرگزاری فارس، آرام آرام به فصل نقل و انتقال بازار مسکن نزدیک می‌شویم و اگرچه هنوز تنور بازار مسکن به خصوص اجاره داغ نشده اما گزارش‌ها از بازار مسکن حاکیست که بیشتر موجران و برخی بنگاه‌های مسکن به تعیین میزان اجاره‌بها با فرمول متری روی آورده‌اند.

براساس فرمولی که از سال 1351 در بازار مسکن به اجرا درآمده مبلغ رهن و اجاره به این صورت محاسبه می‌شود که ابتدا ارزش ریالی واحد مسکونی محاسبه می‌شود و 25 درصد آن به عنوان رهن کامل در نظر گرفته می‌شود و بر مبنای هر یک میلیون تومان رهن معادل 30 هزار تومان اجاره به مستاجر اعلام می‌شود.

با این فرمول به عنوان مثال رهن کامل یک واحد مسکونی 60 متری در جنوب تهران به ارزش 100 میلیون باید 20 تا 25 میلیون تومان باشد که این میزان باید به صورت 20 میلیون رهن و 150 هزار تومان اجراه باشد. در حالیکه در فرمول جدید متری نه تنها این 25 میلیون تومان دریافت نمی‌شود بلکه باید مبلغ بیش از 30میلیون تا 40 میلیون تومان را متصور شد.

به گفته مشاوران املاک نه تنها قانون سال 1351 به هیچ وجه رعایت نمی‌شود بلکه برخی موجران حتی به فرمول یک چهارم قیمت کل واحد مسکونی نیز بی‌اعتنا هستند.

*شیوه متری اجاره بها فراگیر شده است

رحمتی یکی از مشاوران املاک در هفت تیر به خبرنگار فارس گفت: نحوه محاسبه نرخ رهن و اجاره به شیوه‌ متری از سال گذشته که اجاره‌بها به یک باره افزایش قابل ملاحظه‌ای پیدا کرد به نوعی مُد شد اما به آن صورت فراگیر نشد.

وی افزود: البته یک موضوعی را باید متذکر شد که روش و فرمول متری تعیین اجاره بها بیشتر در مناطق مرکزی و شمالی تهران پیاده می‌شود و البته باید به این روش متری برای تعیین اجاره‌ بهاء میزان امکانات و موقعیت قرارگیری ملک را نیز اضافه کرد.

وی ادامه داد: به عنوان مثلا برخی موجران با بیان اینکه ملک آنها دارای امکانات ویژه است و به عنوان مثال در داخل محدوده طرح ترافیک ندارد میزان اجاره‌بهای خود را بالا می‌برند.

پورشیخ مشاور املاک محدوده تجریش نیز به خبرنگار فارس گفت: نحوه متری برای تعیین اجاره بها دیگر قدیمی شده است هر چند ما معتقد هستیم که تنها متری بودن نیست که به یک عرف تعیین اجاره‌بها تبدیل شده است.

وی افزود: به عنوان مثال اگر فروش یک واحد مسکونی نوساز 200 متری هرمتر 3 میلیون تومان باشد موجران برای این واحد مسکونی 200 میلیون تومان یعنی هر متر یک میلیون تومان از مستاجر طلب می‌کنند.

وی ادامه داد: سال گذشته یک واحد مسکونی 250 متری با تمام امکانات و بسیار شیک در منطقه زعفرانیه را 260 میلیون تومان هر متر بیشتر از یک میلیون تومان اجاره دادیم.

به گزارش خبرنگار اقتصادی فارس، به نظر می‌رسد مسوولان وزارت راه و شهرسازی که همواره دغدغه ثبات بازار مسکن و اجاره را دارند هر چه سریعتر بلوک‌بندی قیمت و اجاره‌بهای مسکن را اجرا کنند که هر یک روز تاخیر در نظارت بر بازار مسکن مساوی با افزایش قابل ملاحظه قیمت و اجاره‌بهای مسکن است.

یکی دیگر از نکاتی که باید مسوولان ذیربط و به خصوص دولت به آن توجه کند اجرای طرح‌های کوتاه‌مدت در کنار طرح‌های بلندمدت برای ثبات بازار مسکن است. این طرح کوتاه مدت می‌تواند همانا اجرای دوباره طرح برخورد تعزیراتی با افزایش اجاره بهای مسکن باشد که سال گذشته عدد 7 تا 9 درصد برای آن تعیین شد. این طرح اگرچه موجب شد برخی راه‌های فرار متعددی را پیدا کنند و اجاره ها را در خارج از بنگاهها تنظیم کردند اما به هر حال برخی مواقع بودن یک طرح و قانون بهتر از نبودن آن است.

امید است طبق وعده‌های داده شده مسوولان ذیربط، افتتاح واحدهای مسکونی مهر در تهران بزودی به پایان برسد و کار ثبت‌نام و ساخت واحدهای مسکونی «ویژه» تهران آغاز شود.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۷۲
انتشار یافته: ۳۳
جاره بها ساله گذشته به اندازه کافی بالا رفته یعنی باز هم می خواهد برود از این بالاتر!!!!!!!!!!!
خدا به داد ما برسه
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۴:۵۸ - ۱۳۹۱/۰۲/۱۱
شما که کانادا هستی اونجا ثبات قیمت هست؟!
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۹:۲۳ - ۱۳۹۱/۰۲/۱۱
دوست عزیز توی کانادا هم تا جایی که بنده اطلاع دارم ثبات قیمت نیست! بعد از نوسانات اقتصادی سال گذشته قیمت خونه تو کانادا کاهش پیدا کرده!
ناشناس
| United States |
۲۰:۳۱ - ۱۳۹۱/۰۲/۱۱
کانادا کجا بود؟ تاحالا اسم وی پی ان به گوشت خورده ؟
متاسفانه از اصول ساده رياضي هم بي اطلاعيد و آن وقت اطلاع رساني هم مي كنيد. تنها اختلاف قانون! به اصطلاح سال 51 من درآري شما با روش متري در تبديل 25 درصد به 33 درصد است كه هر دو آنها بيش از مقدار بازار است و تنها در خصوص املاك اداري با ويژگي خاص كاربرد دارد.
تئوری بلوک بندی هیچ زمانی اجرا نخواهد شد بدلیل اینکه بنگاه داران بخاطر کم شدن حق دستمزد قبول نمی کنند و موجران هم بخاطر کم شدن اجاره بها!
آقا تورو به خدا یکی به داد مردم برسه اجاره خونه ها خیلی رفته بالا.تابناک تو هم از مسئولین پی گیری کن.یکی به آقای نیکزاد قیمت نجومی مسکن رو اعلام کند.
هیچی دیگه بگین میخواین خون ما مستجرارو بکنین توی شیشه
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۳۷ - ۱۳۹۱/۰۲/۱۱
خون مستجرارو خیلی وقته کردن تو شیشه...
هر كاري كنيد مشاورين املاك ومالكان كار خودشان را انجام مي دهند
260 مليون اجاره چند قرن ميشه ؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۹:۲۵ - ۱۳۹۱/۰۲/۱۱
با این وضعیت افزایش قیمت ها فکر کنم 2 یا نهایتا سه سال!
چرا اقاي احمدي نژاد يا وزير مسكن فكري به حال اين مردم نمي كنند خود دولت قيمت اپارتمان راه در تهران مشخص كنند چرا
بابا جون برگرديد شهرستانتو بهتر ميتونيد از زندگي لذت ببريد آخه براي چي ميايد تئ اين تهرون خراب شده
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۰:۱۸ - ۱۳۹۱/۰۲/۱۱
با عرض معذرت خیلی بی ربط بود.ما که متولد تهرانیم و اینجا ازدواج کردیم الان کدوم شهرستان رو پیدا کنیم بریم؟
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۱:۵۲ - ۱۳۹۱/۰۲/۱۱
برای اینکه بهترین دانشگاه ها تو تهرانه، بهترین مدرسه ها، بیمارستان ها، پارک ها و .....
شايد ذكر موارد ذيل نيز سبب كمك به شناخت بهتر مشكلات بخش مسكن نمايد:
در خصوص مسكن و بسياري از مسائل اقتصادي ديگر بايد بررسي بر اساس اطلاعات و محاسبات دقيق باشد. اگر براي مثال در ساخت يك مجتمع مسكوني قيمت يك قلم مصالح دو برابر شد نبايد قيمت تمام آپارتمانهاي آن مجتمع دو برابر قيمت گذاري شوند. اينكار بايد بر اساس ضوابط و توابع (با تقريب نزديك به حقيقت) رياضي باشد. نوشتن تابع رياضي قيمت هم چندان مشكل نيست و لازمه آن استفاده از تخصصهاي مرتبط است. اما ذكر چند مسئله هم در اين رابطه قابل تامل مي باشد:
1- آيا آپارتمانهاي ساخته شده ايمن مي باشند و روش محك موثري براي اين كار طرح ريزي شده است؟
2- آيا ميزان مصرف انرژي به عنوان يك معضل موجود ديده شده است و باز محك و تستهاي مرتبط چگونه انجام مي شوند؟ مثلا در تابستان و زمستان تلفات انرژي و بهره گيري از انرژيهاي مجاني خدادادي به سبك معماري هاي مناسب قديم( مانند شهرهاي قديمي) چقدر اهميت داده شده است. چرا اين موضوع را صرفا در خصوص خودروها مي بينيم؟!
3- آيا معماري و فرهنگ اصيل اسلامي و ايراني در ساخت آپارتمان ديده مي شود؟ چه اندازه براي مردم اين موضوع داراي اهميت بوده و چقدر فرهنگ سازي و اطلاع رساني شده است؟
4- آيا در قيمت گذاري اثر منفي موارد فوق در نظر گرفته مي شود؟ آيا جريمه اي به دليل عدم رعايت مسائل انساني و اسلامي در نظر گرفته شده و وجه جريمه واقعا متعلق به كيست؟ و آيا جريمه جبران آنچه از دست رفته را مي نمايد؟
5- اصولا عمر ساختمانهاي ساخته شده را چگونه برآورد نموده و آيا به عنوان مورد معامله شرعي در اين رابطه به خريدار اطلاعاتي داده مي شود؟
6- با دقت به حجم بسيار ساخت و سازها و ساختمانهاي موجود و روز مرگي ناشي از آن، هزينه هاي آتي براي مرمت و ساخت دوباره آن كه از بي توجهي، شتابزدگي و رفع مشكل آني است واقعا به دوش خود و فرزندانمان نخواهد بود؟
7- آيا تشويق غير مستقيم سرمايه گذار به خريد آپارتمان به عنوان موضوع سرمايه گذاري ( با بي تدبيري و در نتيجه رشد بي رويه آن) باعث تقويت كار مولد است و به تفكر و كار اهميت ميدهد يا خود بگونه اي سبب انگل پروري در جامعه مي شود؟
8- شركتهايي قادر هستند كه به روشهاي مدرن سبب كاهش مصرف، افزايش كارايي و كيفيت با سود منطقي كار كنند چرا مجال رقابت به آنها داده نمي شود؟! ...
9- چرا اجازه ساخت به ساختمان‌هايی داده می‌شود که ساختمان‌های ديگر همسايه‌ها را با مشکل مواجه می‌کند. چرا اصولا نقش مهندس ناظر فقط تبديل به يك مقوله تشريفاتي شده است؟
10- متناظر با رشد بدون رويه و برنامه آيا مراكز تفريحي گسترش پيدا مي كنند و اصولا آپارتمانهاي کنونی و فضاي موجود مجالی برای بازيهای فيزيکی به کودکانمان را می دهد؟
قدرت خرید مردم بسیار پائین آمده و سرمایه های موجود تدریجا از خرید و تخصیص به مسکن خارج و یا خریداران و متقاضیان مسکن سال قبل ملک مورد نظر را خریده اند و یا پیش خرید کرده اند و تقاضا در اینخصوص روبه کاهش است و امروزه در بنگاهها خبری از متقاضی و خریدار نیست و رکود در بازار مسکن از پایان بهمن ماه 90 حاک است و در اینروزها شدیدتر شده تا شش ماهه اول سال نیز ادامه دارد و شش ماهه دوم سال باید با چراغ فیتیله دنبال خریدار گشت !!!! بشدت خریدار کاهش ولی قیمت افزایش و رکود شدید در تورم ایجاد خواهدشد تا دو سه سال بعد این رکود شدید کم بیش با تورم حاکم خواهد بود .
بیچاره بودیم. بیچاره تر شدیم.
سال دیگه همین آلونکم نداریم.
آروزی خونه خریدنم که باید با خودمون به گور ببریم.
به خدای که شما قبولش دارین دیگه نمیتونیم بیشتر از این اجاره بدیم
در محله شهران
سه سال پیش خانه ای اجاره کردیم 4 میلیون 200 تومن
سال بعد صاحب خانه مبلغ دو برابر طلب کرد اجبارا دادیم 8 میلیون 400 تومن
پارسال کرد 15 میلیون 600 تومن
بلند شدیم خانه ای دیگر گرفتیم 10 میلیون 400
این صاحب خانه مان هم امسال قیمت را به 16 میلیون 700 تومن افزایش داده؛ یا بده یا خوش اومدی! ...
بابا تو این مملکت چه خبره؟؟
چرا یه قانون درست و حسابی برای اجاره خانه نداریم؟ چرا نظارت نداریم؟
مگر مستاجر به جز اینکه پول خرید خانه ندارد چه گناه دیگه ای مرتکب شده؟؟
پاسخ ها
فرهاد
| Iran, Islamic Republic of |
۱۷:۴۰ - ۱۳۹۱/۰۲/۱۱
مجبور نیستی شهران زندگی کنی. برو پرند زندگی کن.
تا وقتي كه كارمزد مشاورين املاك بصورت درصدي از مبلغ اجاره (و يا فروش) باشه،مسلما اونا هم بازار رو تحريك ميكنن تا درآمد خودشون بيشتر بشه.
وضعیت اجاره بها خیلی بحرانی شده. ما امسال آخر اردیبهشت قراردادمون تموم میشه . سال قبل یک واحد 70 متری یک خوابه به مبلغ 15 میلیون ودیعه و 400 هزار تومن اجاره در شرق تهران گرفتیم یک هفته پیش صاحب خونه اومد گفت 40 میلیون رهن کامل !!!!!!!!!! آخه مگه ما چقدر میتونیم توی یکسال پس انداز کنیم؟ تو رو خدا به داد ما برسید به خدا زندگیمون داره فنا میشه
باید برای اجاره ملک مبلغ ثابتی برای بنگاهها در نظر شود تا انها به بالا رفتن قیمت دامن نزنند. در عمل هم هیچ فرقی بین اجاره دادن یک خانه گران و ارزان وجود ندارد و کیفیت کارمثل هم است .
گراني به نظر من فقط مشاورين املاك
تمام این مسایل ریشه در وضعیت اقتصادی داره . یعنی اگه وضعیت تولید و سرمایه گذاری درست بشه به طور خودکار خیلی از مشکلا ت ؛ از جمله مسکن و اجاره بها حل میشه . چون سرمایه ها به سمت تولید میره نه دلال بازی و سرمایه گذاری در مسکن و طلا . باید مشکلات رو ریشه ای حل کرد .
دوست عزیز، میزان رهن معمولا یک پنجم قیمت آپارتمان است که برای واحدهای کوچکتر به یک چارم نزدیکتر و برای واحدهای بزرگتر گاها به یک ششم قیمت ملک نیز می رسد. لطفا نفرمائید یک چهارم که همین اطلاع رسانی اشتباه گاها ممکن است موجب سو استفاده و سبب افزایش میزان رهن گردد.
آنچه به جائی نرسد البته فریاد توست.
خدايا من با 2 تا بچه و 3 ميليون پول پيش و در آمد ماهي 400 هزار تومان كجا رو اجاره كنم ؟
بازار مسکن می بایست تحت نظارت و کنترل شهرداری و سازمان مسکن باشد رها شدن قیمت مسکن و افتادن قیمت آن به دست دلالان و بنگاهی های مثل این است که رانندگی در خیابانها را با قانون خودمان انجام دهیم .. قیمت مسکن باید بر اساس کار کارشناسی و با تایید شهرداری های منطقه نهایی و مهر تایید تعیین شود. ( البته این تنها یک راهکار آنی است ) برای مسئله مسکن باید برنامه ریزی درستی در سطح کلان به همراه تدوین قوانین و مقررات سخت گیرانه انجام شود تا این بازار بی در و پیکر سامان بگیرد. انصاف نیست که ما همچنان بیخانه باشیم و هیچ امیدی هم به خانه دار شدن نداشته باشیم آنوقت یک عده پول بالای پول بدون زحمت پارو کنند !
برادرشهرستانها هم اوضاعی ندارند....
اجاره مسكن متري شد....... اين كه خبر مهمي نيست !

مهم اين است كه براي محاسبه متر در دست چه كسي است ..؟!

اگر قرار باشد متر و محاسبه در دست مالكين و مشاورين املاك باشد .... خدا به داد مستأجرين بدبخت برسد كه بعد از اين متري ............. ببخشيد نقره داغ ميشوند ..!
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی