بازدید 16228
۲

«نگاه شما»: زندگی قوطی کبریتی

کد خبر: ۲۳۹۴۵۳
تاریخ انتشار: ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۱ - ۰۸:۰۰ 22 April 2012
رشد و توسعه روزافزون زندگی شهری، سال‌هاست کشورهای در حال توسعه ای نظیر ایران را درگیر خود کرده است، به گونه‌‌ای که مهاجرت بی وقفه روستاییان به شهرها، گسترش ابعاد شهرها را در پی داشته است. چنانچه اگر در گذشته، رشد حریم شهری را در کلانشهرها به لحاظ عمودی شاهد بودیم، اینک رشد افقی شهرهایمان را می‌بینیم.

در بخش‌های به اصطلاح متمول کلانشهرها این رشد افقی، خود را به صورت برج‌ها و مجتمع‌های بزرگ مسکونی و تجاری نشان می‌دهد که در بیشتر این برج‌ها، نیازهای اساسی و جانبی زندگی شهری در نظر گرفته شده است. با توجه به قیمت‌های بالای واحدهای این برج‌ها، به طور معمول امکاناتی نظیر فضاهای سبز، فضاهای تفریحی و ورزشی، لابی‌ها و سالن اجتماعات و مراکز خرید و مهدکودک و ... ساخته شده است که البته چنین امکاناتی به میزان چشمگیری منجر به تسهیل در امور روزمره و آسایش روانی ساکنان این برج‌ها خواهد شد.

برای نمونه، هنگامی که یک خانم متأهل شاغل پس از پایان کار بتواند خریدهای منزل را از فروشگاهی در داخل برج انجام دهد یا کودکش را به مهدکودکی در همان برج بسپارد و یا از امکاناتی نظیر باشگاه ورزشی یا آرایشی در خود برج یا مجتمع مسکونی استفاده کند، کمک شایانی در احساس آرامش روحی و کاهش تنش‌های وی خواهد کرد.

از سوی دیگر، کلان شهرهای ما، بخش مسکونی کم درآمدتر و مرکزی قرار دارند. همان مناطقی که تردد زیاد و تراکم بالای شهری را در خود دارند. آری فضاهای شهری در این مناطق هم صورت افقی یافته است. اما در بیشتر این مجتمع‌ها که شانزده واحدی به بالا هستند، بیشترین امکانات آسانسوری است که سازنده مجتمع با افتخاری عجیب و مثال زدنی، آن را مدام به خریدار یا مستأجر منزل گوشزد می‌نماید.

مشکلات این مجمتع‌ها زیاد است برای مثال: عایق کاری حرارتی برودتی و صوتی و .. به طور معمول به صورت مناسب انجام نشده است، به طوری که شما همواره می‌توانید در جریان وقایع زندگی همسایه‌ها قرار بگیرید، چراکه صدا بدون کوچکترین کاستی از دیوار می‌گذرد، سیستم آبرسانی به طبقات عموما به حدی ناقص است که معمولا باعث درگیری همسایه‌ها می‌شود، استفاده سازنده چنین مجتمع‌هایی از تأسیسات ارزان و بساز و بفروشی، منجر به افزایش هزینه‌های استهلاک خواهند شد و بسیاری از موارد دیگر.

گویا طراح بیشتر قصد ساخت قوطی کبریت‌هایی را داشته است که با معجزه ای عجیب تبدیل به مجتمع مسکونی شده است. حال چنین قوطی کبریتی را کنار هزینه‌های بالای زندگی شهری، دغدغه‌های محیط کار یا تحصیل، ترافیک سنگین در مناطق مرکزی و مناطق اداری و تجاری، زندگی یکنواخت به دلیل هزینه بالای تفریح و مسافرت، نگرانی مداوم از آینده و بسیاری مشکلات دیگر قرار دهید و نتیجه اینکه آیا چوب کبریت ساکن در این قوطی کبریت‌ها با کوچکترین جرقه ای، آماده به اشتعال نخواهد بود؟

قضاوت با شما

نویسنده:پیام اما ناتمام



«تابناک» مطالب اختصاصی و گردآوری شده توسط خوانندگان محترم را در قالب جدیدی با عنوان «نگاه شما» منتشر خواهد کرد.

مخاطبان محترم می توانند مطالب دلخواه خود را در موضوعات مختلف، به آدرس negaheshoma@tabnak.ir ارسال نمایند.

مخاطبان محترم برای ارسال مطالب خود باید چند نکته  را در نظر داشته باشند:

1. این قالب جدید برای ارائه و معرفی «نگاه بییندگان به تمام موضوعات» می باشد.

2.مطالب اختصاصی یا گردآوری شده می تواند در قالب: ایده ، فیلم، عکس، گزارش تحلیلی، گزارش خبری، کاریکاتور و... باشد.

3. مطالب ارسال شده حتی الامکان با ذکر نام و نام خانوادگی فرستنده باشد.

4. موارد ارسالی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین جاری نداشته باشد.

5. مطالب ارسالی به زبان و فونت فارسی باشد.

6.مطالب ارسال شده حتی الامکان حاوی اطلاعات دقیق باشد.

مشخصات فنی

1. از ارسال تصاویر در متن فایلهای word خودداری شود.

2. حجم فایل تصویری ارسالی( به صورت gif یا jpg ) بیشتر از 5 مگابایت نباشد.

3. حداکثر حجم فایل صوتی یا ویدیو پنجاه مگابایت باشد. (نوع فایل: wmv,  flv, wav, mp3, wma)
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۵
انتشار یافته: ۲
مهمترین علت به نظر من شخصی سازی مسکن در کشور ماست.
علت هم در بورس بازی در مسکن است که هرکسی می خواهد حداکثر سود را از خانه که اولین نیاز زندگی یک خانواده است ببرد. و دولت هم هیچ نظارت و مدیریتی بر ساخت و ساز مسکن ندارد.
در همان مناطقی را که شما اشاره کردید اگر با مدیریت شهری قاطعی اجازه شخصی سازی داده نمی شد و بجای آلونک های مدرن، شهرک های استاندارد ساخته می شد همین قدر فضای مسکونی و به مراتب فضاهای مشترک (فرهنگی،تجاری و...) دیگر ایجاد می شد.
البته این ها همش آرزوهای محال است
دلت خوشه ها ... بعد 10 سال كار هنوز نميتونيم يه قوطي كبريت بخريم ..
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل