بازدید 19529
۹

تلاش عربستان سعودی برای تشکیل اتحادی ضدایرانی

نگرانی از ایران و جنبش‌های اعتراضی منطقه، موجب شده است تا دولت عربستان سعودی در پی طرحی برای متحد کردن دولت‌های عرب حاشیه خلیج‌فارس در قالب یک اتحادیه باشد.
کد خبر: ۲۴۱۲۹۸
تاریخ انتشار: ۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۱ - ۱۰:۵۷ 30 April 2012
نگرانی از ایران و جنبش‌های اعتراضی منطقه، موجب شده است تا دولت عربستان سعودی در پی طرحی برای متحد کردن دولت‌های عرب حاشیه خلیج‌فارس در قالب یک اتحادیه باشد.

به گزارش «تابناک»، «سعود الفیصل»، وزیر خارجه عربستان سعودی با ابراز تمایل به تشکیل چنین اتحادیه‌ای، آن را یک اتحادیه سیاسی دانسته که شامل سیاست‌های خارجی و دفاعی مشترک میان کشورهای نامبرده می‌شود.

در همین باره، «رویترز» ضمن بیان این خبر اشاره کرده است که اظهارات سعود الفیصل، دو هفته پیش از برگزاری نشست سران کشورهای عرب خلیج فارس در ریاض گفته شده است.

قرار است در این نشست، طرح اولیه تشکیل این اتحادیه‌ ـ که در دسامبر گذشته توسط «ملک عبدالله»، پادشاه عربستان ارائه شده بود ـ بررسی شود.

رویترز در این باره به سخنان یک دیپلمات غربی مستقر در خلیج فارس اشاره کرد که بر این باور است، انگیزه این طرح، ترس حاکمان سعودی از براندازی دولت سنی بحرین توسط اکثریت شیعه در این کشور است.

به نظر این دیپلمات، این امر احتمالاً باعث خواهد شد این دو کشور در نشست ریاض ضمن اعلام پیشرفت به سوی تشکیل یک فدراسیون، مقدمات اتحادیه مذکور را فراهم کنند.

افزون بر این، ادعاهای اخیر امارات درباره جزایر سه گانه ایرانی در خلیج فارس نیز دلیل دیگری است که کشورهای عرب منطقه را به تکاپو انداخته و آنان می‌کوشند به زعم خود، موضع هماهنگی در مقابل جمهوری اسلامی ایران در پیش گیرند.

ادعای رسیدن به سیاست‌های خارجی و دفاعی مشترک، در حالی از سوی عربستان مطرح می‌شود که با توجه به رقابت‌های پایان ناپذیر میان خود کشورهای عرب منطقه، ناکامی چنین طرحی به طور کامل مسلم است.

در این باره باید توجه داشت که «شورای همکاری خلیج فارس» نیز در سال 1980 میلادی بیش از هر چیز با هدف جلوگیری از نفوذ ایده‌های انقلابی ایران در منطقه تشکیل شد، اما مرور زمان نشان داد که این سازمان در دسترسی به اهداف خود موفق نبوده است.

افزون بر این، سخن از تشکیل چنین اتحادیه‌ای در شرایط کنونی، به عنوان تلاش عربستان برای دخالت بیشتر در سرکوب جنبش اعتراضی بحرین تلقی می‌شود، زیرا این امر بهانه لازم را برای مشروعیت بخشیدن به مداخلات در اختیار سعودی‌ها خواهد گذارد.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۷۵
انتشار یافته: ۹
اینا خودشون حالیشونه که چیزی به کله پا شدنشون نمونده, برا همین افتادن به دست و پا
عربستان که هیچ اگر تمام اعراب حوزه خلیج فارس هم متحد شوند هیچ كاري نمي توانند بكنند
بزاريد اونقدر هماهنگي كنن و اونقدر لابي كنن كه جونشون در بياد!
با سلام
*طی نیم قرن گذشته دول عربی همواره
با هم در ستیز و تضاد مستمر بودند.چه در مقابل رژیم صهیونیستی .چه در همکار
وهمراهی با او .چه در تسلیم در مقابل
خواسته های غربی و شرقی .جه بر سر
ادعاهای مرزی فی مابین .چه در...
اما طی سه دهه گذشته این رهبران بی
اختیار و دست نشانده تنها بر سر نزاع با
کشور ما (حمله صدام ) با ایران و تغییر
نام بلند آوازه خلیج فارس و ادعاهای واهی بر سر جزایر ایرانی (تنب کوچک .تنب بزرگ و ابوموسی) با هم متحد شده اند.
*دستگاه اجرای کشور و نیرو های جان
بر کف ما باید با خرد ورزی و آسیب شناسی امور سخت مراقب منافع خدشه ناپذیر کشورمان باشند .تا مبادا از
جانب این اجانب خدای ناکرده گزندی به
حدود و صقور کشورمان وارد نشود.
انشاءا...
سیاستمداران احمق عربستانی با طرح موضوع ایران هراسی و اتحادیه فقط به فکر به زیر سلطه بردن کشورهای حاشیه خلیج فارس هستند . وقتی ملتها به پا خیزن گنده تر از اتحادیه هم نمیتونه جلو اونها ایستادگی کنه .
به امید سقوط حکومت دیکتاتور و تروریست آل سعود
به این تلاشها می گویند تلاش و دست وپازدن مذبوحانه مانند مرغ سربریده ای که بشدت تلاش می کنه و دست وپا می زنه اما عملش اون رو از مرگ نجات نمیدهد بلکه باعث خروج سریعترخون از بدنش میشه و زودتر می میره.گمانم حال و روز وهابیون وآل سعود همینجوریه انشاء الله.
این مطلب جدیدی نیست. ایران باید به فکر ایجاد اتحاد با کشورهايی چون پاکستان، افغانستان، ترکمنستان ، تاجکستان و .... باشد. ما از این به اصطلاح برادران عرب خیری ندیده ایم آنها فقط از سرمایه ایران ( زیر زمینی مانند منابع نفت و گاز و رو زمینی مانند انواع مسافرتهای غیر ضرور و بهره برداری از امور تجاری ایران) استفاده می کنند و مرتباً به فکر ضربه زدن به ایران هستند. در حالی که آنها انطرف خلیج فارس و ایران در طرف مقابل آنهاست و هیچ مرز خشکی مشترکی بین آنها وجود ندارد
این وهابیهای نادان نمیدانندکه امریکا وصهیونیستهابرای اینهانیزنقشه ها دارندراه راگم کرده اندعوض حمایت ازاهداف مقدس ایران چشم امیدشان رابه شیاطین دوخته اند
وباشیاطین نشست وبرخاست دارند ومکرواومکرالله والله خیرالماکرین
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر