بازدید 12833

جزاير سه‌گانه حکم ناو هواپيمابر را دارد

علایی با اشاره به اهمیت ژئواستراتژیک جزایر خلیج فارس گفت: این جزایر برای کشوری که ابرقدرت نیست حکم فراتر از یک ناو هواپیمابر در خلیج فارس را دارد. به خصوص بوموسی، تنب‌بزرگ و تنب‌کوچک.
کد خبر: ۲۴۱۱۶۹
تاریخ انتشار: ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۱ - ۱۵:۳۱ 29 April 2012
استاد علوم سیاسی گفت: قدرت‌های بزرگ تلاش دارند بر خلیج‌فارس مسلط شوند، چرا که تسلط بر این منطقه تسلط بر خاورمیانه و کل جهان است.

به گزارش فارس، حسین علایی استاد دانشگاه امام حسین(ع) در میزگرد روز ملی خلیج‌فارس که صبح امروز در دفتر مطالعات سیاسی و بین‌المللی وزارت امور خارجه برگزار شد، با بیان اینکه مسئله خلیج فارس به صورت کلی مسئله‌ای ژئوپولتیک قدرت در منطقه است گفت: مسئله بین ایران و کشورهای عربی هیچگاه حل نخواهد شد، چرا که درگیری بین ایران و آمریکا است.

وی افزود: کسانی که در ابتدا وارد این منازعه شده‌اند بر مبنای تعصب عربی خود وارد شده‌اند. در پس پرده قدرت‌های بزرگ قرار داشتند،‌ زیرا آنها تسلط بر خلیج فارس را تسلط بر خاورمیانه و دنیا می‌دانند.

این استاد دانشگاه با اشاره به اینکه آمریکا در دوران رژیم شاه نیازی به ورود ناوگان جنگی خود به خلیج فارس احساس نمی‌کرد یادآور شد: در دوران جنگ تحمیلی، آنها صدها فروند کشتی جنگی را وارد خلیج فارس کردند و امروز بزرگترین ناوهای هواپیما بر خود را در خلیج فارس دارند و پایگاه‌های مهم هوایی آنها نیز در این منطقه است.

علایی با اشاره به اهمیت ژئواستراتژیک جزایر خلیج فارس گفت: این جزایر برای کشوری که ابرقدرت نیست حکم فراتر از یک ناو هواپیمابر در خلیج فارس را دارد. به خصوص بوموسی، تنب‌بزرگ و تنب‌کوچک.

فرمانده دوران دفاع مقدس با اشاره به مسیر کشتی‌رانی بین‌المللی که در دوران جنگ با گذر از این جزایر تغییر کرد و نفت‌کش‌های بزرگ از این مسیر حرکت می‌کردند، گفت: زمانیکه عراق جنگ نفت‌کش‌ها را عنوان کرد و بحث مقابله به مثل پیش آمد ایران توانست بدون ناوهای عظیم، هواپیماهای فراوان و تنها با استفاده از قایق‌های کوچک و البته تسلط بر این جزایر، سلطه خود بر خلیج فارس را حفظ کند. به طوریکه  عراقی‌ها برای یک عملیات 40روز معطل ماندند تا آمریکا ناوهای خود را در خلیج فارس مستقر کند.

استاد دانشگاه افزود: از نظر ژئوپولتیک قدرت، امنیت در خلیج فارس زمانی ایجاد می‌شود که ایران بخواهد، حتی اگر ناوهای هواپیمابر آمریکا در منطقه باشند. بنابراین این جزایر باید در دست قدرت برتر باشد.

علایی با بیان اینکه ایران مسئله جزایر را فراتر از نام تاریخی آن باید تصور کند، یادآور شد: امروز بحث تسلط بر قلب زمین است و به همین دلیل بارها پیشنهاد کردم که ایران از دید امنیت اجتماعی موضوع را حل کند و این جزایر محل سکونت و تردد اتباع ایرانی به بهانه‌های مختلف باشد.

وی ادامه داد: باید وجب به وجب جزایر خلیج‌فارس را پر از اتباع ایرانی کنیم تا بر بزرگترین حوزه ژئوپولتیک جهان مسلط باشیم.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار