بازدید 8624
خواجه‌سروی در نشست معاونان فرهنگی دانشگاه‌ها:

تغییر نام دانشگاه‌ها به مفاخر

کد خبر: ۲۳۹۹۲۷
تاریخ انتشار: ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۱ - ۱۴:۵۹ 22 April 2012
معاون فرهنگی اجتماعی وزیر علوم از اولویت‌های فرهنگی وزارت علوم در سال ۹۱ سخن گفت.

به گزارش خبرگزاری فارس، غلامرضا خواجه سروی معاون فرهنگی اجتماعی وزیر علوم، در پنجمین اجلاس معاونین فرهنگی و اجتماعی دانشگاه‌ها و نمایندگان وزیر در هیات نظارت بر تشکل‌ها، با اشاره به اولویت‌های برنامه فرهنگی سال 91 گفت: در راستای سیاست‌گذاری سال 91 که مقام معظم رهبری آن را "تولید ملی، حمایت از کار و سرمایه ملی" تبیین فرمودند، چند کار باید در دانشگاه‌ها انجام شود؛ یکی از اصلی‌ترین کارها افزایش خوداتکایی و اعتماد به نفس در دانشگاه‌هاست.

وی افزود: یکی از راهکارهای افزایش خوداتکایی و اعتماد‌ به ‌نفس، آشناسازی دانشجویان و اعضای هیات علمی با پیشرفت‌های ایران در 32 سال گذشته است؛ این پیشرفت‌ها شامل بخش‌های صنعتی، علمی، هنری، فرهنگی و عمرانی می شود؛ علاوه بر این میراث فرهنگی، غلمی و تمدن قومی کشورمان از دیگر پشتوانه های اعتمادزا است.

خواجه سروی در ادامه انتقادی نیز به نام دانشگاه‌هایی داشت که با شهر مستقر در آن شناخته می‌شوند.

وی دراین باره گفت: حتما معاونت دانشگاه‌ها در سال 91 اسامی دانشگاه‌هایی را که با نام شهر است، به نام مفاخر همان شهر تغییر دهند؛ به عنوان مثال شورای‌عالی انقلاب فرهنگی نام دانشگاه تربیت معلم سبزوار را به حکیم سبزواری تغییر داده است.

معاون فرهنگی وزارت علوم،"هر پردیس دانشگاه یک باشگاه آزاداندیشی" را شعار امسال کرسی‌های آزاداندیشی خواند و خطاب به معاونین فرهنگی گفت: به سرعت اولین باشگاه را راه‌اندازی کنید؛ دانشگاه‌های بزرگ اگر پیشتازی کنند، دیگر دانشگاه‌ها نیز از این کرسی‌ها تبعیت می‌کنند.

خواجه سروی درباره نحوه تعامل با کرسی‌های آزاداندیشی خاطرنشان کرد: بارها از مسئولان فرهنگی خواهش کرده‌ام که خود را جای مسئولان امنیتی نگذارید؛ امیدوارم 65 دانشگاهی که خانه فرهنگ دارند از این هفته یا هفته آینده برگزاری این کرسی‌ها را آغاز کنند.

وی یکی دیگر از اقدامات فرهنگی را ایجاد «اداره کل امور فرهنگی خانه سینما دانشگاهی» دانست و افزود: در هر پردیس دانشگاه باید یک سینما افتتاح کرد و محصولات جمهوری اسلامی که تائید شده است را برای دانشجویان به نمایش درآورد.

معاون فرهنگی وزارت علوم دیگر اقدام مورد توجه در سال 91 را فعالیت بیش از پیش دانشگاه در فضای مجازی خواند و افزود: نباید بگذاریم دیگران به ما تحلیل دهند؛ باید ابتکار عمل را از آن خود کرد؛ به طور حتم دانشگاهی که می‌تواند 20 هزار مقاله تولید کند، توانایی اثرگذاری در جنگ نرم را نیز خواهد داشت.

خواجه سروی با بیان اینکه یکی دیگر از اقداماتی که در سال 91 در اولویت قرار دارد، پایش اطلاعات فرهنگی، اجتماعی دانست و افزود: در این سیستم غیر از اطلاعات شخصی تمام توانمندی‌های دانشجویان جمع‌آوری می‌شود و وزارتخانه براساس توانمندی‌های این دانشجویان از آنها در دانشگاه استفاده برد.

وی درباره اساتید جدید نیز گفت: باید معاونت‌ها به اساتید جدید توجه کافی کنندد؛ از روز اول باید برنامه‌ای برای این اساتید در نظر گرفته شود تا این اساتید مانند دیگران نشوند؛ اگر این اتفاق بیفتد نتیجه نخواهد داد.

خواجه سروی درباره نحوه تعامل با نشریات دانشجویی نیز گفت: نباید با نشریات دانشجویی اقدام سلبی صورت بگیرد، بلکه سعی بر این باشد تا بیشتر فعالیت‌ها ایجابی باشد؛ در ماده 2 قانون مطبوعات نیز بدین امر اشاره شده است اما خیلی از موارد ما به ماده‌های دیگر این آئین نامه توجه می‌کنیم.

وی خاطرنشان کرد: وزارت علوم به دنبال فضای چند صدایی است و این فضا می‌تواند به منویات جمهوری اسلامی کمک کند؛ باید در عرصه دانشگاه با روی باز برخورد شود و زمینه برای فعالیت تشکل‌های دیگر نیز فراهم شود.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار