بازدید 11166

حضور نیروهای حافظ صلح ایران در منطقه دارفور

سرلشکر صالحی با اشاره به برخی اعزام‌ها در سالهای گذشته گفت: تاکنون ما اعزام یگانی نداشته‌ایم اما این آمادگی را هم داریم که در صورت نیاز و بنا بر هماهنگی دستگاههای مربوط، یگان حافظ صلح ارتش را به کشورهای مورد نیاز اعزام کنیم.
کد خبر: ۲۳۹۶۰۵
تاریخ انتشار: ۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۱ - ۱۳:۰۸ 21 April 2012
برخی افسران یگان حافظ صلح نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران بنا بر وظایف محوله در منطقه دارفور سودان در حال گذراندن عملیات هستند.

به گزارش فارس، پس از آنکه تعدادی از نیروهای حافظ صلح ارتش در قالب تیم افسران ناظر نظامی سازمان ملل در سال 1382 به کشورهای اتیوپی و اریتره جهت برقراری و تعیین مرزهای دو کشور اعزام و چندین نفر از افسران دیگر نیز به صورت متعدد به کشورهای سودان شمالی و جنوبی، اتیوپی، اریتره و منطقه دارفور اعزام شده بودند، هم اکنون نیز برخی از این افسران یگان حافظ صلح نیروی زمینی ارتش بنا بر وظایف محوله در منطقه دارفور در حال گذراندن ماموریت هستند.
 
رژه یگان حافظ صلح نیروی زمینی ارتش

این در حالی است که به دنبال انتخابات چند منظوره سودان در فروردین ماه سال 89، کشور سودان جنوبی در تیر 1390 رسمیت یافت.

این جدایی پس از سال‌ها درگیری و جنگ بین شمال و جنوب از سال 1955 میلادی تا سال 2005 میلادی صورت گرفت که منجر به دو جنگ داخلی و جان‌باختن دست‌کم 2 میلیون نفر شد.

طبق توافق‌نامه صلحی که در 9 ژانویه 2005 در کنیا امضا شد، جنگ داخلی دوم سودان پایان یافت و به بخش جنوبی سودان این حق داده شد که بین اتحاد با بخش شمالی یا استقلال کامل از آن، یکی را انتخاب کند.

در ‏9 ژانویه 2011 مردم جنوب سودان برای شرکت در یک همه پرسی درباره استقلال از بخش شمالی این کشور، به پای صندوق‌های رای رفتند که نتیجه آن به نفع استقلال جنوب سودان شد و بدین ترتیب کشور جدید آفریقایی روز نهم جولای 2011، یعنی درست شش سال پس از معاهده صلح، تاسیس شد.

از آن پس تاکنون همواره بخشی از نیروهای حافظ صلح در مرز بین دو کشور مستقر هستند.

به گزارش فارس، گردان حافظ صلح به عنوان یکی از شاخص‌ترین یگان‌های ارتش، از اهمیت بالایی در کشور و مجامع بین‌المللی برخوردار بوده و این یگان در سال 1371 به منظور انجام ماموریت‌های بشردوستانه تشکیل شده است.

امیر سرلشکر عطاءالله صالحی فرمانده کل ارتش جمهوری اسلامی ایران نیز در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس با بیان اینکه یگان حافظ صلح ارتش بخشی از نیروی زمینی ارتش محسوب می شود، تصریح کرد: سازمان ملل نیز برای این یگان، آموزش‌ها و بازدیدهای دوره ای دارد که این امور در ایران انجام می شود.

سرلشکر صالحی با اشاره به برخی اعزام‌ها در سالهای گذشته گفت: تاکنون ما اعزام یگانی نداشته‌ایم اما این آمادگی را هم داریم که در صورت نیاز و بنا بر هماهنگی دستگاههای مربوط، یگان حافظ صلح ارتش را به کشورهای مورد نیاز اعزام کنیم.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر