بازدید 10142

تهران؛ شهر بی دفاع!

کد خبر: ۲۴۱۰۸۸
تاریخ انتشار: ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۱ - ۱۲:۳۳ 29 April 2012
تهران، باغشهر بود؛ حالا چیست!

به گزارش روزگارنو، تهران مجموعه ای بود از دهکده های سبز ییلاقی در اطراف ری و سپس تهران. و این مناطق جایی بود برای رهایی و شادی و سلامتی.... و این چنین بود تا پادشاهان قاجار از شکارگاه خود خوششان آمد و ورق برگشت. ورق برگشت و بخت از تهران نیز.

کار به جایی رسیده که امروز ما در تهران به جای هر درخت یک ستون از سیمان یا پولاد کشته ایم: باغشهر تهران به انبار آهن و سیمان تبدیل شده است و شادی و سلامتی از تهران کوچ کرده است.

ماجرای خانه‌های محصور در باغ‌های سرسبز را بسیاری تهران‌شناسان امروز و دیروز پذیرفته‌اند . تهران آن روزگار؛ منطقه‌ای سرسبز و خوش آب و هوا بوده که چشمه‌ها و رودهایش از شمال سرازیر و به جلگه‌‌ای سبز وارد می‌شده است. زمین‌های واقع در بین کوه توچال در شمال تهران و چشمه‌علی در ری باستان؛ مسکونی بوده است. دروس و قیطریه هم گروه‌هایی را در خود جای داده بودند. بخشی از جمعیت هم در زمین‌های قابل کشت در پای البرز بین کویر و کوه ساکن شده بودند و بخش قابل توجهی از جمعیت در شهر ری و خانه‌های تهران آن روزگار که در یک فرسخی ری و شامل 12 محله بوده و محصور درمیان باغ‌های میوه و سبزی‌کاری، جای گرفته بودند.

تا اینجای داستان تازه نبود. همه آن را می دانیم.

داستان از آنجا آغاز شد که چندی پیش خبری منتشر کردیم از ایده مهندسی لبنانی که جبهه ای تشکیل داده است برای بازگرداندن درخت و سبزی به زادگاهش بیروت. و دیروز هم خبری خواندم در رسانه ای عربی که فردی مصری هم می خواهد چنین جبهه ای برای قاهره تشکیل بدهد. هر دو جبهه، علاوه بر غیر سیاسی بودن، متشکل است از متخصصان مختلف با ایده و آرمانی واحد: پس گرفتن شهر از سیمان و پولاد و بازگرداندن باغ ها به آن.

بنا بر این گزارش، ما ایرانیان همه مسائل را سیاسی می بینیم و فقط برای آن راه حل سیاسی داریم؛ و هرگز فکر نمی کنیم که ما هم در مقابل سکونتگاهمان مسئولیت هایی داریم. این است که نه تنها خود در مقابل آن احساس مسئولیت نمی کنیم، بلکه آن را به سیاستمدارن بی حوصله سپرده ایم تا به قربانگاه آهن و پولادش ببرند!

آری سیاستمداران بی حوصله فقط جبهه های سیاسی می سازند و دغدغه سیاست دارند و هیچ حواسشان نیست که چند صباحی دیگر شهری نیست که در آن بتوان کار سیاسی کرد! ما هم که همه چیز را به این عزیزان سپرده ایم. بازم بنازم به مهندسان مصری و لبنانی!

پس درست همان است که بگوییم: تهران شهر بی دفاع!
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۴۱
انتشار یافته: ۱۹
مگر در مملکت ما انتقاد سازنده را تاب میاورند؟
جبهه که اصلا صحبتشو نکن ! اگه کسی جرات کنه انگ و رنگ است که بر سرش میباره
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۳:۱۰ - ۱۳۹۱/۰۲/۱۰
قرار نیست اعتراض کنید که می ترسی؛ قراره راه حل ارائه کنید
شهرهای بسیار بهتری از تهران هستند که پتانسیل آباد شدن دارند.
تهران= دود، ترافیک ....
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۳:۲۸ - ۱۳۹۱/۰۲/۱۰
مثلا خرم آباد
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۸:۰۵ - ۱۳۹۶/۰۳/۰۵
شهر نگو دهات بهتری وجود دارند
آره واقعا
تهران خيلي بده
اصلا امكانات نداره
نه اتوبوسراني منظم داره، نه مترو داره نه دانشگاههاي تراز اول نه پارك و هتل و جاهاي ديدني نه تفريحات متنوع نه كار حسابي
اصلا تهران هيچي نداره...دلم كباب شد براي تهرانيا چقدر مظلومن!!!
پاسخ ها
maria
| Iran, Islamic Republic of |
۱۳:۵۴ - ۱۳۹۱/۰۲/۱۰
که چی مثلا ...........این همه نه و نو کردی که چی رو برسونی؟
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۴:۲۲ - ۱۳۹۱/۰۲/۱۰
ببين بالاخره پايتخته.آگه اين 4 تا چيزم نداشت كه اسمشو مي گذاشتنددودستان سفلي
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۸:۰۵ - ۱۳۹۶/۰۳/۰۵
اگر شهرستانی ها همان شهرهای خود بمانند حاضریم اینها را با هاشان بدیم برند.
سبزی را به تهران برگردانیم.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۴:۲۲ - ۱۳۹۱/۰۲/۱۰
منظور سبزي خوردنه؟؟؟؟زياد جدي نگير خودتا
زمانی مردم دنیا برای دیدن شهرهای زیبای ما مثل شیراز و نیشابور و کرمان و اصفهان و... به ایران می امدند ولی حالا همه شهرها را ول کرده ایم و درامد همه شهرها را می اوریم در تهران و پشت هم بزرگراه و زیرگذر و تونل و... می سازیم و توقع داریم جمعیت تهران زیاد نشود. آیا می دانید بودجه ساخت یک تونل شهری درتهران در سال 89 با مجموع بودجه کل حدود 10 مرکز استان برابر بوده است؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۴:۲۳ - ۱۳۹۱/۰۲/۱۰
اينا خوب اومدي.
آی گفتی سبزی پلو با ماهی واقعا" که می چسبه!!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۴:۱۳ - ۱۳۹۱/۰۲/۱۰
بخصوص با نمک خودت!
تشکیل جبهه یا NGO سبز نیاز به سازماندهی و رهبری و مجموعه ای بعنوان موسس دارد , خوب است این هدف با پیشگامی تابناک و با عضوگیری و هدایت آن آغاز شود.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۴:۲۹ - ۱۳۹۱/۰۲/۱۰
بهتره بدونی فعالیت NGO های حامی محیط زیست خیلی وقته که کارشون تعطیل شده. چون اکثرشون داشتن علیه امنیت ملی ... فعالیت میکردن!!
خوب از دانشگاه شروع كنيد.
ميتونم قسم بخورم كه تمام كساني كه تا قبل از نظر من ؛ نظر دادن تماما مهجراني هستند كه طي سالهاي اخير به تهران نقل مكان كردن.
كي گفته شما اينجا باشين؟ ميتونين به همون شهر هاي آبا و اجدادي خودتون كه هم تميزه و هم سر سبزه برگردين و مشكلات تهراني ها رو هم كم كنين - البته منظورم از تهراني ها اونهايي هستند كه حداقل 100 سال هست اينجا ساكن هستند - چون در واقع تهران از زمان شكل گيري توسط آقا محمد خان ، عملا توسط مهاجرين پر شد ........
ولي ديگه مهاجرين اين سي سال اخير رو واقعا نميشه تحمل كرد
هم غرغر ميكنن و هم از امكانات استفاده ميكنن و هم اينكه وقتي مشكلي پيش مياد زودي ميپرن سوار اتول ميشن و ميرن شهر خودشون تا آب ها از آسياب بيوفته
دروغ ميگم تابناك؟؟؟؟؟؟
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل