بازدید 10256

اعلام ذخیره نفت درجای ایران

کد خبر: ۲۳۹۲۵۱
تاریخ انتشار: ۳۱ فروردين ۱۳۹۱ - ۱۳:۵۸ 19 April 2012
وزیر نفت گفت: ذخیره نفت درجای جمهوری اسلامی ایران به 600 میلیارد بشکه می رسد.

به گزارش واحد مرکزی  خبر ،‌ آقای قاسمی در نشست خبری در حاشیه هفدهمین نمایشگاه بین المللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی افزود: ضریب برداشت فعلی کشور با فناوری فعلی 155 میلیارد بشکه است.

وی گفت: اگر یک درصد از 600 میلیارد بشکه را افزایش دهیم معنی آن این است که شش میلیارد بشکه افزایش می یابد هرچند برای این یک درصد هزینه بالایی باید صورت گیرد.

وزیر نفت در ادامه با بیان اینکه هم اکنون در پارس جنوبی ده فاز در حال بهره برداری و 19 فاز هم در حال ساخت است گفت: همه این فازها را شرکت های ایرانی به عهده گرفته اند و روند کار به شکل مناسبی پیش می رود.

وزیر نفت در پاسخ به این سوال که آیا برنامه ای برای افزایش تولید نفت در سال 91 دارید با تایید این مطلب گفت: برنامه ریزیها به گونه ای صورت گرفته است که افزایش تولید تا پایان سال محقق شود.

به گزارش واحد مرکزی خبر ، آقای قاسمی در حاشیه هفدهمین نمایشگاه بین المللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی در نشست خبری در پاسخ به پرسش خبرنگار «پلتس» مبنی بر اینکه ایران صادرات نفت خود را به کدام کشورهای اروپایی قطع کرده است افزود: رسماً آنچه را که قطع کرده ایم صادرات نفت به انگلیس و فرانسه است و صادرات نفت به بقیه کشورها ادامه دارد.

وی گفت: منتظر خبرهای آینده هستیم و نوع برخورد اروپا با ایران برای فروش نفت به آنها تعیین کننده است.

آقای قاسمی در پاسخ به پرسش دیگر همین خبرنگار درباره صادرات نفت تأکید کرد: کاهش صادرات نفت نداشته ایم.

وزیر نفت در پاسخ به پرسش خبرنگار شبکه خبر مبنی بر اینکه وزارت نفت چه حمایت هایی را از سازندگان داخلی خواهد کرد؟ گفت: در شورای سیاستگذاری وزارت نفت بر حمایت از سازندگان داخلی تأکید شده است.

وی درباره تشکیل کنسرسیوم های داخلی نیز گفت: برخی از کنسرسیوم ها تشکیل شده است و امیدواریم با کمک های مالی صندوق توسعه مالی و همچنین تأسیس صندوق حمایت از سازندگان داخلی که وزارت نفت آن را در بودجه سال 91 پیشنهاد داده است، مشکل سازندگان داخلی تا حد زیادی رفع شود.

وزیر نفت درباره توسعه میدان های مشترک نیز گفت: توسعه این میدان ها از اهداف مهم وزارت نفت است و در شش ماه دوم پارسال، 10 قرارداد در این باره ازجمله میدان های آذر، یاران و فرزاد A اجرایی و عملیات اجرایی این طرح ها آغاز شد.

امکان محدود کردن تجارت آزاد وجود ندارد

آقای قاسمی  در پاسخ به پرسش خبرنگار پرس تی وی مبنی بر اینکه چگونه است که به رغم تحریم ها، حضور شرکت های خارجی در این نمایشگاه چشمگیر است افزود: تجارت آزاد، تجارتی است که مدتها دنیا در پی آن است و طبیعی است امکان اینکه تجارت آزاد را محدود کنند یا نیست و یا خیلی کم است.

وی گفت: شرکت های مختلف زیادی به رغم فشارها برای تجارت در هفدهمین نمایشگاه بین المللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی شرکت کردند و این نشان می دهد امکان جلوگیری از تجارت آزاد ،محدود یا بسیار کم است.

آقای قاسمی با تشکر از شرکت های خارجی شرکت کننده در این نمایشگاه افزود: نام شرکت های خارجی که در این شرایط در این نمایشگاه شرکت کردند در فهرست وزارت نفت قرار می گیرد و مطمئناً خاطرات خوبی از خود باقی خواهند گذاشت.

وزیر نفت در پاسخ به پرسش خبرگزاری مهر درباره بدهی شرکت «شل» با تأیید این مطلب گفت: مدتی است که به این شرکت به علت مسائل مختلفی که وجود دارد نفت نمی فروشیم و مبلغی نیز از این شرکت طلب داریم و آنها در حال تلاش برای پرداخت آن هستند.

خبرنگار پرس تی وی در ادامه این نشست پرسید: عربستان سعودی بارها اعلام کرده است که در صورت تحریم با تولید نفت بیشتر ،کمبود نفت ایران را در بازارهای جهانی جبران می کند، آیا توان چنین کاری را دارد و موضع ما در مقابل این کشور چیست؟

وزیر نفت در پاسخ با بیان اینکه تجارت نفت، تجارت آزادی است گفت: ما به عنوان عضو اوپک حق داریم به دیگر اعضای اوپک برای تولید بیشتر از سقف تعیین شده اعتراض کنیم و این موضوع را به رئیس اوپک منتقل کردیم.

آقای قاسمی افزود: بر اساس توافق، اوپک باید روزانه سی میلیون بشکه نفت تولید کند و برخی کشورها که سقف تولیدشان را رعایت نمی کنند آنها را در مراودات نفتی مد نظر قرار می دهیم.
وی اضافه کرد: به لحاظ فنی، عربستان اگر حداکثر تولید را انجام دهد، تولید حداکثری زمان طولانی نمی تواند ادامه داشته باشد.

شرکت های ایرانی و رکورد سرعت در ساخت پالایشگاه در جهان

وزیر نفت  درادامه گفت: شرکت های ایرانی ، رکورد سرعت در ساخت پالایشگاه را در جهان شکستند.

آقای قاسمی افزود: ساخت پالایشگاه از طرف شرکت های خارجی از جمله توتال و شل در پارس جنوبی هیچگاه کمتر از 52 ماه نبود این در حالی است که شرکت های ایرانی با گذشت 20 ماه از اجرای قرارداد بیش از 60 درصد پیشرفت داشتند که رکورد جدیدی است.

وی در عین حال با بیان اینکه در برخی فازها کمی عقب ماندگی وجود دارد از مذاکره و تذکر به پیمانکاران در این خصوص اشاره کرد و گفت: به پیمانکاران اعلام کردیم که اگر هر ماه دو و نیم درصد پیشرفت نداشته باشند بخشی از کارهای محوله به آنان را خواهیم گرفت که این مسئله باعث مشارکت ، فعالیت و سرعت بیشتر پیمانکاران در روند کار شده است.

وزیر نفت در پاسخ به این پرسش که وضع فروش نفت و گاز ایران به ترکیه چگونه است گفت: فروش نفت ما به ترکیه بدون مشکل ادامه دارد زیرا قراردادی 15 ساله داریم.

وی خاطرنشان کرد: البته ترکیه از ایران تقاضای تخفیف در فروش گاز کرده که هنوز به نتیجه نرسیده است.

وزیر نفت در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چگونه در فروش نفت پول خود را از کشورهای مشتری دریافت می کنید گفت: نفت ما در دنیا بسیار پرمشتری است و به کسی مجانی نفت نمی دهیم بلکه از طریق بانک ها پول را دریافت می کنیم.

آقای قاسمی در ادامه در خصوص تعداد شرکت های خارجی حاضر در نمایشگاه با توجه به شرایط تحریم نفتی گفت: هم اکنون 315 شرکت خارجی از 44 کشور حضور دارند که نسبت به پارسال 10 درصد افزایش را نشان می دهد در حالیکه باید در شرایط حاضر کاهش پیدا می کرد.

وی در ادامه با بیان اینکه شرکت های ایرانی توانمندی ساخت داخل را به عنوان پیمانکاری دارند گفت: فنی ترین پروژه نفتی کشور همان پارس جنوبی است که از مطالعات مخزن ، حفاری، انتقال خطوط زیردریایی تا ساخت پالایشگاه همه را شرکت های داخلی انجام می دهند اما بدان معنی نیست که با شرکت های خارجی مراوده ای نداشته باشیم.

وی تاکید کرد: ما همچنان از حضور شرکت های خارجی بویژه در بخش سرمایه گذاری استقبال می کنیم.

 ذخیره سازی نفت ایران افزایش می یابد

وزیر نفت در ادامه از تصمیم این وزارتخانه برای افزایش ذخیره سازی نفت خبر داد.

آقای قاسمی در پاسخ به پرسشی درباره تمدید قرارداد با شرکت های اروپایی افزود: کشورهای اروپایی با ایران در زمینه های نفتی قرارداد دارند و برخی از این قراردادها تمدید شده است.

وی در پاسخ به پرسش دیگری درباره ذخیره سازی راهبردی نفت ایران گفت: هر کشوری باید برای ذخایر راهبردی خود برنامه ریزی کند و هم اکنون ذخیره نفت داریم اما کافی نیست و تصمیم گرفته شد ذخیره سازی را افزایش دهیم.

قاسمی در پاسخ به پرسش خبرنگار شبکه «بلادی» عراق درباره اینکه آیا در سفر آینده هیأت عراقی به ایران ، وزیر نفت این کشور نیز همراه آنان خواهد بود یا خیر؟ گفت: فکر نمی کنم وزیر نفت عراق به این زودی بیاید و آقای نوری مالکی با تعدادی از وزرا به کشورمان می آیند اما وزیر نفت عراق جزو هیأت آنان نیست.

خبرنگار خبرگزاری فرانسه در ادامه این نشست پرسید: بر اساس گزارش ماه مارس آژانس بین المللی انرژی، تولید نفت ایران با 50 هزار بشکه کاهش به سه میلیون و 300 هزار بشکه در روز رسیده و پیش بینی کرده است تا اواسط تابستان این رقم به دو میلیون و 600 هزار یا دو میلیون و 800 هزار بشکه در روز برسد، وزارت نفت ایران چه برنامه ای در این باره دارد؟

آقای قاسمی با بیان اینکه مشتریان نفتی ایران زیاد هستند و قراردادهای جدید با مشتریان جدید بسته شده است گفت: اگر اروپا نفت ایران را خریداری نکند قراردادهای جدید ما امروز بسته شده است و مشکلی نداریم.

 قیمت نفت حدود 18 درصد افزایش داشته است

وزیر نفت گفت: امیدواریم مذاکرات بغداد نتایج مثبتی برای دو طرف داشته باشد در غیر این صورت در بازار انرژی تلاطم جدی به وجود می آید.

آقای قاسمی در پاسخ به پرسش خبرنگار فایننشال تایمز مبنی بر اینکه اگر در اجلاس بغداد گروه 1+5 قبول نکند که تحریم های نفتی ایران را لغو کند، بازار نفت ایران را چگونه پیش بینی می کنید؟ افزود: امیدواریم در مذاکرات بغداد روند مذاکرات استانبول را داشته باشیم.

وی گفت: قطعاً اگر تحریم نفت ایران از سوی اروپا لغو نشود حتماً تأثیراتی در بازار خواهد گذاشت و به ویژه بر تأمین و امنیت انرژی و قیمت ها می تواند تأثیر داشته باشد.

آقای قاسمی افزود: تا کنون قیمت نفت حدود 18 درصد افزایش داشته است.

وزیر نفت در پاسخ به پرسش دیگر این خبرنگار درباره میزان تولید و صادرات نفت ایران گفت: آمار ما همان آمار سابق است.

وی در پاسخ به پرسش خبرنگار خبرگزاری فارس درباره اینکه آیا ایران صادرات نفت را به یونان متوقف کرده است گفت: ایران صادرات نفت خود به یونان را رسماً قطع نکرده اما مشکلاتی در زمینه پرداخت بهای نفت اعلام شده است که یونانی ها در حال پرداخت آن هستند.

وزیر نفت ادامه داد: به جز یونان و شرکت «شل» بدهکار نفتی نداریم و بقیه کشورها پول خود را پرداخت می کنند.
 
 تعیین تکلیف اکثر میادین نفتی مشترک ایران با عراق تا پایان سال

وزیر نفت گفت: تا پایان سال ،بیشتر میدان های مشترک نفتی ایران با عراق ،تعیین تکلیف و خبرش به مردم داده می شود.

آقای قاسمی  تاکید کرد: میدان های مشترک نفتی مرزی از محورهای توسعه تولید برنامه نفتی کشورمان است که به همین منظور پس از تعیین تکلیف به توسعه میادین اقدام خواهیم کرد.

وی در ادامه با بیان اینکه ارزش روزانه مجموع محصولات فازهای توسعه یافته و در حال توسعه پارس جنوبی معادل با شش و نیم میلیون بشکه نفت در روز است گفت: به همین دلیل در پارس جنوبی تمرکز بیشتری کرده ایم؛ از طرفی ارزش درآمدی پارس جنوبی برای ایران بسیار تعیین کننده است.

وزیر نفت در ادامه در پاسخ به این سوال که چند درصد از تجهیزات نفتی در داخل کشور تولید می شود و برای بالابردن کیفیت و کمیت این تجهیزات چه برنامه ای دارید گفت: در برخی زمینه های صنعت نفت از نظر ارزش60 درصد و در برخی زمینه ها از نظر ارزش80 درصد تولید تجهیزات نفتی در اختیار سازندگان داخلی است.

قاسمی افزود: در برنامه ریزی های صورت گرفته قرار بر این است تا پایان برنامه پنجم حداقل 80 درصد تجهیزات نفتی را در داخل تولید کنیم.

وزیر نفت خاطرنشان کرد: امروز کیفیت سازندگان داخلی انصافا مناسب است و تفاوتی با تجهیزات سازندگان شرکت های شرقی نمی کند.

استقبال ایران از سرمایه گذاری خارجی در صنعت نفت و گاز

وزیر نفت گفت: از حضور شرکت های خارجی برای سرمایه گذاری در صنعت نفت و گاز ایران استقبال می کنیم.

 آقای قاسمی با بیان اینکه ما به حجم زیادی از سرمایه گذاری در صنعت نفت و گاز نیاز داریم افزود: اگر شرکت های خارجی از هر کشوری مایل به سرمایه گذاری در این زمینه باشند، از آن استقبال می کنیم.

وی در پاسخ به پرسش خبرنگاری درباره تأثیر شرکت چینی در اجرای فاز 11 پارس جنوبی گفت: در این باره به شرکت چینی مهلت محدودی داده شده که این مهلت تا یک ماه آینده پایان می یابد و سپس این شرکت که هم اکنون پیشرفت هایی دارد یا به صورت جدی کار را شروع خواهد کرد و یا این کار از او گرفته می شود.

آقای قاسمی در پاسخ به پرسش خبرنگار هفته نامه مشعل درباره صندوق حمایت از سازندگان داخلی با بیان اینکه سازندگان باید حدود 70 تا 80 درصد مبلغ قرارداد برای خرید مواد اولیه به منظور ساخت کالای مورد نظر را در اختیار داشته باشند، گفت: صنعتگران کشورمان برای تأمین اعتبار ساخت کالاها مشکل دارند.

وی ادامه داد: در بسیاری از کشورها این اعتبار از طریق مؤسسات مالی و اعتباری با هزینه ای بسیار کم در اختیار سازندگان قرار می گیرد.

وزیر نفت گفت: پیش بینی شده است که از محل اعتبارات صنعت نفت در دوران اجرای طرح ها درصد بیشتری برای خرید مواد اولیه بدون دریافت سود در اختیار پیمانکاران و سازندگان قرار گیرد.
آقای قاسمی افزود: با این اقدام، سازندگان می توانند مدت زمانی را که به علت مشکلات مالی برای ساخت کالا از دست می دهند، بدست بیاورند.

 پیشرفت 40 درصدی احداث خط لوله گاز ایران به عراق
 
وزیر نفت گفت : احداث خط لوله گاز ایران به عراق  هم اکنون با تلاش شرکت های ایرانی با پیشرفت بالای 40 درصد در حال اجراست.

وزیر نفت  در پاسخ به پرسش خبرنگاری از لبنان درباره خط لوله صلح و صادرات گاز ایران به سوریه و پاکستان افزود : قرارداد خط لوله هفتم که قرار است گاز ایران را به پاکستان برساند با پاکستان نهایی و امضا شده است و این خط لوله هم اکنون تا ایرانشهر رسیده و ادامه آن از ایرانشهر تا پاکستان در حال اجراست که امیدواریم تا سال 2014 نخستین محموله گاز را از طریق این خط به پاکستان صادر کنیم.

وی گفت: احداث خط لوله گاز ایران به عراق نیز هم اکنون به دست شرکت های ایرانی با پیشرفت بالای 40 درصد در حال اجراست و بناست تا پایان 18 ماه آینده احداث این خط انتقال پایان یابد و بتوانیم بیش از 20 میلیون مترمکعب گاز را روزانه از طریق این خط به عراق صادر کنیم.

آقای قاسمی درباره خط لوله ای که گاز ایران را از طریق عراق به سوریه و دریای مدیترانه می رساند گفت: در این باره کمیسیون سه جانبه ای میان ایران، عراق و سوریه تشکیل شده و مذاکراتش در حال اجراست.

خبرنگار روزنامه شرق در ادامه نشست خبری وزیر نفت  پرسید: ژاپن رسماً اعلام کرد که 77 درصد از واردات نفت خود از ایران را کاهش داده است، آیا این موضوع را تأیید می کنید؟

آقای قاسمی پاسخ داد: هم اکنون ژاپن بر اساس قراردادهای نفتی که با ایران داشته است، نفت خود را می برد و اگر در آینده این کار را انجام ندهد از نظر ما مشکلی نیست و خریداران جایگزین برای نفت ایران وجود دارند.

خبرنگار رادیو برون مرزی آشنا نیز در این نشست پرسید: معاون رئیس جمهور عراق اعلام کرده است که نفت ایران به کردستان عراق قاچاق می شود، آیا این موضوع را تأیید می کنید؟
وزیر نفت در پاسخ با بیان اینکه صادرات نفت با قاچاق، شدنی نیست، تأکید کرد: این حرف کاملاً غیر منطقی است و آن را تکذیب می کنیم.

هفدهمین نمایشگاه بین المللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی با حضور 1275 شرکت داخلی و خارجی از 44 کشور در محل دائمی نمایشگاه بین المللی تهران در حال برگزاری است و تا فردا ادامه دارد.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر