بازدید 4536

كتاب اطلس خليج‌فارس رونمايي شد

در فصل‌هايي از اين كتاب مشخص شده است كه نام اصلي جزيره ابوموسي گپ سبزو بوده است و اين نام به خاطر وجود مراتع كشاورزي در اين جزيره مي‌باشد.
کد خبر: ۲۴۱۲۶۸
تاریخ انتشار: ۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۱ - ۰۰:۰۰ 30 April 2012
محمود احمدي‌نژاد رييس‌جمهور كشورمان از كتاب اطلس خليج‌فارس رونمايي كرد.

به گزارش ايسنا، در اين اطلس كه در شش فصل تدوين شده است تاريخچه خليج‌فارس و جزاير آن و اسناد تاريخي مربوط به نام خليج‌فارس و حق حاكميت ايران بر جزاير سه گانه مورد بررسي قرار گرفته است.

در فصل‌هايي از اين كتاب مشخص شده است كه نام اصلي جزيره ابوموسي گپ سبزو بوده است و اين نام به خاطر وجود مراتع كشاورزي در اين جزيره مي‌باشد.

در اين اطلس مشخص شده است كه حتي در نقشه بطلميوس كه اولين نقشه علمي جهان مي‌باشد اين جزاير متعلق به ايران بوده است.

طبق بررسي‌هايي كه تدوين كنندگان اين كتاب داشته‌اند مشخص نيست كه چرا نام اين جزيره ابوموسي شده است و اين نامگذاري از زماني انجام شده كه قلعه‌اي از سوي دولت انگلستان در اين جزيره براي مقابله با راهزنان سواحل جنوبي خليج فارس ايجاد شده بود و هندي‌ها به اين جزيره بابوموسي مي‌گفتند.

رييس‌جمهور اطلس خليج فارس را يك كار تاريخي دانست و گفت: اين اطلس، اسناد، اظهارنظرها و نقشه‌هاي تاريخي‌اي دارد و يك كار علمي ارزشمند است و مي‌تواند مورد استفاده محققان و انديشمندان قرار گيرد.

دكتر محمود احمدي‌نژاد با اشاره به روز ملي خليج فارس خاطرنشان كرد: خليج فارس يك نماد از فرهنگ، تاريخ و انديشه تمدن ايران است و مي‌تواند ظرفيتي براي بست انسانيت و عدالت و محبت و انديشه‌هاي الهي باشد.

وي افزود: خليج‌فارس همواره مي تواند حلقه اتصال تاريخي ملت‌هاي پيرامون تمدن توحيدي و انساني ملت ما باشد و آب‌راهي براي عمران و آباداني ملت‌ها و تجارت بين آن‌ها بوده است. امروز هم خليج فارس، خليج دوستي و محبت است؛ هرچند از گذشته‌هاي دور، قدرت‌هاي فاسد و سلطه‌گر به دنبال تسلط بر خليج فارس با استفاده از ايجاد كدورت و ناامني بين مردم اين منطقه بوده‌اند و امروز مي‌بينيم كه ناوهاي‌شان در منطقه تردد مي‌كنند. اين‌ها براي خدا و انسانيت حتي حاضر نيستند عطسه كنند و تنها به دنبال منافع مادي و چپاول ملت‌ها هستند.

وي گفت: نام خليج فارس و نامگذاري يك روز به اين نام تاكيد بر سابقه طولاني و تاريخي فرهنگ و تمدن ايران دارد.

وزراي دفاع، فرهنگ و ارشاد و امور خارجه در اين مراسم رييس‌جمهور را همراهي مي‌كردند.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار