بازدید 17307

آقای وزیر اقتصاد، ارتباط طلا با ارز چیست؟

آیا می‌توان چیزی جز این تصور کرد که این سخنان تنها برای سرگرمی است؟ اگر نیست، چرا مصوبه‌ای تنظیم کرده‌اید که بنا بر آن، بانک مرکزی ارز را در بازار گران فروخته و به حساب خزانه واریز کرده است و نیز اگر چنین نیست، چرا مصوبه‌ای را تنظیم کرده‌اید که دولت ارز را گران بفروشد؟
کد خبر: ۲۴۰۲۹۲
تاریخ انتشار: ۰۵ ارديبهشت ۱۳۹۱ - ۱۸:۵۵ 24 April 2012
به تازگی وزیر محترم اقتصاد گفته‌‌اند که درصدد آن هستند با تنظیم بازار ارز، نوسانات بازار طلا را کاهش دهند. ایشان با بیان اینکه دولت در راستای ثبات اقتصاد، تصمیمات جدیدی گرفته است، گفتند: به دنبال آنیم با تنظیم بازار ارز و حفظ نرخ ارز دولتی جلوی نوسانات بهای طلا را بگیریم.به گزارش «تابناک»، آقای حسینی، وزیر اقتصاد در حالی کنترل بازار ارز را عامل جلوگیری از نوسانات قیمتی طلا می‌داند که هیچ ارتباطی بین افزایش نرخ ارز و نوسانات قیمت طلا نیست.

بنا بر این گزارش، سفته بازی در ارز، سکه و طلا هر سه معلول یک علتند و این گونه نیست که عدم تنظیم بازار ارز و سفته بازی در بازار ارز را عامل نوسانات طلا بدانیم.

اگر دولت واقعا به دنبال ایجاد ثبات در اقتصاد است، چرا در سیاست‌هایی که عامل تشدید بی ثباتی است، شتاب دارد و همچنین اگر به دنبال نگه داشتن نرخ ارز در نرخ دولتی است، کارهایی می‌کند که چشم انداز افزایش بیشتر قیمت ارز را در پی دارد؟

بنابراین، مشخص‌ترین کاری که باید برای جلوگیری از افزایش نرخ ارز کرد، این است که ارز گران به فروش نرسد؛ این مسلم‌ترین راهکاری است که برای کاهش نرخ ارز باید انجام داد، حال‌ آن که رسما مشاور رییس بانک مرکزی، گران فروشی ارز توسط بانک مرکزی را قانونی دانسته و این گونه می‌گوید که باید ارز را با مکانیزم عرضه و تقاضا به فروش رساند.

اکنون پرسش از وزیر محترم اقتصاد این است: راهکار شما برای کاهش نرخ ارز چیست؟ زیرا آنچه امروز، دیروز و آینده دیده شده، می‌شود و خواهد شد، حکایت از نبود تمایل به کاهش نرخ ارز است!

بنابراین، چگونه می‌توان تمایل به کاهش نرخ ارز را پذیرفت، در حالی که به دنبال گران فروشی ارز هستید تا از آن رهگذر ـ البته به گفته خودتان‌‌ ـ به تولید کننده کمک کنید؟

آیا می‌توان چیزی جز این تصور کرد که این سخنان تنها برای سرگرمی است؟ اگر نیست، چرا مصوبه‌ای تنظیم کرده‌اید که بنا بر آن، بانک مرکزی ارز را در بازار گران فروخته و به حساب خزانه واریز کرده است و نیز اگر چنین نیست، چرا مصوبه‌ای را تنظیم کرده‌اید که دولت ارز را گران بفروشد؟

اگر پاسختان حمایت از تولید داخلی است، خوب است بدانید، نپرداختن ارز دولتی به تولید کنندگان است که آنها را از پای انداخته و درست نیست به نام تولید کننده، ارز دولتی را گران بفروشید.

بنابراین، اگر به دنبال کاهش نرخ ارز هستید، تنها از خواستن سخن نرانید، بلکه در عمل نشان دهید که واقعا به دنبال کاهش قیمت ارز هستید.

نکته بعد این است؛ تا کی می‌خواهید به علت و معلول‌های نادرست خود ادامه دهید؟
برای نمونه، شمایی که دیروز اعلام می‌کردید با افزایش بهای انرژِی، بهره‌وری و کارآمدی ایجاد خواهد شد، بگویید که چرا نشد؟

اگر پاسخ تنها ندادن نقدینگی بود، به شما خواهیم گفت که دادن نقدینگی، همان کاری بود که پیش از هدفمندی یارانه‌ها انجام می‌دادید، پس چرا آنجا هم به نتیجه‌ای نرسید؟

حال با چه شعاری می‌خواهید به این طرح ادامه دهید؛ با عدالت یا بهره‌وری؟
چرا واردات را عامل ارتقای تولید می‌دانید؟
معاون اجرایی رییس جمهور، در حالی واردات را عامل بهبود تولید می‌داند که باید از او پرسید، تا کنون واردات چه گلی به سر این اقتصاد زده که شما را به این نتیجه رسانیده است؟

این که واردات، عامل رقابت تولیدکنندگان داخلی با تولیدکنندگان خارجی می‌شود، سخن درستی است، ولی باید دید برنده و بازنده این رقابت کیست؛ تولید کننده‌ای که وابسته به خارج است و تکنولوژی تولید خود را ندارد و ابزار جنگ نداشته، بازنده خواهد بود.

شما به خوبی آنچه را می‌گوییم، می‌دانید، ولی مسأله این است که واردات و هدفمندی افزایش قیمت‌ حامل‌های انرژِی برای دولت درآمد دارد.


سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر