بازدید 18969
وزیر اقتصاد و رییس کل بانک مرکزی در حاشیه نشست بهاره بانک جهانی و IMF انجام دادند

مذاکرات ضدتحریمی مقامات ایران در واشنگتن

کریستین لاگارد در دیدار با محمود بهمنی ابراز امیدواری کرد تحریم بانک مرکزی ایران رفع شود
کد خبر: ۲۳۹۷۷۰
تاریخ انتشار: ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۱ - ۰۹:۰۱ 22 April 2012
روزنامه دنیای‌اقتصاد نوشت:

در شرایطی که مذاکرات دیپلماتیک تهران با گروه 1+5 درباره موضوع هسته‌ای و نیز تحریم‌های مالی و نفتی غرب علیه کشورمان در جریان است، مقامات بلندپایه اقتصادی ایران حضور در اجلاس بهاره 2012 صندوق بین‌المللی پول و بانک جهانی را فرصتی یافتند تا با برشمردن تاثیرات منفی تحریم ایران بر اقتصاد جهانی، به رایزنی و مذاکره برای لغو تحریم‌ها بپردازند.

در حالی‌که محمود بهمنی، ريیس کل بانک مرکزی در دیدار با کریستین لاگارد، رییس صندوق بین‌المللی پول، مسائل پولی، بانکی و همچنین تحریم به ناحق بانک مرکزی ایران و تحریم‌های مالی و نفتی را مورد بررسی قرار داده است، شمس‌الدین حسینی وزیر اقتصاد کشورمان نیز طي سخناني در نشست وزرا و اعضاي هيات عامل كشورهاي منطقه خاورميانه و شمال آفريقا با رییس صندوق بين‌المللي پول، تحريم نفتي ايران را دامن زدن به بي‌ثباتي در بازارهاي انرژي خواند و نسبت به انتشار بحران اقتصادی منطقه یورو به کشورهای دیگر هشدار داد.

اواخر سال 90 آمریکا و اتحادیه اروپا تحریم‌های نفتی و بانکی جدیدی را علیه ایران وضع کردند که قرار است از تیرماه امسال به طور کامل به اجرا گذاشته شود. در مصوبه تحریم نفت ایران در اتحادیه اروپا توافق شده بود که در ماه جاري (آوریل) برنامه تحريم به دليل نگراني از تاثير بالقوه آن بر بهاي جهاني نفت و مشكلاتي كه كشورهايي نظير يونان در يافتن منابع جايگزين نفتي با آن روبه‌رو هستند، مورد بررسي قرار گیرد؛ اما در حال حاضر وزیران خارجه اتحادیه اروپا اين بازنگري را به تعويق انداخته‌اند و در عوض در ماه مه يا ژوئن (از 11 اردیبهشت تا 11 تیرماه) اين مساله را بررسي خواهند كرد.

همچنین آمریکا چندی پیش برخی از کشورها را از تحریم نفتی ایران مستثنی کرد. از طرف دیگر گفته می‌شود که محور دور دوم مذاکرات ایران و 1+5 که قرار است سوم خرداد ماه در بغداد برگزار شود، بررسی ‌‌لغو تحریم‌های بانکی و نفتی علیه ایران خواهد بود. مقامات ایرانی همواره درباره پیامد تحریم نفتی ایران نسبت به اقتصاد جهانی هشدار داده‌اند و معتقدند که به‌رغم تحریم‌ها، ایران مشکلی در فروش و صادرات نفت خود به سایر کشورها ندارد.

آثار مخرب تحریم ایران به روایت بهمنی

در چنین شرایطی است که هیات بانک مرکزی به ریاست محمود بهمنی که به منظور شرکت در اجلاس بهاره 2012 صندوق بین‌المللی پول و بانک جهانی، به واشنگتن سفر کرده است، هفته گذشته با کریستین لاگارد، رییس صندوق بین‌المللی پول (IMF) دیدار داشت.

به گزارش روابط عمومی بانک مرکزی، در این ملاقات، مسائل پولی، بانکی و همچنین تحریم به ناحق بانک مرکزی ایران و تحریم‌های مالی و نفتی مورد مذاکره قرار گرفت. ريیس کل بانک مرکزی ایران ضمن ارائه مهمترین نکات و تحولات اقتصادی متاثر از قیمت نفت که کل کشورهای مصرف‌کننده نفت را متاثر نموده، به موضوع هدفمندسازی یارانه‌ها، مالیات بر ارزش افزوده و به ویژه اصلاحات ساختاری سیستم بانکی و تاثیر نوسانات قیمت نفت بر اقتصاد جهانی اشاره کرد.

بهمنی ضمن اشاره به آثار مخرب تحریم نفتی ایران بر اقتصاد جهانی به گزارش اخیر چشم‌انداز جهانی اشاره نموده و به تاثیرات این امر بر رشد و تورم به ویژه در شرایط حساس کنونی اقتصاد جهانی متاثر از بحران مالی اروپا و نیز رشد کشورهای در حال توسعه و نوظهور تاکید کرد. وی با اشاره به آثار مالی تحریم نفتی به ویژه بر کشورهای کم درآمد واردکننده نفت، از صندوق بین‌المللی پول خواست تامین منابع لازم جهت مقابله با آثار ناشی از تحریم نفت ایران بر اقتصاد این کشورها را در اولویت برنامه‌ها قرار دهد.

وی اظهارکرد: ایران به عنوان یکی از کشورهای عضو صندوق بین‌المللی پول و بانک جهانی از بدو تاسیس صندوق، روابط خوبی با این نهاد مالی و پولی بین‌المللی داشته است و انتظار دارد صندوق بین‌المللی پول نیز نقش حمایتی از تمام کشورها به خصوص موسسین را همواره در دستور کار قرار دهد.

امیدواری لاگارد به رفع تحریم بانک مرکزی

در این دیدار ريیس صندوق بین‌المللی پول نیز ضمن ابراز نگرانی نسبت به نوسانات قیمت نفت و اثرات آن بر رشد اقتصاد جهانی، اظهار امیدواری کرد تحریم بانک مرکزی رفع شود.

به گزارش خبرگزاری فارس، لاگارد، ضمن توجه به نکات موردنظر ريیس کل بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران با ابراز علاقه به ادامه روابط ایران و صندوق بین‌المللی پول، اصلاحات اقتصادی ایران به ویژه در سال‌های اخیر از جمله طرح هدفمندسازی یارانه‌ها را مثبت و سازنده ارزیابی و مورد تاکید قرار داد.

لاگارد هم ضمن ابراز نگرانی از شرایط حاکم بر بازار نفت و آثار آن بر اقتصاد تمام کشورها، به نقش صندوق بین‌المللی پول در برقراری ثبات مالی بین‌المللی و همچنین نقش کلیدی کشورها در برقراری ثبات بازار نفت تاکید کرد.

هشدار درباره بي ثباتي در بازارهاي انرژي

وزير امور اقتصادي و دارايي كشورمان نیز طي سخناني در نشست وزرا و اعضاي هيات عامل كشورهاي منطقه خاورميانه و شمال آفريقا با رییس صندوق بين‌المللي پول، تحريم نفتي ايران را دامن زدن به بي ثباتي در بازارهاي انرژي خواند. به گزارش شبكه اخبار اقتصاد و دارايي (شادا)، شمس‌الدين حسيني، در سخنان خود با كليدي خواندن نقش منطقه خاورميانه و شمال آفريقا براي ثبات بازارهاي نفت و چشم انداز رشد اقتصاد جهاني، از تحليل عميق صندوق بين‌المللي پول از تحولات بازار نفت و ارزيابي معتبر از ريسك‌هاي بالاي مرتبط با قيمت‌هاي نفت كه از عوامل جغرافيايي – سياسي كنوني مانند تحميل تحريم‌ها بر صادرات نفت ايران نشات مي گيرد، قدرداني كرد. وي با اشاره به زمان برگزاري نشست وزرا و اعضاي هيات عامل كشورهاي منطقه خاورميانه و شمال آفريقا و همزماني آن با بروز دشواري‌هاي اقتصاد جهاني و چالش‌هاي مختص منطقه افزود: از آخرين نشست تاكنون، وضعيت اقتصادي در برخي از كشورهاي منطقه به دليل تاثيرات بحران جهاني و چالش‌هاي بزرگ اقتصادي ناشي از گذار سياسي در حال وقوع، روندي نزولي داشته است.

حسيني گفت: صندوق بين‌المللي پول اقدامي شايسته تقدير در رابطه با پايش وضعيت و ارائه توصيه‌هاي سياستي و كمك‌هاي فني به كشورهاي منطقه انجام داده است و ما منتظر پيگيري به موقع، در صورت نياز، از طريق حمايت‌هاي مالي كافي و شروط وام‌دهي منعطف تر از طرف صندوق هستيم كه خواسته‌هاي مردم براي شغل و بهبود زندگي در اين كشورها را در نظر مي گيرد.
وزير اقتصاد كشورمان با ابراز اميدواري از اينكه تحت رهبري رییس جديد صندوق بين‌المللي پول، عمده چالش‌هاي پيش روي منطقه خاورميانه و شمال آفريقا مرتفع خواهد شد، اظهار کرد: پيام صندوق بين‌المللي پول درباره اثرات مخرب افزايش تدريجي اين‌گونه عوامل جغرافيايي – سياسي روشن و كاملا بي‌پرده است. وي با اشاره به تصميمات سياسي برخي دولت‌ها براي تحريم نفتي ايران، افزود: تحقق اين سناريوهاي ريسك، به نفع هيچ كس نيست و همه بايد تلاش كنيم ثبات را به بازارهاي نفت بازگردانيم و اين فشار نااطميناني را، از اقتصادشكننده جهاني برداريم.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل