بازدید 16270
راهكار جديد بانك‌ها براي دريافت سود بيشتر از تسهيلات

پول زور‌ برای بيمه وام !

در ايران به جاي كمك به فردي كه وام خرد و كوچك دريافت مي‌كند، بانك‌ها با فرصت‌طلبي پول زوري به نام بيمه اخذ مي‌كنند.
کد خبر: ۲۴۱۱۶۵
تاریخ انتشار: ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۱ - ۱۵:۱۳ 29 April 2012
افزايش تعداد بانك‌ها در كشور رقابت را در شبكه بانكي به طور چشمگيري افزايش داده است، به طوري كه بانك‌ها از هر روزنه‌اي براي كسب درآمد بيشتر استفاده مي‌كنند.اين روزنه‌ها بيشتر به ضرر مشتريان بانك‌ها و متقاضيان تسهيلات بانكي است. بانك‌ها هر روز با ايده‌هاي جديدي خواهان سپرده‌گذاري مردم در شعب خود هستند اما در زمان ارائه تسهيلات به ويژه خرد پس از كلافه كردن مردم پول‌هايي را طلب مي‌كنند كه مصوبه قانوني در اين باره نيست.

به گزارش «جوان» حضور بيش از ۲۸ بانك و مؤسسه مالي و اعتباري كوچك و بزرگ در كشور باعث شده در سال‌هاي اخير حجم تبليغات بانك‌ها براي جذب سپرده‌ها افزايش چشمگيري يابد.

بسياري از اين بانك‌ها با سرمايه همين مردم شكل گرفته‌اند و حالا براي قرض دادن بخش بسيار ناچيزي از سرمايه خود موانع بسياري را پيش روي متقاضيان مي‌گذارند. در ماه‌هاي گذشته بانك‌ها گزينه‌اي را براي كسب درآمد فعال كرده‌اند كه مقررات و قانون شفافي در اين باره وجود ندارد و اگر هم وجود دارد مردم و مراجعه‌كنندگان به بانك‌ها نمي‌توانند آن را مطالعه كنند.

بانك‌ها براي پرداخت تسهيلات و وام به متقاضيان طلب پولي به نام «بيمه» مي‌كنند، يعني اگر شما فردي باشيد كه خواهان دريافت مبلغي حدود ۵ ميليون تومان در قالب وام با سود ۱۴ درصد باشيد بايد حدود ۸۰ هزار تومان بابت بيمه و ماليات و ... بپردازيد.

پول بيمه وام براي اين اخذ مي‌شود كه شركت بيمه در صورت فوت متقاضي وام پول بانك را بتواند برگرداند. اين در حالي است كه ميزان دريافتي بانك‌ها به نام بيمه رقم تقريباً بالايي محسوب مي‌شود و جالب اينكه متصدي بانك هيچ اشاره‌اي به اختياري بودن اين نوع بیمه نمي‌كند.

اما براساس قانون دريافت پول به نام بيمه وام اختياري است و هيچ اجباري نباید از سوی بانك‌ها برای تحمیل به متقاضي باشد. در حالي كه اكنون اين پول كاملاً زوري و اجباري است، يعني مبلغ وام شما از ۵ ميليون تومان بسته به نوع بانك در حدود ۸۰ تا ۱۰۰ هزار تومان كسر مي‌شود. جالب اينكه اين نوع كسر پول به نام بيمه يا ماليات در تمامي وام‌ها از وام ازدواج تا وام خريد خودرو صادق است.

جالب‌تر اينكه بانك قبل از واريز پول وام به حساب متقاضي اقدام به اخذ بيمه و ماليات مي‌كند‌‌! سؤال اينجاست كه بانك چه پولي را بيمه مي‌كند؟پولي كه هنوز به حساب مشتري واريز نشده و اصلاً وجود خارجي ندارد چرا بايد بيمه شود؟

معمولاً بيمه پول در بانك‌ها آن چيزي كه در دنيا نيز صادق است به نام بيمه سپرده‌ها مشهور است. در اين حالت فرد سپرده گذار براي بيمه پول خود اقدام به خريد بيمه نامه مي‌كند. از سوي ديگر در دنيا بانك‌ها براي مشتري مداري و حفظ پول بيمه سپرده‌ها را به صورت رايگان انجام مي‌دهد.

حال در ايران به جاي كمك به فردي كه وام خرد و كوچك دريافت مي‌كند، بانك‌ها با فرصت‌طلبي پول زوري به نام بيمه اخذ مي‌كنند.

در حال حاضر وضعيت بيمه پول در كشور گنگ و نا‌معلوم است یا دست کم اطلاع رسانی کافی در این باره صورت نگرفته و برای سیستم بانکی که داعیه دار بانکداری اسلامی است، چنین موضوعی چندان قابل قبول نیست.

گفتنی است‌ قرار بود صندوقي به نام ضمانت سپرده‌ها نيز در كشور ايجاد و فعال شود كه هنوز خبري از اين صندوق نيست. با اين صندوق قرار بود كه سپرده‌هاي بانكي نزد بانك‌ها در زمان ورشكستگي يا ... بيمه شود.

در كشورهاي توسعه يافته يا در حال توسعه بيمه نقش مهمي در زندگي و كسب و كار بازي مي‌كند. بيمه‌هايي چون عمر از حساسيت بالايي ميان شركت‌هاي بيمه و مردم برخوردارند و براي همين يكي از صنايع پيشرفته در كشورهاي پيشرفته يا در حال توسعه صنعت بيمه است، اما اين صنعت هيچ گاه اجباري كار نمي‌كند و تنها به فكر كسب پول و رها كردن مشتري نيست.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها