بازدید 19085

پشت پرده خبر وقوع كودتا در قطر

کد خبر: ۲۳۹۴۲۵
تاریخ انتشار: ۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۱ - ۱۹:۰۳ 20 April 2012
عربستان سعودی و قطر كه از مدافعان اصلی مسلح كردن مخالفان دولت سوریه با هدف راه اندازی جنگ داخلی در این كشور هستند، در حاشیه این تلاش مشترك اختلافات مرزی خود را هم فراموش نكرده اند.

به گزارش ایرنا پایگاه خبری 'العربیه' سه شنبه گذشته ‌در خبری كوتاه اعلام كرد كه در كشور كوچك قطر كودتا رخ داده است .

برخی رسانه های عربی نیز به نقل از این شبكه خبری اعلام كرده بودند كه تعدادی از افسران عالی رتبه ارتش قطر اقدام به كودتا علیه 'شیخ حمد بن خلیفه آل ثانی' كرده اند و امیر قطر با كمك نیروهای آمریكایی از كاخ خود به مكان نامعلومی منتقل شده است.

البته سفر امیر قطر به ایتالیا به گسترش این شایعه دامن زده بود .

پس از تكذیب این خبر از سوی محافل قطری ، شبكه العربیه وابسته به عربستان در توجیه این موضوع و با هدف سرپوش گذاشتن بر دلایل انتشار خبر خود و همچنین پنهان كردن اختلافات ریشه ای ریاض و دوحه در خبری اعلام كرد كه هكرهای سوری با نفوذ در سایت این شبكه این خبر را منتشر كرده اند.

پایگاه خبری العربیه گزارش داد: در پی انتشار اظهارات شیخ حمد بن خلیفه امیر قطر مبنی بر لزوم مسلح كردن مخالفان سوری، هكرهای سوریه ، علیه امیر قطر خبر دروغی را منتشر كردند.

به گزارش این منبع خبری، گروهی از هكرهای هوادار نظام سوریه كه خود را 'ارتش سایبری سوریه ' می نامند، همزمان با انتشار اظهارات امیر قطر مبنی بر لزوم مسلح كردن مخالفان سوری، صفحه العربیه را هك و خبری علیه شیخ حمد منتشر كردند.

اما ناظران سیاسی اعتقاد دارند: انتشار این خبر با اهداف خاصی برای مخاطبان صورت گرفته است و در عین حال پاسخی به اظهارات اخیر مقامات قطری در خصوص ادعاهای ارضی نسبت به عربستان است .

شیخ حمد بن جاسم آل ثانی نخست وزیر قطر پیشتر گفته بود : رژیم عربستان بدون شك به دست قطر سرنگون خواهد شد و نیروهای ما روزی به شهرهای 'قطیف' و 'الشرقیه' وارد می شود و عربستان را تجزیه خواهد كرد، زیرا این رژیم پیر است و 'ملك عبدالله' فقط یك ویترین است. از سوی دیگر هیچ امیدی به ارتش عربستان برای ایجاد تغییرات وجود ندارد.

ناظران سیاسی اعتقاد دارند كه افشای سخنان نخست وزیر قطر نشانه وجود طرحی با حمایت آمریكا و رژیم صهیونیستی برای تجزیه عربستان است.

به عقیده این ناظران سیاسی، سخن راندن مقام قطری از تجزیه عربستان به معنای آن نیست كه دوحه به تنهایی در اندیشه عملی كردن این طرح باشد، بلكه با حمایت آمریكا و رژیم صهیونیستی اقدام خواهد كرد .

سابقه اختلافهای مرزی و ارضی عربستان سعودی با قطر به اواسط قرن‏ نوزدهم باز می‏گردد. اختلافات مرزی و سرزمینی عربستان سعودی و قطر شامل‏ باریكه‌ای از زمین‌های جنوبی قطر می‏‌شود كه در سال 1970 ارتش سعودی به منظور جلوگیری از پیوستن قطر به اتحادیه امارات اشغال شده است .

عربستان سعودی مدعی مالكیت 23 مایل از سواحل جنوب شرقی قطر است‏ و دو كشور در مورد مرزهای جنوب غربی و منطقه 'سلوا' نیز با یكدیگر اختلافات ارضی دارند.

بنابر این، اختلافات مرزی و سرزمینی میان دو كشور از خلیج سلوا در جنوب باختری قطر آغاز و تا 'خورالعدید' در جنوب خاوری قطر امتداد می‏‌یابد.

عربستان در منطقه اشغال شده روزانه دهها هزار بشكه نفت تولید و صادر می كند و این موضوع موجب پیچیده تر شدن اختلافات مرزی بین سه كشور قطر ،‌امارات و عربستان شده است .

همچنین در سپتامبر 1992 نیروهای نظامی عربستان سعودی به قطر تجاوز كردند و بخش‌‏های دیگری از خاك این كشور را به تصرف در آوردند.

به دنبال آن، قطر اجرای‏ قرارداد مرزی 1965 با عربستان سعودی را به حالت تعلیق در آورد و به عنوان‏ اعتراض از شركت در نشست‌های شورای همكاری خلیج فارس خودداری كرد. پس از سه ماه كشمكش، سرانجام با میانجی‌گری مصر، دو كشور موافقتنامه‌ای‏ برای حل و فصل اختلافات مرزی‏‌شان منعقد كردند كه تاكنون نتیجه ای برای دوحه در پی نداشته است .

با این وجود دو كشور در صحنه های مختلف سیاسی در منطقه در مقابل همدیگر قرار گرفته اند.

تنشهای متعدد در خاورمیانه عاملی بوده تا خاندان آل ثانی و آل سعود برای پررنگ كردن نقش خود در منطقه از آنها سوءاستفاده كنند.

كشمكشهای طایفه ای بین قطر و عربستان به همراه اختلافات سیاسی و جغرافیایی ،‌ موجب شده تا ریاض و دوحه به رغم نمایش اتحاد در نشستهای شورای همكاری خلیج فارس ،‌ نتوانند مواضع یكسانی در مقابل تنشها در خاورمیانه اتخاد كنند .

هر چند در این راستا ریاض و دوحه تلاش دارند در جهت اهداف واشنگتن در منطقه گام برداشته و وابستگی خود را به آمریكا در اجرای طرحهای جاه طلبانه اثبات كنند اما اختلافات آنان در تمامی زمینه های سیاسی‌، جغرافیایی و طایفه ای عاملی است كه روابط دو كشور را در آستانه انفجار قرار داده است .

انتشار خبر اقدام به كودتا در قطر توسط شبكه العربیه كه وابسته به ریاض است ،‌ نشان دهنده نگاه متقابل آل سعود برای براندازی آل ثانی است .
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس