بازدید 5875

ايران در پي مقابله به مثل حمله سايبري

عضو كميسيون امنيت ملي: اگر دشمنان ما این حق را برای خود قائل شوند که به وزارتخانه‌ها و نهادهای حساس ما حمله سایبری کنند این ساده لوحی است که ما دست روی دست بگذاریم و هیچ کاری نکنیم. بدون شک ما نیز حق مقابله‌به‌مثل داريم را داریم هرچند که هیچ‌گاه در اینگونه اعمال ناشایست ما شروع کننده نبودیم اما اگر دشمنان شروع کنند ما هم ساکت نمی‌نشینیم
کد خبر: ۲۴۱۲۹۷
تاریخ انتشار: ۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۱ - ۰۸:۰۵ 30 April 2012
روزنامه تهران امروز نوشت:

در شرايطي كه خبر حمله سايبري به وزارت علوم منتشر شده است،يك عضو كميسيون امنيت ملي مجلس از بررسي حملات سايبري به وزارتخانه‌ها و نهادهاي رسمي ايران در شوراي فضاي مجازي خبر داده و در عين حال اعلام كرده كه حق ايران براي مقابله به مثل سايبري محفوظ است.

روز گذشته اعلام شد كه وزارت علوم هم مورد حملات سايبري قرار گرفته است كه البته مقامات وزارت علوم اين حمله را تكذيب كردند.ليكن پيش از اين وزارت نفت ايران مورد حمله سايبري قرار گرفت كه براي ساعاتي باعث ايجاد اختلال در‌سايتهاي وزارت نفت شد.

اينها در حالي بود كه سال قبل هم برخي تاسيسات هسته اي ايران مورد حمله ويروسي به نام استاكس نت قرار گرفت. به گفته مقامات رسمي كشورمان تمام حملات سايبري با اقدام به‌موقع و حفاظتي خنثي شده است هر چند بعضا آسيبهايي هم بر جاي گذاشته است. از جمله روز شنبه معاون وزارت نفت اعلام كرد كه هدف از حمله سايبري به وزارت نفت سرقت اطلاعات اين وزارتخانه بود ليكن سارقان اينترنتي در حمله خود ناكام ماندند.

حملات پي در پي سايبري به نهادهاي رسمي كشور باعث شده است تا اسماعيل كوثري،نماينده تهران و عضو كميسيون امنيت ملي اعلام كند: اگر دشمنان ما این حق را برای خود قائل شوند که به وزارتخانه‌ها و نهادهای حساس ما حمله سایبری کنند این ساده لوحی است که ما دست روی دست بگذاریم و هیچ کاری نکنیم. بدون شک ما نیز حق مقابله به مثل را داریم هرچند که هیچ‌گاه در اینگونه اعمال ناشایست ما شروع کننده نبودیم اما اگر دشمنان شروع کنند ما هم ساکت نمی‌نشینیم. وي در گفت‌وگويي با پايگاه اطلاع رساني قانون افزود: شورای عالی فضای مجازی در حال بررسی این حملات است.

وی ادامه داد: پیش‌بینی‌ها در قالب پدافند غیرعامل صورت گرفته است که به لطف خداوند توانستیم حملات بسیاری را خنثی کنیم و به موفقیت‌های بسیاری دست پیدا کنیم اما از آنجایی که دشمن نتوانسته است در سیاست خارجی، علم و نیز ابعاد نظامی کاری از پیش ببرد و به اهداف پلید خود دست پیدا کند از راه جنگ نرم که یک نوع از آن نیز حمله سایبری است وارد عمل شده است.

نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با اشاره به تشکیل شورای عالی فضای مجازی از سوی مقام معظم رهبری، خاطرنشان کرد: کار این فضا بررسی همین‌گونه حملات است که بدون شک در حال بررسی این دو حمله اخیر هستند. وي در پايان خبر داد: پس از تعطیلات مجلس از وزرا و مسئولان مربوطه درخواست می‌کنیم که برای ارائه توضیحات به کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی بیایند.

واكنش مقامات سازمان فن‌آوري اطلاعات

در اين ميان مسئولان ارشد سازمان فن‌آوری اطلاعات در واکنش به عدم فعالیت مرکز امداد رخدادهای رایانه ای در مواجه با ویروس سایبری که تاسیسات نفتی را مورد هدف قرار داده است تاکید کردند که اقدامات موثری انجام شده اما اطلاع رسانی را صلاح نمی دانیم. علی حکیم جوادی،رئیس سازمان فن‌آوری اطلاعات ایران در این باره معتقد است که سازمان متبوعش در هر اتفاقی که به وقوع می پیوندد حضور فعال دارد و مطرح کردن هر نوع خبری در این زمینه می تواند باعث گمراهی افراد شده و به صلاح نیست. حکیم جوادی تصریح کرد: به نفع ماست که بعد از حل ماجرا در مورد آن اطلاع‌رسانی شود چرا که منطقی نیست که در جنگ سایبری بخواهیم تمامی اطلاعاتمان را فاش کنیم. براین اساس در مورد امنیت حوزه فن‌آوری اطلاعات نباید انتظارمان این باشد که به مثابه مابقی حوزه‌ها با آن برخورد شود.

در این زمینه سعید مهدیون ، مدیرعامل سازمان فن‌آوری اطلاعات نیز با تاکید براینکه در هیچ جای دنیا اطلاعات این‌چنینی را اعلام نمی کنند، اضافه کرد که ما حاضر نیستیم به راحتی سرمایه مان را از دست دهیم.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی